Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 28 października 2021
w Esensji w Esensjopedii

Zygmunt Zeydler-Zborowski
‹Dżem z czarnych porzeczek›

EKSTRAKT:50%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułDżem z czarnych porzeczek
Data wydania1974
Autor
Wydawca Iskry
SeriaEwa wzywa 07…
Format42s.
Gatunekkryminał / sensacja / thriller
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl

PRL w kryminale: Ciężkie jest życie alfonsa
[Zygmunt Zeydler-Zborowski „Dżem z czarnych porzeczek”, Zygmunt Zeydler-Zborowski „Czwartek, godzina 22 / Dżem z czarnych porzeczek” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
To dziwna (mikro)powieść Zygmunta Zeydlera-Zborowskiego, kolejna opublikowana w serii „Ewa wzywa 07…”. Choć pojawia się w niej wielu klasycznych bohaterów stworzonych przez tego autora – pułkownik Leśniewski, major Walczak, porucznik Olszewski oraz sierżant Pakuła – nie ma w „Dżemie z czarnych porzeczek” tego najważniejszego, czyli majora Stefana Downara (i na dodatek brakuje wyjaśnienia, dlaczego tak się stało).

Sebastian Chosiński

PRL w kryminale: Ciężkie jest życie alfonsa
[Zygmunt Zeydler-Zborowski „Dżem z czarnych porzeczek”, Zygmunt Zeydler-Zborowski „Czwartek, godzina 22 / Dżem z czarnych porzeczek” - recenzja]

To dziwna (mikro)powieść Zygmunta Zeydlera-Zborowskiego, kolejna opublikowana w serii „Ewa wzywa 07…”. Choć pojawia się w niej wielu klasycznych bohaterów stworzonych przez tego autora – pułkownik Leśniewski, major Walczak, porucznik Olszewski oraz sierżant Pakuła – nie ma w „Dżemie z czarnych porzeczek” tego najważniejszego, czyli majora Stefana Downara (i na dodatek brakuje wyjaśnienia, dlaczego tak się stało).

Zygmunt Zeydler-Zborowski
‹Dżem z czarnych porzeczek›

EKSTRAKT:50%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułDżem z czarnych porzeczek
Data wydania1974
Autor
Wydawca Iskry
SeriaEwa wzywa 07…
Format42s.
Gatunekkryminał / sensacja / thriller
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Jakby na to nie patrzeć, była to dość sprytna zagrywka pisarza z czytelnikami. Pomysł trochę karkołomny, bo finalnie mógł zirytować wielbicieli prozy kryminalnej Zygmunta Zeydlera-Zborowskiego, ale jednocześnie trzymający ich w napięciu do (prawie) ostatniej sceny. Bywało już wcześniej – zwłaszcza w książkach z sierżantem / porucznikiem Franciszkiem Kociubą w roli głównej („Czerwona nitka”, „Nawet umarli kłamią”, „Pieczeń sarnia”), że major Stefan Downar pojawiał się dopiero w dalszej fazie akcji, początkowo więc jego nieobecność nie wzbudza szczególnych podejrzeń. Ale kiedy przedłuża się na kolejne rozdziały, niepokój rośnie – zwłaszcza że w śledztwo w sprawie śmierci niejakiego Mieczysława Kozielskiego zostają zaangażowani wszyscy najbliżsi współpracownicy Downara: major Karol Walczak (będący tu najważniejszą postacią!), porucznik Stanisław Olszewski oraz sierżant Pakuła, nad którymi tradycyjnie trzyma pieczę pułkownik Leśniewski. A Downara nie ma – i nawet nie zostaje wyjaśnione z jakiego powodu (a wystarczyłoby wspomnieć, że jest na urlopie, w szpitalu czy sanatorium…).
Wszystko jednak zaczyna się nie w Warszawie, lecz w Trójmieście. Jest środek lata, w jednym z domów wypoczynkowych nad Bałtykiem umiera turysta – to Mieczysław Kozielski, który przyjechał dwa tygodnie wcześniej ze stolicy z żoną. Jego ciało znajduje w pokoju właśnie małżonka, która wyszła na chwilę, aby odebrać od pokojówki pranie. Wezwani na miejsce zdarzenia oficerowie gdańskiej Komendy Wojewódzkiej – major Zielniak i porucznik Morawski – podejmują pierwsze działania. Badający denata lekarz sądowy potwierdza ich podejrzenia, że przyczyną zgonu był… cyjanek potasu. Co oznacza, że Kozielski – zajmujący się na co dzień komponowaniem piosenek popowych – został otruty. A truciznę podano mu w dżemie porzeczkowym, który uwielbiał. Sytuacja komplikuje się jednak, kiedy milicjanci dowiadują się, że nieboszczyk zjadał także dżem przeznaczony dla innych mieszkańców pensjonatu, którzy akurat – z różnych przyczyn – nie przepadali za tym przetworem. Należy więc brać pod uwagę, że trucizna była przeznaczona dla kogoś innego, a Kozielski stał się przypadkową ofiarą własnego łakomstwa.

