Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 6 marca 2021
w Esensji w Esensjopedii

Jo Nesbø
‹Czerwone Gardło›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułCzerwone Gardło
Tytuł oryginalnyRødstrupe
Data wydania20 października 2016
Autor
PrzekładIwona Zimnicka
Wydawca Wydawnictwo Dolnośląskie
CyklHarry Hole
SeriaŚlady zbrodni
ISBN978-83-271-5232-9
Format432s. oprawa twarda
Cena39,90
Gatunekkryminał / sensacja / thriller
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Krótko o książkach: Bohaterowie i zdrajcy
[Jo Nesbø „Czerwone Gardło” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Trzecia część cyklu o Harrym Hole „Czerwone gardło”, jest czymś więcej niż tylko świetnym skandynawskim kryminałem. Powieść Nesbø jest książką inteligentną, z nieliniową narracją, posiada znacznie głębszą warstwę socjologiczną od przeciętnej dla gatunku, a do tego kreuje kilku bohaterów, którzy zapadają w pamięć na dłuższy czas.

Dawid Kantor

Krótko o książkach: Bohaterowie i zdrajcy
[Jo Nesbø „Czerwone Gardło” - recenzja]

Trzecia część cyklu o Harrym Hole „Czerwone gardło”, jest czymś więcej niż tylko świetnym skandynawskim kryminałem. Powieść Nesbø jest książką inteligentną, z nieliniową narracją, posiada znacznie głębszą warstwę socjologiczną od przeciętnej dla gatunku, a do tego kreuje kilku bohaterów, którzy zapadają w pamięć na dłuższy czas.

Jo Nesbø
‹Czerwone Gardło›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułCzerwone Gardło
Tytuł oryginalnyRødstrupe
Data wydania20 października 2016
Autor
PrzekładIwona Zimnicka
Wydawca Wydawnictwo Dolnośląskie
CyklHarry Hole
SeriaŚlady zbrodni
ISBN978-83-271-5232-9
Format432s. oprawa twarda
Cena39,90
Gatunekkryminał / sensacja / thriller
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Do tej pory moje spotkania z kryminałem należały raczej do rzadkości – autorami ostatnich czytanych przeze mnie powieści o detektywach byli Artur Conan Doyle i Raymond Chandler, czyli absolutni klasycy gatunku. Jakże pozytywnym zaskoczeniem okazała się dla mnie lektura „Człowieka nietoperza”, a później „Karaluchów” norweskiego pisarza Jo Nesbø. Autor w swoich powieściach tworzy nie tylko złożone zagadki kryminalne, nie brakuje tu także znakomicie zarysowanych postaci oraz głębokiego kulturowego i historycznego tła przypisanego danej opowieści.
Wśród bohaterów „Czerwonego gardła” najistotniejszą rolę pełni Harry Hole, dość typowy śledczy stworzony przez Nesbø jako hybryda archetypicznych Sherlocka Holmesa i Philipa Marlowe’a. Hole kompensuje braki w życiu osobistym przy pomocy pracy, w której jest ponadprzeciętny – miewa wręcz przebłyski detektywistycznego geniuszu, ale boryka się z problemem alkoholizmu. Pomimo jego wad łatwo go polubić za celne, podszyte ironią obserwacje, profesjonalizm oraz ukrytą w nieprzystępnej powierzchowności miłość do niepełnosprawnej siostry.
W „Czerwonym gardle” niesamowicie złożona intryga sięga korzeniami aż do II wojny światowej, a plan wydarzeń z tamtego okresu przeplata się z wątkiem śledztwa prowadzonego we współczesnej Norwegii. Odkrywanie powiązań między historią żołnierza SS walczącego pod Staliningradem i zakupionego ponad 50 lat później karabinu snajperskiego przynoszą sporą satysfakcję. Nie brakuje tu także akcji, a lekturze sprzyja sprawne pióro Nesbø – autor pomimo lekkiego stylu nie stroni od głębszych przemyśleń. Przyczepić można się do przesadnie efektownego zakończenia oraz nadmiernej liczby zbiegów okoliczności, które kontrastują z chłodną logiką narracji z perspektywy głównego bohatera.
W fabule powieści istotną rolę odgrywają odwołania do historii Norwegów z czasów II wojny światowej – autor pokazuje jak odległe skutki może powodować wojenna trauma, a także jak powierzchownie można osądzić żołnierzy z perspektywy czasów pokoju. Nesbø pomimo powagi tych tematów nie popada w patetyczne tony, które zapewne byłyby dla kryminału zgubne, a ostateczne wnioski pozwala wyciągnąć czytelnikowi. To wszystko sprawia, że z chęcią powrócę kolejny raz do wykreowanych przez Norwega bohaterów i kolejnych spraw prowadzonych przez Harry′ego Hole.
koniec
19 stycznia 2021

Komentarze

22 I 2021   12:15:29

Nesbø to niezły pisarz, przynajmniej wyróżnia się pewną odwagą, ale prawdziwy cesarz kryminału jest jeden i nazywa się James Ellroy.

