Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 28 lutego 2021
w Esensji w Esensjopedii

Dolores Redondo
‹Kształt serca›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułKształt serca
Tytuł oryginalnyLa cara norte del corazón
Data wydania25 listopada 2020
Autor
PrzekładIwona Michałowska-Gabrych
Wydawca Mova
ISBN978-83-66654-80-8
Format608s. 150×225mm
Cena44,90
Gatunekkryminał / sensacja / thriller
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Według powtarzalnego klucza
[Dolores Redondo „Kształt serca” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Kształt serca”, thriller hiszpańskiej autorki Dolores Redondo rozgrywający się podczas huraganu Katrina w Nowym Orleanie porywa epickim rozmachem i budzi grozę odkrywaniem mrocznych miejsc ludzkiej psychiki.

Joanna Kapica-Curzytek

Według powtarzalnego klucza
[Dolores Redondo „Kształt serca” - recenzja]

„Kształt serca”, thriller hiszpańskiej autorki Dolores Redondo rozgrywający się podczas huraganu Katrina w Nowym Orleanie porywa epickim rozmachem i budzi grozę odkrywaniem mrocznych miejsc ludzkiej psychiki.

Dolores Redondo
‹Kształt serca›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułKształt serca
Tytuł oryginalnyLa cara norte del corazón
Data wydania25 listopada 2020
Autor
PrzekładIwona Michałowska-Gabrych
Wydawca Mova
ISBN978-83-66654-80-8
Format608s. 150×225mm
Cena44,90
Gatunekkryminał / sensacja / thriller
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Autorka jest w Polsce znana – ma na swoim koncie dobrze u nas przyjęty cykl „Dolina Baztán” (składający się z tomów: „Niewidzialny strażnik”, „Świadectwo kości” oraz „Ofiara dla burzy”- wszystkie tomy ukazały się parę lat temu dzięki Wydawnictwu Czarna Owca). Obecnie otrzymujemy „Kształt serca”, który jest prequelem do tej trylogii. Mamy tę samą bohaterkę, Amaię Salazar – tutaj dwudziestopięcioletnią, stawiającą swoje pierwsze kroki w zawodzie agentki śledczej.
Jest rok 2005. Wywodząca się z prowincji Nawarra w Hiszpanii Amaia uczestniczy w programie wymiany dla funkcjonariuszy policji Europolu w akademii FBI w Stanach Zjednoczonych. Zadaniem testowym dla uczestników jest analiza prawdziwego przypadku seryjnego mordercy, którego zabójstwa rodzin układają się w pewien charakterystyczny wzorzec. Już od samego początku Amaia wyróżnia się przenikliwością, wyobraźnią i umiejętnością kojarzenia faktów. Zabójca, jak się szybko okazuje, dokonuje swoich czynów podczas wielkich klęsk żywiołowych. Wybiera swoje ofiary według powtarzalnego klucza.
Według prognoz meteorologicznych na wielki kataklizm zanosi się w Nowym Orleanie w stanie Luizjana. Tam też udaje się Amaia wraz z ekipą śledczych. Czy po przejściu huraganu Katrina zdołają zapobiec kolejnemu morderstwu? Śledztwo toczy się na wielu frontach – nie zawsze sprawnie, bo wspólnym działaniom towarzyszy rywalizacja.
Mamy w „Kształcie serca” świetnie zarysowane szerokie tło narastającej katastrofy naturalnej, wiatr przybiera na sile, żywioł staje się coraz groźniejszy. Powieść przynosi nam także obraz miasta w obliczu zagrożenia: ewakuacje i akcje pomocy, ale pokazana jest także frustracja i złość mieszkańców, skarżących się na zbyt wolno nadchodzący ratunek. Buduje to szczególnie dramatyczną scenerię. Na końcu powieści autorka zaznacza, że powieściowe rozmowy telefoniczne z centrum alarmowym zostały rzeczywiście przeprowadzone przez operatorów numeru alarmowego podczas huraganu Katrina.
Wielki dramat rozgrywa się także w sercu Amai. Podczas pracy w USA otrzymuje ona wiadomość o śmierci ojca. W retrospekcjach wraz z nią przeżywamy dzieciństwo, pełne traum i nie do końca wyjaśnionych zjawisk. To szczególnie mroczne i ponure fragmenty, w których zawiera się cała gorycz i ból odrzucenia dziecka przez matkę. Z pewnością portret agentki śledczej Salazar, nakreślony w trylogii, będzie teraz pełniejszy i ciekawszy.
„Kształt serca” ma jeszcze jeden wielki atut: to bardzo twórcze i ze wszech miar udane połączenie elementów mitologii baskijskiej z religiami mieszkańców Luizjany. Są nawiązania do kultu wudu, a thriller chwilami przechodzi w horror za sprawą nawiązań do postaci zombie. Obok zagadki seryjnych morderstw policjanci rozwiązują po drodze jeszcze inne tajemnice. Można za sprawą tych przypadków przekonać się, jak bardzo ludzka psychika potrafi być mroczna i groźna dla innych.
Miałabym do autorki zastrzeżenie jedynie co do finału powieści. W „Kształcie serca” przez cały czas pokazana jest ścisła współpraca pomiędzy agentami, prowadząca do rozwiązania zagadki morderstw. Niezależnie od tego, na jakim odcinku – pracują razem i wspierają się, nawet w obliczu utrudnionej komunikacji telefonicznej z racji huraganu. Tymczasem nagle w finale Amaia Salazar stawia czoło niebezpieczeństwu w osamotnieniu, bez jakiejkolwiek osłony i wsparcia ze strony kolegów. To w kontekście całej powieści (a także tego, że hiszpańska agentka z założenia wspiera tu tylko amerykańskich śledczych, nie mając wszystkich uprawnień) jest mocno wydumane, razi i naprawdę trudno usprawiedliwić to konwencją.
Chciałabym w tym miejscu bardzo pochwalić świetne tłumaczenie Iwony Michałowskiej-Gabrych. Jest precyzyjne, w każdym szczególe dopracowane i poprawne, dzięki czemu powieść czyta się jednym tchem i z prawdziwą czytelniczą przyjemnością.
koniec
16 lutego 2021

