Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 28 stycznia 2022
w Esensji w Esensjopedii

Madeline Miller
‹Pieśń o Achillesie›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPieśń o Achillesie
Tytuł oryginalnyThe Song of Achilles
Data wydania16 czerwca 2021
Autor
PrzekładUrszula Szczepańska-Bukowska
Wydawca Albatros
SeriaSeria butikowa
ISBN978-83-8215-524-2
Format384s. 143×205mm; oprawa twarda, obwoluta
Cena44,90
Gatunekhistoryczna
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Krótko o książkach: Miał umrzeć młodo…
[Madeline Miller „Pieśń o Achillesie” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Dzięki takim książkom, jak „Pieśń o Achillesie”, czasy starożytne wcale nie wydają się takie odległe, a bohaterowie znani z dawnych eposów są do nas, współczesnych, bardzo podobni.

Joanna Kapica-Curzytek

Krótko o książkach: Miał umrzeć młodo…
[Madeline Miller „Pieśń o Achillesie” - recenzja]

Dzięki takim książkom, jak „Pieśń o Achillesie”, czasy starożytne wcale nie wydają się takie odległe, a bohaterowie znani z dawnych eposów są do nas, współczesnych, bardzo podobni.

Madeline Miller
‹Pieśń o Achillesie›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPieśń o Achillesie
Tytuł oryginalnyThe Song of Achilles
Data wydania16 czerwca 2021
Autor
PrzekładUrszula Szczepańska-Bukowska
Wydawca Albatros
SeriaSeria butikowa
ISBN978-83-8215-524-2
Format384s. 143×205mm; oprawa twarda, obwoluta
Cena44,90
Gatunekhistoryczna
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Autorka jest z wykształcenia filolożką klasyczną. Czytelnicy w Polsce znają już jej bardzo dobrze przyjętą powieść „Kirke”, wydaną nakładem Wydawnictwa Albatros w 2018 roku. Pomysł, aby mitologię grecką opowiadać na nowo, środkami współczesnej prozy, został tu zrealizowany w udany sposób.
Główny bohater, a zarazem narrator „Pieśni o Achillesie” to Patrokles, który w „Iliadzie” Homera jest postacią nieco mniej istotną. Wychowywał się z Achillesem na dworze Peleusa. Tutaj autorka czyni z relacji obu młodzieńców (napotykającej też przeszkody) wiodący wątek powieści, będącej też częściowo budzącą wiele emocji opowieścią o dorastaniu.
Jeśli prześledzimy życiorys Achillesa – herosa w mitologii greckiej – przekonamy się, że został on tutaj opowiedziany dosyć wiernie. Już jako młodemu bohaterowi prorokowano, że zostanie najpotężniejszym wojownikiem, pisana mu będzie wieczna chwała, choć umrze młodo. I wszystko się rzeczywiście spełniło za sprawą wybuchu wojny trojańskiej (gwoli przypomnienia, wydarzenia z pogranicza mitów i historycznej prawdy).
W notce biograficznej Madeleine Miller czytamy, że jest ona wielbicielką i znawczynią Szekspira. I to rzeczywiście daje się w „Pieśni o Achillesie” rozpoznać. Poszczególne obrazy są raczej kameralne (nawet opisy bitew) i przypominają sceny dramatu. Wszystkie postacie są bardzo „teatralnie” zarysowane, mają bogate psychologiczne wnętrze, przeżywają dylematy, również nieobce i nam, współczesnym. Konflikty między nimi są wyraziste, niemniej ważne są tutaj także rekwizyty, dekoracje i scenografia. To sprawia, że lektura powieści przynosi wiele czytelniczego zadowolenia, angażuje i intryguje.
Lektura „Pieśni o Achillesie” może stanowić świetną inspirację, by przy następnej okazji sięgnąć do arcydzieła przypisywanego Homerowi w wersji polskiej. Wiedząc już, jaki jest przebieg zdarzeń, łatwiej będzie podążać za narracją greckiego eposu. Przy okazji, zapoznanie się z książką Madeleine Miller wzbudziło u mnie i taką refleksję, że oryginalna „Iliada” nie cieszy się u nas obecnie szczególną popularnością.
koniec
3 listopada 2021

