Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 24 maja 2022
w Esensji w Esensjopedii

Nick Bradley
‹Kot w Tokio›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułKot w Tokio
Tytuł oryginalnyThe Cat and the City
Data wydania9 lutego 2022
Autor
PrzekładMaria Makuch
Wydawca Znak
ISBN978-83-240-6276-8
Format336s. 140×205mm
Cena44,99
Gatunekobyczajowa
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Pulsujący rytm metropolii
[Nick Bradley „Kot w Tokio” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Kot w Tokio” to nowoczesna opowieść o japońskiej stolicy i jej mieszkańcach. Smaki, kolory, zapachy, dźwięki wibrują i mieszają się ze sobą, tworząc jedyny w swoim rodzaju pejzaż wielkiego miasta.

Joanna Kapica-Curzytek

Pulsujący rytm metropolii
[Nick Bradley „Kot w Tokio” - recenzja]

„Kot w Tokio” to nowoczesna opowieść o japońskiej stolicy i jej mieszkańcach. Smaki, kolory, zapachy, dźwięki wibrują i mieszają się ze sobą, tworząc jedyny w swoim rodzaju pejzaż wielkiego miasta.

Nick Bradley
‹Kot w Tokio›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułKot w Tokio
Tytuł oryginalnyThe Cat and the City
Data wydania9 lutego 2022
Autor
PrzekładMaria Makuch
Wydawca Znak
ISBN978-83-240-6276-8
Format336s. 140×205mm
Cena44,99
Gatunekobyczajowa
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Warto zapamiętać nazwisko autora, który debiutuje tą powieścią. Nick Bradley jest z wykształcenia kulturoznawcą, napisał doktorat na temat postaci kota w kulturze japońskiej. Nie jest przesadą jeden z blurbów zamieszczonych na skrzydełku, że „Kot w Tokio” to „list miłosny do kultury i literatury japońskiej”. W tej powieści rzeczywiście znajdziemy wszystko to, z czego znana jest współczesna Japonia. Sięgając po książkę, albo jeszcze bardziej umocnimy się w zauroczeniu tym krajem, albo też zaczniemy się nim fascynować. To zasługa bardzo sugestywnego, wręcz „hipnotycznego” pisarstwa Nicka Bradleya.
Podczas lektury nie warto przywiązywać się do śledzenia linearnej akcji; lepiej skupić się na zmysłowym odbiorze tej pełnej ekspresji prozy. Jest tu wszystko, co charakterystyczne dla fenomenu wielkiego miasta: w wibrującym, elektryzującym powietrzu rozbrzmiewa pulsujący rytm japońskiej metropolii, która żyje dzień i noc. Jej ulice mają nieodparty czar. Miasto przyciąga ludzi, którzy szukają swojego miejsca. Są wygrani i przegrani, ale wszystkie postacie bez wyjątku mają swój udział w tworzeniu magicznego „tygla”, w którym życiorysy się krzyżują, można się z kimś spotkać, rozminąć, zakochać albo od kogoś odejść.
Fascynujące są tu labirynty tokijskich ulic, niemniej ważne od losów poszczególnych bohaterów. Energia ukryta jest w budynkach, przejeżdżających samochodach, w pełnych zapachów barach, hotelach, nocnych światłach. Ludzie tworzą z miastem absolutną jedność, oddychają jego powietrzem i czerpią z niego siłę. Dają się wchłonąć bez reszty. Tokio – ponad trzydziestoośmiomilionowa metropolia - nie kładzie się spać. Każdy znajdzie tutaj swoje miejsce, miasto ma dla wszystkich coś do zaoferowania. Można pozostać samotnym, można szukać towarzystwa innych ludzi – na chwilę lub na zawsze.
Jeśli choć trochę znamy kulturę Japonii, podczas lektury można wręcz „odhaczać” to wszystko, co charakterystyczne dla kultury tego kraju i co zostało tutaj wymienione. Jest nawet fragment powieści w formie mangi. W dialogach jest wiele japońskich słów, a nawet znaki kanji. Jedna z bohaterek próbuje je odczytywać, co daje nam wgląd, na czym polega japońskie pismo. Na końcu książki jest indeks ważniejszych terminów i słów wraz z ich tłumaczeniem, co ułatwia odbiór książki.
Ciekawostką jest to, że „Kot w Tokio” nawiązuje do przygotowań do igrzysk olimpijskich w 2020 roku. Powieść została napisana wcześniej, gdy nikt wtedy jeszcze nie wiedział, że to wielkie sportowe wydarzenie zostanie opóźnione o rok, ze względu na pandemię (o niej w książce nie ma wzmianki).
Autor wspomina w powieści o ważnych postaciach kultury japońskiej. Są to między innymi: Osamu Tezuka - mangaka, producent anime i reżyser oraz Sōseki Natsume – jeden z najwybitniejszych pisarzy tego kraju, twórca nowoczesnej powieści japońskiej. Jedną z jego najbardziej znanych książek to „Jestem kotem”.
A co z tytułowym kotem z powieści Nicka Bradleya? „Było coś takiego w jego świecących oczach. Coś chaotycznego. W jego tęczówkach odbijało się całe miasto.”
koniec
1 maja 2022

