Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 1 kwietnia 2023
w Esensji w Esensjopedii

Mariana Enriquez
‹Niebezpieczeństwa palenia w łóżku›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułNiebezpieczeństwa palenia w łóżku
Tytuł oryginalnyLos peligros de fumar en la cama / Las cosas que perdimos en el fuego
Data wydania23 marca 2022
Autor
PrzekładMarta Jordan
Wydawca Echa
ISBN978-83-8252-052-1
Format368s. 140×220mm; oprawa twarda
Cena49,99
Gatunekgroza / horror
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Ze stale widocznymi bliznami
[Mariana Enriquez „Niebezpieczeństwa palenia w łóżku” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Dwa zbiory opowiadań argentyńskiej pisarki w jednym tomie zatytułowanym „Niebezpieczeństwa palenia w łóżku” kreują niepokojący świat, w którym dzieje się mnóstwo zła.

Joanna Kapica-Curzytek

Ze stale widocznymi bliznami
[Mariana Enriquez „Niebezpieczeństwa palenia w łóżku” - recenzja]

Dwa zbiory opowiadań argentyńskiej pisarki w jednym tomie zatytułowanym „Niebezpieczeństwa palenia w łóżku” kreują niepokojący świat, w którym dzieje się mnóstwo zła.

Mariana Enriquez
‹Niebezpieczeństwa palenia w łóżku›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułNiebezpieczeństwa palenia w łóżku
Tytuł oryginalnyLos peligros de fumar en la cama / Las cosas que perdimos en el fuego
Data wydania23 marca 2022
Autor
PrzekładMarta Jordan
Wydawca Echa
ISBN978-83-8252-052-1
Format368s. 140×220mm; oprawa twarda
Cena49,99
Gatunekgroza / horror
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Argentyńska pisarka Mariana Enriquez jest już doskonale znana polskim czytelnikom. Jej tom opowiadań „To, co utraciłyśmy w ogniu” ukazał się u nas w 2017 roku (nakładem Wydawnictwa Czarna Owca). Obecnie dostajemy go ponownie, ale w połączonej edycji z pierwszym w jej karierze zbiorem krótkich form „Niebezpieczeństwa palenia w łóżku”, który w oryginale został wydany w 2009 roku. W zeszłym roku wydano także jej czwartą w dorobku powieść „Nasza część nocy”, fascynującą oryginalnością spojrzenia i siłą ekspresji.
Nie inaczej jest z opowiadaniami. Wspólna edycja dwóch tomów to bardzo dobra decyzja wydawcy, pokazuje bowiem, jak konsekwentną pisarką jest Mariana Enriquez. Wszystkie teksty są jednakowo mroczne i przerażające okrutną wizją przedstawionego w nich świata. Ich przekład z pewnością nie był łatwym zadaniem, ale tłumaczka Marta Jordan poradziła sobie z nim wspaniale, akcentując spójność literackiej kreacji autorki z Argentyny. W centrum wszystkiego znajduje się zło i najbardziej dramatyczne jest to, że przedstawione tu postacie nie walczą z nim, ale mu ulegają, fizycznie i psychicznie poddają się jego niszczycielskiej sile. Zdanie z opowiadania „Patio sąsiada” najpełniej to ilustruje: „(…) ich życie było pełne lęków, (…) zbyt naznaczone, ze stale widocznymi bliznami”.
Wiodącym motywem tych prozatorskich form jest doświadczenie kobiecości, często także – wchodzenie w dorosły świat, który nigdy nie jest u Enriquez bezproblemowy. Bohaterki noszą, jak zostało to ujęte wcześniej: „stale widoczne blizny”: przeżywają lęki, mają depresję i myśli samobójcze. Stawanie się kobietą, odkrywanie seksualności to przekleństwo, permanentny ból i cierpienie, także fizyczne, a wszystko to budzi poczucie niedopasowania i obcości, szczególnie dotkliwe w „uświęconym tradycją” świecie patriarchatu.
Indywidualne dramaty poszczególnych bohaterek są przedstawiane nad wyraz naturalistycznie, z fizjologicznymi szczegółami i dosadnymi opisami. Opowiadania budzą wiele emocji, paraliżują, powodują wręcz fizyczny ból. Ale jest w nich jeszcze coś innego: dotykają one też wymiaru nierzeczywistego, penetrują światy wyobrażone, wędrują w obszary znane z ludowych podań czy mitów. Mariana Enriquez często sięga po elementy horroru, co zwiększa siłę ekspresji jej prozy. Przerażające wizje, kontakt z duchami, bliskość śmierci – można by rzec że są to już „znaki firmowe” prozy argentyńskiej pisarki.
Surrealistyczna warstwa twórczości Enriquez to nie tylko sposób na rozrywkową atrakcyjną lekturę. To także głęboki w swoim zamyśle literacki zabieg, by odnaleźć słyszalny głos zdolny wyrazić i objąć morze okrucieństwa, rozgrywającego się w Argentynie podczas tak zwanej „brudnej wojny” (1976-1982). Aresztowania, tortury i morderstwa były wtedy na porządku dziennym i przyniosły dziesiątki tysięcy ofiar. Zbrodnie junty wojskowej są określane jako ludobójstwo. Szczególnie ciemną kartą tego okresu są porwania tysięcy niepełnoletnich uczniów szkół w mieście La Plata. Do dzisiaj los wielu z nich jest nieznany. Motywy nawiązujące do tamtych wydarzeń są szczególnie obecne w większości opowiadań, ale wyróżniają się na przykład teksty takie jak „Brudny dzieciak”, „Ekshumacja aniołka” czy „Powracające dzieci”. Opowiadania argentyńskiej pisarki w pełni wybrzmiewają tylko wtedy, gdy będziemy świadomi ich historycznego kontekstu. Jak dla mnie, ich wydźwięk jest wręcz rażący.
Przynoszą one także swego rodzaju diagnozę społeczną: trudne rozdziały z historii kraju muszą być „przepracowane”, trzeba o nich głośno mówić, docierać do tego, co najbardziej bolesne. Jeśli nie – w takim niezdrowym społeczeństwie będzie coraz więcej chorych jednostek (jak widzimy to u Mariany Enriquez). Szansę na zdrowienie przynosi leczenie, a opowiadania z tomu „Niebezpieczeństwa palenia w łóżku” przekonują, że terapia literaturą może być skuteczna i oczyszczająca. Nie rozwiąże to, rzecz jasna, wszystkich problemów, ale przynajmniej zapoczątkuje możliwość dyskutowania o nich. To zawsze pierwszy krok w dobrą stronę.
koniec
5 lutego 2023

