Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 2 grudnia 2021
w Esensji w Esensjopedii

Oyinkan Braithwaite
‹Moja siostra morduje seryjnie›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMoja siostra morduje seryjnie
Tytuł oryginalnyMy Sister, the Serial Killer
Data wydania20 maja 2020
Autor
PrzekładMaciejka Mazan
Wydawca Świat Książki
ISBN978-83-813-9492-5
Format224s. 135×215mm
Cena36,90
Gatunekkryminał / sensacja / thriller
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Tytuł powieści nie jest metaforą!
[Oyinkan Braithwaite „Moja siostra morduje seryjnie” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Czarna komedia „Moja siostra morduje seryjnie” dostarczy rozrywki, ale też pozwoli się zastanowić nad obecnością przemocy w relacjach rodzinnych.

Joanna Kapica-Curzytek

Tytuł powieści nie jest metaforą!
[Oyinkan Braithwaite „Moja siostra morduje seryjnie” - recenzja]

Czarna komedia „Moja siostra morduje seryjnie” dostarczy rozrywki, ale też pozwoli się zastanowić nad obecnością przemocy w relacjach rodzinnych.

Oyinkan Braithwaite
‹Moja siostra morduje seryjnie›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMoja siostra morduje seryjnie
Tytuł oryginalnyMy Sister, the Serial Killer
Data wydania20 maja 2020
Autor
PrzekładMaciejka Mazan
Wydawca Świat Książki
ISBN978-83-813-9492-5
Format224s. 135×215mm
Cena36,90
Gatunekkryminał / sensacja / thriller
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Uwaga! Tytuł powieści nie jest metaforą! Jest całkowicie na serio! Bo oto już nie pierwszy raz Korede otrzymuje telefon od swojej siostry. Z nagłym wezwaniem, żeby zabrała wybielacz do usunięcia wszystkich możliwych śladów wiadomo po czym. Potem obie muszą pozbyć się ciała. Tak ginie Femi, trzeci chłopak Ayooli. Nikt nic nie widział ani nie słyszał.
Ayoola to młodsza siostra Korede, jako ta ładniejsza, sprytniejsza, zawsze miała większe powodzenie u chłopaków. Korede to około trzydziestoletnia pielęgniarka w szpitalu. Podkochuje się w lekarzu Tade, ma nadzieję, że ten mężczyzna z klasą dostrzeże jej starania i być może któregoś dnia zaprosi na wspólne wyjście. Nadzieja mija, gdy Tade poznaje Ayoolę – odtąd cała jego uwaga skupia się na niej. Korede zamiast zazdrości odczuwa… lęk, że sympatyczny pan doktor skończy tak jak jego poprzednicy.
Powieść ma klimat humorystyczno-surrealistyczny, nie jest to kryminał, w którym dochodzi do wykrycia sprawczyni i wtrącenia jej za kratki. Nie ma też za dużo psychologizowania. Z tym większym napięciem śledzimy to, co się dzieje. Oyinkan Bratithwaite swobodnie porusza się po wykreowanym przez siebie świecie, w którym są też elementy thrillera. Krótkie, zwięzłe rozdziały i treściwe dialogi świadczą o wielkich pisarskich umiejętnościach. Mimo iż powieść nie jest obszerna, mamy tu całkiem sporo wątków (także tych toczących się w szpitalu), które z pozoru nie mają nic ze sobą wspólnego. W końcu wybrzmiewają razem z ogromną siłą i mówią nam wiele ważnych rzeczy o charakterze społecznych relacji.
Autorka zawarła tu wiele uniwersalnych spostrzeżeń. Przede wszystkim na temat więzi między siostrami – ta jest bezwzględnie i w dosłownym sensie na śmierć i życie. Jest tu także trochę o patriarchalnej presji społecznej na młode kobiety, by „wreszcie” znalazły odpowiedniego mężczyznę i wyszły za mąż. Jest o korupcjogennej atmosferze nigeryjskiego miasta Lagos (lekko satyryczne spojrzenie na policję). A także, tu już robi się poważnie, o dziedziczeniu skłonności do przemocy w rodzinie. Ten dramat pobrzmiewa tylko delikatnie, w kontrapunkcie na drugim planie, ale ma swoją siłę wyrazu. Nóż, którym tak sprawnie posługuje się Ayooli może być symbolicznym dowodem, że kobiety mogą decydować o sobie i brać sprawy w swoje ręce, bez uznawania dominacji mężczyzn.
Nigeria ma szczęście do wielu utalentowanych i poczytnych autorek młodego pokolenia. Jest „Chimamanda Ngozi Adichie”, najbardziej wśród nich znana, jest „Ayọ̀bámi Adébáyọ̀” czy Adaobi Tricia Nwaubani (nietłumaczona jeszcze w Polsce). Obecnie do tego kręgu dołącza swoim książkowym debiutem Oyinkan Braithwaite, w 2016 roku finalistka Commonwealth Short Story Prize. Wybrana przez nią oryginalna i stosunkowo rzadko spotykana konwencja czarnej, surrealistycznej komedii świadczy o tym, że ma własny głos i unikalny pomysł na twórczość literacką.
koniec
7 sierpnia 2020

