Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 22 października 2021
w Esensji w Esensjopedii

John Connolly
‹Księga rzeczy utraconych›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułKsięga rzeczy utraconych
Tytuł oryginalnyThe Book of Lost Things
Data wydania24 października 2007
Autor
PrzekładKatarzyna Malita
Wydawca Niebieska Studnia
ISBN978-83-921512-9-6
Format352s. 125×195mm
Cena32,—
Gatunekkryminał / sensacja / thriller
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Księga utraconych złudzeń
[John Connolly „Księga rzeczy utraconych” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
John Connolly napisał powieść, która ma w sobie i coś z Narnii, i z Gaimana. Lecz inne, przemożne uczucie, jakiego doznaje się w czasie lektury „Księgi rzeczy utraconych”, to skojarzenie z powstałym w tym samym (2006) roku „Labiryntem Fauna”. To dobry trop, choć książka nie zostawia aż tak mocnego wrażenia jak film del Toro.

Michał Kubalski

Księga utraconych złudzeń
[John Connolly „Księga rzeczy utraconych” - recenzja]

John Connolly napisał powieść, która ma w sobie i coś z Narnii, i z Gaimana. Lecz inne, przemożne uczucie, jakiego doznaje się w czasie lektury „Księgi rzeczy utraconych”, to skojarzenie z powstałym w tym samym (2006) roku „Labiryntem Fauna”. To dobry trop, choć książka nie zostawia aż tak mocnego wrażenia jak film del Toro.

John Connolly
‹Księga rzeczy utraconych›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułKsięga rzeczy utraconych
Tytuł oryginalnyThe Book of Lost Things
Data wydania24 października 2007
Autor
PrzekładKatarzyna Malita
Wydawca Niebieska Studnia
ISBN978-83-921512-9-6
Format352s. 125×195mm
Cena32,—
Gatunekkryminał / sensacja / thriller
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Dwunastoletni David traci matkę – po części czuje się za to odpowiedzialny, bo może zrobił coś nie tak? Chłopiec zaczyna miewać omdlenia, a wezwanemu na pomoc psychiatrze nie przyznaje się, że słyszy, co mówią między sobą książki. Co gorsza trwa wojna, Londyn jest bombardowany, a ojciec Davida szybko zakochuje się na nowo. W życiu chłopca pojawia się macocha, a wkrótce przyrodni braciszek. Wizje potęgują się – Davida odwiedza dziwaczna postać Garbusa (który nazywa go nowym królem), chłopiec słyszy także głos matki, wzywający go do siebie. David opuszcza budynek i w chwili, gdy w pobliżu spada zestrzelony bombowiec, przedostaje się przez dziurę w murze ogrodowym do innego, baśniowego świata. Nie jest to jednak świat wróżek i śpiewu – to świat mroczniejszy i groźniejszy od tego, który opuścił. David podejmuje podróż, na końcu której ma nadzieję odnaleźć „Księgę rzeczy utraconych” i zapisaną w niej drogę do domu.
„Księga rzeczy utraconych” to mroczna opowieść o oszustwie, zdradzie i krzywdzie, spotykających najmłodszych. Przytaczane w niej alternatywne wersje znanych baśni, (np. o Czerwonym Kapturku) czy spotykane na jej kartach odmienione bajkowe postacie (m.in. siedmiu krasnoludków) bardzo mało przypominają pogodne podania, złagodzone dla potrzeb „naszych milusińskich” – o wiele bliżej im do oryginalnych, zebranych przez braci Grimm baśni ludowych, w których śmierć, krew i zemsta pełnią istotną rolę. Poważne wybory i pokusy, przed jakimi stają nie tylko dzieci, są tu ucieleśnione w postaci diabolicznego i przewrotnego Garbusa, demona opowieści, który zawsze dotrzymuje słowa – ale jego interpretacja dalece różni się od oczekiwanej.
Podróż Davida po tym drugim świecie, powikłania rodzinne oraz wojenne okoliczności przypominają zarówno fabułę „Kronik Narnii”, jak i „Labiryntu Fauna”. Jednak atmosfera – mroczna, ciężka – zdecydowanie bliższa jest temu drugiemu. I, podobnie jak w filmie Guillermo del Toro, nie jest jasna natura przeżyć Davida – czy to był tylko sen? Czy stres i trauma sprawiły, że chłopiec pogrążył się w złudzeniach i majakach, próbując odzyskać matkę? Można też półżartem zastanawiać się, czy Connolly, opisując atak wilkonów, miał przed oczyma marsz wilków z „Akademii Pana Kleksa”.
Powieść ta ukazuje swego rodzaju rytuał przejścia: David po pojawieniu się w drugim świecie już nigdy nie będzie dzieckiem. Zmuszony zostanie do przedwczesnego dojrzewania, do podejmowania dorosłych wyborów, za które będzie odpowiedzialny niezależnie od okoliczności. Właśnie odpowiedzialność, świadomość konsekwencji swych działań jest istotą dojrzałości; przed taką próbą stanie – szybciej niż w zwykłych przypadkach – bohater książki.
Ocena tej powieści nie jest jednoznaczna. Autorowi udało się wykreować klimat zagrożenia i powagi, a także przewrotnie zanegować jeden z podstawowych wątków powieści fantasy – pogoń za magicznym artefaktem (tutaj księgą). Jednak niektóre z przetworzonych baśni rażą niemal mechanicznym odwróceniem tradycyjnej ich treści. Opisy krainy także pozostawiają trochę do życzenia – trudno zawiesić niewiarę i uznać drugi świat za funkcjonującą, żywą całość, gdyż wydaje się on pusty. Relacja z królewskiego zamku i dworu stoi w sprzeczności z nielicznymi dowodami na ludzką obecność na terenach przemierzanych przez Davida.
Ostatecznie jednak warto tę książkę przeczytać. Może ona być interesująca zarówno dla nastolatków (zwłaszcza tych zapoznanych z baśniami), jak i dla dorosłych, poszukujących bajkowej, lecz mroczniejszej atmosfery, podobnej do niektórych utworów Gaimana czy „Un Lun Dun” Miéville’a.
koniec
10 września 2008

