Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 23 września 2023
w Esensji w Esensjopedii

Isabel Allende
‹Violeta›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułVioleta
Tytuł oryginalnyVioleta
Data wydania23 sierpnia 2023
Autor
Wydawca Marginesy
ISBN978-83-67790-54-3
Format344s. 145×220mm
Cena49,90
Gatunekobyczajowa
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Od pandemii do pandemii
[Isabel Allende „Violeta” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Violeta” ma stuletnią narratorkę, której życie – w miarę spełnione - to jednocześnie kronika niepewnych i trudnych czasów.

Joanna Kapica-Curzytek

Od pandemii do pandemii
[Isabel Allende „Violeta” - recenzja]

„Violeta” ma stuletnią narratorkę, której życie – w miarę spełnione - to jednocześnie kronika niepewnych i trudnych czasów.

Isabel Allende
‹Violeta›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułVioleta
Tytuł oryginalnyVioleta
Data wydania23 sierpnia 2023
Autor
Wydawca Marginesy
ISBN978-83-67790-54-3
Format344s. 145×220mm
Cena49,90
Gatunekobyczajowa
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Inspiracją do napisania tej powieści było dla Isabel Allende odejście jej 98-letniej matki kilka lat temu. Urodzonej, tak samo jak powieściowa Violeta, w 1920 roku, w roku pandemii grypy hiszpanki. Był to jeden z wielu „czarnych łabędzi”, które determinowały ludzkie losy w XX wieku. Powieść chilijskiej pisarki dokumentuje większość z nich, portretując jednocześnie główną bohaterkę i jej imponującą umiejętność dostosowania się do trudnej rzeczywistości.
To dziwić nie powinno. Sama Isabel Allende (urodzona w 1942 roku) ma za sobą wiele trudnych przeżyć, by wymienić tylko konieczność emigracji z Chile po dokonanym tam zamachu stanu, czy też śmierć ukochanej córki. Nietrudno dostrzec w „Violecie” elementy autobiograficzne.
Jest rok 2020, czas, gdy światem rządzi koronawirus. Dla głównej bohaterki to symboliczne domknięcie ram życia: od pandemii do pandemii. U schyłku życia Violeta pisze listy do wnuka Camilo, chcąc, aby dowiedział się o niej jak najwięcej. Jej historia, a zarazem dzieje całego stulecia, zostały ujęte w czterech częściach.
Narracja toczy się gładko i sprawnie. Isabel Allende to uznana i wytrawna autorka opowieści, w tym punkcie nie zawodzi i tym razem. Stawia zresztą na to, co z powodzeniem wypróbowała już w przypadku innych swoich książek, na przykład w „Portrecie w sepii”, gdzie opowiedziała historię Aurory de Valles, osnutą na tle wydarzeń XIX wieku. Podobnie jest w „Violecie”, gdzie życie i losy głównej bohaterki ściśle powiązane są z historią XX wieku. Ten literacki pomysł nie jest zresztą nowy, wykorzystał go między innymi Carlos Fuentes w powieści "Lata z Laurą Díaz" (wydanej w 1999 roku).
Jest w "Violecie" dużo historii, ale też i polityki. Choć Isabel Allende nie wymienia nazwy kraju, w którym toczy się akcja powieści, nie ma wątpliwości, że chodzi o Chile. Przypomina się tu wiele wydarzeń z przeszłości tego państwa. Ale autorka widzi wszystko jeszcze szerzej: obnaża okrucieństwo dyktatury w Argentynie i wspomina szereg globalnych wydarzeń z XX wieku: między innymi wielki kryzys zapoczątkowany w 1929 roku, drugą wojnę światową oraz przemiany obyczajowe w USA w latach 60. XX wieku.
„Violetę” można też odczytywać jako powieść o feministycznej emancypacji – główna bohaterka, zamknięta w kleszczach patriarchalnego społeczeństwa, znajduje jednak sposób, aby dostrzec w nim swoje niekwestionowane miejsce i wywalczyć niezależność. To także ważny wątek większości książek Isabel Allende. Tutaj ten element może się wydawać trochę utopijny, bo takich kobiet sukcesu jak główna bohaterka zapewne było niewiele, a co więcej, można odnieść wrażenie, że Violecie wszystko przyszło tak lekko i łatwo. Warto jednak zwrócić uwagę na dosyć drobiazgowo opisywane tutaj relacje głównej bohaterki z mężczyznami.
Bodaj najbardziej poruszający jest wątek Nieves, córki Violety. Jej historia nie ma szczęśliwego zakończenia, tak samo, jak nie miała go prawdziwa historia Pauli, córki Isabel Allende, która zmarła przedwcześnie z powodu choroby. Jest tu wiele analogii. Doświadczenie śmierci własnego dziecka to, jak się wydaje, najbardziej traumatyczne przeżycie. Wątek Nieves z pewnością jest dla pisarki czymś szczególnym.
„Violeta” ma epicki rozmach i barwną fabułę, choć to, że jest opowiedziana w formie retrospekcji, może trochę znużyć. Zamysł powieści jest jednak ciekawy: dwie pandemie stanowią umowne ramy czasowe życia głównej bohaterki. Violeta, dostrzegając między nimi podobieństwa, chce nam powiedzieć: nic nowego pod słońcem, wszystko już było, takie „czarne łabędzie” zdarzały się i zdarzać się będą. Sztuką życia jest dostosowanie się do trudnych i niepewnych czasów. Pomóc może także dbałość o łączność między pokoleniami, tak jak czyni to główna bohaterka. Choć, jak się wydaje, Violeta i Camilo nie mają ze sobą zbyt wiele wspólnego, kobieta stara się pozostawić w jego życiu wyraźny ślad. I zastanawia się jednocześnie: „przeżyłam całe stulecie i czuję, że czas przeciekł mi przez palce. Gdzie odeszło te sto lat?”.
koniec
16 września 2023

