Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 3 czerwca 2020
w Esensji w Esensjopedii

Dan Simmons
‹Upadek Hyperiona›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
100,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułUpadek Hyperiona
Tytuł oryginalnyThe Fall of Hyperion
Data wydania27 czerwca 2008
Autor
PrzekładWojciech Szypuła
Wydawca MAG
CyklHyperion
ISBN978-83-7480-087-7
Format656s. 135×205mm; oprawa twarda
Cena49,—
Gatunekfantastyka
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Władcy Bólu strzeż się, strzeż
[Dan Simmons „Upadek Hyperiona” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Słabe cykle powieściowe mają to do siebie, że zwykle nie potrafią utrzymać poziomu kolejnych części, tonąc w odmętach rozwodnionej akcji. Simmons uniknął tego głównie dzięki temu, że „Upadek Hyperiona” to właściwie nie kontynuacja, a po prostu druga część podzielonej na połowę fabuły. A poza tym „Hyperion” nie jest słaby. Jest jednym z najlepszych.

Jakub Gałka

Władcy Bólu strzeż się, strzeż
[Dan Simmons „Upadek Hyperiona” - recenzja]

Słabe cykle powieściowe mają to do siebie, że zwykle nie potrafią utrzymać poziomu kolejnych części, tonąc w odmętach rozwodnionej akcji. Simmons uniknął tego głównie dzięki temu, że „Upadek Hyperiona” to właściwie nie kontynuacja, a po prostu druga część podzielonej na połowę fabuły. A poza tym „Hyperion” nie jest słaby. Jest jednym z najlepszych.

Dan Simmons
‹Upadek Hyperiona›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
100,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułUpadek Hyperiona
Tytuł oryginalnyThe Fall of Hyperion
Data wydania27 czerwca 2008
Autor
PrzekładWojciech Szypuła
Wydawca MAG
CyklHyperion
ISBN978-83-7480-087-7
Format656s. 135×205mm; oprawa twarda
Cena49,—
Gatunekfantastyka
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
„Upadek Hyperiona” (w poprzednim wydaniu znany jako „Zagłada Hyperiona”) to bezpośrednia kontynuacja pierwszej części cyklu – znów obserwujemy losy pielgrzymów, zdążających do Grobowców Czasu na tytułowej planecie, choć tym razem są oni częściowo przesunięci w cień. Na pierwszy plan wysuwają się za to zmagania Hegemonii z Intruzami, którzy dzięki serii sprytnych wybiegów przechylają szalę zwycięstwa na swoją stronę. Autor wprowadza też kilka nowych postaci – między innymi poznajemy bliżej przewodniczącą Senatu Meinę Gladstone i jej nadwornego artystę o niezwykłych zdolnościach i pochodzeniu, Josepha Severna. Nie zabraknie oczywiście inteligentnych maszyn, przerażającego Chyżwara i nawiązań do twórczości Johna Keatsa.
„Upadek” jest książką inną. Pierwsza część cyklu (po kilku latach Simmons dopisał kolejną dylogię – „Endymion” i „Triumf Endymiona”) oszałamiała wizją świata, a jednocześnie nosiła znamiona przypowieści. W „Hyperionie” pisarz mistrzowsko pokazał historię przyszłości przez pryzmat losów pojedynczych, konkretnych osób, a równocześnie, opowiadając o każdej z nich, składał w pewnym sensie hołd konwencjom od lat obecnym w literaturze science fiction. W fabule „Hyperiona” znalazło się miejsce i na motyw spotkania z niezrozumiałymi obcymi, i na detektywistyczną opowieść zahaczającą o cyberpunk. Jednocześnie Simmons nie szczędził sił, by wykreować aurę tajemniczości i swoistego mistycyzmu – zarówno postać Chyżwara, jak i osoby poszczególnych pielgrzymów można było odbierać symbolicznie.
W „Upadku” na pierwszy plan wysuwa się intryga i, jak się okazuje, to nie najbardziej poetyckie i alegoryczne historie Uczonego czy Kapłana są najważniejsze, ale bardziej realistyczna opowieść Detektywa. Dołożyć do tego można, jak to zwykle z sequelami bywa, mniejszą liczbę zaskoczeń dla czytelnika – świat jest już ukształtowany i Simmons jedynie odsłania jego kolejne karty i tajemnice, wprowadzając niewiele rzeczy nowych (co nie zmienia faktu, że niektóre sceny, jak choćby rozmowa z informatycznym bóstwem, to prawdziwy majstersztyk i zostają na długo nawet w pamięci oczytanego fana science fiction). Wszystko to daje w sumie opowieść spaceoperową – mamy wyrazistych bohaterów, coraz klarowniejszych wrogów i jasny cel, który trzeba osiągnąć. Owszem, można próbować interpretować całość dylogii jako rozważania na temat stagnacji cywilizacji czy przestrogę przed niekontrolowanym postępem albo zagłębić się w odczytywania nawiązań do oryginalnych poematów Keatsa, ale w samym „Upadku” na pierwszym planie zdecydowanie jest akcja: wojny i intrygi na kosmiczną skalę.
Oczywiście nie znaczy to, że mamy do czynienia z powieścią słabą, wręcz przeciwnie. „Upadek Hyperiona” to wciąż Dan Simmons w najwyższej formie1), sprawnie prowadzący fabułę, dobrze charakteryzujący bohaterów, zgrabnie zamykający wątki i bijący na głowę 99% pisarzy SF liczbą i jakością pomysłów. Owszem, można narzekać, że tym razem to „tylko” space opera, ale za to jaka!
koniec
17 listopada 2008
1) No dobrze, przyznaję, w wyższej był w pierwszym „Hyperionie” i po latach w dylogii „Ilion”/„Olimp”.

