Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 28 listopada 2022
w Esensji w Esensjopedii

Ray Bradbury
‹The Halloween Tree›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułThe Halloween Tree
Data wydania1975
Autor
Wydawca Corgi
ISBN0 552 09765 9
Gatunekfantastyka
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Cudzego nie znacie: Figiel czy poczęstunek?
[Ray Bradbury „The Halloween Tree” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Nikt nie potrafi tak przekazać nostalgii za chłopięcymi laty jak Ray Bradbury. Nikt także nie potrafi tak połączyć magii, grozy i śmiechu jak on. Neil Gaiman też jest w tym niezły… ale mistrz może być tylko jeden. A „The Halloween Tree” Bradbury’ego to – obok „Jakiś potwór tu nadchodzi” – tego mistrzostwa koronny przykład.

Michał Kubalski

Cudzego nie znacie: Figiel czy poczęstunek?
[Ray Bradbury „The Halloween Tree” - recenzja]

Nikt nie potrafi tak przekazać nostalgii za chłopięcymi laty jak Ray Bradbury. Nikt także nie potrafi tak połączyć magii, grozy i śmiechu jak on. Neil Gaiman też jest w tym niezły… ale mistrz może być tylko jeden. A „The Halloween Tree” Bradbury’ego to – obok „Jakiś potwór tu nadchodzi” – tego mistrzostwa koronny przykład.

Ray Bradbury
‹The Halloween Tree›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułThe Halloween Tree
Data wydania1975
Autor
Wydawca Corgi
ISBN0 552 09765 9
Gatunekfantastyka
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Gdy nadchodzi wieczór Halloween, ośmiu chłopców z małego amerykańskiego miasteczka zbiera się na tradycyjny obchód sąsiedztwa z sakramentalnym pytaniem: „Trick or treat?”. Powinno być ich dziewięciu, ale wódz i inspirator najbardziej szalonych wybryków, Pipkin, nie czuje się dobrze. Zgodnie z jego wytycznymi przebierańcy biegną do nawiedzonego domu – bo cóż może być lepszego od nawiedzonego domu w Halloween? – a tam spotykają tajemniczego pana Carapace Clavicle Moundshrouda (dosł. Żółwipancerz Obojczyk Całunpogrzebowy). Zanim ta noc dobiegnie końca, prowadzeni przez Moundshrouda chłopcy nie tylko poznają historię Wigilii Wszystkich Świętych, ale także będą mieli szansę uratować swego przyjaciela Pipkina, porwanego do Nieodkrytego Kraju Czasów Minionych.
Zarysowanie fabuły tej małej książeczki nie oddaje jej sprawiedliwości, bowiem najważniejsze w niej są emocje i forma ich przekazania. Stworzona do czytania na głos, przesycona nostalgią za czasami, kiedy lato trwało niewyobrażalnie długo, a jednak nie było chwili do stracenia, kiedy każde zarośla mogły być Lasem Sherwood, a domek na drzewie statkiem piratów, kiedy oranżada była najlepsza na świecie, a pod łóżkiem mieszkał Potwór – jest idealną kwintesencją uroków i strachów dzieciństwa.
„The Halloween Tree” to bajka, ale bajka specyficzna, bo mroczna i straszna. Nie omija – a wręcz przeciwnie! – pytań o śmierć, prześladowania, przemijanie, podkreślając przy tym znaczenie bezwarunkowej przyjaźni i poświęcenia. Bezpośrednio odwołując się do „Wigilijnej opowieści” Dickensa, przenosi grupę chłopców, a wraz z nimi czytelników czy słuchaczy, w inne czasy i kultury, aby poznać różne formy, w jakich ludzie wspominali swoich zmarłych bliskich – lub chronili się przed nimi. Cykliczność natury – dzień, noc, jesień, wiosna – a także człowiecza skłonność do przypisywania zjawiskom znaczenia mistycznego są tu ukazane nie tylko jako przyczyny świętowania końca lata, ale także jako źródło wszelkiej religijności i refleksji nad życiem i śmiercią. Ozyrys, Mitra, Chrystus – bogowie odradzający się ze zmarłych; ogień odganiający duchy, ale i rzucający cień, dający broń, lecz także podsycający wyobraźnię – co jest poza jego kręgiem?; zmarli jako strażnicy i bliscy, ale też jako groźne mumie czy szkielety. To wszystko w prostej formie przekazuje Bradbury.
Autor nie ocenia innych kultur – piętnuje za to własną za powierzchowność i ignorancję co do fundamentów, na których została zbudowana. Potępiając oderwanie od przeszłości w skali całej kultury, gani również zapominanie o własnych zmarłych, wstydliwe skrywanie problematyki śmierci bliskich przed dziećmi, wnukami, prawnukami. Jak stwierdza jeden z chłopców: „U nas w Illinois zapomnieliśmy, o co w tym święcie chodzi. To znaczy zmarli, w naszym miasteczku, w ten wieczór, kurczę, oni są zapomniani. Nikt nie pamięta. Nikogo nie obchodzą. Nikt nie usiądzie i nie porozmawia z nimi. O rany, to samotne. To naprawdę smutne”.
Dzięki tym spostrzeżeniom „The Halloween Tree” nie jest tylko bajką dla dzieci. Jeśli dorosłych nie odrzuci ta specyficzna forma opowieści (pierwotna wersja była scenariuszem), a także skoncentrowanie na obcym dla nas rytuale Halloween, mogą również czerpać przyjemność z lektury – podobnie, choć nie tak samo, jak dzieci, którym książeczkę przetłumaczą na dobranoc.
koniec
31 października 2008