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Mała Esensja: W oczekiwaniu na Boże Narodzenie
Joanna Kapica-Curzytek

1 XII 2021

Ponownie spotykamy się z sympatycznym myszkiem wykreowanym przez autora i ilustratora Alexa T. Smitha. „Winston wraca na święta” pozwoli młodszym (i starszym czytelnikom) odliczać dni do Gwiazdki!

więcej »

Spektaklu akt drugi
Beatrycze Nowicka

30 XI 2021

„Dziesięć Żelaznych Strzał” – kolejny tom cyklu Sama Sykesa o Sal Kakofonii – uważam za lepszy od pierwszego.

więcej »

Na wysokich obrotach
Joanna Kapica-Curzytek

29 XI 2021

Rezolutna Jaga, młoda czarownica, musi stawić czoło bandzie zmorów i uratować uprowadzonych rodziców. Powieść „Jaga i dom na orlich nogach” nie pozwala się nudzić i z humorem prowadzi młodych czytelników do granic wyobraźni.

więcej »

Polecamy

O korzyściach z bycia ślimakiem (śluzem na marginesie „Głosu Pana”)

Stulecie Stanisława Lema:

O korzyściach z bycia ślimakiem (śluzem na marginesie „Głosu Pana”)
— Mieszko B. Wandowicz

List znad Oceanu
— Beatrycze Nowicka

Lem w komiksie
— Marcin Knyszyński

Przeciętniak w swym zawodzie
— Agnieszka Hałas, Adam Kordaś, Marcin Mroziuk, Beatrycze Nowicka, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski

Jam jest robot hartowany, zdalnie prądem sterowany!
— Miłosz Cybowski, Adam Kordaś, Marcin Mroziuk, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski

Zawsze szach, nigdy mat
— Marcin Knyszyński

Świadomość jako błąd
— Marcin Knyszyński

Człowiek jako bariera ostateczna
— Marcin Knyszyński

Nie wszystko i nie wszędzie jest dla nas
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż autora

Na wysokich obrotach
— Joanna Kapica-Curzytek

Mistrz przewrotnego humoru
— Joanna Kapica-Curzytek

Nowa wielka powieść latynoamerykańska
— Joanna Kapica-Curzytek

Szukać należy sercem
— Joanna Kapica-Curzytek

Z perspektywy osobistej
— Joanna Kapica-Curzytek

Najmłodsze i najsłodsze
— Joanna Kapica-Curzytek

Nikt nie dostrzega drzew
— Joanna Kapica-Curzytek

Osobność, samotność…
— Joanna Kapica-Curzytek

Morderstwo w sekcji klarnetów
— Joanna Kapica-Curzytek

Chopin – globalny fenomen
— Joanna Kapica-Curzytek

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.