Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 13 sierpnia 2022
w Esensji w Esensjopedii

Aurélie Valognes
‹Wisienka na torcie›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułWisienka na torcie
Tytuł oryginalnyLa Cerise sur le gâteau
Data wydania13 kwietnia 2022
Autor
PrzekładMarta Turnau
Wydawca Sonia Draga
ISBN978-83-66661-70-7
Format424s. 123×195mm; oprawa zintegrowana
Cena44,90
Gatunekhumor / satyra, obyczajowa
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Wiele burz
[Aurélie Valognes „Wisienka na torcie” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Wisienka na torcie” to komedia obyczajowa, dzięki której poznajemy blaski i cienie tego szczególnego etapu życia, jakim jest emerytura.

Joanna Kapica-Curzytek

Wiele burz
[Aurélie Valognes „Wisienka na torcie” - recenzja]

„Wisienka na torcie” to komedia obyczajowa, dzięki której poznajemy blaski i cienie tego szczególnego etapu życia, jakim jest emerytura.

Aurélie Valognes
‹Wisienka na torcie›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułWisienka na torcie
Tytuł oryginalnyLa Cerise sur le gâteau
Data wydania13 kwietnia 2022
Autor
PrzekładMarta Turnau
Wydawca Sonia Draga
ISBN978-83-66661-70-7
Format424s. 123×195mm; oprawa zintegrowana
Cena44,90
Gatunekhumor / satyra, obyczajowa
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Aurélie Valognes jest już znana u nas: do tej pory (nakładem wydawnictwa Sonia Draga) ukazały się jej powieści: „Przegwizdane” oraz „Łut szczęścia” (rok wydania obu tytułów: 2019). Francuska pisarka to specjalistka od humorystycznej prozy portretującej radości i udręki życia rodzinnego.
Nie inaczej jest w „Wisience na torcie”. Poznajemy małżeństwo w „trzecim wieku”. Brigitte jest od jakiegoś czasu emerytowaną nauczycielką. To jedna z tych osób, dla których doba jest stanowczo za krótka. Czas wypełniają jej spotkania z przyjaciółmi i wolontariat. Prawie nigdy nie ma jej w domu. To dotąd nie było problemem dla jej męża, Bernarda, który treścią swojego życia uczynił pracę. Ale wreszcie przychodzi ten czas, którego mężczyzna tak mocno się obawiał: dzień przejścia na emeryturę. Czym teraz będzie się zajmować, skoro poza swoim życiem zawodowym nie znał dotąd nic innego? Dom jest taki pusty, a czas niemiłosiernie się dłuży…
Oboje małżonkowie czują, że w ich życiu zachodzi kopernikańska rewolucja… Co więcej, te zmiany do pewnego stopnia dotyczą rodziny ich syna, Nicholasa i jego dwojga uroczych dzieci oraz sędziwej matki Bernarda. Trzeba więc znaleźć nowy patent na wspólną egzystencję, co – jak zapewne można się domyślić – zdecydowanie nie jest łatwym zadaniem. Przed nimi wiele burz: całkiem małych i tych wielkich, aż nadejdzie ta największa, która zmieni w posadach życie czterech pokoleń.
Aurélie Valognes jest spostrzegawcza i w bystry sposób komentuje rozmaite typowe sytuacje związane z międzypokoleniowymi nieporozumieniami oraz codziennymi starciami pomiędzy małżonkami. Nie zawsze jednak ten humor dobrze wybrzmiewa w powieści. Trudno mi dociec, dlaczego tak jest. Czy to za sprawą nie do końca „dogranej” przez tłumaczkę komediowej nuty, która w polskim przekładzie po prostu nie zawsze dochodzi do głosu?1) Czy też ujawniają się różnice kulturowe i nie zawsze wyłapujemy wszystkie dowcipne niuanse, które bawią Francuzów? Zwłaszcza że w powieści jest stosunkowo dużo odniesień i porównań do powszechnie znanych w tamtym kraju osobowości medialnych.
Książka ma też czytelne przesłanie ekologiczne, co z założenia nie jest złym pomysłem. Szkoda jednak, że rzuca się tu w oczy jaskrawy, by nie powiedzieć nachalny dydaktyzm, dodatkowo podkreślony przez autorkę w posłowiu („Powiem więcej”), co w dużej mierze „spala” większość dowcipnych scen. Oczywiście bardzo dobrze, że czytelnicy i czytelniczki są podczas lektury inspirowani do refleksji dotyczących nadprodukcji plastików i innych zagrożeń dla środowiska naturalnego, ale w fabule powieści nie brzmi to zbyt naturalnie i można było dla tych idei poszukać innego – nomen omen – opakowania.
W „Wisience na torcie” mamy ciekawe spostrzeżenia dotyczące życia rodzinnego i kontaktów międzypokoleniowych. I choć Aurélie Valognes „nie odkrywa Ameryki” przemyśleniami, że czas dla babci i dziadka nie stoi w miejscu i warto poświęcić czas wnukom, gdy są jeszcze małe, niejedna rodzinna scenka wzbudzi sympatię i podbije serce.
Jaki będzie więc dla Brigitte i Bernarda bilans, gdy rozważą sobie blaski i cienie okresu emerytury? Czy grozi im rozpad małżeństwa – co, jak się okazuje, wcale nie jest tak rzadkim zjawiskiem? Decyzja, którą na zakończenie „Wisienki na torcie” podejmuje mężczyzna, mówi sama za siebie.
koniec
27 lipca 2022
1) Najsłabszym elementem tutaj są żarty opierające się na grze słów i przeinaczeniach.