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

PRL w kryminale: Tylko biednych gryzoni żal…
Sebastian Chosiński

28 I 2022

Szynszyle to niewielkie ssaki, jakie w warunkach naturalnych żyją jedynie w Ameryce Południowej. W Polsce, co nie zmieniło się od lat, hodowane są głównie z myślą o wykorzystaniu w przemyśle futrzarskim. W takim też kontekście przedstawiła je Barbara Gordon w kryminale „Błękitne szynszyle”, w którym po raz pierwszy pojawiła się postać porucznika (a później kapitana) Sebastiana Chmury.

więcej »

Zbrodnie w stylu retro: Wejść, ukraść, wyjść i… przeżyć
Sebastian Chosiński

27 I 2022

To nie jest najbardziej udana powieść Adama Nasielskiego, który w połowie lat 30. XX wieku stał się pisarzem rozchwytywanym do tego stopnia, że stać go było na to, aby zamieszkać w naddniestrzańskim kurorcie Zaleszczyki. Chcąc jednak osiągnąć mistrzostwo, trzeba najpierw być zdolnym czeladnikiem. „Fort grozy” – druga powieść przyszłego twórcy postaci Bernarda Żbika – jest właśnie dziełem prozaika, który dopiero poznaje arkana zawodu.

więcej »

Dwadzieścia jeden ról
Joanna Kapica-Curzytek

26 I 2022

Czy „Rewolucja niebieska. Powieść o Mikołaju Koperniku” jest rzeczywiście powieścią? Ten bez wątpienia pięknie napisany utwór sprawdziłby się o wiele lepiej jako esej biograficzny lub historyczny.

więcej »

Polecamy

Pijane ślimaki prowadzą śledztwo

Stulecie Stanisława Lema:

Pijane ślimaki prowadzą śledztwo
— Mieszko B. Wandowicz

Pogrzeb pośród mgławic
— Mieszko B. Wandowicz

O korzyściach z bycia ślimakiem (śluzem na marginesie „Głosu Pana”)
— Mieszko B. Wandowicz

List znad Oceanu
— Beatrycze Nowicka

Lem w komiksie
— Marcin Knyszyński

Przeciętniak w swym zawodzie
— Agnieszka Hałas, Adam Kordaś, Marcin Mroziuk, Beatrycze Nowicka, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski

Jam jest robot hartowany, zdalnie prądem sterowany!
— Miłosz Cybowski, Adam Kordaś, Marcin Mroziuk, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski

Zawsze szach, nigdy mat
— Marcin Knyszyński

Świadomość jako błąd
— Marcin Knyszyński

Człowiek jako bariera ostateczna
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Inne recenzje

Życie intymne Myrmidonów
— Kamil Armacki

Z tego cyklu

Nie da się uciec
— Joanna Kapica-Curzytek

Kąpiel w letniej wodzie
— Beatrycze Nowicka

Bożonarodzeniowa baśń
— Joanna Kapica-Curzytek

Wzloty i (głównie) upadki
— Miłosz Cybowski

Obyś cudze dzieci uczył….
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Głównie dla specjalistów
— Miłosz Cybowski

Na dalekiej Sanocczyznie
— Miłosz Cybowski

Potrafił być irytujący
— Miłosz Cybowski

Wspomnienia pozostają?
— Beatrycze Nowicka

Kolejna hagiografia
— Miłosz Cybowski

Tegoż twórcy

Życie intymne Myrmidonów
— Kamil Armacki

Tegoż autora

Dwadzieścia jeden ról
— Joanna Kapica-Curzytek

ABBA w studio, cz. 1: Dlaczego nie dzwonisz?
— Wojciech Gołąbowski, Joanna Kapica-Curzytek

Coś się dzieje
— Joanna Kapica-Curzytek

ABBA przed zaćmieniem Słońca, cz. 3
— Joanna Kapica-Curzytek

Łowcy, zbieracze, wędrowcy
— Joanna Kapica-Curzytek

ABBA przed zaćmieniem Słońca, cz. 2
— Joanna Kapica-Curzytek

Ludzka natura, pieniądze i władza
— Joanna Kapica-Curzytek

ABBA przed zaćmieniem Słońca, cz. 1
— Joanna Kapica-Curzytek

Grupa wsparcia
— Joanna Kapica-Curzytek

Poszukując odpowiedzi…
— Joanna Kapica-Curzytek

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.