Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 17 lipca 2018
w Esensji w Esensjopedii

Bruce Sterling, William Gibson
‹Maszyna różnicowa›

EKSTRAKT:50%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMaszyna różnicowa
Tytuł oryginalnyThe Difference Engine
Data wydaniamaj 2001
Autorzy
PrzekładPiotr W. Cholewa
Wydawca MAG
ISBN83-87968-43-9
Format456s. 115×185mm
Cena29,—
Gatunekfantastyka
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Dziewiętnastowieczna rewolucja komputerowa

Esensja.pl
Esensja.pl
Na początku lat 90. pionierzy cyberpunku – Bruce Sterling i William Gibson – postanowili napisać epizod z alternatywnej historii XIX-wiecznej Wielkiej Brytanii. Kluczowym momentem zmiany jest powstanie tytułowej maszyny różnicowej, czyli mechanicznego komputera na specjalne karty. Na tle wiktoriańskich stosunków społecznych i ideologii tamtych czasów autorzy pragnęli pokazać przemiany, jakie mogło nieść ze sobą wprowadzenie do powszechnego użytku takiego urządzenia. Sęk w tym, że cel ten przesłonił najważniejsze, czyli sensowną i spełniającą wymogi prawdopodobieństwa fabułę, czyniąc książkę rozwlekłą i przegadaną.

Maciej Popis

Dziewiętnastowieczna rewolucja komputerowa

Na początku lat 90. pionierzy cyberpunku – Bruce Sterling i William Gibson – postanowili napisać epizod z alternatywnej historii XIX-wiecznej Wielkiej Brytanii. Kluczowym momentem zmiany jest powstanie tytułowej maszyny różnicowej, czyli mechanicznego komputera na specjalne karty. Na tle wiktoriańskich stosunków społecznych i ideologii tamtych czasów autorzy pragnęli pokazać przemiany, jakie mogło nieść ze sobą wprowadzenie do powszechnego użytku takiego urządzenia. Sęk w tym, że cel ten przesłonił najważniejsze, czyli sensowną i spełniającą wymogi prawdopodobieństwa fabułę, czyniąc książkę rozwlekłą i przegadaną.

Bruce Sterling, William Gibson
‹Maszyna różnicowa›

EKSTRAKT:50%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMaszyna różnicowa
Tytuł oryginalnyThe Difference Engine
Data wydaniamaj 2001
Autorzy
PrzekładPiotr W. Cholewa
Wydawca MAG
ISBN83-87968-43-9
Format456s. 115×185mm
Cena29,—
Gatunekfantastyka
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Maszyna różnicowa, tytułowy pomysł tej powieści, była zaprojektowana naprawdę w 1837 roku przez Charlesa Babbage’a. Nigdy jednak z przyczyn finansowych i politycznych nie została skonstruowana. Bruce Sterling wraz z Williamem Gibsonem zmienili więc lekko historię: i tak w latach 30. XIX wieku w Wielkiej Brytanii do władzy dochodzi Industrialna Partia Radykalna, która reformuje kraj, a jej priorytetem jest postęp technologiczny. Charles Babbage zostaje jedną z najbardziej wpływowych postaci, szybko powstają mechaniczne komputery, mnożą się ośrodki naukowe wykorzystujące ich moc do analiz statystycznych i modelowań matematycznych. Dziurkacze, ludzie obsługujący nowe cuda techniki, dołączają do elity. Jednocześnie każdy z nich próbuje stworzyć pewien program, który stosując analizy matematyczne, potrafiłby przynosić właścicielowi krociowe zyski np. z obstawiania wyścigów. I właśnie niejasny spisek związany z powstaniem tego swoistego kamienia filozoficznego będzie osią fabuły. Niejasny – gdyż tak naprawdę autorzy sygnalizują jedynie jego istnienie i potencjalne wielkie znaczenie. Zdradzają natomiast niewiele, i to przez znaczną część opisywanej historii, co w pewnym momencie staje się dość irytujące. A główny bohater, którym jest Edward Mallory, zostaje w to wszystko przypadkowo i naiwnie wplątany (jakie to sztampowe!).
Największy problem tej powieści to właśnie brak przejrzystości głównego wątku fabularnego. Z czasem, wraz z wyjaśnieniem niektórych rzeczy, zarówno spisek, jak i niektóre rozwiązania dramatyczne wypadają wręcz nielogicznie. Akcja jest pocięta, bardzo dużo uwagi poświęcono bohaterom drugoplanowym, a ci w żaden prawie sposób nie popychają opowieści do przodu. Czytanie książki naprawdę się dłuży, ma się ochotę przewracać po kilka stron naraz i nieuchronnie nasuwa się wrażenie, że całość jest zdecydowanie przegadana.
Natomiast pod kątem głównego powodu powstania książki, wymienionego już w zajawce, „Maszyna różnicowa” wypada dużo lepiej. Wprowadzenie komputerów wywołuje powszechną informatyzację państwowych instytucji i gigantyczne przyśpieszenie technologiczne. Przypomina to zresztą bardzo współczesną rewolucję komputerową. Prądy intelektualne zyskują na dynamice i mieszają się ze sobą – prym wiodą anarchiści i luddyści. Jednakże występujący tu również komuniści opisani są moim zdaniem pretensjonalnie i mało wiarygodnie, wręcz karykaturalnie. Pomysłowo wpleciony w fabułę jest tzw. Wielki Smród, który dotknął Londyn w 1858 roku. W książce jego efekt został lekko podrasowany i wywołał małą rewolucję oraz anarchię w stolicy Anglii. Dodatkowo całe tło historyczne wypada świetnie. Monarchia w Wielkiej Brytanii już nie istnieje i rządzi nią proindustrialny rząd, choć arystokraci nie chcą dać za wygraną. Stany Zjednoczone się rozpadają, komuniści zajmują Nowy Jork, Teksas rządzi się sam, a Japonia otwiera się na świat jeszcze bardziej niż w rzeczywistości. Dzięki temu lekko zarysowane zakulisowe gry polityczne wypadają bardzo intrygująco i ciekawie. Szkoda tylko, że główna intryga temu nie dorównuje.
Podsumowując, pod kątem fabularnym powieść jest według mnie bardzo niedopracowana. Ratuje trochę całość socjologiczne i historyczne tło, ale nie na tyle, by nie mieć wrażenia, że „Maszyna różnicowa” jest przegadana. Wydaje się, że od takiego duetu autorów, jakim są William Gibson i Bruce Sterling, można było oczekiwać znacznie więcej.
koniec
22 maja 2007