Zygmunt Zeydler-Zborowski
‹Czwartek, godzina 22 / Dżem z czarnych porzeczek›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułCzwartek, godzina 22 / Dżem z czarnych porzeczek
Data wydania27 października 2016
Autor
Wydawca LTW
SeriaZ pistoletem
ISBN978-83-7565-491-2
Format206s.
Cena22,—
Gatunekkryminał / sensacja / thriller
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
To komplikuje sprawę, bo należy założyć, że morderca uderzy raz jeszcze – tym razem w tę osobę, na której śmierci mu zależało. Tylko kto to będzie? Schorowany impresario Andrzej Ślewicki, sprawiający wrażenie człowieka nienawidzącego wszystkich dookoła, czy też podstarzała poetka Cecylia Gruszecka, która nie mogąc pogodzić się z odchodzącą bezpowrotnie urodą, pociesza się młodszymi kochankami? Wkrótce wszyscy oni wracają z urlopu do Warszawy, w efekcie czego dochodzenie przejmują milicjanci z Komendy Stołecznej. Przesłuchają i poddają dokładnej inwigilacji wszystkich zamieszanych w tę sprawę – począwszy od wdowy po Kozielskim, poprzez kolejne ewentualne ofiary, aż po ich bliższych i dalszych znajomych, bo przecież nigdy nie wiadomo, a przynajmniej nie można tego określić na pierwszym etapie śledztwa, jakimi przesłankami kierował się zbrodniarz. Z każdym kolejnym dniem, z każdą kolejną rozmową sprawa coraz bardziej się wikła, pojawiają się również nowi podejrzani, tym bardziej że każdy z objętych indagacją ma coś „za uszami”. Wiadomo, „warszawska yntelygencja”, czyli nieroby i kombinatorzy, którzy myślą tylko o tym, jak na prawo i lewo zdradzać małżonków, oraz jak kombinować, by dużo zarobić, ale się nie narobić.
Ta obsesja Zeydlera-Zborowskiego staje się z każdą kolejną książka autora coraz bardziej zastanawiająca. Dlaczego to niemal zawsze artyści, inżynierzy, ludzie wykształceni, po studiach okazują się w jego powieściach szumowinami? Bo nie jest to – w prawdziwym życiu – takie oczywiste? Bo źle widziane byłoby przez cenzorów, gdyby zabójcą okazał się robotnik czy działacz partyjny bądź społeczny? W „Dżemie z czarnych porzeczek” pojawia się jeszcze jeden intrygujący wątek. W pewnym momencie major Zielniak przesłuchujący Ślewickiego (jeszcze na Wybrzeżu) słyszy od niego takie oto wyznanie: „Jestem alfonsem”. Po czym kilka akapitów dalej pojawia się wyjątkowo zjadliwe wyjaśnienie tego coming-outu: „Zajmuję się lansowaniem młodych piosenkarek i piosenkarzy, lokuję teksty piosenek, a także muzykę. Zarabiam oczywiście na tej działalności, która ma wszystkie cechy sutenerstwa. Stręczę tych młodych ludzi do występowania na estradzie. Przeważnie nie mają głosu, nie umieją śpiewać, nie posiadają żadnych zdolności. Zdaję sobie z tego doskonale sprawę, ale z czegoś trzeba żyć. Piosenki, które lokuję, także nic nie są warte. Wystarczy chyba przyjrzeć się temu, co się dzieje na tych wszystkich festiwalach. Przyjrzeć się i posłuchać”. Swoją drogą, jakże aktualne okazują się te słowa napisane prawie pół wieku temu!
„Dżem z czarnych porzeczek” można by ocenić nieco wyżej, gdyby nie fakt, że wiele elementów fabuły pojawiało się już we wcześniejszych dziełach Zygmunta Zeydlera-Zborowskiego. Chociażby zawiązanie akcji – przecież to, wypisz, wymaluj powtórka z „Nieudanego urlopu majora Downara” (1967-1968), wątek spadku otrzymanego od krewnych mieszkających za granicą obecny jest z kolei w „Testamencie” (1974). Cóż, widać, że produkujący taśmowo swoje powieści pisarz miał coraz większe trudności z inwencją i chętnie chodził na skróty, sięgając po sprawdzone motywy. Pewnie też mniejszą wagę przykładał do tych dziełek, jakie ukazywały się w zeszytowej serii Iskier „Ewa wzywa 07…” („Dżem…” był jej siedemdziesiątą pozycją), zakładając, że służą one jedynie zapewnieniu krótkiej rozrywki, akurat na czas podróży pociągiem z Warszawy do Poznania, Krakowa czy Wrocławia – nie trzeba więc główkować nad wyrafinowanymi formami zbrodni, wystarczy lekko zmodyfikować te już kiedyś opisane.
koniec
15 października 2020

