Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 1 lipca 2022
w Esensji w Esensjopedii

Ali Smith
‹Jesień›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułJesień
Tytuł oryginalnyAutumn
Data wydania2 września 2020
Autor
PrzekładJerzy Kozłowski
Wydawca W.A.B.
CyklPory Roku
ISBN978-83-280-6016-6
Format304s. 135×202mm; oprawa twarda
Cena49,99
Gatunekmainstream
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Najgorsza z epok
[Ali Smith „Jesień” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Jesień”, tocząca się w burzliwym czasie brytyjskiego Brexitu, urzeka subtelnością, lekkością, ale też i głębią refleksji o tożsamości, upływie czasu i relacjach między ludźmi.

Joanna Kapica-Curzytek

Najgorsza z epok
[Ali Smith „Jesień” - recenzja]

„Jesień”, tocząca się w burzliwym czasie brytyjskiego Brexitu, urzeka subtelnością, lekkością, ale też i głębią refleksji o tożsamości, upływie czasu i relacjach między ludźmi.

Ali Smith
‹Jesień›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułJesień
Tytuł oryginalnyAutumn
Data wydania2 września 2020
Autor
PrzekładJerzy Kozłowski
Wydawca W.A.B.
CyklPory Roku
ISBN978-83-280-6016-6
Format304s. 135×202mm; oprawa twarda
Cena49,99
Gatunekmainstream
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Powieść szkockiej pisarki Ali Smith znalazła się w finale nagrody Bookera w 2017 roku i jest pierwszą z czterotomowego cyklu obejmującego cztery pory roku. Wszystkie po angielsku się już ukazały, miejmy nadzieję, że i polscy czytelnicy doczekają się ich edycji. „Jesień”, napisana krótko po brytyjskim referendum w sprawie wyjścia z Unii Europejskiej nazywana jest pierwszą powieścią „post-brexitowską”. Polityka, choć jest tu obecna, nie jest w tej powieści najważniejsza.
Trzydziestokilkuletnia Elisabeth regularnie odwiedza Daniela w domu opieki. Daniel ma już 101 lat, jest autorem piosenek (wiele z nich to przeboje). Młoda kobieta zna go od dziecka – byli sąsiadami, a mężczyzna był dla niej przewodnikiem po świecie dorosłych. Zastąpił jej ojca, którego nie znała. Matka Elisabeth nie akceptowała tych kontaktów, podejrzewając, że Daniel „prawdopodobnie jest gejem”. Poza tym dziewczynki nie przyjaźnią się przecież „w ten sposób” ze starszymi mężczyznami.
A jednak przyjaźń Elisabeth i Daniela wymyka się wszelkim stereotypom i jest dla Elisabeth jedną z najlepszych rzeczy, która wydarzyła się w jej dzieciństwie. Starszy sąsiad poświęcał jej czas, traktował ją z wyrozumiałością i cierpliwie słuchał. Ich rozmowy wzruszają, budzą nadzieję. Dzięki Danielowi Elisabeth rozwija swoje artystyczne zainteresowania, rozpoczyna studia na historii sztuki i jest obecnie wykładowczynią na uczelni. Wychowując się w rodzinnym domu, nie miałaby takich aspiracji.
Daniel wraca pamięcią do lat swojej młodości. Jego wspomnienia są oniryczne, jakby za mgłą, egzystuje on w zawieszeniu i bezczasie. Już sam początek powieści zdradza nam ten jedyny w swoim rodzaju nastrój i koloryt jego myśli. Ali Smith pisze z dużą dozą subtelności i lekkości: proza nie przytłacza, ale ma się wrażenie, że porywa nas na skrzydłach. Jest ulotna, a jednocześnie zapada głęboko i budzi emocje. Gdy Elisabeth odwiedza Daniela w domu opieki, mężczyzna przeważnie śpi. Ale to jej nie przeszkadza: poświęca mężczyźnie swój czas tak samo, jak on dawniej – jej. Czas – to najcenniejsze w relacji z drugą osobą, coś, co możemy dawać innym.
Wszystko to dzieje się w czasie Brexitu: „Była to najgorsza z epok, była to najgorsza z epok. Znowu”, tak rozpoczyna się „Jesień”. Powieść staje się zatem swoistą kroniką nowych, nieznanych jeszcze czasów; świadectwem rozpadu, narastania wielogłosu, który nie jest dialogiem. To drugi biegun międzyludzkich relacji: wykluczenie i brak akceptacji. Jakże odmienny od tego, co łączy Elisabeth i Daniela. „Panuj, Brytanio, nad falami. Najpierw dorwiemy Polaczków. Potem dorwiemy muzlimów. Potem dorwiemy Cyganów, a potem pedałów”. Recepta na „porządek z linijką w ręku” w kraju jest jasna i prosta. Nikt nie słucha, mówią wszyscy. Kraj się chwieje.
Jest jeszcze jedna bohaterka „Jesieni”. To Pauline Boty, jedna z ważnych postaci brytyjskiego pop-artu, tworząca dowcipne, dynamiczne kolaże, często przełamujące konwencję. Artystka zmarła przedwcześnie w 1966 roku i została niemal zapomniana. Była jednym z nielicznych kobiet tworzących sztukę w tym stylu.
Kłębią się myśli, marzenia, wspomnienia, ale podcinają ludziom skrzydła niepokój i brak stabilizacji – tylko pory roku niezmiennie, jedna po drugiej, przychodzą i odchodzą.
koniec
6 listopada 2020

