Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 28 listopada 2020
w Esensji w Esensjopedii

Balli Kaur Jaswal
‹Podróż życia sióstr Shergill›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPodróż życia sióstr Shergill
Tytuł oryginalnyThe Unlikely Adventures of the Shergill Sisters
Data wydania12 sierpnia 2020
Autor
PrzekładGrażyna Woźniak
Wydawca Czarna Owca
ISBN978-83-8143-198-9
Format440s. 135×215mm
Cena39,99
Gatunekobyczajowa
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

To, co najsmutniejsze
[Balli Kaur Jaswal „Podróż życia sióstr Shergill” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Podróż życia sióstr Shergill” to powieść o sile i przekleństwie tradycji.

Joanna Kapica-Curzytek

To, co najsmutniejsze
[Balli Kaur Jaswal „Podróż życia sióstr Shergill” - recenzja]

„Podróż życia sióstr Shergill” to powieść o sile i przekleństwie tradycji.

Balli Kaur Jaswal
‹Podróż życia sióstr Shergill›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPodróż życia sióstr Shergill
Tytuł oryginalnyThe Unlikely Adventures of the Shergill Sisters
Data wydania12 sierpnia 2020
Autor
PrzekładGrażyna Woźniak
Wydawca Czarna Owca
ISBN978-83-8143-198-9
Format440s. 135×215mm
Cena39,99
Gatunekobyczajowa
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
To druga już u nas książka australijskiej autorki Balli Kaur Jaswar. Jakiś czas temu ukazały się u nas „Pikantne historie dla pendżabskich wdów”, dotykające tematu obecności kobiet w przestrzeni publicznej – co stanowi jedną z najpoważniejszych różnic w modelu społeczeństw Zachodu i Wschodu.
Pisarka ponownie zgłębia środowisko imigrantów – sikhijskiej mniejszości zamieszkałej w Londynie. Jej głównymi bohaterkami są trzy urodzone już w Wielkiej Brytanii siostry: Shirina, Jezmeen i Rajni. Młode kobiety rodzinny Pendżab rodziców znają już tylko z ich opowiadań. Tylko najstarsza Rajni odwiedziła Indie jako nastolatka. Wszystkie identyfikują się z sikhijską kulturą tylko częściowo, to Wielka Brytania jest dla nich krajem ojczystym.
Trzy siostry nie są sobie szczególnie bliskie, niespecjalnie za sobą przepadają, poza tym każda z nich ma swoje własne problemy. Rajni ma kłopoty z dorastającym synem. Jezmeen jest aspirującą aktorką, choć ostatnio nieszczęśliwe zbiegi okoliczności sprawiły, że jej kariera – wszystko na to wskazuje – bezpowrotnie została zrujnowana. Shirina mieszka w Australii, dokąd wyjechała, by wziąć ślub: sporym zaskoczeniem dla wszystkich było to, że zdecydowała się zawrzeć aranżowane małżeństwo.
Rajni, Jezmeen i Shirina muszą jednak spełnić ostatnią wolę ich zmarłej matki: wybrać się wszystkie razem w podróż do Indii, odbyć opisane w ostatnim liście rytuały i rozsypać jej prochy we wskazanym miejscu. Wyprawa ma ściśle określony przez ich mamę program, chodzi o odwiedzenie miejsc ważnych dla ich tradycji i kultury.
Obrazy Indii są sugestywne, ciekawe i opisane nie bez poczucia humoru. Powieść ma zabarwienie komediowe, jest tu więc wiele opisów śmiesznych nieporozumień, bo w wielu sytuacjach widać, że Rajni, Jezmeen i Shirina, choć znają lokalny język, nie do końca potrafią odpowiednio się zachować. Jednakże te sceny nie do końca wyraźnie wybrzmiewają, autorka nie podkreśla w szczególny sposób kulturowych gaf ani różnic. Akcentuje raczej sytuacje pomiędzy siostrami: cicha rywalizacja, narzucanie własnego zdania, ale też i próby łagodzenia napięcia. Jednym z bohaterów drugoplanowych, ale w pewnym momencie kluczowych dla rozwoju akcji, jest Tom Hanks…
Wszystko to jest na swój sposób interesujące, ale nie do końca spełnia oczekiwania czytelnika, jest powtarzalne i po jakimś czasie, zbliżając się do końca, zaczynamy sobie zadawać pytanie: czy to już wszystko? W rozproszonych scenach pokazane są ostatnie dramatyczne chwile matki trzech kobiet, umierającej na raka, co dodaje powieści głębi, ale nadal budzi niedosyt.
Trochę więc szkoda, że w rzeczywistości książka nabiera pełni wyrazu dopiero niemal pod koniec. Tam, gdzie zaczynają się retrospekcje z wcześniejszego życia oraz z podróży nastoletniej Rajni z mamą do Pendżabu. Oraz w momencie, gdy dowiemy się, po co tak naprawdę jedna z sióstr pojechała do Indii. Zrozumiemy, że tradycja i świadomość własnych korzeni może dawać wielką siłę, ale może też być wielkim przekleństwem. Może stać się pułapką i czymś fatalnym szczególnie dla kobiet – ta perspektywa w „Podróży życia sióstr Shergill” wybrzmiewa mocno i wyraźnie. I nie chodzi tylko o to, jak trudno jest funkcjonować kobiecie na co dzień bez męskiej „opieki”, ale też jak wielu rzeczy nie może ona zrobić z obawy o to, „co ludzie powiedzą”. Przede wszystkim kobieta już od urodzenia jest kimś gorszym…
Przedstawiony w powieści dramat jednej z trzech głównych bohaterek – celowo pomijam nazwanie go po imieniu, aby nie zdradzać zbyt wiele z fabuły – należy do ważniejszych problemów społecznych w Indiach. Jeszcze bardziej wstrząsające jest to, że zostaje on przeniesiony i jest powielany wśród kolejnych pokoleń ludzi z tłem migracyjnym, nawet tych już urodzonych w krajach z zachodnią kulturą (jak Wielka Brytania czy Australia). Balli Kaur Jaswar daje głos kobietom zamkniętym w okowach tradycji „społeczeństwa równoległego”, funkcjonującego w kraju zamieszkania tylko fizycznie, ale nieprzyjmującego jego wartości i szczelnie się od nich odgradzającego. Dobrą stroną „Podróży sióstr Shergill” jest to, że nie ma tutaj suchej, niestrawnej publicystyki – wszystko pokazane jest przez pryzmat dramatów konkretnych osób. Jednak humor i zabawne sytuacje to tylko otoczka, w której kryje się to, co najsmutniejsze.
koniec
20 października 2020