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Choleryczny piłsudczyk
Miłosz Cybowski

3 VI 2020

„Wacława Sieroszewskiego żywot niespokojny” to książka prezentująca losy dziś już nieco zapomnianego, wywodzącego się z mazowieckiej szlachty socjalisty, zesłańca, oficera Legionów, senatora II RP i przede wszystkim znanego pisarza.

więcej »

Prometeusze na sowieckim widelcu
Sebastian Chosiński

2 VI 2020

Gdy dwa lata temu podczas spotkania autorskiego w Miejskiej Bibliotece Publicznej w Wągrowcu Marek Krajewski zapowiedział, że będzie zajmował się beletrystyką jeszcze przez dziesięć lat, a potem, zapewniwszy sobie godne życie na pisarskiej emeryturze, wróci do zgłębiania kwestii filologicznych – ucieszyłem się, że wciąż czeka mnie lektura przynajmniej dziesięciu interesujących retro-kryminałów. Tymczasem już po tej zapowiedzi autor podkręcił tempo i obecnie wydaje kolejną powieść średnio co pół (...)

więcej »

Coś koniecznego i nieuniknionego
Joanna Kapica-Curzytek

1 VI 2020

Pierwszy tom obyczajowo–historycznej sagi „Czas burz” okazuje się zajmujący, ale niespecjalnie odkrywczy.

więcej »

Polecamy

Myślę, ale czy jestem?

Na rubieżach rzeczywistości:

Myślę, ale czy jestem?
— Marcin Knyszyński

Wszyscy jesteśmy androidami
— Marcin Knyszyński

Umieranie wstecz
— Marcin Knyszyński

Przygodowa powieść science fiction – zrób to sam!
— Marcin Knyszyński

Pif-Paf! Zium!
— Marcin Knyszyński

Droga bez powrotu
— Marcin Knyszyński

„Bycie” jest kalejdoskopem
— Marcin Knyszyński

„I Have a Dream”
— Marcin Knyszyński

Koszmarna teofania
— Marcin Knyszyński

Nowe rozdanie
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Czytając (dobre) science fiction
— Daniel Markiewicz

Śmierć na lodach Arktyki
— Tomasz Kujawski

Przeczytaj to jeszcze raz: Między realizmem a fantastyką
— Miłosz Cybowski

Esensja czyta: Grudzień 2012
— Kamil Armacki, Jacek Jaciubek, Anna Kańtoch, Jarosław Loretz, Daniel Markiewicz, Beatrycze Nowicka, Konrad Wągrowski

Potwór z Londynu
— Jacek Jaciubek

Esensja czyta: Październik 2012
— Miłosz Cybowski, Jacek Jaciubek, Anna Kańtoch, Joanna Kapica-Curzytek, Daniel Markiewicz, Agnieszka Szady

Esensja czyta: Październik 2011
— Jędrzej Burszta, Anna Kańtoch, Joanna Kapica-Curzytek, Joanna Słupek, Mieszko B. Wandowicz, Konrad Wągrowski

Esensja czyta: Sierpień 2011
— Jędrzej Burszta, Anna Kańtoch, Joanna Kapica-Curzytek, Beatrycze Nowicka

Esensja czyta: Październik-listopad 2009
— Jędrzej Burszta, Jakub Gałka, Anna Kańtoch, Michał Kubalski, Marcin T.P. Łuczyński, Joanna Słupek, Mieszko B. Wandowicz, Konrad Wągrowski, Krzysztof Wójcikiewicz

Rekonfiguracja
— Beatrycze Nowicka

Tegoż autora

Więcej wszystkiego co błyszczy, buczy i wybucha?
— Miłosz Cybowski, Jakub Gałka, Wojciech Gołąbowski, Adam Kordaś, Michał Kubalski, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski

Nieprawdziwi detektywi
— Jakub Gałka

O tych, co z kosmosu
— Paweł Ciołkiewicz, Jakub Gałka, Jacek Jaciubek, Adam Kordaś, Michał Kubalski, Marcin Osuch, Konrad Wągrowski

Wszyscy za jednego
— Jakub Gałka

Pacjent zmarł, po czym wstał jako zombie
— Adam Kordaś, Michał Kubalski, Jakub Gałka, Piotr ‘Pi’ Gołębiewski, Jarosław Robak, Beatrycze Nowicka, Łukasz Bodurka

Przygody drugoplanowe
— Jakub Gałka

Ranking, który spadł na Ziemię
— Sebastian Chosiński, Artur Chruściel, Jakub Gałka, Jacek Jaciubek, Michał Kubalski, Jarosław Loretz, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Ludzie jak krewetki
— Jakub Gałka

Katana zamiast pazurów
— Jakub Gałka

Trzy siostry Thorgala
— Jakub Gałka

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.