Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 7 maja 2021
w Esensji w Esensjopedii

Rachel Winters
‹Co powiesz na spotkanie?›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułCo powiesz na spotkanie?
Tytuł oryginalnyWould Like to Meet
Data wydania14 października 2020
Autor
PrzekładMagdalena Słysz
Wydawca Albatros
ISBN978-83-8215-041-4
Format416s. 125x195mm
Cena37,99
Gatunekobyczajowa
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Nieoczekiwane skutki walki z blokadą twórczą
[Rachel Winters „Co powiesz na spotkanie?” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Co powiesz na spotkanie?” to rzeczywiście zwariowana komedia romantyczna, jak czytamy na okładce. Lektura wnosi wiele pozytywnej energii i pozwala spojrzeć na życie z optymizmem.

Joanna Kapica-Curzytek

Nieoczekiwane skutki walki z blokadą twórczą
[Rachel Winters „Co powiesz na spotkanie?” - recenzja]

„Co powiesz na spotkanie?” to rzeczywiście zwariowana komedia romantyczna, jak czytamy na okładce. Lektura wnosi wiele pozytywnej energii i pozwala spojrzeć na życie z optymizmem.

Rachel Winters
‹Co powiesz na spotkanie?›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułCo powiesz na spotkanie?
Tytuł oryginalnyWould Like to Meet
Data wydania14 października 2020
Autor
PrzekładMagdalena Słysz
Wydawca Albatros
ISBN978-83-8215-041-4
Format416s. 125x195mm
Cena37,99
Gatunekobyczajowa
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Evie jest asystentką w agencji scenopisarskiej i właśnie przeżywa trudny czas. Ezra, jeden z klientów, prawdziwa gwiazda i celebryta, przekroczył już wszelkie możliwe terminy oddania gotowego scenariusza filmowego. To miała być komedia romantyczna. Presja czasu jest nieubłagana – niewywiązanie się z umowy pociągnie za sobą groźne skutki, a agencja zbankrutuje. Chyba że Evie dokona jakiegoś cudu i pomoże autorowi przełamać blokadę twórczą?
Kłopot Ezry polega na tym, że jest on przekonany, iż wszystko już w komediach romantycznych było. A poza tym ten gatunek to nie jego specjalność. Przyjął to zamówienie, bo nie miał akurat innych propozycji i kończyły się pieniądze. Dlatego z wielką podejrzliwością podchodzi do nalegania Evie, by mimo wszystko zrealizować zlecenie. Asystentka oferuje mu nawet pomoc – zanim jakieś sceny pojawią się w scenariuszu, ona wcześniej przetestuje je w prawdziwym życiu.
Ścierają się więc koncepcje, kotłują pomysły. Mamy tu przy okazji sympatyczny hołd złożony komediom romantycznym – wiele ich tytułów oraz charakterystycznych motywów zostało wymienionych w książce. Evie ma za zadanie wymyślić i zaaranżować sceny, których w żadnym filmie jeszcze nie było, co okazuje się i łatwe i trudne jednocześnie. Ma ona wsparcie ze strony niezawodnej grupy przyjaciół: Jeremy′ego, Marie i Sarah – której w najbliższym czasie trzeba zorganizować wieczór panieński (a może coś z tego też przyda się do filmu?).
W „Co powiesz na spotkanie?” jest trochę jak u Alfreda Hitchcocka, który mawiał, że film powinien zaczynać się od trzęsienia ziemi, a potem napięcie ma nieprzerwanie rosnąć. W książce „trzęsieniem ziemi” okazuje się „przypadkowe” (nie wierzycie?) oblanie napojem nieznajomego, a potem następuje bieg szalonych zdarzeń. Evie nie traci głowy, działa i organizuje, kreuje i testuje scenę za sceną. Gotowe pomysły podrzuca scenarzyście, który musi już tylko skompilować całość…
Czytelnicy mają przednią zabawę, bo wiele tutaj humoru i śmiesznych sytuacji, niektóre z nich nawiązują do znanych komedii romantycznych. Ciekawa i nienużąca jest też forma książki: rozdziały mają wprowadzenie podobne jak w scenariuszach, pojawia się zapis czatu z mediów społecznościowych i wymiana maili, co stanowi dodatkowe urozmaicenie.
Na niektóre sceny trzeba wziąć poprawkę – by wspomnieć motyw „koprodukcji” lub opisane z rozmachem chwilami przerysowane wydarzenia przy okazji wieczoru panieńskiego. Jednak całość jak najbardziej mieści się w konwencji, pozwala często wybuchać głośnym śmiechem, ale też i trzyma w napięciu, bo nigdy nie wiemy, co kryje się za kolejnym zwrotem akcji. To zaleta tej książki, że jej schemat jest chwilami dobrze ukryty; czytając, nie do końca wiemy, jakie będzie zakończenie. Nie brakuje również wzruszeń: sympatyczna postać Annette z pewnością podbije serca większości czytelników.
Od początku wiemy oczywiście jedno, że na „odgrywaniu” scenariusza się nie zakończy i że Evie w końcu będzie musiała umieć znaleźć równowagę pomiędzy filmową fikcją a swoim własnym życiem. Znajdzie się w świecie celebrytów… Nauka chodzenia po czerwonym dywanie będzie jedną z życiowych lekcji, którą będzie musiała w pośpiechu przyswoić. Nie zabraknie bolesnych rozczarowań i konieczności dokonania wyborów. Pojawi się nawet gorzka etyczna refleksja na temat praw autorskich i lekcja dla wszelkiej maści „cwaniaków” przypisujących sobie nieswoje sukcesy. Morał z powieści „Co powiesz na spotkanie?” może jednak być tylko jeden: nawet jeśli przewidzimy nawet sto życiowych scenariuszy, zawsze wydarzy się ten sto pierwszy… I tak się zawsze jakoś składa, że okazuje się najlepszy ze wszystkich. Skutki przełamywania blokady twórczej mogą być, jak się przekonujemy, mocno zaskakujące.
koniec
21 października 2020

