Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 21 lutego 2020
w Esensji w Esensjopedii

Alice Hoffman
‹Zasady magii›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułZasady magii
Tytuł oryginalnyThe Rules of Magic
Data wydania16 października 2019
Autor
PrzekładDanuta Górska
Wydawca Albatros
CyklTotalna magia
ISBN978-83-8125-734-3
Format378s. 140×205mm; oprawa twarda, obwoluta
Cena41,90
Gatunekfantastyka, obyczajowa
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

„Nie wolno mi się zakochać”
[Alice Hoffman „Zasady magii” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Połączenie magii, klątw i miłości jest bardzo wdzięcznym, acz często eksploatowanym motywem literackim. Aby powstało coś oryginalnego i przekonującego, trzeba szczególnie się postarać. Autorka „Zasad magii” poradziła sobie średnio.

Joanna Kapica-Curzytek

„Nie wolno mi się zakochać”
[Alice Hoffman „Zasady magii” - recenzja]

Połączenie magii, klątw i miłości jest bardzo wdzięcznym, acz często eksploatowanym motywem literackim. Aby powstało coś oryginalnego i przekonującego, trzeba szczególnie się postarać. Autorka „Zasad magii” poradziła sobie średnio.

Alice Hoffman
‹Zasady magii›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułZasady magii
Tytuł oryginalnyThe Rules of Magic
Data wydania16 października 2019
Autor
PrzekładDanuta Górska
Wydawca Albatros
CyklTotalna magia
ISBN978-83-8125-734-3
Format378s. 140×205mm; oprawa twarda, obwoluta
Cena41,90
Gatunekfantastyka, obyczajowa
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Powieść przedstawia nam historię trójki rodzeństwa: Franny, Jet i Vincenta, którzy należą do rodu czarownic. Nie są zwyczajnymi ludźmi, widzą i czują więcej, a jednocześnie – wolno im mniej. Tego, czego nie mogą na pewno – to kierować się głosem serca. W ich rodzinie miłość jest przekleństwem. Przełomem w życiu trojga młodych Owensów jest dłuższy pobyt u ich ciotki Isabelle. Tam dowiadują się o wiele więcej o swoich przodkach, tego, jacy byli ich rodzice w czasach młodości i o co chodzi z „innością” ich rodziny. Poznają kuzynkę April, która burzy ich spokój i wystawia ich cierpliwość na szczególnie trudną próbę.
Szybko orientujemy się, że w świecie trójki bohaterów chodzi o grę spod znaku: „mogę robić wszystko, nawet iść po bandzie, tylko nie wolno mi się zakochać”. Franny, Jet i Vincent, testują więc różne odcienie relacji i uczuć, poznając jednocześnie reguły narzuconej im przez klątwę „gry”. Jestem przekonana, że powieść ta będzie raczej atrakcyjna dla nastoletnich czytelników i czytelniczek, którzy poszukują identyfikacji z dorastającymi bohaterami, wczytując się w „ponadczasowe” prawdy o naturze miłości, seksu, przyjaźni i tego wszystkiego, co sytuuje się pomiędzy nimi. Uczucia (szczególnie te zakazane) mogą też nieść ze sobą tragiczne konsekwencje, co Alice Hoffman również pokazała.
Nie można odmówić autorce literackiej sprawności, świat, w którym poruszają się postacie jest dynamiczny i dopracowany, sceneria jest plastyczna i barwna, niezależnie od tego, czy będzie to ogród pełen roślin czy krajobraz miasta. Wykreowany przez Alice Hoffman świat z elementami magii mógłby się podobać, gdyby nie to, że autorka nie zachowała pod tym względem szczególnej konsekwencji w swojej narracji. „Magicznej” inwencji starczyło jej na około sto stron, później nie można oprzeć się wrażeniu, że motywy czarodziejskie pojawiają się tylko wtedy, gdy autorka sobie o nich przypomni. Kontrowersje (i mój sprzeciw) budzi także wątek czternastoletniego (!) Vincenta, nawiązującego romans ze starszą kobietą, nad czym reszta rodziny przechodzi do porządku dziennego.
Losy Owensów pokazane są na tle wydarzeń ważnych dla historii Stanów Zjednoczonych. Lata pięćdziesiąte, a zwłaszcza sześćdziesiąte XX wieku to czas istotnych przemian społecznych, również niepokojów (by wspomnieć zamieszki w Stonewall). Centralnym punktem i istotnym dla bohaterów wydarzeniem okazuje się także wojna w Wietnamie, budząca również refleksje dotyczące sensu jakiegokolwiek zbrojnego konfliktu. Ciekawe są też nawiązania do klasyki literatury anglojęzycznej: Alicji w krainie Czarów, poezji Emily Dickinson czy twórczości Nathaniela Hawthorne’a.
Jak wspomniałam wcześniej, lektura „Zasad magii” będzie atrakcyjna raczej dla młodzieży. Bardziej wyrobieni, starsi odbiorcy raczej nie dostrzegą tutaj nic szczególnie oryginalnego. Dla mnie powieść jest poprawna, raczej bez szczególnej głębi i „fajerwerków”, ale z pewnością taka, która jest w stanie zapewnić rozrywkę na kilka wieczorów.
koniec
15 lutego 2020