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

O wewnętrznej wolności
Joanna Kapica-Curzytek

28 XI 2020

Z dystansem, humorem, ale bez nadmiernego odsłaniania swojej prywatności – taki jest legendarny dziennikarz, autor kultowych radiowych audycji, w książce „Głos. Wojciech Mann w rozmowie z Katarzyną Kubisiowską”.

więcej »

Krótko o książkach: Dzieciom należą się piękne książki
Joanna Kapica-Curzytek

27 XI 2020

Książka Barbary Gawryluk przybliża nam i ocala od zapomnienia fenomen polskiej szkoły ilustracji książkowej dla dzieci sprzed kilkudziesięciu lat. „Ilustratorki i ilustratorzy” będzie dla niejednego czytelnika sentymentalnym powrotem do książek z okresu dzieciństwa.

więcej »

PRL w kryminale: Do sześciu razy sztuka
Sebastian Chosiński

26 XI 2020

Połowa lat 70. XX wieku nie była najlepszym okresem dla Zygmunta Zeydlera-Zborowskiego. Jego powieści stawały się coraz bardziej schematyczne, a fabuła łatwa do przewidzenia. Od czasu do czasu trafiała się jednak perełka. Jak chociażby „Inspektor ze Scotland Yardu”, którego można zaliczyć do ścisłego grona najlepszych „powieści milicyjnych” warszawskiego prozaika.

więcej »

Polecamy

Kochać to nie znaczy zawsze to samo

Na rubieżach rzeczywistości:

Kochać to nie znaczy zawsze to samo
— Marcin Knyszyński

Chorzy na życie
— Marcin Knyszyński

Dick w starym stylu
— Marcin Knyszyński

Faust musi przegrać
— Marcin Knyszyński

W poszukiwaniu rzeczywistości obiektywnej
— Marcin Knyszyński

Myślę, ale czy jestem?
— Marcin Knyszyński

Wszyscy jesteśmy androidami
— Marcin Knyszyński

Umieranie wstecz
— Marcin Knyszyński

Przygodowa powieść science fiction – zrób to sam!
— Marcin Knyszyński

Pif-Paf! Zium!
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Radosny seks i śmiertelna groza
— Joanna Kapica-Curzytek

Tegoż autora

O wewnętrznej wolności
— Joanna Kapica-Curzytek

Tukej
— Joanna Kapica-Curzytek

Niezamknięty rozdział
— Joanna Kapica-Curzytek

Gdy odchodzi stary świat
— Joanna Kapica-Curzytek

Gdy człowiekiem gardzi człowiek
— Joanna Kapica-Curzytek

Poza utarte szlaki
— Joanna Kapica-Curzytek

Powieść totalna
— Joanna Kapica-Curzytek

Najgorsza z epok
— Joanna Kapica-Curzytek

Nigdy nie byłem przebojowy
— Joanna Kapica-Curzytek

W osiemdziesiątą rocznicę
— Joanna Kapica-Curzytek

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.