Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 1 kwietnia 2023
w Esensji w Esensjopedii

Marcin Wroński
‹Morderstwo pod cenzurą›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
70,0 (0,0) % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMorderstwo pod cenzurą
Data wydania23 listopada 2007
Autor
Wydawca Red Horse
CyklKomisarz Maciejewski
ISBN978-83-60504-95-6
Format320s. 125×195mm
Cena24,99
Gatunekkryminał / sensacja / thriller
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Listopad dla Polaków niebezpieczna pora
[Marcin Wroński „Morderstwo pod cenzurą” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Komisarz Maciejewski” Marcina Wrońskiego to kryminał, którego akcja rozgrywa się w przedwojennym Lublinie. Pytanie tylko, ile tak naprawdę jest w tej książce przedwojenności, ile Lublina i ile kryminału. A może akcja mogłaby się równie dobrze rozgrywać w Warszawie lat pięćdziesiątych?

Agnieszka ‘Achika’ Szady

Listopad dla Polaków niebezpieczna pora
[Marcin Wroński „Morderstwo pod cenzurą” - recenzja]

„Komisarz Maciejewski” Marcina Wrońskiego to kryminał, którego akcja rozgrywa się w przedwojennym Lublinie. Pytanie tylko, ile tak naprawdę jest w tej książce przedwojenności, ile Lublina i ile kryminału. A może akcja mogłaby się równie dobrze rozgrywać w Warszawie lat pięćdziesiątych?

Marcin Wroński
‹Morderstwo pod cenzurą›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
70,0 (0,0) % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMorderstwo pod cenzurą
Data wydania23 listopada 2007
Autor
Wydawca Red Horse
CyklKomisarz Maciejewski
ISBN978-83-60504-95-6
Format320s. 125×195mm
Cena24,99
Gatunekkryminał / sensacja / thriller
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Lublin, połowa lat trzydziestych XX wieku. Zamordowany zostaje redaktor lokalnej gazety, śledztwo prowadzi komisarz-bokser (sceny pięściarskich pojedynków stanowią klamrę kompozycyjną powieści). Jak przystało na archetypicznego śledczego, nie stroni on od alkoholu, a jego życie prywatne niemrawo próbuje się podnieść z gruzów. Jak w klasycznym kryminale mamy zbieranie poszlak i obowiązkowego drugiego trupa; brakuje co prawda fałszywych śladów rzucających podejrzenia na niewinną osobę, za to w finale mamy bardzo filmowy pościg samochodowy.
Jednym słowem, od strony kryminalno-sensacyjnej powieść spełnia swoje zadania: akcja jest wciągająca, a bohaterowie – dostatecznie przekonujący. Autor przyłożył się również do przedstawienia topografii przedwojennego Lublina – na wewnętrznej stronie okładki umieszczona została mapa miasta z zaznaczonymi miejscami ważnymi dla akcji. Momentami jednak za mało jest w tym plastycznego opisu, a za dużo wyliczania kolejnych nazw ulic, którymi jadą lub idą bohaterowie.
Z jednej strony widać wysiłek włożony w odtworzenie atmosfery lat 30. (w tle pojawiają się uczniowie w czapkach czy mundurkach swoich szkół, znana z filmu „Vabank II” reklama akcji charytatywnej – człowiek przebrany za wielką butelkę mleka, przygotowania do obchodów 11 listopada, ułani, pieśni, dobrze zorganizowana ferajna z podłej dzielnicy) oraz wykorzystanie lubelskich realiów (Zamek i podziemia pod Starym Miastem). Z drugiej strony w wielu chwilach klimat jakoś umyka, a akcja mogłaby się toczyć „wszędzie i nigdzie”. Język, którym posługują się bohaterowie, jest uniwersalny, knajackie „pod hajrem” sąsiaduje z zupełnie współczesnym „spierdalaj”. „Komisarz Maciejewski” nie jest jednak sentymentalną podróżą w lata trzydzieste, lecz kryminałem, więc w tych kategoriach odtworzenie atmosfery należy uznać za całkowicie satysfakcjonujące.
koniec
13 listopada 2008

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Rozmowy o ratowaniu świata
Miłosz Cybowski

1 IV 2023

Uhonorowani nagrodami Hugo i Nebula „Równi bogom” uznawani są przez samego Isaaca Asimova za najwybitniejszą powieść w jego dorobku. Ale to kolejna pozycja z wydawanej przez Rebis serii „Wehikuł czasu”, która dla dzisiejszego czytelnika może okazać się zbyt leciwa.

więcej »

PRL w kryminale: Inżynier-bohater czy kat z Gestapo?
Sebastian Chosiński

31 III 2023

Jerzy Edigey w czasie drugiej wojny światowej pracował w swoim wyuczonym zawodzie w koncesjonowanej przez okupanta Izbie Adwokackiej, ale jednocześnie zaangażował się w tajne nauczanie, a kiedy wybuchło powstanie warszawskie – przystąpił do walki. Mimo to w swoich powieściach niechętnie nawiązywał, przynajmniej bezpośrednio, do tego okresu. Wyjątkiem jest – wydane już po tragicznej śmierci autora – „Zdjęcie z profilu”.

więcej »

Mała Esensja: Na przekór zimnu
Marcin Mroziuk

30 III 2023

Po „Baśnie zimowe” warto sięgnąć nie tylko w długie wieczory, gdy za oknem hula śnieg i mróz, gdyż poprzez zebrane tutaj piękne opowieści Dawn Casey wlewa mnóstwo ciepła do serc młodych czytelników, a bajecznie kolorowe ilustracje Zanny Goldhawk dodatkowo cieszą ich oczy.

więcej »

Polecamy

Jak przewidziałem drugą wojnę światową

Stare wspaniałe światy:

Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner

Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner

Zobacz też

Tegoż twórcy

Sss!
— Wojciech Gołąbowski

Z dziejów piątego żywiołu
— Wojciech Gołąbowski

Wielki Bestiariusz Praktyczny: Sfinks
— Marcin Wroński, Paweł Muszyński

Wielki Bestiariusz Praktyczny: Satyr
— Marcin Wroński, Paweł Muszyński

Wielki Bestiariusz Praktyczny: Wilkołak
— Marcin Wroński, Paweł Muszyński

Wielki Bestiariusz Praktyczny: Podwójniak
— Marcin Wroński, Paweł Muszyński

Wielki Bestiariusz Praktyczny: Gobliny
— Marcin Wroński, Paweł Muszyński

Wielki Bestiariusz Praktyczny: Golem
— Marcin Wroński, Paweł Muszyński

Wielki Bestiariusz Praktyczny: Krasnoludy
— Marcin Wroński, Paweł Muszyński

Wielki Bestiariusz Praktyczny: Gnom
— Marcin Wroński, Paweł Muszyński

Tegoż autora

Coperdzikon
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Oko podarowane przez wilka
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Dżungla w browarze i burza w bramie…
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Malarka na walizkach
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Stawka większa niż qilin
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

„Patrzcie! On ma głowę pana Mifune!”
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Piękna-chan i Bestia-kun
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Hej ho, przez dżunglę by się szło
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Osobno, ale razem
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Magiczny matriarchat małomiasteczkowy
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.