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Ziemia obca, lecz swoja
Sebastian Chosiński

30 VI 2022

W momencie kiedy zostały już przetłumaczone na język polski wszystkie wydane w postaci książek teksty beletrystyczne Izraela Joszuy Singera, warto zapoznać się z nimi właśnie zgodnie z chronologią publikacji. A więc po „Perłach” – debiutanckim tomie opowiadań – sięgnąć po pochodzący z 1925 roku zbiór „Na obcej ziemi”. A dopiero potem po jego wyśmienite powieści. W ten sposób łatwiej będzie nam dostrzec i docenić eksplozję talentu żydowskiego pisarza.

więcej »

Krótko o książkach: Nikt nie spodziewa się hiszpańskiej inkwizycji
Miłosz Cybowski

29 VI 2022

„Inkwizycja hiszpańska” Helen Rawlings jest krótkim i treściwym opracowaniem, które zawiera wiele interesujących spostrzeżeń na temat tej owianej złą sławą organizacji.

więcej »

Z twarzą zwróconą na wschód…
Sebastian Chosiński

28 VI 2022

Nie licząc licznych opowiadań drukowanych w prasie, a potem zbieranych w książkach, w ciągu swego krótkiego, pięćdziesięcioletniego życia Izrael Joszua Singer opublikował zaledwie cztery powieści. Ale każda z nich okazała się WIELKA! Ostatnią, jaka trafiła do rąk polskiego czytelnika, jest „Towarzysz Nachman” – pełna dramatycznych zwrotów akcji opowieść o zauroczeniu żydowskiego robotnika sowieckim komunizmem.

więcej »

Polecamy

Seksapokalipsa

W podziemnym kręgu:

Seksapokalipsa
— Marcin Knyszyński

Odwieczna dialektyka
— Marcin Knyszyński

Rzeczy, które robisz w piekle, będąc martwym
— Marcin Knyszyński

Bulwar Zachodzącego Słońca 2
— Marcin Knyszyński

Borat Dzong-Un z pasem szahida
— Marcin Knyszyński

Rozkład i rozkładówka
— Marcin Knyszyński

Nowoczesny mit
— Marcin Knyszyński

Horror rzeczywistości
— Marcin Knyszyński

Osaczona
— Marcin Knyszyński

Pan życia i śmierci
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Pozorna śmierć
— Joanna Kapica-Curzytek

Tegoż autora

Dokonywanie wyboru
— Joanna Kapica-Curzytek

Kultura potrzebna światu
— Joanna Kapica-Curzytek

Na pełnych obrotach
— Joanna Kapica-Curzytek

Wojna niezmiennie przeraża
— Joanna Kapica-Curzytek

Przyrzeknij mi, że wyjaśnisz, co się stało…
— Joanna Kapica-Curzytek

Podróż intelektualna
— Joanna Kapica-Curzytek

Dla zainteresowanych
— Joanna Kapica-Curzytek

Zawsze jest dobry moment na nowy początek
— Joanna Kapica-Curzytek

Okrutne piękno egzystencji
— Joanna Kapica-Curzytek

Magiczna różdżka i platforma wiertnicza
— Joanna Kapica-Curzytek

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.