Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 17 października 2021
w Esensji w Esensjopedii

Jarosław Grzędowicz
‹Księga jesiennych demonów›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułKsięga jesiennych demonów
Data wydania3 sierpnia 2007
Autor
Wydawca Fabryka Słów
ISBN978-83-60505-41-0
Format474s. 125×195mm
Cena29,99
Gatunekgroza / horror
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Księga jesiennych depresji
[Jarosław Grzędowicz „Księga jesiennych demonów” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Wiele rzec można o „Księdze jesiennych demonów” – dodam, że wiele dobrego. Jednak nic tak dobrze nie odda jej istoty, jak jedno zawarte już w tytule określenie. Światy, do których zabiera nas Jarosław Grzędowicz, są takie same jak demony, które je zamieszkują. Fascynujące, ale i ponure, fantasmagoryczne, ale zarazem niepokojąco realne. Przede wszystkim są jednak jesienne.

Radosław Scheller

Księga jesiennych depresji
[Jarosław Grzędowicz „Księga jesiennych demonów” - recenzja]

Wiele rzec można o „Księdze jesiennych demonów” – dodam, że wiele dobrego. Jednak nic tak dobrze nie odda jej istoty, jak jedno zawarte już w tytule określenie. Światy, do których zabiera nas Jarosław Grzędowicz, są takie same jak demony, które je zamieszkują. Fascynujące, ale i ponure, fantasmagoryczne, ale zarazem niepokojąco realne. Przede wszystkim są jednak jesienne.

Jarosław Grzędowicz
‹Księga jesiennych demonów›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułKsięga jesiennych demonów
Data wydania3 sierpnia 2007
Autor
Wydawca Fabryka Słów
ISBN978-83-60505-41-0
Format474s. 125×195mm
Cena29,99
Gatunekgroza / horror
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Wszystko zaczyna się w sklepie z magicznymi rupieciami. Tam oto pewnego szarego jesiennego popołudnia trafia Jacek – mężczyzna, którego życie legło w gruzach. Tak po prostu, z dnia na dzień. Pragnąc uciec przed deszczem, znajduje swój azyl w sklepie, którego właścicielem jest nie kto inny jak miejski szaman. Tajemniczy wieszcz zna odpowiedzi na dręczące Jacka wątpliwości. Wie, że czasem wszystko idzie źle bez wyraźnej przyczyny. Wie, że dzieje się tak wtedy, gdy w życie śmiertelników ingerują demony. I przytacza opowieści, które są tego potwierdzeniem.
„Księga jesiennych demonów” to właśnie owe historie. „Klub Absolutnej Karty Kredytowej”, „Opowieść terapeuty”, „Wiedźma i wilk” „Piorun” i „Czarne motyle” – pięć opowiadań, pięć wizji, w których smutna, jesienna rzeczywistość przeplata się z koszmarem. I tak naprawdę trudno jednoznacznie stwierdzić, który wymiar historii jest bardziej niepokojący.
Grzędowicz kreśli bohaterów z krwi i kości, silnie zaczepionych w świecie swoich prywatnych problemów, planów i wątpliwości, mających różne charaktery, pasje i lęki. Są też zagubieni, zszargani słabościami. Kiedy w ich życiu pojawia się Niewyjaśnione, gdy wkraczają do niego tytułowe demony, pozostaje już tylko pobojowisko. Istoty z innych światów są nie tyle przyczyną destruktywnych przemian, co raczej ich katalizatorem. I właśnie to jest w „Księdze jesiennych demonów” najbardziej przerażające. Nie makabryczne sceny, takie jak masakra dokonana przez krwiożerczego wilkołaka czy opis podpalania ofiar za pomocą benzyny i opon samochodowych. Nie śmierdzące siarką demony. O, nie.
Przeraża to, że w każdym z bohaterów można znaleźć cząstkę siebie, z każdym z nich można się do pewnego stopnia utożsamiać. Przeżywać to, co ich dręczy. Groźba małżeńskiej zdrady, utraty pracy, ciągnącej się przez całe życie samotności czy też zapadnięcia na przewlekłą, pozbawiającą godności chorobę okazują się być skuteczniejszymi „straszakami” niż jakiekolwiek, choćby najwymyślniejsze fantasmagorie.
Grzędowicz wzorem Kinga buduje grozę po mistrzowsku, nie hektolitrami krwi czy ocierającymi się o obrzydliwość zabójstwami, ale szarą codziennością. Jesienną codziennością.
I jedno tylko kładzie się lekkim cieniem na znakomitej całości – ostatnie opowiadanie. Pomijam już mało oryginalną puentę (mnie skojarzyła się z jednym z najpopularniejszych odcinków serialu „Z archiwum X” – „Squeeze”1)). Problem w tym, że „Czarne motyle” niebezpiecznie balansują na granicy monotonii, żeby nie rzec nudy. Lecz tak naprawdę nawet w tym najgorszym z elementów „Księgi jesiennych demonów” nie można nie dopatrzyć się swoistego uroku.
Warstwa językowa oczarowuje. Grzędowicza czyta się naprawdę świetnie – lekko i przyjemnie. Co więcej, przy całej potoczystości stylu czytelnik ani na chwilę nie traci wrażenia, że obcuje z prozą wartościową. Opisy, metafory, dialogi skonstruowane są nie tyle sprawnie, co wręcz kunsztownie.
Na koniec należy się czytelnikowi drobne ostrzeżenie. Jakkolwiek nie rozpływałbym się nad dziełem Grzędowicza, nie zachwycałbym się lekkością stylu autora, jego nadzwyczajną umiejętnością kreowania przekonujących bohaterów, inwencją we wplataniu niesamowitości w codzienną szarugę i całością pisarskiego kunsztu, to jednak nie mogę nie zauważyć, że lektura „Księgi jesiennych demonów” nie nastraja optymistycznie. Delikatnie rzecz ujmując.
W istocie nie zdziwiłbym się, gdyby przy którejś z kolei edycji wydawca, obok cytatów z pochwalnych recenzji, umieścił na tylnej okładce krótką adnotację w stylu „Czytanie po zmierzchu między 22 września a 22 grudnia grozi długotrwałym uszczerbkiem na dobrym samopoczuciu”. Albo „Przed spożyciem skonsultuj się z lekarzem bądź farmaceutą. Co złego, to nie my”.
I wierzcie mi, nie byłoby to takie głupie, gdyż „Księga jesiennych demonów” jest jak cios młotem w roześmianą twarz optymizmu. Cios, który ja przyjąłem z masochistyczna wręcz przyjemnością – bo dzieło Grzędowicza, choć tak ponure (a może właśnie dzięki temu), jest ze wszech miar zacne i godne polecenia.
koniec
1 grudnia 2007
1) Dla nieznających serialu wyjaśniam, że chodzi tu o odcinek, w którym po raz pierwszy pojawia się morderca Eugene Tooms – mutant cechujący się niezwykłym metabolizmem oraz zdolnością przeciskania się przez niewiarygodnie małe przejścia.