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Krótko o książkach: Pierwsze zadanie Maggie
Joanna Kapica-Curzytek

16 VII 2018

„Przedsmak zła” jest kolejnym spotkaniem z Maggie O’Dell, bohaterką kilku innych książek, które napisała Alex Kava.

więcej »

Twarda niczym Chuck Norris
Beatrycze Nowicka

15 VII 2018

„Bożogrobie” Jaya Kristoffa: igrzyska po szkole, czyli Mia Corvere mści się dalej.

więcej »

Z optymizmem
Joanna Kapica-Curzytek

13 VII 2018

Wspomnienia weterana drugiej wojny światowej „Ostatni pilot myśliwca” to imponująca autobiografia, której tło tworzą najważniejsze wydarzenia światowe. Żywa lekcja historii połączona jest tu z niebanalną refleksją o czasach, w których przyszło żyć autorowi.

więcej »

Polecamy

Pierwsze Zeszyty Iskier, cz. 7 i 8

Przeczytaj to jeszcze raz:

Pierwsze Zeszyty Iskier, cz. 7 i 8
— Wojciech Gołąbowski

Ogień nie do ugaszenia
— Dominika Cirocka

Pierwsze Zeszyty Iskier, cz. 5 i 6
— Wojciech Gołąbowski

Pierwsze Zeszyty Iskier, cz. 3 i 4
— Wojciech Gołąbowski

Pierwsze Zeszyty Iskier, cz. 1 i 2
— Wojciech Gołąbowski

Człowiek, który widzi
— Anna Nieznaj

Przemiana fazowa
— Anna Nieznaj

Jaja jak atomowe berety
— Wojciech Gołąbowski

Furia ze Złotego Wieku SF
— Wojciech Gołąbowski

Niewystarczająco dobrzy dorośli
— Anna Nieznaj

Zobacz też

Inne recenzje

U źródeł pary i punka
— Jędrzej Burszta

Tegoż twórcy

Nieodległe przyszłości
— Karolina Rochnowska

Między zimnym żelazem a Kruchym Lodem. Łamigłówka
— Beatrycze Nowicka

Esensja czyta: Wrzesień 2012
— Miłosz Cybowski, Jacek Jaciubek, Joanna Kapica-Curzytek, Beatrycze Nowicka, Agnieszka Szady

U źródeł pary i punka
— Jędrzej Burszta

Cudzego nie znacie: Cyberpunk nasz powszedni
— Michał R. Wiśniewski

To nasz świat
— Konrad Wągrowski

Tegoż autora

Nie ma zmartwienia
— Maciej Popis

A zatem jesteś Śmiercią…
— Maciej Popis

Afera gruntowa
— Jakub Gałka, Maciej Popis

Trupi posmak pocałunku
— Maciej Popis

Kulturalne odśnieżanie
— Maciej Popis

Do 99 razy sztuka
— Maciej Popis

Panaceum na Rzeczpospolitą
— Maciej Popis

Zabawa w policjanta i mordercę
— Maciej Popis

Głębie i tajemnice
— Maciej Popis

Przypadek książki nieprzyjemnej
— Maciej Popis

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.