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Mała Esensja: Na moją drapaczkę!
Joanna Kapica-Curzytek

13 VIII 2022

Piąte spotkanie z tytułowym bohaterem książki „Kot Winston. Agent pod przykrywką” przynosi nam zapis szeroko zakrojonego dochodzenia w parku rozrywki. Złoczyńcy nie mają żadnych szans w potyczce z doświadczonym kocim śledczym!

więcej »

PRL w kryminale: Para mieszana, mocno zakochana
Sebastian Chosiński

12 VIII 2022

Władysław Krupka lubił kapitana Mirskiego i parokrotnie powracał do tej postaci (będącej zresztą literackim alter ego komiksowego Jana Żbika). Pisząc powieść „Skazałeś ją na śmierć”, doszedł jednak do wniosku, że prawdopodobnie nie poradzi on sobie w walce z imperialistyczną siatką szpiegowską, więc postanowił dorzucić mu do pomocy bohatera z jeszcze wyższej półki – kapitana Wojciecha Mireckiego z kontrwywiadu Służby Bezpieczeństwa.

więcej »

Historia zatoczyła koło
Joanna Kapica-Curzytek

11 VIII 2022

W znakomitej książce „Dziewczyna i Uczony” fascynujące losy dwóch obrazów przenikają się z dramatycznymi biografiami ludzi i przeszłością państw. Historia Europy została tu opowiedziana przez pryzmat historii sztuki.

więcej »

Polecamy

Terapia szokowa

W podziemnym kręgu:

Terapia szokowa
— Marcin Knyszyński

Seksapokalipsa
— Marcin Knyszyński

Odwieczna dialektyka
— Marcin Knyszyński

Rzeczy, które robisz w piekle, będąc martwym
— Marcin Knyszyński

Bulwar Zachodzącego Słońca 2
— Marcin Knyszyński

Borat Dzong-Un z pasem szahida
— Marcin Knyszyński

Rozkład i rozkładówka
— Marcin Knyszyński

Nowoczesny mit
— Marcin Knyszyński

Horror rzeczywistości
— Marcin Knyszyński

Osaczona
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż autora

Historia zatoczyła koło
— Joanna Kapica-Curzytek

Długa powieść o zabijaniu
— Joanna Kapica-Curzytek

Dysfunkcjonalna rodzina, dysfunkcjonalny kraj
— Joanna Kapica-Curzytek

Pomiędzy obowiązkiem a głosem serca
— Joanna Kapica-Curzytek

Dokonywanie wyboru
— Joanna Kapica-Curzytek

Kultura potrzebna światu
— Joanna Kapica-Curzytek

Na pełnych obrotach
— Joanna Kapica-Curzytek

Wojna niezmiennie przeraża
— Joanna Kapica-Curzytek

Przyrzeknij mi, że wyjaśnisz, co się stało…
— Joanna Kapica-Curzytek

Podróż intelektualna
— Joanna Kapica-Curzytek

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.