Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 20 września 2018
w Esensji w Esensjopedii

Krzysztof Piskorski
‹Prorok›

EKSTRAKT:40%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułProrok
Data wydania14 maja 2007
Autor
Wydawca RUNA
CyklOpowieść Piasków
ISBN978-83-89595-32-4
Format304s. 125×185mm
Cena27,50
Gatunekfantastyka
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Kup wSelkar.pl: 23,50 zł
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

I po co ten pośpiech?

Esensja.pl
Esensja.pl
„Prorok” to ostatni tom „Opowieści Piasków”, debiutanckiego cyklu Krzysztofa Piskorskiego. Niestety, choć jest to tom trzeci, może się wydawać, że to na nim właśnie autor uczył się pisać.

Eryk Remiezowicz

I po co ten pośpiech?

„Prorok” to ostatni tom „Opowieści Piasków”, debiutanckiego cyklu Krzysztofa Piskorskiego. Niestety, choć jest to tom trzeci, może się wydawać, że to na nim właśnie autor uczył się pisać.

Krzysztof Piskorski
‹Prorok›

EKSTRAKT:40%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułProrok
Data wydania14 maja 2007
Autor
Wydawca RUNA
CyklOpowieść Piasków
ISBN978-83-89595-32-4
Format304s. 125×185mm
Cena27,50
Gatunekfantastyka
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Kup wSelkar.pl: 23,50 zł
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Poprzednie tomy cyklu („Wygnaniec” i „Najemnik”) były sprawnie napisanymi, lekkimi opowieściami, przyjemnymi w lekturze, a niekiedy budzącymi w czytelniku refleksje. Nie wiedzieć czemu, tom trzeci do ich poziomu nie dosięga. Wszystkie wątki – wojny ludzkie i boskie, miłość głównego bohatera, Kashima, do Jelayi, zagadka przeszłości świata – zostają zamknięte. I nic ponadto.
„Prorok” sprawia wrażenie, jakby autor chciał mieć już całą „Opowieść Piasków” za sobą. Nie ma tam tworzenia i rozwijania postaci, nie ma chwili zatrzymania się nad światem – jest szaleńczy galop do przodu i pośpieszne, lekceważące wręcz czytelnika kończenie wątków (szczytem tej tendencji jest załatwienie sprawy ukochanej głównego bohatera). Decydująca o kształcie świata bitwa zbywana jest kilkoma zdawkowymi opisami, przemiana wewnętrzna Kashima zamyka się w krótkiej opowiastce o tym, co przeżył… Tak nie można. Naprawdę trudno poczuć radość z czytania tej powieści, mimo że domyka ona losy frapujących bohaterów z poprzednich tomów. Sprawy nie polepszają przeskoki w stylizacji – co raz to ktoś archaizuje, potem przestaje, a zaczyna ktoś inny – jakby jakaś metamorfoza dopadała postaci co kilka kartek. Na domiar złego do całości doczepiony został epilog sugerujący, że coś może się jeszcze wydarzyć i zostać opisane, mimo ewidentnego znudzenia autora tematem.
„Opowieść Piasków” została zamknięta; kto chce się dowiedzieć, co się wydarzyło, „Proroka” powinien nabyć. Jednak nie jest to powieść, którą można polecać.
Plusy:
  • dużo się dzieje
  • interesująca w sumie fabuła
Minusy:
  • za duże tempo, pewne przeskoki akcji denerwują
  • zmienna stylizacja wypowiedzi bohaterów
  • nie ma ani chwili na charakteryzację postaci i świata
koniec
18 czerwca 2007

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Dziewięcioro wspaniałych ze Śląska
Marcin Mroziuk

20 IX 2018

Poprzednie antologie członków Śląskiego Klubu Fantastyki („Światy równoległe” i „Zabawa w Boga”) okazały się całkiem interesującymi lekturami, dlatego można było się spodziewać, że podobnie będzie też w przypadku kolejnego zbioru opowiadań. I trzeba stwierdzić, że „Skafander i melonik” spełnia te oczekiwania z nawiązką.

więcej »

Zadie Smith uzupełnia swoje braki w wiedzy
Joanna Kapica-Curzytek

18 IX 2018

„Widzi mi się” potwierdza, że Zadie Smith to eseistka przekorna, czasem ironiczna, a nawet autoironiczna. Ale przede wszystkim - bardzo dobra obserwatorka i osoba ciekawa świata.

więcej »

Cudzego nie znacie: Za tych, co na morzu
Miłosz Cybowski

16 IX 2018

Jak pisze w posłowiu Cargill, pisanie powieści o robotach wydawało się początkowo łatwym zadaniem. I być może takim by pozostało, gdyby nie typowo ludzkie cechy charakteryzujące bez mała wszystkich bohaterów „Sea of Rust”.

więcej »

Polecamy

W odmętach miasta bez dna

Przeczytaj to jeszcze raz:

W odmętach miasta bez dna
— Miłosz Cybowski

Pierwsze Zeszyty Iskier, cz. 10 i 12
— Wojciech Gołąbowski

Pierwsze Zeszyty Iskier, cz. 9 i 11
— Wojciech Gołąbowski

Pierwsze Zeszyty Iskier, cz. 7 i 8
— Wojciech Gołąbowski

Ogień nie do ugaszenia
— Dominika Cirocka

Pierwsze Zeszyty Iskier, cz. 5 i 6
— Wojciech Gołąbowski

Pierwsze Zeszyty Iskier, cz. 3 i 4
— Wojciech Gołąbowski

Pierwsze Zeszyty Iskier, cz. 1 i 2
— Wojciech Gołąbowski

Człowiek, który widzi
— Anna Nieznaj

Przemiana fazowa
— Anna Nieznaj

Zobacz też

Inne recenzje

Wielbłąd trójgarbny
— Jakub Gałka

Tegoż twórcy

Krew jego dawne bohatery
— Anna Nieznaj

Widziałem jasny cień króla
— Beatrycze Nowicka

Steam-science-fiction
— Miłosz Cybowski

Cień twój wróg!
— Jacek Jaciubek

Wojny napoleońskie w oparach etheru
— Marta Najman

Zgubione momenty
— Jędrzej Burszta

Wielbłąd trójgarbny
— Jakub Gałka

Esensja czyta: Marzec-kwiecień 2009
— Jakub Gałka, Anna Kańtoch, Michał Kubalski, Joanna Słupek, Konrad Wągrowski

Czytelniku, nie zadraśnij się!
— Jakub Gałka

Esensja czyta: IV kwartał 2008
— Artur Chruściel, Ewa Drab, Jakub Gałka, Daniel Gizicki, Anna Kańtoch, Paweł Sasko, Agnieszka Szady, Konrad Wągrowski

Tegoż autora

Kronika śmierci niezauważonej
— Eryk Remiezowicz

Zamknąć Królikarnię!
— Eryk Remiezowicz

Książka, która nie dotarła do nieba
— Eryk Remiezowicz

Historia żywa
— Eryk Remiezowicz

Na siłę
— Eryk Remiezowicz

Wpadnij do wikingów
— Eryk Remiezowicz

Gdzie korekta to skarb
— Eryk Remiezowicz

Anielski kryminał
— Eryk Remiezowicz

Nie zawsze szczęście
— Eryk Remiezowicz

Parę nut bez motywu przewodniego
— Eryk Remiezowicz

Wkrótce

zobacz na mapie »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.