Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 2 grudnia 2021
w Esensji w Esensjopedii

Grażyna Bąkiewicz
‹Ada i tajemnica Galla Anonima›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułAda i tajemnica Galla Anonima
Data wydania11 maja 2020
Autor
IlustracjeKasia Kołodziej
Wydawca Literatura
SeriaA to historia!
ISBN978-83-7672-890-2
Format208s. 145×205mm; oprawa twarda
Cena26,90
Gatunekdla dzieci i młodzieży
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Potęga słowa pisanego
[Grażyna Bąkiewicz „Ada i tajemnica Galla Anonima” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
W trzeciej części serii o strażniczce skarbu ukrytego w podziemiach zamku główna bohaterka będzie musiała po raz kolejny przeszkodzić okrutnej księżnej Odzie w odzyskaniu władzy. Ale to nie koniec atrakcji przygotowanych dla nas przez Grażynę Bąkiewicz, bo – jak łatwo się domyślić z tytułu – „Ada i tajemnica Galla Anonima” w ciekawy sposób przybliża młodym czytelnikom postać autora „Kroniki polskiej”.

Marcin Mroziuk

Potęga słowa pisanego
[Grażyna Bąkiewicz „Ada i tajemnica Galla Anonima” - recenzja]

W trzeciej części serii o strażniczce skarbu ukrytego w podziemiach zamku główna bohaterka będzie musiała po raz kolejny przeszkodzić okrutnej księżnej Odzie w odzyskaniu władzy. Ale to nie koniec atrakcji przygotowanych dla nas przez Grażynę Bąkiewicz, bo – jak łatwo się domyślić z tytułu – „Ada i tajemnica Galla Anonima” w ciekawy sposób przybliża młodym czytelnikom postać autora „Kroniki polskiej”.

Grażyna Bąkiewicz
‹Ada i tajemnica Galla Anonima›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułAda i tajemnica Galla Anonima
Data wydania11 maja 2020
Autor
IlustracjeKasia Kołodziej
Wydawca Literatura
SeriaA to historia!
ISBN978-83-7672-890-2
Format208s. 145×205mm; oprawa twarda
Cena26,90
Gatunekdla dzieci i młodzieży
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Punkt wyjścia fabuły jest podobny jak w poprzednich częściach tego cyklu – Ada musi uniemożliwić ustawienie w pionie czarnego obelisku z wyrytą na nim podobizną księżnej, bo w przeciwnym razie moc wróci do Ody. Szkopuł tkwi w tym, że niebezpieczeństwo może kryć się w dowolnym momencie historii! Z kolei bohaterka wprawdzie nie może bezpośrednio ingerować w rozgrywające się w przeszłości zdarzenia, ale je obserwuje. Jest to możliwe dzięki temu, że Ada potrafi wcielić się w kamienny maszkaron przemieszczający się w murach zamku. Tym razem właśnie w ten sposób przeniesiemy się z nią w czasy panowania Bolesława Krzywoustego.
Kluczową postacią w powieści nie będzie jednak sam książę, ale pierwszy polski kronikarz. Podstawowe informacje o Gallu Anonimie Ada poznaje w trakcie lekcji historii, ale dopiero obserwując go przy pracy zaczyna rozumieć, że chociaż „Kronika polska” jest bezcennym źródłem wiedzy o przeszłości naszego kraju, to niekoniecznie jest to relacja w pełni obiektywna. Dzieło to powstało przecież na zlecenie Bolesława Krzywoustego, który nie był władcą bez skazy – wystarczy choćby wspomnieć, że oślepił swego brata Zbigniewa. Nic dziwnego, że dziewczynkę nurtuje pytanie, czy przydomek „krzywousty” miał związek z fizycznym defektem władcy, czy jednak został on mu nadany z powodu dopuszczenia się krzywoprzysięstwa. Czyżby Gall Anonim był po prostu średniowiecznym specjalistą od wizerunku? Grażyna Bąkiewicz w swej książce w przekonujący sposób przedstawiła więc dylematy przed jakimi stał kronikarz, który z jednej strony chciał być wierny prawdzie, a z drugiej musiał spełnić oczekiwania księcia i jego otoczenia.
Równolegle z wydarzeniami z przeszłości obserwujemy z zainteresowaniem przebieg imprezy odbywającej się na zamku. Tłumy turystów i młodzieży szkolnej bawią się tam w poszukiwanie skarbu, a co istotne jest wśród nich także chłopak, który podoba się Adzie. Niestety, tak się składa, że Anton pomaga swoim rodzicom, którzy chcieliby odnaleźć wejście do podziemi zamku, a tymczasem dziewczynka jest przecież odpowiedzialna za to, aby pozostało ono ukryte przed niepowołanymi osobami. W efekcie nie jesteśmy w stanie przewidzieć, w jakim kierunku rozwinie się znajomość Ady i Antona, ale oczywiście życzymy im jak najlepiej. Najważniejsze jest jednak, że połączenie tych wszystkich elementów sprawia, że „Ada i tajemnica Galla Anonima” jest rzeczywiście wciągającą lekturą.
koniec
17 czerwca 2020