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Krótko o książkach: Wspomnienia pozostają?
Beatrycze Nowicka

28 X 2021

Podejrzewam, że zamieszczona tu ocena książki Julii Shaw jest niejako „skażona” moimi nawykami zawodowymi. Obcując na co dzień z literaturą stricte naukową, przyzwyczaiłam się bowiem do dużo większej „gęstości informacyjnej tekstu”, przez co lektura „Oszustw pamięci” pozostawiła we mnie niedosyt. Tymczasem jest to pozycja popularnonaukowa i, jak pisze sama autorka, ma stanowić zaledwie wstęp do tematu badań nad pamięcią.

więcej »

Coś więcej niż dźwięki
Marcin Mroziuk

27 X 2021

W „Projekcie Bitoven” Joanna Wachowiak pokazuje młodym czytelnikom, że czasem warto zrezygnować z odgradzania się od rówieśników szczelnymi barierami ochronnymi. Wtedy pojawia się bowiem okazja, by znaleźć wspólny język nawet z kimś o zupełnie odmiennych zainteresowaniach i razem zrobić coś naprawdę wyjątkowego.

więcej »

Krótko o książkach: Kolejna hagiografia
Miłosz Cybowski

26 X 2021

Abraham Lincoln jest jedną z tych postaci historycznych, o których pisze się na dwa sposoby: albo w sposób bardzo krytyczny, albo przesadnie pozytywny. „Lincoln”, powieść Emila Ludwiga, zalicza się do tej drugiej kategorii.

więcej »

Polecamy

Przeciętniak w swym zawodzie

Stulecie Stanisława Lema:

Przeciętniak w swym zawodzie
— Agnieszka Hałas, Adam Kordaś, Marcin Mroziuk, Beatrycze Nowicka, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski

Jam jest robot hartowany, zdalnie prądem sterowany!
— Miłosz Cybowski, Adam Kordaś, Marcin Mroziuk, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski

Zawsze szach, nigdy mat
— Marcin Knyszyński

Świadomość jako błąd
— Marcin Knyszyński

Człowiek jako bariera ostateczna
— Marcin Knyszyński

Nie wszystko i nie wszędzie jest dla nas
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.