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Rozmowy o ratowaniu świata
Miłosz Cybowski

1 IV 2023

Uhonorowani nagrodami Hugo i Nebula „Równi bogom” uznawani są przez samego Isaaca Asimova za najwybitniejszą powieść w jego dorobku. Ale to kolejna pozycja z wydawanej przez Rebis serii „Wehikuł czasu”, która dla dzisiejszego czytelnika może okazać się zbyt leciwa.

więcej »

PRL w kryminale: Inżynier-bohater czy kat z Gestapo?
Sebastian Chosiński

31 III 2023

Jerzy Edigey w czasie drugiej wojny światowej pracował w swoim wyuczonym zawodzie w koncesjonowanej przez okupanta Izbie Adwokackiej, ale jednocześnie zaangażował się w tajne nauczanie, a kiedy wybuchło powstanie warszawskie – przystąpił do walki. Mimo to w swoich powieściach niechętnie nawiązywał, przynajmniej bezpośrednio, do tego okresu. Wyjątkiem jest – wydane już po tragicznej śmierci autora – „Zdjęcie z profilu”.

więcej »

Mała Esensja: Na przekór zimnu
Marcin Mroziuk

30 III 2023

Po „Baśnie zimowe” warto sięgnąć nie tylko w długie wieczory, gdy za oknem hula śnieg i mróz, gdyż poprzez zebrane tutaj piękne opowieści Dawn Casey wlewa mnóstwo ciepła do serc młodych czytelników, a bajecznie kolorowe ilustracje Zanny Goldhawk dodatkowo cieszą ich oczy.

więcej »

Polecamy

Jak przewidziałem drugą wojnę światową

Stare wspaniałe światy:

Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner

Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner

Zobacz też

Tegoż twórcy

Nowa wielka powieść latynoamerykańska
— Joanna Kapica-Curzytek

Tegoż autora

Wobec grozy wojny
— Joanna Kapica-Curzytek

Bogowie i owady
— Joanna Kapica-Curzytek

Książka o szerokim rozmachu
— Joanna Kapica-Curzytek

Bez turystycznych atrakcji i dobrych adresów
— Joanna Kapica-Curzytek

Normalne z pozoru życie
— Joanna Kapica-Curzytek

Nie wszyscy wyjdą z wygraną
— Joanna Kapica-Curzytek

A więc to tylko tyle
— Joanna Kapica-Curzytek

Inne twarze
— Joanna Kapica-Curzytek

Zmieniać obyczaje
— Joanna Kapica-Curzytek

Człowiek większy niż życie
— Joanna Kapica-Curzytek

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.