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka fantastyki outsiderskiej
Sławomir Grabowski

6 III 2021

Proza R. A. Lafferty’ego, choć czasem nie najłatwiejsza w odbiorze, jest zdecydowanie warta przypomnienia. „Najlepsze opowiadania” ukazują też oczywistą prawdę, że science fiction to raczej literatura krótkich form niż powieści, a także niesamowitych pomysłów, ukazujących świat z innej perspektywy, kwestionującej antropocentryzm.

więcej »

PRL w kryminale: Polskie porachunki pod italskim niebem
Sebastian Chosiński

5 III 2021

Tak, ten moment musiał w końcu nadejść! Zwłaszcza że w Polsce Ludowej dość rygorystycznie przestrzegano przepisów emerytalnych. Kto przekroczył odpowiedni wiek, był wysyłany na „zieloną trawkę”. Nawet doświadczony oficer milicji nie mógł być wyjątkiem. Nie powinno więc dziwić, że wydana w 1984 roku powieść Zygmunta Zeydlera-Zborowskiego została zatytułowana „Major Downar przechodzi na emeryturę”. Ale czy na pewno?

więcej »

Zbrodnie w stylu retro: Sanacyjny „Napoleon zbrodni”
Sebastian Chosiński

4 III 2021

Wydany w 1935 roku „Dom tajemnic” był czwartą odsłoną bestsellerowej serii kryminalnej „Wielkie gry Bernarda Żbika”. Tym razem Adam Nasielski – jeden z najpopularniejszych przedwojennych twórców literatury popularnej – nakazał swemu bohaterowi, inspektorowi Bernardowi Żbikowi z Centrali Służby Śledczej, rozwiązać zagadkę, która mniej rozgarniętych policjantów doprowadziłaby zapewne do szaleństwa. A pewnie i… do grobu.

więcej »

Polecamy

Imperium wcale się nie rozpadło

Na rubieżach rzeczywistości:

Imperium wcale się nie rozpadło
— Marcin Knyszyński

Lęk i odraza w Kalifornii
— Marcin Knyszyński

Las oblany słonecznym blaskiem
— Marcin Knyszyński

Dick jak Dickens
— Marcin Knyszyński

Kochać to nie znaczy zawsze to samo
— Marcin Knyszyński

Chorzy na życie
— Marcin Knyszyński

Dick w starym stylu
— Marcin Knyszyński

Faust musi przegrać
— Marcin Knyszyński

W poszukiwaniu rzeczywistości obiektywnej
— Marcin Knyszyński

Myślę, ale czy jestem?
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Inne recenzje

Mariaż „Dnia Szakala” z „Psychozą”
— Sebastian Chosiński

Z tego cyklu

Mapa zbrodni, mapa uczuć…
— Joanna Kapica-Curzytek

Operacjonalizacja, efektywność i priorytety
— Joanna Kapica-Curzytek

Bicie piany
— Joanna Kapica-Curzytek

Fizyka na wesoło
— Marcin Osuch

Ciekawostka dla fanów
— Marcin Osuch

Nostalgia i komputery
— Marcin Osuch

W grudniowym półmroku
— Joanna Kapica-Curzytek

Sprzęt optyczny dla Urugwaju
— Marcin Osuch

Dzieciom należą się piękne książki
— Joanna Kapica-Curzytek

Z Warszawy na Jasną Górę
— Joanna Kapica-Curzytek

Tegoż twórcy

I jeszcze jeden, i jeszcze raz
— Sebastian Chosiński

Ofiara na ołtarzu sprawiedliwości
— Sebastian Chosiński

Western na dalekiej północy
— Magdalena Makówka

Mniej krwi, więcej miłości
— Sebastian Chosiński

To Oslo sprzed czterdziestu lat
— Sebastian Chosiński

Święta wojna w Oslo
— Sebastian Chosiński

Zabili go? Czy uciekł?!
— Sebastian Chosiński

Esensja czyta: Kwiecień 2013
— Miłosz Cybowski, Anna Kańtoch, Joanna Kapica-Curzytek, Alicja Kuciel, Paweł Micnas, Marcin Mroziuk, Beatrycze Nowicka, Agnieszka Szady

Leczenie traumy na Antypodach
— Sebastian Chosiński

Esensja czyta: Sierpień 2012
— Miłosz Cybowski, Anna Kańtoch

Tegoż autora

Chińskie sztuczne ognie
— Dawid Kantor

Czas czytelnika w rękach czytelnika
— Dawid Kantor

Szwy rzeczywistości
— Dawid Kantor

450 stopni Fahrenheita: Drugie wyjście z Raju
— Karol Franczak, Kuba Gach, Dawid Kantor

Pierwiastek żeński
— Dawid Kantor

Po Westeros i okolicach
— Dawid Kantor

450 stopni Fahrenheita: Pisarz wyłania się z mroku
— Karol Franczak, Kuba Gach, Dawid Kantor

Przed lodem i ogniem
— Dawid Kantor

To czego nie można odtworzyć
— Dawid Kantor

Druga szansa na pierwsze wrażenie
— Dawid Kantor

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.