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Człowiek
Joanna Kapica-Curzytek

17 X 2021

Czy wydarzenia rozgrywające się w XII wieku mogą obudzić zainteresowanie nas, współczesnych czytelników? Po lekturze „Czerwonych tarcz” nie brakuje refleksji dotyczących naszych czasów, a także mechanizmów władzy i politycznych układów.

więcej »

Mała Esensja: Gwiazdy i piwo
Marcin Mroziuk

16 X 2021

W „Wędrując po niebie z Janem Heweliuszem” Anna Czerwińska-Rydel nie tylko w przystępny sposób przybliża młodym czytelnikom postać gdańskiego uczonego, ale również pozwala im poznać podstawowe informacje z zakresu astronomii. Lekturę dzieciom uprzyjemniają też znakomite ilustracje Asi Gwis.

więcej »

PRL w kryminale: Skradziony samochód z niespodziewanym bagażem
Sebastian Chosiński

15 X 2021

Kradzieże samochodów stały się prawdziwą plagą w Polsce dopiero w latach 90. XX wieku, ale już dekadę wcześniej nie brakowało – zwłaszcza w dużych miastach – zorganizowanych grup, które polowały na wybrane marki. Ten właśnie proceder Danuta Frey(-Majewska) traktuje jako punkt wyjścia fabuły „Fiata z placu Teatralnego” – kolejnej jej mikropowieści wydanej w serii „Ewa wzywa 07…”.

więcej »

Polecamy

Zawsze szach, nigdy mat

Stulecie Stanisława Lema:

Zawsze szach, nigdy mat
— Marcin Knyszyński

Świadomość jako błąd
— Marcin Knyszyński

Człowiek jako bariera ostateczna
— Marcin Knyszyński

Nie wszystko i nie wszędzie jest dla nas
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Inne recenzje

Loser fiction
— Janusz A. Urbanowicz

Tegoż twórcy

Esensja czyta: Sierpień 2017
— Dominika Cirocka, Miłosz Cybowski, Marcin Mroziuk, Beatrycze Nowicka, Marcin Osuch, Joanna Słupek, Agnieszka ‘Achika’ Szady

Kopiuj-wklej, nielegalna kaszanka i antypolskie spiski
— Beatrycze Nowicka

Esensja czyta: Styczeń 2017
— Miłosz Cybowski, Dawid Kantor, Anna Kańtoch, Joanna Kapica-Curzytek, Beatrycze Nowicka, Marcin Osuch, Konrad Wągrowski

Esensja czyta: Grudzień 2016
— Miłosz Cybowski, Joanna Kapica-Curzytek, Beatrycze Nowicka

Esensja czyta: Listopad 2016
— Miłosz Cybowski, Joanna Kapica-Curzytek, Beatrycze Nowicka, Konrad Wągrowski

Esensja czyta: Wrzesień 2016
— Dominika Cirocka, Miłosz Cybowski, Jarosław Loretz, Beatrycze Nowicka, Marcin Osuch, Konrad Wągrowski

Co leży Pomiędzy?
— Magdalena Kubasiewicz

Esensja czyta: Styczeń 2013
— Miłosz Cybowski, Anna Kańtoch, Joanna Kapica-Curzytek, Magdalena Kubasiewicz, Alicja Kuciel, Daniel Markiewicz, Agnieszka Szady

Do jądra ciemności
— Magdalena Kubasiewicz

Esensja czyta: Październik-listopad 2009
— Jędrzej Burszta, Jakub Gałka, Anna Kańtoch, Michał Kubalski, Marcin T.P. Łuczyński, Joanna Słupek, Mieszko B. Wandowicz, Konrad Wągrowski, Krzysztof Wójcikiewicz

Tegoż autora

Na pohybel Śledziom!
— Radosław Scheller

Europa w szponach absurdu
— Radosław Scheller

Przepis na pandemonium
— Radosław Scheller

Bajki z miejskiej dżungli
— Radosław Scheller

Prawdziwa twarz suspensu
— Radosław Scheller

Mity sprofanowane!
— Radosław Scheller

Problem wielgachnych mózgów
— Radosław Scheller

Stary, nowy Mordimer
— Radosław Scheller

Bestia z babcinego dzbanuszka
— Radosław Scheller

Horrory klasy B
— Radosław Scheller

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.