Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 16 maja 2021
w Esensji w Esensjopedii

Piergiorgio Odifreddi
‹Geniusz kobiet›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułGeniusz kobiet
Tytuł oryginalnyIl genio delle donne
Data wydania24 lutego 2021
Autor
PrzekładAgnieszka Liszka-Drążkiewicz
Wydawca Copernicus Center Press
ISBN978-83-7886-558-2
Format222s. 140×215mm; oprawa twarda
Cena39,90
Gatuneknon-fiction
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Top modelki
[Piergiorgio Odifreddi „Geniusz kobiet” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Książka przedstawia sylwetki dwudziestu czterech kobiet, które wniosły istotny wkład w rozwój różnych dziedzin nauki na przestrzeni dwóch tysięcy lat. „Geniusz kobiet” włoskiego naukowca i popularyzatora nauki Piergiorgio Odifreddiego nie tylko przybliża ich dokonania, lecz także w wielu przypadkach przywraca im należną rangę.

Joanna Kapica-Curzytek

Top modelki
[Piergiorgio Odifreddi „Geniusz kobiet” - recenzja]

Książka przedstawia sylwetki dwudziestu czterech kobiet, które wniosły istotny wkład w rozwój różnych dziedzin nauki na przestrzeni dwóch tysięcy lat. „Geniusz kobiet” włoskiego naukowca i popularyzatora nauki Piergiorgio Odifreddiego nie tylko przybliża ich dokonania, lecz także w wielu przypadkach przywraca im należną rangę.

Piergiorgio Odifreddi
‹Geniusz kobiet›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułGeniusz kobiet
Tytuł oryginalnyIl genio delle donne
Data wydania24 lutego 2021
Autor
PrzekładAgnieszka Liszka-Drążkiewicz
Wydawca Copernicus Center Press
ISBN978-83-7886-558-2
Format222s. 140×215mm; oprawa twarda
Cena39,90
Gatuneknon-fiction
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Mamy XXI wiek, wydawałoby się, że bariery dla płci żeńskiej w wielu dziedzinach już w większości runęły, tymczasem autor zauważa we wstępie, że nadal jest pewien kłopot z postrzeganiem kobiet przez pryzmat ich inteligencji, szczególnie w kulturze masowej. Odifreddi przytacza przykład popularnych czasopism niezmiennie lansujących przykłady do naśladowania i żeńskie wzorce opierające się wyłącznie na urodzie i trywialnych plotkach ze świata celebrytek.
Piergiorgio Odifreddi proponuje nowy panteon „top modelek” – to uczone, dla których priorytetem w życiu była lub jest nie powierzchowna sława, ale solidna, wymagająca ogromu wiedzy działalność naukowa i dokonania na tym polu. To w większości kobiety, które miały odwagę wyjść poza przypisane z góry role społeczne matki i żony, w niejednym też przypadku z powodzeniem łączyły je z rygorem pracy badawczej i sukcesami odnoszonymi w wybranej przez siebie dziedzinie.
Poszczególne rozdziały nie są notkami biograficznymi w ścisłym tego słowa znaczeniu. To raczej krótkie artykuły-sylwetki, akcentujące najważniejsze dokonania wybranych przez autora postaci. Wszystkie pokazują także szerszy kontekst (historyczny, społeczny, a nawet polityczny) ich działalności i ciekawe powiązania pomiędzy innymi znanymi osobistościami. Ma to swoje zalety, bo dostrzegamy z całą mocą, że sukcesy poszczególnych kobiet nie dokonały się w próżni. Jednak w kilku przypadkach dygresje i tło zagłuszają i zasłaniają wizerunek głównej postaci: przykładem mogą być między innymi rozdziały poświęcone Hypatii oraz Emmie Noether. O nich samych znajdziemy stosunkowo niewiele rozproszonych informacji.
Wśród omawianych w książce kobiet są bohaterki, by zacytować słowa autora, „oczywiste i bezdyskusyjne”, jak Maria Skłodowska-Curie, największa jego zdaniem uczona w historii. Przyznaje on we wstępie, że w niejednym przypadku wybór osób był subiektywny, decydowały także walory literackie przytaczanych tutaj historii. Rezultat tej selekcji jest całkiem przyzwoity – mamy tutaj przegląd wielu interesujących i nie zawsze powszechnie znanych naukowych dokonań kobiet, siedem z nich to noblistki. Nie bez znaczenia wydaje się też, że autor jest Włochem, dzięki czemu książka nie faworyzuje osób wywodzących się z angielskiego obszaru językowego. Wątpliwość może budzić obecność w książce szachistki węgierskiej Judith Polgár – jeśli przyjmiemy, że szachy to sport, a nie dziedzina nauki.
Teksty są ułożone chronologicznie. Książkę otwiera rozdział o Hypatii, reprezentującej jeszcze epokę starożytności. Uderzające jest to, jak niewiele kobiet, żyjących do XVIII wieku włącznie znalazło tutaj swoje miejsce. Najwięcej jest sylwetek naukowczyń działających po drugiej wojnie światowej. Ostatnią opisaną tutaj jest Iranka Marjam Mirzachani, wybitna matematyczka, pierwsza kobieta uhonorowana medalem Fieldsa. Jej życie zostało przez autora ciekawie opowiedziane, z uwzględnieniem realiów dyktatury religijnej Iranu.
Książkę kończy rozdział „Kobiety i nauka”, w którym autor zawarł swoje refleksje na temat aktywności pań na tym polu. Można dostrzec, że dzisiaj stosunkowo łatwo im podejmować studia i poświęcać się pracy badawczej. Wiele trudności, nazwijmy to, natury obiektywnej, zostało już przezwyciężonych przede wszystkim w krajach zachodnich i w Azji. Ale nadal nie ma analogicznego stopniowego wzrostu liczby badaczek na szczytach kariery i wśród laureatów najważniejszych nagród. Są rozmaite powody takiego stanu rzeczy: socjologiczne, psychologiczne i kulturowe. Być może ta publikacja choć w niewielkim stopniu przyczyni się do zmiany postrzegania miejsca kobiet w świecie i pomoże kształtować przekonanie, że kariera naukowczyni może być tak samo naturalnym wzorcem dla kolejnych pokoleń jak bycie modelką czy celebrytką.
koniec
23 marca 2021

