Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 3 sierpnia 2021
w Esensji w Esensjopedii

Bruce Sterling, William Gibson
‹Maszyna różnicowa›

EKSTRAKT:50%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMaszyna różnicowa
Tytuł oryginalnyThe Difference Engine
Data wydaniamaj 2001
Autorzy
PrzekładPiotr W. Cholewa
Wydawca MAG
ISBN83-87968-43-9
Format456s. 115×185mm
Cena29,—
Gatunekfantastyka
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Dziewiętnastowieczna rewolucja komputerowa
[Bruce Sterling, William Gibson „Maszyna różnicowa” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Na początku lat 90. pionierzy cyberpunku – Bruce Sterling i William Gibson – postanowili napisać epizod z alternatywnej historii XIX-wiecznej Wielkiej Brytanii. Kluczowym momentem zmiany jest powstanie tytułowej maszyny różnicowej, czyli mechanicznego komputera na specjalne karty. Na tle wiktoriańskich stosunków społecznych i ideologii tamtych czasów autorzy pragnęli pokazać przemiany, jakie mogło nieść ze sobą wprowadzenie do powszechnego użytku takiego urządzenia. Sęk w tym, że cel ten przesłonił najważniejsze, czyli sensowną i spełniającą wymogi prawdopodobieństwa fabułę, czyniąc książkę rozwlekłą i przegadaną.

Maciej Popis

Dziewiętnastowieczna rewolucja komputerowa
[Bruce Sterling, William Gibson „Maszyna różnicowa” - recenzja]

Na początku lat 90. pionierzy cyberpunku – Bruce Sterling i William Gibson – postanowili napisać epizod z alternatywnej historii XIX-wiecznej Wielkiej Brytanii. Kluczowym momentem zmiany jest powstanie tytułowej maszyny różnicowej, czyli mechanicznego komputera na specjalne karty. Na tle wiktoriańskich stosunków społecznych i ideologii tamtych czasów autorzy pragnęli pokazać przemiany, jakie mogło nieść ze sobą wprowadzenie do powszechnego użytku takiego urządzenia. Sęk w tym, że cel ten przesłonił najważniejsze, czyli sensowną i spełniającą wymogi prawdopodobieństwa fabułę, czyniąc książkę rozwlekłą i przegadaną.

Bruce Sterling, William Gibson
‹Maszyna różnicowa›

EKSTRAKT:50%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMaszyna różnicowa
Tytuł oryginalnyThe Difference Engine
Data wydaniamaj 2001
Autorzy
PrzekładPiotr W. Cholewa
Wydawca MAG
ISBN83-87968-43-9
Format456s. 115×185mm
Cena29,—
Gatunekfantastyka
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Maszyna różnicowa, tytułowy pomysł tej powieści, była zaprojektowana naprawdę w 1837 roku przez Charlesa Babbage’a. Nigdy jednak z przyczyn finansowych i politycznych nie została skonstruowana. Bruce Sterling wraz z Williamem Gibsonem zmienili więc lekko historię: i tak w latach 30. XIX wieku w Wielkiej Brytanii do władzy dochodzi Industrialna Partia Radykalna, która reformuje kraj, a jej priorytetem jest postęp technologiczny. Charles Babbage zostaje jedną z najbardziej wpływowych postaci, szybko powstają mechaniczne komputery, mnożą się ośrodki naukowe wykorzystujące ich moc do analiz statystycznych i modelowań matematycznych. Dziurkacze, ludzie obsługujący nowe cuda techniki, dołączają do elity. Jednocześnie każdy z nich próbuje stworzyć pewien program, który stosując analizy matematyczne, potrafiłby przynosić właścicielowi krociowe zyski np. z obstawiania wyścigów. I właśnie niejasny spisek związany z powstaniem tego swoistego kamienia filozoficznego będzie osią fabuły. Niejasny – gdyż tak naprawdę autorzy sygnalizują jedynie jego istnienie i potencjalne wielkie znaczenie. Zdradzają natomiast niewiele, i to przez znaczną część opisywanej historii, co w pewnym momencie staje się dość irytujące. A główny bohater, którym jest Edward Mallory, zostaje w to wszystko przypadkowo i naiwnie wplątany (jakie to sztampowe!).
Największy problem tej powieści to właśnie brak przejrzystości głównego wątku fabularnego. Z czasem, wraz z wyjaśnieniem niektórych rzeczy, zarówno spisek, jak i niektóre rozwiązania dramatyczne wypadają wręcz nielogicznie. Akcja jest pocięta, bardzo dużo uwagi poświęcono bohaterom drugoplanowym, a ci w żaden prawie sposób nie popychają opowieści do przodu. Czytanie książki naprawdę się dłuży, ma się ochotę przewracać po kilka stron naraz i nieuchronnie nasuwa się wrażenie, że całość jest zdecydowanie przegadana.
Natomiast pod kątem głównego powodu powstania książki, wymienionego już w zajawce, „Maszyna różnicowa” wypada dużo lepiej. Wprowadzenie komputerów wywołuje powszechną informatyzację państwowych instytucji i gigantyczne przyśpieszenie technologiczne. Przypomina to zresztą bardzo współczesną rewolucję komputerową. Prądy intelektualne zyskują na dynamice i mieszają się ze sobą – prym wiodą anarchiści i luddyści. Jednakże występujący tu również komuniści opisani są moim zdaniem pretensjonalnie i mało wiarygodnie, wręcz karykaturalnie. Pomysłowo wpleciony w fabułę jest tzw. Wielki Smród, który dotknął Londyn w 1858 roku. W książce jego efekt został lekko podrasowany i wywołał małą rewolucję oraz anarchię w stolicy Anglii. Dodatkowo całe tło historyczne wypada świetnie. Monarchia w Wielkiej Brytanii już nie istnieje i rządzi nią proindustrialny rząd, choć arystokraci nie chcą dać za wygraną. Stany Zjednoczone się rozpadają, komuniści zajmują Nowy Jork, Teksas rządzi się sam, a Japonia otwiera się na świat jeszcze bardziej niż w rzeczywistości. Dzięki temu lekko zarysowane zakulisowe gry polityczne wypadają bardzo intrygująco i ciekawie. Szkoda tylko, że główna intryga temu nie dorównuje.
Podsumowując, pod kątem fabularnym powieść jest według mnie bardzo niedopracowana. Ratuje trochę całość socjologiczne i historyczne tło, ale nie na tyle, by nie mieć wrażenia, że „Maszyna różnicowa” jest przegadana. Wydaje się, że od takiego duetu autorów, jakim są William Gibson i Bruce Sterling, można było oczekiwać znacznie więcej.
koniec
22 maja 2007

