Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 5 lipca 2022
w Esensji w Esensjopedii

Hervé Le Tellier
‹Anomalia›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułAnomalia
Tytuł oryginalnyL’anomalie
Data wydania20 października 2021
Autor
PrzekładBeata Geppert
Wydawca Filtry
ISBN978-83-961264-8-1
Format384s. 137×205mm; oprawa twarda
Cena49,90
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

A jeśli to wszystko symulacja?
[Hervé Le Tellier „Anomalia” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Anomalia” Hervé’a Le Telliera to książka bardzo niejednoznaczna. Choć główny twist fabularny należy zaliczyć do czystej fantastyki naukowej, to wiele większą rolę w całej powieści odgrywają elementy obyczajowe i psychologiczne.

Miłosz Cybowski

A jeśli to wszystko symulacja?
[Hervé Le Tellier „Anomalia” - recenzja]

„Anomalia” Hervé’a Le Telliera to książka bardzo niejednoznaczna. Choć główny twist fabularny należy zaliczyć do czystej fantastyki naukowej, to wiele większą rolę w całej powieści odgrywają elementy obyczajowe i psychologiczne.

Hervé Le Tellier
‹Anomalia›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułAnomalia
Tytuł oryginalnyL’anomalie
Data wydania20 października 2021
Autor
PrzekładBeata Geppert
Wydawca Filtry
ISBN978-83-961264-8-1
Format384s. 137×205mm; oprawa twarda
Cena49,90
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Początkowo niewiele wskazuje, że będziemy mieli do czynienia z powieścią dotykającą wątków sf. Autor bardzo zręcznie kreśli portrety kilkunastu bohaterów, którzy żyją swoim własnym życiem, borykają się z problemami dnia codziennego i, na pierwszy rzut oka, nie wyróżniają się niczym szczególnym. Z czasem odkrywamy, że łączy ich tak naprawdę tylko jedno – obecność w samolocie lecącym z Paryża do Nowego Jorku. Ale to coś, co miało miejsce kilka miesięcy przed opisywanymi wydarzeniami. Dopiero później następuje właściwy przełom, czyli tytułowa anomalia – z niewyjaśnionych przyczyn nad Atlantykiem pojawia się ten sam samolot mający na pokładzie tych samych ludzi.
Le Tellier wrzuca swoich bohaterów w nietypową sytuację i zastanawia się, co by było, gdyby komukolwiek z nas przedstawiono jego wierną kopię nieświadomą wydarzeń ostatnich kilku miesięcy. To jednak zaledwie jeden z elementów. Innym jest prześmiewcze podejście do amerykańskich sposobów radzenia sobie z niewyjaśnionym: procedura, po którą sięga Pentagon, została przygotowana tuż po zamachach na WTC przez parę uniwersyteckich nerdów, którzy rozpisali na tysiącach stron setki różnych potencjalnych przypadków, od ataków UFO przez nagłe boskie objawienie. Ale takiego przypadku nie wzięli oni pod uwagę, więc natychmiast zostaje powołany sztab kryzysowy, który zgodnie dochodzi do wniosku, że najbardziej prawdopodobnym wytłumaczeniem jest hipoteza świata jako wielkiej symulacji komputerowej.
Wracając jednak do kwestii konfrontacji między tymi samymi osobami – autor przedstawia te relacje w sposób tak różnorodny, jak różnorodne są charaktery przedstawionych postaci. Francuski pisarz ze stoicyzmem podchodzi do samobójstwa swojego starszego siebie. Zakochany architekt uprzedza swoją młodszą wersję, że jego miłość pozostaje nieodwzajemniona. Nadopiekuńcza matka nie chce zgodzić się na jakiekolwiek dzielenie się opieką nad synem z „tą drugą”. Kilkuletnia dziewczynka bez większych przeszkód przyjmuje istnienie swojej „siostry”. Nigeryjski piosenkarz od razu decyduje się na duet z samym sobą. Innymi słowy – ilu ludzi, tyle reakcji na tę niecodzienną sytuację. Co równie istotne, globalny aspekt (czyli pytania o to, czy rzeczywistość jest symulacją, czy też nie) ma dla wszystkich zaangażowanych o wiele mniejsze znaczenie niż przyziemne problemy związane z ich życiem.
Jednym z bardziej wyraźnych elementów powieści – dodatkowo podkreślony w posłowiu przez Marka Bieńczyka – są różnice między francuskim a amerykańskim podejściem do opisywanych wydarzeń. Talk show we Francji to dyskusje na temat filozofii, egzystencji, boga i materializmu, podczas gdy podobny program w Stanach Zjednoczonych celuje w tanią rozrywkę związaną z sercowymi dylematami bohaterów tytułowej anomalii. Coś, co dla francuskich czytelników może wydawać się oczywistością, dla nas może stanowić godne uwagi przypomnienie, że Ameryka i amerykański tryb życia to nie wszystko.
Nie da się ukryć, że intertekstualność tej powieści powinna trafić do każdego – zarówno do tych, którzy zechcą z zainteresowaniem śledzić rozliczne (pop)kulturowe odniesienia autora, jak i do tych, którzy prześlizgną się między nimi w poszukiwaniu bardziej uniwersalnych treści. Sam podążyłem tą drugą ścieżką, ale nie jest wcale powiedziane, że to jedyne klucze do „Anomalii”. Tak naprawdę każdy może podejść do przedstawionych tutaj wydarzeń na swój sposób. Le Tellier zadaje wiele pytań, pozostawiając poszukiwanie odpowiedzi w rękach czytelnika.
koniec
5 kwietnia 2022

