Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 24 września 2021
w Esensji w Esensjopedii

Rafał Witek
‹Ja, Majka›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułJa, Majka
Data wydania10 lutego 2021
Autor
Wydawca Nasza Księgarnia
ISBN978-83-10-13538-4
Format128s. 140×202mm
Cena26,90
Gatunekdla dzieci i młodzieży
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Wolność i odpowiedzialność
[Rafał Witek „Ja, Majka” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Oczywiste jest, że Rafał Witek nie chce zachęcać młodych czytelników do naśladowania postępowania głównej bohaterki książki, ale zarazem „Ja, Majka” w przekonujący sposób ukazuje, że prawdziwym problemem często nie jest sama ucieczka dziecka, lecz powody, które skłaniają je do tego.

Marcin Mroziuk

Wolność i odpowiedzialność
[Rafał Witek „Ja, Majka” - recenzja]

Oczywiste jest, że Rafał Witek nie chce zachęcać młodych czytelników do naśladowania postępowania głównej bohaterki książki, ale zarazem „Ja, Majka” w przekonujący sposób ukazuje, że prawdziwym problemem często nie jest sama ucieczka dziecka, lecz powody, które skłaniają je do tego.

Rafał Witek
‹Ja, Majka›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułJa, Majka
Data wydania10 lutego 2021
Autor
Wydawca Nasza Księgarnia
ISBN978-83-10-13538-4
Format128s. 140×202mm
Cena26,90
Gatunekdla dzieci i młodzieży
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Dość szybko możemy dojść do wniosku, że plan Nikoli zdecydowanie nie wybiega zbyt daleko w przyszłość. Owszem, dwunastolatka całkiem sprytnie wymyśla, jak wymknąć się z autokaru, którym miała wracać do domu z kolonii, ale już na samym początku ucieczki o mało co nie zostaje powstrzymana, gdy w przypadkowym miejscu zostawia na dłuższą chwilę swój plecak. Z tej opresji udaje jej się stosunkowo łatwo wykaraskać (grunt to umieć przekonująco zmyślać!), ale wkrótce przekona się, że to dopiero początek prawdziwych trudności.
Po opuszczeniu terenu ośrodka kolonijnego Nikola teoretycznie mogłaby się po prostu rozkoszować wolnością. Zdaje sobie ona jednak sprawę, że najpierw musi zadbać o nową tożsamość, aby nie dało się jej od razu rozpoznać, gdy policja rozpocznie już poszukiwania zaginionej dziewczyny. Skoro ma zaledwie dwanaście lat, a wygląda nawet na mniej, to naturalnym wyjściem wydaje się przeistoczenie się w nieco starszą nastolatkę. Ciuchy z lumpeksu, tęczowe korale i kolczyk w nosie (taki na magnes, żeby nic trzeba było przekłuwać), a na dodatek nowe imię sprawiają, że w Majce nie tylko trudno dostrzec Nikolę, ale ona sama czuje się inną osobą.
Mamy jednak świadomość, że ta przemiana wcale nie znaczy, że bohaterka staje się bardziej dojrzała czy mądrzejsza. Z jednej strony z pewną ulgą obserwujemy więc, jak znajduje sposób na uczciwe zarobienie pieniędzy czy w miarę bezpieczne miejsce na spędzenie nocy. Z drugiej zaś strony chcielibyśmy, by po prostu jak najszybciej wróciła do domu, bo cały czas martwimy się, czy w trakcie ucieczki nie spotka jej nic złego.
Sytuacja się komplikuje, kiedy do Majki dołącza przypadkowo spotkany Dawid. W odróżnieniu od dziewczyny ma on bogatych rodziców, ale z łatwością porzuca wygody luksusowego hotelu, by przeżyć wakacyjną przygodę. Z zainteresowaniem obserwujemy, jak mimo początkowej nieufności dwoje uciekinierów w miarę upływu czasu coraz lepiej się dogaduje. Ta idylla nie trwa jednak długo, a gdy chłopak wpadnie w tarapaty, jego towarzyszka stanie przed kolejną naprawdę trudną decyzją.
Oczywiście w napięciu czekamy, by dowiedzieć się, jak ostatecznie zakończy się ucieczka Nikoli, ale równie ważne okazują się powody, dla których dziewczyna nie chce wracać do domu. W tym przypadku nie chodzi bowiem o jedynie przyciągnięcie uwagi matki, która więcej czasu poświęca młodszemu dziecku. Z kolei konieczność ciągłego przebywania w małym mieszkaniu z ruchliwym i wrzaskliwym dwulatkiem też daje się bohaterce we znaki, ale naprawdę nie może wytrzymać nagannego zachowania ojca swego przyrodniego brata. Doskonale rozumiemy, czemu nastolatka zdecydowała się na tak radykalną formę wyrażenia protestu, skoro jej wcześniejsze próby przedstawienia własnych racji się nie powiodły.
W książce Rafała Witka znajdziemy więc utrzymany w sumie w dość pogodnych barwach opis wakacyjnych przygód dwojga uciekinierów, którzy szybko zdobywają sympatię czytelników. Jednocześnie „Ja, Majka” to dowód na to, że można z wyczuciem i delikatnością pisać o naprawdę trudnych sprawach.
koniec
5 maja 2021

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

PRL w kryminale: Konflikt robotniczo-chłopski
Sebastian Chosiński

24 IX 2021

Nie pisał kryminałów, choć niekiedy w swej prozie i reportażach zajmował się ciemnymi sprawkami bliźnich. Jedyną jego książką, jaka bez naginania rzeczywistości pasuje do tej rubryki, jest (mikro)powieść „Dźwig”, której głównym bohaterem Bohdan Drozdowski uczynił dociekliwego kapitana Milicji Obywatelskiej, próbującego znaleźć odpowiedź na pytanie, kto pobił – niemal na śmierć – suwnicowego z fabryki w prowincjonalnym mieście.

więcej »

Pozostają tylko wspomnienia
Joanna Kapica-Curzytek

23 IX 2021

Jak czyta się „Smażone zielone pomidory” trzydzieści cztery lata po premierze? Nadal znakomicie, a tęsknota do świata, którego już nie ma, z upływem czasu wydaje się jeszcze większa.

więcej »

Mała Esensja: Natura, nasz język i krzywdzące stereotypy
Joanna Kapica-Curzytek

22 IX 2021

„Plotki o zwierzętach” wspaniale tłumaczą młodszym czytelnikom reguły świata przyrody, dementując przy okazji prawdziwość wielu utartych powiedzonek o zwierzętach.

więcej »

Polecamy

Człowiek jako bariera ostateczna

Stulecie Stanisława Lema:

Człowiek jako bariera ostateczna
— Marcin Knyszyński

Nie wszystko i nie wszędzie jest dla nas
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż autora

Brune, gdzie jesteś?
— Marcin Mroziuk

Cisza przed burzą
— Marcin Mroziuk

Gdy tropikalny raj staje się piekłem na ziemi
— Marcin Mroziuk

Sojusz państwa i kościoła
— Marcin Mroziuk

Rodzinne tragedie
— Marcin Mroziuk

W roli głównej układ okresowy
— Marcin Mroziuk

Szczera rozmowa jest dobra na wszystko
— Marcin Mroziuk

Istne cuda na scenie i poza nią
— Marcin Mroziuk

Płeć, rasa i seksualność
— Marcin Mroziuk

Iluzjoniści i archeolodzy
— Marcin Mroziuk

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.