Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 24 października 2021
w Esensji w Esensjopedii

Iwona Kienzler
‹Bodo i jego burzliwe romanse›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułBodo i jego burzliwe romanse
Data wydania25 lutego 2016
Autor
Wydawca Bellona
ISBN978-83-11-14135-3
Format316s. 148×210mm; oprawa twarda
Cena34,90
Gatunekbiograficzna / wywiad / wspomnienia, non-fiction
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Nie tylko Bodo, nie tylko romanse
[Iwona Kienzler „Bodo i jego burzliwe romanse” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Chwytliwy tytuł „Bodo i jego burzliwe romanse” wydaje się nieco na wyrost, niemniej z książki można się wiele dowiedzieć o życiu tego wybitnego przedwojennego aktora oraz wielu kobiet, z którymi miał styczność. A także o powstawaniu i rozwoju kina na terenach Polski.

Wojciech Gołąbowski

Nie tylko Bodo, nie tylko romanse
[Iwona Kienzler „Bodo i jego burzliwe romanse” - recenzja]

Chwytliwy tytuł „Bodo i jego burzliwe romanse” wydaje się nieco na wyrost, niemniej z książki można się wiele dowiedzieć o życiu tego wybitnego przedwojennego aktora oraz wielu kobiet, z którymi miał styczność. A także o powstawaniu i rozwoju kina na terenach Polski.

Iwona Kienzler
‹Bodo i jego burzliwe romanse›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułBodo i jego burzliwe romanse
Data wydania25 lutego 2016
Autor
Wydawca Bellona
ISBN978-83-11-14135-3
Format316s. 148×210mm; oprawa twarda
Cena34,90
Gatunekbiograficzna / wywiad / wspomnienia, non-fiction
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Bogdan Eugéne Junod, czyli Eugeniusz Bodo, pozostaje do dziś ikoną polskiego kina dwudziestolecia międzywojennego. Kiedyś, jako aktor i celebryta, przyciągał masy do kin, teatrów i kabaretów, dziś produkcje o nim (lub choćby z jego pseudonimem scenicznym) gwarantują zainteresowanie odbiorców – czy to widzów serialu, czy czytelników książek. Wyprodukowany przez TVP serial „Bodo” znacznie przybliżył jego wzlot i upadek, ale siłą rzeczy nie opowiedział wszystkiego. Na fali popularności serialu, za sprawą wydawnictwa Bellona w tymże samym 2016 roku, ujrzała światło dzienne książka Iwony Kienzler „Bodo i jego burzliwe romanse”.
Autorka w dziesięciu rozdziałach przedstawia dzieje Bodo (począwszy od wyjaśnień, skąd Szwajcar Teodor Junod wziął się na terenach Polski) na tle rozwoju centrów rozrywki – teatru, rewii, kabaretu, wreszcie: kina – i przeplata je z losami słynnych kobiet, z którymi go cokolwiek łączyło. Bo nie zawsze był to romans; autorka rozprawia się z mitem, jakoby z Zulą Pogorzelską łączyła Bodo miłość. O romansie aktora – jak wynika z książki – możemy mówić tylko w przypadku Elny Gistedt, Nory Ney (Sonii Nejman) oraz Reri (Anny Chevalier).
Niewykluczone jednak, że przelotnych miłości w życiu Bodo było o wiele więcej, jednak po pierwsze, aktor był w tych sprawach szalenie dyskretny, po drugie zaś twierdził – nie wiadomo na ile „na poważnie”, a na ile „pod publiczkę” – że miast do artystek, ciągnie go do prostych, zwyczajnych kobiet. W każdym razie uchodził za człowieka kochliwego, lecz mało wiernego swym wybrankom.
W zestawieniu z tytułem książki, swoistym kuriozum jest rozdział opowiadający dzieje Poli Negri (Apolonii Chałupiec). Tu autorka bowiem udowadnia, że mało prawdopodobne jest, by się spotkali, jeszcze mniej, by ze sobą rozmawiali, a już zupełnie wykluczone, by mieli romans. Co jednak w niczym nie przeszkadza, by przedstawić losy słynnej polskiej gwiazdy Hollywood epoki kina niemego.
W ostatnim zaś rozdziale znajdziemy nie tylko znany z serialu przebieg ostatnich lat życia Bodo, ale także historię poszukiwań i odkrywania tajemnicy jego nagłego zniknięcia w okolicach Lwowa w roku 1941.
W każdym rozdziale znajdziemy wiele przypisów, załączona na końcu książki bibliografia zajmuje kilka kartek. Znajdziemy tu zarówno pozycje książkowe, artykuły z gazet i czasopism (także internetowych), jak i wpisy z blogosfery. Wydaje się, że autorka dobrze wykonała postawione sobie zadanie, dobierając informacje z różnych źródeł (wyglądających na wiarygodne). Zgromadzonego materiału wystarczyło zaś nie tylko treść pasującą do tytułu dzieła, lecz również na bonusy w postaci skróconej historii kina (począwszy od kinematografu braci Lumière) czy losów innych osób, pojawiających się w życiu Bodo – aktorów czy innych „ludzi kina”.
koniec
27 września 2020