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Krótko o książkach: Miłość nie zawsze zwycięża
Joanna Kapica-Curzytek

15 V 2021

Opowiedziana w „Dziewczynie z Neapolu” historia utalentowanej Rosanny, która zostaje śpiewaczką operową światowej sławy, ma w sobie dużo z oderwanej od życia baśni. Tym niemniej, potrafi też porwać pokazanym tu pięknem sztuki i siłą uczuć.

więcej »

PRL w kryminale: W małych miasteczkach nie lubi się „obcych”
Sebastian Chosiński

14 V 2021

Zbigniewa Safjana kojarzymy głównie jako scenarzystę filmowego i prozaika zajmującego się historią Polski (tą dalszą, szesnastowieczną), jak i nowszą (czasów drugiej wojny światowej). Zapominamy przy tym, że ma on na swoim koncie także doskonałą współczesną „powieść milicyjną” – „Strach” – która zresztą dwa lata po wydaniu doczekała się świetnej ekranizacji autorstwa Antoniego Krauzego.

więcej »

Inspiracja do buntu
Joanna Kapica-Curzytek

13 V 2021

„Czasami, kiedy się tego najmniej spodziewasz (…) – lądujesz w nowym miejscu, w towarzystwie nowych ludzi i uczysz się nowych rzeczy”, tak zaczyna się „Kawiarnia na końcu świata”, która może zainspirować czytelników do zmiany podejścia do życia.

więcej »

Polecamy

Uwięzieni w słowach

Na rubieżach rzeczywistości:

Uwięzieni w słowach
— Marcin Knyszyński

„Sen bowiem jest istnością też…”
— Marcin Knyszyński

Imperium wcale się nie rozpadło
— Marcin Knyszyński

Lęk i odraza w Kalifornii
— Marcin Knyszyński

Las oblany słonecznym blaskiem
— Marcin Knyszyński

Dick jak Dickens
— Marcin Knyszyński

Kochać to nie znaczy zawsze to samo
— Marcin Knyszyński

Chorzy na życie
— Marcin Knyszyński

Dick w starym stylu
— Marcin Knyszyński

Faust musi przegrać
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż autora

Inspiracja do buntu
— Joanna Kapica-Curzytek

Toksyczne upojenie
— Joanna Kapica-Curzytek

Ostateczny kres jest ułudą
— Joanna Kapica-Curzytek

Tęsknota za rozmowami, chociażby o niczym
— Joanna Kapica-Curzytek

Cień nieuchronnego kresu
— Joanna Kapica-Curzytek

Wyjątkowa
— Joanna Kapica-Curzytek

Co przydałoby się wiedzieć?
— Joanna Kapica-Curzytek

Co lepsze: książka czy filmowa adaptacja?
— Joanna Kapica-Curzytek

Trzy, dwa, jeden – jesteś!
— Joanna Kapica-Curzytek

Zwierzę domowe, które łapie myszy
— Joanna Kapica-Curzytek

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.