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Uciec, ale dokąd?
Marcin Knyszyński

27 II 2021

Wydawnictwo IX zebrało pięć starszych opowiadań Dawida Kaina, dołożyło dwa zupełnie nowe i wydało „Wszystkie grzechy korporacji Somnium”. Skromna, mała książeczka – ale niech nie zwiodą was jej niepozorne gabaryty. Wszystkie dotychczas czytane przeze mnie powieści autora („Oczy pełne szumu”, „Fobia” i „Ostatni prorok”) dotykały podobnego zagadnienia – kłopotu zwanego „istnieniem”. Tak, dokładnie – coś, co jest absolutnie podstawowe, niezbywalne i konieczne (choć tu można się spierać na szczycie (...)

więcej »

PRL w kryminale: Zielarz, przemytnik i arabski kochanek
Sebastian Chosiński

26 II 2021

Na początku lat 80. XX wieku aktywność literacka Zygmunta Zeydlera-Zborowskiego zaczęła wyhamowywać. Raz, że pisarz był już w wieku, w którym większość mężczyzn w Polsce Ludowej znajdowała się na emeryturze. Dwa, że wraz ze zmieniającą się sytuacją polityczną malała popularność „powieści milicyjnych”. Drukowany na łamach prasy „Czwarty klucz” był jedynym premierowym tekstem pisarza, jaki ukazał się w gorącym 1981 roku.

więcej »

O świecie, którego już nie ma
Sebastian Chosiński

25 II 2021

Był starszym bratem laureata literackiej Nagrody Nobla za 1978 rok. Isaak Bashevis Singer uważał zresztą Izraela Joszuę za swego mentora. Są krytycy, którzy uważają, że talentem starszy z Singerów przewyższał tego, który później zdobył światowy rozgłos. Niestety, zmarł, mając zaledwie pięćdziesiąt lat. Ale i tak pozostawił kilka dzieł, które można uznać za prozatorskie arcydzieła. Wydany po raz pierwszy w języku polskim przed paroma tygodniami zbiór opowiadań „Perły” był jego książkowym (...)

więcej »

Polecamy

Imperium wcale się nie rozpadło

Na rubieżach rzeczywistości:

Imperium wcale się nie rozpadło
— Marcin Knyszyński

Lęk i odraza w Kalifornii
— Marcin Knyszyński

Las oblany słonecznym blaskiem
— Marcin Knyszyński

Dick jak Dickens
— Marcin Knyszyński

Kochać to nie znaczy zawsze to samo
— Marcin Knyszyński

Chorzy na życie
— Marcin Knyszyński

Dick w starym stylu
— Marcin Knyszyński

Faust musi przegrać
— Marcin Knyszyński

W poszukiwaniu rzeczywistości obiektywnej
— Marcin Knyszyński

Myślę, ale czy jestem?
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż autora

Anatomia konfliktu
— Joanna Kapica-Curzytek

Wolność jest wtedy, kiedy nie ma się nic do stracenia
— Joanna Kapica-Curzytek

Na równi z mężczyznami
— Joanna Kapica-Curzytek

Tylko dziewczyny
— Joanna Kapica-Curzytek

Obiecujące!
— Joanna Kapica-Curzytek

Gdy szaleje koronawirus
— Joanna Kapica-Curzytek

Laurka na jubileusz
— Joanna Kapica-Curzytek

Siła rodzinnych więzi
— Joanna Kapica-Curzytek

Poza oklepane stereotypy
— Joanna Kapica-Curzytek

Niepowtarzalny koloryt
— Joanna Kapica-Curzytek

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.