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Chopin – globalny fenomen
Joanna Kapica-Curzytek

24 X 2021

Osiemnasty Konkurs Chopinowski właśnie przechodzi do historii, liczącej sobie już prawie sto lat. W „Wielkiej grze” przeżyjemy jeszcze raz wszystkie poprzednie edycje tej wielkiej imprezy. Ciekawostek, anegdot, emocji nie zabraknie!

więcej »

Duch czy Demiurg?
Sławomir Grabowski

23 X 2021

„Gnoza” Michała Cetnarowskiego nie rozczarowuje jako pełnoprawna powieść SF z trochę wyższej półki – może trochę epigońska, ale nadrabiająca ciekawym konceptem, choć dalekim od naukowej ortodoksji.

więcej »

PRL w kryminale: Striptizerka Mariola bez strusiego pióra
Sebastian Chosiński

22 X 2021

W „Damie ze strusim piórem” – kolejnej „powieści milicyjnej” Danuty Frey(-Majewskiej) opublikowanej w serii „Ewa wzywa 07…” – jest to wszystko, co decydowało o sensacyjności dzieła w drugiej połowie lat 80. XX wieku. Mamy więc zdradzającego męża i striptizerkę z „Kongresowej”, cenne dzieło sztuki i tajemniczą zbrodnię. A na finał szaleńczy pościg ulicami Warszawy.

więcej »

Polecamy

Jam jest robot hartowany, zdalnie prądem sterowany!

Stulecie Stanisława Lema:

Jam jest robot hartowany, zdalnie prądem sterowany!
— Miłosz Cybowski, Adam Kordaś, Marcin Mroziuk, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski

Zawsze szach, nigdy mat
— Marcin Knyszyński

Świadomość jako błąd
— Marcin Knyszyński

Człowiek jako bariera ostateczna
— Marcin Knyszyński

Nie wszystko i nie wszędzie jest dla nas
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż autora

Jak pić, to w wesołym towarzystwie
— Wojciech Gołąbowski

Szkoła dorzucania do stosu
— Wojciech Gołąbowski

Jak bardzo mnie (nie) znasz?
— Wojciech Gołąbowski

Klasycy rocka ostrzegają
— Wojciech Gołąbowski

Ale czemu szaleńca?
— Wojciech Gołąbowski

Biografia kadrami ilustrowana
— Wojciech Gołąbowski

Niesamowita księga
— Wojciech Gołąbowski

Odwagi!
— Wojciech Gołąbowski

To kto w końcu wygrał?
— Wojciech Gołąbowski

Wszystko, a nawet więcej
— Wojciech Gołąbowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.