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Krótko o książkach: Antologia transhumanizmu
Miłosz Cybowski

4 VII 2022

„After the Fall” to zbiór kilkunastu krótkich opowiadań rozgrywających się w uniwersum gry fabularnej „Eclipse Phase”. Jak na okołoerpegową antologię prezentuje się ona całkiem nieźle – choć siłą rzeczy przypadnie do gustu raczej czytelnikom, którzy z tym systemem mieli już do czynienia.

więcej »

Zbrodnie w stylu retro: Zbrodnia bez trupa
Sebastian Chosiński

3 VII 2022

„Drugie wydanie powieści”, czyli środkowa część kryminalnej trylogii Romana Orwid-Bulicza o sprawach prowadzonych przez komisarza Śliwińskiego, jest lepsza od swojej poprzedniczki, ale słabsza od kończącej cały cykl. I to chyba najlepsze rozwiązanie dla czytelnika, który dotarłszy do finału całej historii, nie będzie czuł rozczarowania.

więcej »

PRL w kryminale: Skazany na śmierć
Sebastian Chosiński

1 VII 2022

Dzisiaj takie zjawisko już nie istnieje. Prasa codzienna nie drukuje powieści w odcinkach. Ale jeszcze w latach 80. ubiegłego wieku były one czymś najzupełniej naturalnym. Dla wielu gazet stawały się niemalże gwarancją sukcesu. Czasami nawet na łamy regionalnych tytułów trafiały interesujące teksty. Przykładem tego „Nie chcę umierać!” Krzysztofa T. Rosy z 1959 roku.

więcej »

Polecamy

Seksapokalipsa

W podziemnym kręgu:

Seksapokalipsa
— Marcin Knyszyński

Odwieczna dialektyka
— Marcin Knyszyński

Rzeczy, które robisz w piekle, będąc martwym
— Marcin Knyszyński

Bulwar Zachodzącego Słońca 2
— Marcin Knyszyński

Borat Dzong-Un z pasem szahida
— Marcin Knyszyński

Rozkład i rozkładówka
— Marcin Knyszyński

Nowoczesny mit
— Marcin Knyszyński

Horror rzeczywistości
— Marcin Knyszyński

Osaczona
— Marcin Knyszyński

Pan życia i śmierci
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż autora

Wiek obliczeń, obserwacji i wykresów
— Miłosz Cybowski

Amonity, łodziki i spółka
— Miłosz Cybowski

Coś ty Italii zrobił, Alighieri?
— Miłosz Cybowski

Wypisy z historii antysemityzmu
— Miłosz Cybowski

Statek kosmiczny z naczepą
— Miłosz Cybowski

Conan to za mało
— Miłosz Cybowski

Dialogi i monologi
— Miłosz Cybowski

Między wschodem a zachodem
— Miłosz Cybowski

Niealgorytmiczny umysł
— Miłosz Cybowski

Nekromanci kontratakują
— Miłosz Cybowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.