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Tytus, Balbinka i inni
Marcin Osuch

26 XI 2022

Ten rok był wyjątkowo obfity w zakresie komiksowej publicystyki. Otrzymaliśmy monumentalny „Komiks polski” Adama Ruska, „Każdy komiks jest fantastyczny” nieodżałowanego Macieja Parowskiego, drugi tom „Moich komiksów” Pawła Ciołkiewicza, że przez skromność o Konrada Wągrowskiego i moich więcej »

PRL w kryminale: Tajemniczy pan Robert
Sebastian Chosiński

25 XI 2022

Najpierw była powieść Jerzego Siewierskiego („Spadkobiercy pani Zuzy”), a krótko potem nakręcony na jej podstawie sensacyjny film Pawła Komorowskiego z Ryszardem Filipskim w roli głównej („Brylanty pani Zuzy”). Oba dzieła, choć nie należą do idealnych, na pewno zasługują na uwagę i pochwały. Książka wydaje się zresztą nieco bardziej udana, zwłaszcza gdy czyta się ją po oglądnięciu filmu.

więcej »

Czarownicy żyć nie dopuścisz
Joanna Kapica-Curzytek

24 XI 2022

Akcja historyczno-obyczajowej powieści „Makowa spódnica. Siostry” toczy się w XVII wieku i osnuta jest wokół ówczesnych polowań na czarownice. Niestety, taka była ówczesna smutna rzeczywistość.

więcej »

Polecamy

Cyborg, czyli mózg w maszynie

Stare wspaniałe światy:

Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner

Zobacz też

Z tego cyklu

Wampirze wojny
— Miłosz Cybowski

Wiedźmy wszystkich krajów
— Miłosz Cybowski

Powrót na Wyspę Księcia Edwarda
— Joanna Kapica-Curzytek

Krew ojców
— Miłosz Cybowski

Długa droga do zwycięstwa
— Miłosz Cybowski

Sukces nie jest grą przypadku
— Joanna Kapica-Curzytek

Bizantyjski przepych
— Miłosz Cybowski

Przychodzimy w pokoju, obcy bambusie
— Miłosz Cybowski

Kosmiczny grzyb w natarciu
— Miłosz Cybowski

Raz lepiej, raz gorzej
— Miłosz Cybowski

Tegoż twórcy

Krótko o książkach: Czytajmy, póki nie jest to zbrodnią
— Miłosz Cybowski

Przeczytaj to jeszcze raz: Ogień nie do ugaszenia
— Dominika Cirocka

Esensja czyta: Październik 2011
— Jędrzej Burszta, Anna Kańtoch, Joanna Kapica-Curzytek, Joanna Słupek, Mieszko B. Wandowicz, Konrad Wągrowski

Esensja czyta: IV kwartał 2008
— Artur Chruściel, Ewa Drab, Jakub Gałka, Daniel Gizicki, Anna Kańtoch, Paweł Sasko, Agnieszka Szady, Konrad Wągrowski

Tegoż autora

To nie jest straszne
— Michał Kubalski

W krzywym zwierciadle: Europejskie wakacje Pająka
— Michał Kubalski

Film, który poszedł naprzód
— Michał Kubalski

Good comic gone bad, czyli space opera rom-com
— Michał Kubalski

Gwiezdne wojny: Nowa układanka ze starych klocków
— Adam Kordaś, Michał Kubalski, Marcin Mroziuk, Anna Nieznaj, Beatrycze Nowicka, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski

Więcej wszystkiego co błyszczy, buczy i wybucha?
— Miłosz Cybowski, Jakub Gałka, Wojciech Gołąbowski, Adam Kordaś, Michał Kubalski, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski

Nie taki dobry dinozaur
— Michał Kubalski

O tych, co z kosmosu
— Paweł Ciołkiewicz, Jakub Gałka, Jacek Jaciubek, Adam Kordaś, Michał Kubalski, Marcin Osuch, Konrad Wągrowski

Po rozum do głowy
— Michał Kubalski

Poszerzenie pola walki
— Michał Kubalski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.