Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 3 sierpnia 2021
w Esensji w Esensjopedii

Salar Abdoh
‹Teheran o zmierzchu›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułTeheran o zmierzchu
Tytuł oryginalnyTehran at Twilight
Data wydania12 czerwca 2019
Autor
PrzekładPrzemysław Hejmej
Wydawca Sonia Draga
ISBN978-83-8110-701-3
Format252s. 143×205mm
Cena38,—
Gatunekkryminał / sensacja / thriller
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Pionek w wielkiej grze
[Salar Abdoh „Teheran o zmierzchu” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Teheran o zmierzchu” to thriller toczący się naprzemiennie w Iranie i USA. Wzbogacony elementami powieści akademickiej, portretuje dramat kraju i społeczeństwa, w którym toczą się podskórne walki o wpływy.

Joanna Kapica-Curzytek

Pionek w wielkiej grze
[Salar Abdoh „Teheran o zmierzchu” - recenzja]

„Teheran o zmierzchu” to thriller toczący się naprzemiennie w Iranie i USA. Wzbogacony elementami powieści akademickiej, portretuje dramat kraju i społeczeństwa, w którym toczą się podskórne walki o wpływy.

Salar Abdoh
‹Teheran o zmierzchu›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułTeheran o zmierzchu
Tytuł oryginalnyTehran at Twilight
Data wydania12 czerwca 2019
Autor
PrzekładPrzemysław Hejmej
Wydawca Sonia Draga
ISBN978-83-8110-701-3
Format252s. 143×205mm
Cena38,—
Gatunekkryminał / sensacja / thriller
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Malek od lat mieszka w Stanach Zjednoczonych, jest nauczycielem akademickim, ale choć ma amerykański paszport, nie uważa tego kraju za swój. Jego korzenie są w Teheranie, dokąd od czasu do czasu przyjeżdża, by pracować jako tłumacz – także na rzecz swoich amerykańskich znajomych. Mieszka tu także jego matka. Postać ta kryje być może elementy autobiograficzne, ponieważ autor tej powieści – urodzony w Iranie Salar Abdoh – również mieszka w Stanach Zjednoczonych.
Główny bohater ma w Ameryce w miarę stabilną pracę, nie widać w jego życiu większych kłopotów, śledzi – jak to na uczelni – wewnętrzne rozgrywki między wykładowcami, prowadzi zajęcia ze studentami i od czasu do czasu zniechęca do siebie jakąś zakochaną studentkę (biorąc sobie do serca zasady etyki zawodowej). Któregoś dnia na horyzoncie pojawi się rywal do jego akademickiej posady…
Powieść rozpoczyna się od tego, że Malek wyjeżdża do Teheranu na wezwanie przyjaciela, który prosi go o przysługę w ważnym momencie swojego życia. W ten sposób wplątuje się prosto w konflikt, zarysowany przez autora nie do końca jednoznacznie. Wiadomo, że są tu i szpiedzy (pracujący dla różnych wywiadów), i agenci wpływu oraz cała sieć nieokreślonych osób. Stawką jest polityczna przyszłość Iranu. Jest rok 2008. To ważny moment w historii kraju, który przygotowuje się do wyborów prezydenckich. Atmosfera jest napięta – i po wyborach doprowadziła do masowych protestów Irańczyków, zarzucających władzy sfałszowanie wyników.
Pojawia się w powieści watek drugoplanowy, ale bardzo dla polskich czytelników ciekawy – sąsiadką mamy Maleka i bliską przyjaciółką jest żydówka z Polski, „dziecko Andersa”, która przybyła z polską armią do Teheranu i tam osiadła po wojnie (na ten temat jest w powieści całkiem sporo informacji). Obie kobiety były ze sobą bardzo związane. Na tyle, że po śmierci Anny Malek z matką przyjeżdżają do Polski, by zobaczyć miejsce, skąd pochodziła. Powieść kończy się w Ostrowi Mazowieckiej…
Malek w Iranie staje się pionkiem w wielkiej grze – obserwujemy ją z napięciem, choć trzeba przyznać, że fabuła jawi się jako zawiła i nie zawsze do końca zrozumiała, czego przyczyną jest być może to, że nie znamy irańskich realiów i rozmaitych niuansów związanych z prowadzeniem polityki. Wniosek nasuwa się jednak jeden: to, co ważne dla tego kraju, nie rozgrywa się w parlamencie, przy otwartych drzwiach, ale wśród ludzi, gdzieś na ulicy, w nieformalnych rozmowach, ukradkowych spotkaniach. Salar Abdoh potrafił to doskonale sportretować, choć być może jak na thriller, akcja jest tu mało dynamiczna.
koniec
28 czerwca 2020

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Danie w średnim stanie
Jarosław Loretz

3 VIII 2021

„Fantastyczne pióra 2019” to już drugie spotkanie z tekstami publikowanymi na portalu Fantastyka.pl. Spotkanie nie do końca udane.

więcej »

Karmienie bestii
Sebastian Chosiński

2 VIII 2021

Chciałoby się powiedzieć: umarł Amos Oz, niech żyje Yishai Sarid. To – oczywiście – pewna przesada, ale nie zmienia ona faktu, że autor wydanego kilka lat temu w Polsce „Limassol” i opublikowanego w tym roku „Potwora pamięci” wypełnia choć trochę lukę po zmarłym przed niespełna trzema laty wybitnym izraelskim pisarzu. Zwłaszcza że w swojej twórczości podejmuje tematy fundamentalne dla swojej ojczyzny.

więcej »

Krótko o książkach: Znakomita zabawa
Joanna Kapica-Curzytek

1 VIII 2021

Znane baśnie, opowiedziane w nowych wersjach, zwracają uwagę na szereg społecznych problemów związanych z nierównościami, szczególnie z dyskryminacją kobiet. „Kopciuszek i szklany sufit” to spora dawka humoru, ale i ostre spojrzenie na otaczającą nas rzeczywistość.

więcej »

Polecamy

Imitacje

W podziemnym kręgu:

Imitacje
— Marcin Knyszyński

„Wolność”
— Marcin Knyszyński

Niektórzy po prostu chcą patrzeć, jak świat płonie
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż autora

Świerczewski nie ma spokoju
— Joanna Kapica-Curzytek

Droga do Kalifornii
— Joanna Kapica-Curzytek

To tylko początek drogi
— Joanna Kapica-Curzytek

Jak skrzypce
— Joanna Kapica-Curzytek

Wyrazisty aromat wina
— Joanna Kapica-Curzytek

Marzenie życia
— Joanna Kapica-Curzytek

Alfabet EURO 2020
— Joanna Kapica-Curzytek

Tajemnica fatum
— Joanna Kapica-Curzytek

Wisła – Kraków – Warszawa
— Joanna Kapica-Curzytek

Kobieta z krwi i kości
— Joanna Kapica-Curzytek

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.