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Mała Esensja: Niebezpieczne pragnienia
Marcin Mroziuk

24 V 2022

W „Poławiaczce pereł” młoda bohaterka podejmuje wyzwanie, któremu wcześniej nie podołało wielu dorosłych. Na czytelników czeka tutaj sporo emocji, gdyż będą jej towarzyszyć w wyprawie pełnej przygód i niebezpieczeństw. Mimo że to dopiero pierwsza część „Legendy o źrenicy oka” i nie wszystkie wątki zostają zamknięte, to historia opowiedziana przez Karin Erlandsson ma satysfakcjonujące zakończenie.

więcej »

Zawsze jest dobry moment na nowy początek
Joanna Kapica-Curzytek

23 V 2022

„Pewnej sierpniowej nocy” to przejmująca historia miłości, zdrady, zbrodni i straty. Oraz o tym, jak żyć z ich piętnem: przeczekać w samotności największy ból czy wybaczyć?

więcej »

Cień i Pazur: Czeladnik małodobry i jego miecz
Miłosz Cybowski

22 V 2022

„Cień kata” opisuje podróż zawartą między dwiema bramami: przy jednej z nich historia ma swój początek, przy drugiej - znajduje swój niespodziewany koniec. Gene Wolfe bawi się tutaj nie tylko fabułą powieści, ale także jej formą.

więcej »

Polecamy

Rzeczy, które robisz w piekle, będąc martwym

W podziemnym kręgu:

Rzeczy, które robisz w piekle, będąc martwym
— Marcin Knyszyński

Bulwar Zachodzącego Słońca 2
— Marcin Knyszyński

Borat Dzong-Un z pasem szahida
— Marcin Knyszyński

Rozkład i rozkładówka
— Marcin Knyszyński

Nowoczesny mit
— Marcin Knyszyński

Horror rzeczywistości
— Marcin Knyszyński

Osaczona
— Marcin Knyszyński

Pan życia i śmierci
— Marcin Knyszyński

Jezus na miarę naszych czasów
— Marcin Knyszyński

Imitacje
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż autora

Zawsze jest dobry moment na nowy początek
— Joanna Kapica-Curzytek

Okrutne piękno egzystencji
— Joanna Kapica-Curzytek

Magiczna różdżka i platforma wiertnicza
— Joanna Kapica-Curzytek

Europejczyk o szerokich horyzontach
— Joanna Kapica-Curzytek

Pomiędzy tym, co prywatne, a wystawione na widok publiczny
— Joanna Kapica-Curzytek

Poszerzmy horyzonty
— Joanna Kapica-Curzytek

Samo życie
— Joanna Kapica-Curzytek

„Cała Europa odetchnie z ulgą…”
— Joanna Kapica-Curzytek

Ile jest wymiarów konfliktu?
— Joanna Kapica-Curzytek

Bez wróżenia z fusów
— Joanna Kapica-Curzytek

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.