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Jesteśmy tylko nośnikami
Miłosz Cybowski

2 XII 2021

Zarówno pozbawiony emocji styl, jak i niektóre tezy stawiane przez Richarda Dawkinsa mogą budzić instynktowny sprzeciw. „Samolubny gen” nie na darmo uchodzi za książkę kontrowersyjną, choć może wraz z rozpowszechnieniem nauki o genetyce to wrażenie nieco przygasło.

więcej »

Mała Esensja: W oczekiwaniu na Boże Narodzenie
Joanna Kapica-Curzytek

1 XII 2021

Ponownie spotykamy się z sympatycznym myszkiem wykreowanym przez autora i ilustratora Alexa T. Smitha. „Winston wraca na święta” pozwoli młodszym (i starszym czytelnikom) odliczać dni do Gwiazdki!

więcej »

Spektaklu akt drugi
Beatrycze Nowicka

30 XI 2021

„Dziesięć Żelaznych Strzał” – kolejny tom cyklu Sama Sykesa o Sal Kakofonii – uważam za lepszy od pierwszego.

więcej »

Polecamy

O korzyściach z bycia ślimakiem (śluzem na marginesie „Głosu Pana”)

Stulecie Stanisława Lema:

O korzyściach z bycia ślimakiem (śluzem na marginesie „Głosu Pana”)
— Mieszko B. Wandowicz

List znad Oceanu
— Beatrycze Nowicka

Lem w komiksie
— Marcin Knyszyński

Przeciętniak w swym zawodzie
— Agnieszka Hałas, Adam Kordaś, Marcin Mroziuk, Beatrycze Nowicka, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski

Jam jest robot hartowany, zdalnie prądem sterowany!
— Miłosz Cybowski, Adam Kordaś, Marcin Mroziuk, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski

Zawsze szach, nigdy mat
— Marcin Knyszyński

Świadomość jako błąd
— Marcin Knyszyński

Człowiek jako bariera ostateczna
— Marcin Knyszyński

Nie wszystko i nie wszędzie jest dla nas
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Średniowieczna propaganda
— Marcin Mroziuk

Iluzjoniści i archeolodzy
— Marcin Mroziuk

Grunt to umieć kombinować
— Marcin Mroziuk

Mała Esensja: To dopiero są diablęta!
— Marcin Mroziuk

Mała Esensja: Bankierzy straszniejsi od diabłów
— Marcin Mroziuk

Tajemnice nie tylko królewskie
— Marcin Mroziuk

Jak przegrał głupi malarz
— Marcin Mroziuk

Ziarno prawdy ukryte w legendzie
— Marcin Mroziuk

Jak to się udało
— Marcin Mroziuk

Obyś żył w ciekawych czasach
— Marcin Mroziuk

Tegoż autora

Przekraczanie granic
— Marcin Mroziuk

Średniowieczna propaganda
— Marcin Mroziuk

Niezrealizowane marzenia cesarza i księcia
— Marcin Mroziuk

Coś więcej niż dźwięki
— Marcin Mroziuk

Trudne początki niezwykłej przyjaźni
— Marcin Mroziuk

Brune, gdzie jesteś?
— Marcin Mroziuk

Cisza przed burzą
— Marcin Mroziuk

Gdy tropikalny raj staje się piekłem na ziemi
— Marcin Mroziuk

Sojusz państwa i kościoła
— Marcin Mroziuk

Rodzinne tragedie
— Marcin Mroziuk

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.