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

PRL w kryminale: „Dzień codzienny” mieszkańców Wrocławia
Sebastian Chosiński

20 II 2020

Czwarta z sześciu mikropowieści Jerzego Edigeya wydanych w cyklu „Ewa wzywa 07…” jest jedną z najsłabszych. Fabularnie i stylistycznie. Co może dziwić tym bardziej, że autor opisał w niej rzeczywiste wydarzenia, które wydawały się wręcz doskonałym materiałem wyjściowym. Niestety, pisarz ewidentnie zarżnął temat, czyniąc z „Tajemnicy starego kościółka” nadzwyczaj ciężkostrawne danie.

więcej »

Mała Esensja: Cena szczęścia
Marcin Mroziuk

19 II 2020

Małgorzata Strękowska-Zaremba zdążyła przyzwyczaić swoich czytelników, że w swych książkach potrafi w piękny sposób poruszać różne naprawdę trudne tematy. Autorka w tym celu tworzy bowiem nasycone emocjami historie, w których w realnym świecie pojawiają się elementy baśniowe czy fantastyczne. Podobnie jest w „Lilanie” – ale chociaż jest to niezwykle wciągająca lektura, to jej zaskakujące zakończenie może budzić ambiwalentne odczucia.

więcej »

Bardziej niż symfonia
Joanna Kapica-Curzytek

18 II 2020

Edycja „Opowiadań wszystkich” brazylijskiej pisarki jest odkryciem wiele wnoszącym do światowej literatury.

więcej »

Polecamy

Pif-Paf! Zium!

Na rubieżach rzeczywistości:

Pif-Paf! Zium!
— Marcin Knyszyński

Droga bez powrotu
— Marcin Knyszyński

„Bycie” jest kalejdoskopem
— Marcin Knyszyński

„I Have a Dream”
— Marcin Knyszyński

Koszmarna teofania
— Marcin Knyszyński

Nowe rozdanie
— Marcin Knyszyński

Prawdziwe kłamstwa
— Marcin Knyszyński

„Normalni” szaleńcy
— Marcin Knyszyński

Dwadzieścia sroczych ogonów
— Marcin Knyszyński

Kto tu jest chory?
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Pytania o człowieczeństwo
— Wojciech Gołąbowski

Tegoż autora

Bardziej niż symfonia
— Joanna Kapica-Curzytek

Fasada i wnętrze
— Joanna Kapica-Curzytek

Carrolla stać na więcej
— Joanna Kapica-Curzytek

By nie spadło nam z nieba
— Joanna Kapica-Curzytek

Hiszpania jest jedną wielką mogiłą
— Joanna Kapica-Curzytek

Część duszy, która pragnie godności
— Joanna Kapica-Curzytek

Samowary i Pierścienie
— Joanna Kapica-Curzytek

Zginął w walce jak mężczyzna
— Joanna Kapica-Curzytek

Podróż
— Joanna Kapica-Curzytek

Kto jest kim w czeskiej literaturze
— Joanna Kapica-Curzytek

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.