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Karmienie bestii
Sebastian Chosiński

2 VIII 2021

Chciałoby się powiedzieć: umarł Amos Oz, niech żyje Yishai Sarid. To – oczywiście – pewna przesada, ale nie zmienia ona faktu, że autor wydanego kilka lat temu w Polsce „Limassol” i opublikowanego w tym roku „Potwora pamięci” wypełnia choć trochę lukę po zmarłym przed niespełna trzema laty wybitnym izraelskim pisarzu. Zwłaszcza że w swojej twórczości podejmuje tematy fundamentalne dla swojej ojczyzny.

więcej »

Krótko o książkach: Znakomita zabawa
Joanna Kapica-Curzytek

1 VIII 2021

Znane baśnie, opowiedziane w nowych wersjach, zwracają uwagę na szereg społecznych problemów związanych z nierównościami, szczególnie z dyskryminacją kobiet. „Kopciuszek i szklany sufit” to spora dawka humoru, ale i ostre spojrzenie na otaczającą nas rzeczywistość.

więcej »

Rodzinne tragedie
Marcin Mroziuk

31 VII 2021

Drugie spotkanie z Krystyną Lesińską okazuje się zaskakujące pod wieloma względami. Nie dość bowiem, że akcja „Lata utraconych” toczy się prawie dwie dekady wcześniej niż zasadniczy wątek „Wiosny zaginionych”, to jeszcze główna bohaterka powieści Anny Kańtoch musi zmierzyć się z wyjątkowo skomplikowaną zagadką kryminalną, w której fałszywych tropów zdecydowanie nie brakuje.

więcej »

Polecamy

Imitacje

W podziemnym kręgu:

Imitacje
— Marcin Knyszyński

„Wolność”
— Marcin Knyszyński

Niektórzy po prostu chcą patrzeć, jak świat płonie
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Inne recenzje

U źródeł pary i punka
— Jędrzej Burszta

Tegoż twórcy

Trylogia Ciągu: Graf Zero
— Miłosz Cybowski

Trylogia Ciągu: Neuromancer
— Miłosz Cybowski

Nieodległe przyszłości
— Karolina Rochnowska

Między zimnym żelazem a Kruchym Lodem. Łamigłówka
— Beatrycze Nowicka

Esensja czyta: Wrzesień 2012
— Miłosz Cybowski, Jacek Jaciubek, Joanna Kapica-Curzytek, Beatrycze Nowicka, Agnieszka Szady

U źródeł pary i punka
— Jędrzej Burszta

Cudzego nie znacie: Cyberpunk nasz powszedni
— Michał R. Wiśniewski

To nasz świat
— Konrad Wągrowski

Tegoż autora

Nie ma zmartwienia
— Maciej Popis

A zatem jesteś Śmiercią…
— Maciej Popis

Afera gruntowa
— Jakub Gałka, Maciej Popis

Trupi posmak pocałunku
— Maciej Popis

Kulturalne odśnieżanie
— Maciej Popis

Do 99 razy sztuka
— Maciej Popis

Panaceum na Rzeczpospolitą
— Maciej Popis

Zabawa w policjanta i mordercę
— Maciej Popis

Głębie i tajemnice
— Maciej Popis

Przypadek książki nieprzyjemnej
— Maciej Popis

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.