Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 8 marca 2021
w Esensji w Esensjopedii

Haruki Murakami
‹Pierwsza osoba liczby pojedynczej›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPierwsza osoba liczby pojedynczej
Tytuł oryginalny一人称単数 [Ichininshō tansū]
Data wydania12 listopada 2020
Autor
PrzekładAnna Zielińska-Elliott
Wydawca Muza
ISBN978-83-287-1562-2
Format224s. 145×205mm; oprawa twarda
Cena39,90
Gatunekmainstream
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Co pisarzowi w duszy gra
[Haruki Murakami „Pierwsza osoba liczby pojedynczej” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
W „Pierwszej osobie liczby pojedynczej” znajdziemy zarówno opowiadania wykorzystujące wspomnienia Harukiego Murakamiego związane z czasami jego młodości, jak i charakterystyczne dla twórczości japońskiego pisarza wydarzenia, które nie dają się do końca zamknąć w realiach znanego nam świata. Dla wielu osób będzie to całkiem interesująca lektura, ale nie da się ukryć, że w dorobku tego autora jest sporo bardziej udanych pozycji.

Marcin Mroziuk

Co pisarzowi w duszy gra
[Haruki Murakami „Pierwsza osoba liczby pojedynczej” - recenzja]

W „Pierwszej osobie liczby pojedynczej” znajdziemy zarówno opowiadania wykorzystujące wspomnienia Harukiego Murakamiego związane z czasami jego młodości, jak i charakterystyczne dla twórczości japońskiego pisarza wydarzenia, które nie dają się do końca zamknąć w realiach znanego nam świata. Dla wielu osób będzie to całkiem interesująca lektura, ale nie da się ukryć, że w dorobku tego autora jest sporo bardziej udanych pozycji.

Haruki Murakami
‹Pierwsza osoba liczby pojedynczej›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPierwsza osoba liczby pojedynczej
Tytuł oryginalny一人称単数 [Ichininshō tansū]
Data wydania12 listopada 2020
Autor
PrzekładAnna Zielińska-Elliott
Wydawca Muza
ISBN978-83-287-1562-2
Format224s. 145×205mm; oprawa twarda
Cena39,90
Gatunekmainstream
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Z pewnością warto zwrócić uwagę na aspekt wskazany przez Annę Zielińską-Elliott w „Słowie od tłumaczki”, gdzie wyjaśnia ona, że w języku japońskim istnieje wiele zaimków osobowych oznaczających „ja”, czego niestety nie dało się zachować w polskim przekładzie. Okazuje się bowiem, że chociaż we wszystkich opowiadaniach z tego zbioru Haruki Murakami zastosował narrację pierwszoosobową, to za jej pomocą próbował osiągnąć nieco odmienny efekt.
Jak przystało na tej klasy pisarza, w żadnym opowiadaniu nie schodzi on poniżej przyzwoitego poziomu, chociaż nie każde z nich okaże się dla nas równie wciągające. W przypadku tekstów z „Pierwszej osoby liczby pojedynczej” ich odbiór w dużej mierze zależy bez wątpienia od osobistych preferencji czytelniczych. I tak największą przyjemność sprawiła mi lektura opowiadania „Charlie Parker Plays Bossa Nova”, w którym nie tylko można odczuć fascynację autora muzyką Birda, ale także z zadziwieniem śledzić, jak zaskakująco rozwija się historia zapoczątkowana recenzją płyty, która nigdy nie została nagrana. Zdaję sobie jednak sprawę, że dla osób niezbyt interesujących się jazzem niekoniecznie będzie to numer jeden tego zbioru.
Muzyczne fascynacje Murakamiego odgrywają istotną rolę także w „Karnawale”. W tym przypadku chodzi jednak o tytułowy utwór Roberta Schumanna, którego bohater słucha w rozmaitych wykonaniach wraz z pewną intrygującą – chociaż zdecydowanie brzydką – kobietą. Warto jeszcze dodać, że finał tej znajomości okaże się dość zaskakujący. Z kolei – wbrew tytułowi – w „With the Beatles” piosenki słynnej czwórki z Liverpoolu nie odgrywają aż tak ważnej roli – to raczej znak epoki, w której zaczyna toczyć się akcja. Tak naprawdę jest to poruszająca opowieść o mających dość nietypowy przebieg dwóch spotkaniach bohatera z bratem jego dziewczyny z czasów szkolnych.
Z kolei w „Do kamiennej poduszki” impulsem dla narratora, aby wracać wspomnieniami do wydarzeń z przeszłości, jest zbiór wierszy otrzymany przez niego od przygodnej kochanki. Przekonamy się tutaj, ile niespodziewanej mocy może mieć poezja w formie tanka – nawet jeśli sama w sobie nie jest wcale wybitna. Zresztą zaskakujące emocje potrafią wywołać nawet tak dziwaczne wersy, jak pojawiające się w „Wierszach zebranych o drużynie Yakult Swallows”, jeżeli przy tej okazji możemy się wiele dowiedzieć o ich autorze.
Dla odmiany w tytułowym opowiadaniu towarzyszymy bohaterowi w wypadzie na miasto, na który wybrał się w eleganckim garniturze. Pijąc drinki i czytając książkę w barze, mógłby spędzić w miarę przyjemny wieczór, ale wszystko się zmienia za sprawą pewnej kobiety. I chociaż w tym przypadku nie będzie to ani trochę romantyczna historia, to z pewnością możemy być zaintrygowani zachowaniem i motywami tych dwojga. Chyba jeszcze trudniejsza do zinterpretowania jest zaś opowieść ze „Śmietanki”, gdzie narrator rozmawia z pewnym przypadkowo spotkanym starszym panem o kole, które ma kilka środków, ale nie ma obwodu.
Miłośników bardziej fantastycznych opowieści powinno natomiast usatysfakcjonować „Wyzwanie Małpy z Shinagawy”. Narrator relacjonuje tutaj swoje spotkanie z tytułowym stworzeniem, do którego doszło w niewielkim pensjonacie w uzdrowisku z naturalnymi gorącymi źródłami. Małpa, która potrafi mówić i pracuje przy obsłudze kąpieliska, to zaś zaledwie przedsmak niezwykłej historii, jaka zostanie opowiedziana bohaterowi.
Jak widać, opowiadania z „Pierwszej osoby liczby pojedynczej” są dość zróżnicowane tematycznie, chociaż za każdym razem wydarzenia są przefiltrowane przez osobistą perspektywę narratora. Dla fanów Harukiego Murakamiego powinna to być ciekawa lektura, ale zdecydowanie nie polecałbym tej książki na początek znajomości z twórczością japońskiego pisarza.
koniec
22 lutego 2021