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Mała Esensja: Pod opieką Matki Bożej Ostrobramskiej
Marcin Mroziuk

21 X 2021

W sercu tytułowej bohaterki książki Andrzeja Perepeczki na lata pozostała tęsknota za miastem, które dziewczynka musiała opuścić z powodu zmiany polskich granic. Podobnie było z jej krewnymi mieszkającymi na Wileńszczyźnie, a z lektury „Irenki” możemy się również dowiedzieć, w jaki sposób udało im się przetrwać aż cztery okupacje.

więcej »

Coś pozytywnego
Joanna Kapica-Curzytek

20 X 2021

Powieść „W drogę!” opiera się na niezłym pomyśle. Za sprawą zbiegu okoliczności piątka młodych ludzi znalazła się w jednym miejscu. Wszyscy niespodziewanie dla siebie muszą zmierzyć się z przeszłością. Co czeka ich w przyszłości?

więcej »

Niebo będzie już inne
Joanna Kapica-Curzytek

19 X 2021

„Mikołaj Kopernik. Geniusz, który wstrzymał Słońce”, opowieść przybliżająca młodszym czytelnikom życie i czasy wielkiego uczonego, to atrakcyjna propozycja zgłębienia podstaw astronomii, kultury i historii. Bez nudy i wysiłku!

więcej »

Polecamy

Jam jest robot hartowany, zdalnie prądem sterowany!

Stulecie Stanisława Lema:

Jam jest robot hartowany, zdalnie prądem sterowany!
— Miłosz Cybowski, Adam Kordaś, Marcin Mroziuk, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski

Zawsze szach, nigdy mat
— Marcin Knyszyński

Świadomość jako błąd
— Marcin Knyszyński

Człowiek jako bariera ostateczna
— Marcin Knyszyński

Nie wszystko i nie wszędzie jest dla nas
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Inne recenzje

Esensja czyta: IV kwartał 2008
— Artur Chruściel, Ewa Drab, Jakub Gałka, Daniel Gizicki, Anna Kańtoch, Paweł Sasko, Agnieszka Szady, Konrad Wągrowski

Tegoż autora

To nie jest straszne
— Michał Kubalski

W krzywym zwierciadle: Europejskie wakacje Pająka
— Michał Kubalski

Film, który poszedł naprzód
— Michał Kubalski

Good comic gone bad, czyli space opera rom-com
— Michał Kubalski

Więcej wszystkiego co błyszczy, buczy i wybucha?
— Miłosz Cybowski, Jakub Gałka, Wojciech Gołąbowski, Adam Kordaś, Michał Kubalski, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski

Nie taki dobry dinozaur
— Michał Kubalski

O tych, co z kosmosu
— Paweł Ciołkiewicz, Jakub Gałka, Jacek Jaciubek, Adam Kordaś, Michał Kubalski, Marcin Osuch, Konrad Wągrowski

Po rozum do głowy
— Michał Kubalski

Poszerzenie pola walki
— Michał Kubalski

Czego oczy nie widziały
— Michał Kubalski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.