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Mikrokosmos
Dominika Cirocka

6 V 2021

„Światło innych gwiazd” Eriki Swyler stanowi udany mariaż znanych motywów s-f i wątków obyczajowych. Przede wszystkim to jednak opowieść o sile pasji i więziach międzyludzkich, a także cenie, którą czasem przychodzi nam za ich pielęgnowanie zapłacić.

więcej »

Wolność i odpowiedzialność
Marcin Mroziuk

5 V 2021

Oczywiste jest, że Rafał Witek nie chce zachęcać młodych czytelników do naśladowania postępowania głównej bohaterki książki, ale zarazem „Ja, Majka” w przekonujący sposób ukazuje, że prawdziwym problemem często nie jest sama ucieczka dziecka, lecz powody, które skłaniają je do tego.

więcej »

Ostateczny kres jest ułudą
Joanna Kapica-Curzytek

4 V 2021

„Koniec historii”, powieść Luisa Sepúlvedy nawiązująca do trudnej przeszłości Chile, przekonuje nas, że ostateczny kres politycznych zdarzeń, w tym rewolucji, jest ułudą.

więcej »

Polecamy

Uwięzieni w słowach

Na rubieżach rzeczywistości:

Uwięzieni w słowach
— Marcin Knyszyński

„Sen bowiem jest istnością też…”
— Marcin Knyszyński

Imperium wcale się nie rozpadło
— Marcin Knyszyński

Lęk i odraza w Kalifornii
— Marcin Knyszyński

Las oblany słonecznym blaskiem
— Marcin Knyszyński

Dick jak Dickens
— Marcin Knyszyński

Kochać to nie znaczy zawsze to samo
— Marcin Knyszyński

Chorzy na życie
— Marcin Knyszyński

Dick w starym stylu
— Marcin Knyszyński

Faust musi przegrać
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż autora

Ostateczny kres jest ułudą
— Joanna Kapica-Curzytek

Tęsknota za rozmowami, chociażby o niczym
— Joanna Kapica-Curzytek

Cień nieuchronnego kresu
— Joanna Kapica-Curzytek

Wyjątkowa
— Joanna Kapica-Curzytek

Co przydałoby się wiedzieć?
— Joanna Kapica-Curzytek

Co lepsze: książka czy filmowa adaptacja?
— Joanna Kapica-Curzytek

Trzy, dwa, jeden – jesteś!
— Joanna Kapica-Curzytek

Top modelki
— Joanna Kapica-Curzytek

Zwierzę domowe, które łapie myszy
— Joanna Kapica-Curzytek

Wydarzyło się na odwrót
— Joanna Kapica-Curzytek

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.