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

PRL w kryminale: Polska Ludowa oczyma reportażysty
Sebastian Chosiński

22 IX 2023

„Cztery reportaże” Jerzego Edigeya to zbiór tekstów, które pierwotnie ukazały się w latach 1979-1982 w nadzwyczaj poczytnym miesięczniku Krajowej Agencji Wydawniczej „Ekspres Reporterów”. Trzy z nich – „Tajemnica Lasku Arkońskiego”, „Zbrodniczy cień przeszłości” oraz „Rzeka wódki w Wyszkowie” – to typowe opowieści kryminalne, które, gdyby tylko odpowiednio je opracować, mogłyby stać się podstawą całkiem udanych „powieści milicyjnych”.

więcej »

Mała Esensja: Zadziwiające odkrycia na wyciągnięcie ręki
Marcin Mroziuk

20 IX 2023

W „Ekspedycji Elliki Tomson” tytułowa bohaterka wprawdzie nie przemierza terenów, na których wcześniej nie stanęła ludzka stopa, ale i tak przekonamy się, że jest naprawdę dociekliwą badaczką. Lektura książki Åsy Lind może uświadomić młodym czytelnikom, że czasem warto po prostu uważniej rozejrzeć się wokół siebie.

więcej »

Wszystkich polskich hut królowa
Joanna Kapica-Curzytek

19 IX 2023

W „Ciele huty” pobrzmiewają echa powieści produkcyjnej, ale jest to też rodzaj sagi rodzinnej. Najważniejsze jest tutaj pytanie, co się dzieje, kiedy utopia realizowana jest w prawdziwym życiu.

więcej »

Polecamy

Wszyscy jesteśmy „numerem jeden”

Stare wspaniałe światy:

Wszyscy jesteśmy „numerem jeden”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Krótka druga wiosna „romansu naukowego”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner

Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner

Zobacz też

Tegoż twórcy

Zmieniać obyczaje
— Joanna Kapica-Curzytek

Pomiędzy obowiązkiem a głosem serca
— Joanna Kapica-Curzytek

Droga do Kalifornii
— Joanna Kapica-Curzytek

Wszyscy jesteśmy migrantami
— Joanna Kapica-Curzytek

Komediodramatycznie…
— Joanna Kapica-Curzytek

Jeśli nie harlequin, to co?
— Joanna Kapica-Curzytek

Nic, tylko siadać i czytać
— Joanna Kapica-Curzytek

Maya po przejściach
— Joanna Kapica-Curzytek

Tegoż autora

Wszystkich polskich hut królowa
— Joanna Kapica-Curzytek

Wszyscy ze wszystkimi
— Joanna Kapica-Curzytek

Wielcy też się mylili
— Joanna Kapica-Curzytek

To nie ma prawa się powtórzyć
— Joanna Kapica-Curzytek

Ćwiczenie wyobraźni
— Joanna Kapica-Curzytek

Zanurzyć się w fabule
— Joanna Kapica-Curzytek

Odkrywając rodzinne tajemnice
— Joanna Kapica-Curzytek

Dwa światy
— Joanna Kapica-Curzytek

Mając w zasięgu wzroku Statuę Wolności
— Joanna Kapica-Curzytek

Życie plus
— Joanna Kapica-Curzytek

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.