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Mała Esensja: I kto to mówi
Marcin Mroziuk

8 III 2021

Nie da się ukryć, że „Ogłoszenia dzieci, niedzieci, stworzeń i rzeczy” są oparte na dość prostym pomyśle, ale nie ma to najmniejszego znaczenia dla młodych czytelników, którzy mogą się świetnie bawić przy lekturze książki Doroty Kassjanowicz.

więcej »

Zwycięzca bierze wszystko
Joanna Kapica-Curzytek

7 III 2021

Czechosłowacja lat 70. XX wieku, pokazana w „Legendzie o języku”, wcale nie wydaje się takim złym miejscem do życia. Można zrobić karierę, można studiować… Można w zasadzie wszystko, jeśli tylko nie wychodzi się poza reguły gry z wszechobecnym reżimem.

więcej »

Klasyka fantastyki outsiderskiej
Sławomir Grabowski

6 III 2021

Proza R. A. Lafferty’ego, choć czasem nie najłatwiejsza w odbiorze, jest zdecydowanie warta przypomnienia. „Najlepsze opowiadania” ukazują też oczywistą prawdę, że science fiction to raczej literatura krótkich form niż powieści, a także niesamowitych pomysłów, ukazujących świat z innej perspektywy, kwestionującej antropocentryzm.

więcej »

Polecamy

Imperium wcale się nie rozpadło

Na rubieżach rzeczywistości:

Imperium wcale się nie rozpadło
— Marcin Knyszyński

Lęk i odraza w Kalifornii
— Marcin Knyszyński

Las oblany słonecznym blaskiem
— Marcin Knyszyński

Dick jak Dickens
— Marcin Knyszyński

Kochać to nie znaczy zawsze to samo
— Marcin Knyszyński

Chorzy na życie
— Marcin Knyszyński

Dick w starym stylu
— Marcin Knyszyński

Faust musi przegrać
— Marcin Knyszyński

W poszukiwaniu rzeczywistości obiektywnej
— Marcin Knyszyński

Myślę, ale czy jestem?
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Portrety i metafory
— Marcin Mroziuk

Melodia smętnego popu
— Daniel Markiewicz

Barwny Murakami
— Daniel Markiewicz

Znika coś więcej niż słoń
— Daniel Markiewicz

Kronika pisarza przynudzacza (czasami)
— Daniel Markiewicz

Definicja przegadania
— Daniel Markiewicz

Dwa światy
— Daniel Markiewicz

Człowiek biegnący
— Daniel Markiewicz

Esensja czyta: IV kwartał 2008
— Artur Chruściel, Ewa Drab, Jakub Gałka, Daniel Gizicki, Anna Kańtoch, Paweł Sasko, Agnieszka Szady, Konrad Wągrowski

Ludzie i małpy
— Daniel Markiewicz

Tegoż autora

Lekkość ruchów okupiona ciężką pracą
— Marcin Mroziuk

W poszukiwaniu własnej przyszłości
— Marcin Mroziuk

Gawęda o Lolku
— Marcin Mroziuk

Kiedy budzą się demony
— Marcin Mroziuk

Przeszłość zawsze powraca
— Marcin Mroziuk

Grunt to umieć kombinować
— Marcin Mroziuk

Co w śląskiej duszy gra
— Marcin Mroziuk

Druga wyprawa po złote runo
— Marcin Mroziuk

Narodziny i upadek piekła kobiet
— Marcin Mroziuk

Przyszłość w służbie przeszłości
— Marcin Mroziuk

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.