Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 1 kwietnia 2023
w Esensji w Esensjopedii

Anne Rice
‹Opowieść o złodzieju ciał›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułOpowieść o złodzieju ciał
Tytuł oryginalnyThe Tale of the Body Thief
Data wydania13 lutego 2007
Autor
PrzekładRobert P. Lipski
Wydawca Rebis
CyklKroniki wampirów
ISBN978-83-7301-821-1
Format516s. 128×197mm
Cena35,—
Gatunekgroza / horror
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Uczłowieczania ciąg dalszy
[Anne Rice „Opowieść o złodzieju ciał” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
W czwartym tomie „Kronik Wampirów” Rice kontynuuje historię wampira Lestata, jednego z głównych bohaterów cyklu. Tym razem główną osią fabuły jest mroczny pakt zawarty między dwoma potężnymi istotami – nieśmiertelnym krwiopijcą i sprytnym magiem, tytułowym złodziejem ciał.

Jędrzej Burszta

Uczłowieczania ciąg dalszy
[Anne Rice „Opowieść o złodzieju ciał” - recenzja]

W czwartym tomie „Kronik Wampirów” Rice kontynuuje historię wampira Lestata, jednego z głównych bohaterów cyklu. Tym razem główną osią fabuły jest mroczny pakt zawarty między dwoma potężnymi istotami – nieśmiertelnym krwiopijcą i sprytnym magiem, tytułowym złodziejem ciał.

Anne Rice
‹Opowieść o złodzieju ciał›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułOpowieść o złodzieju ciał
Tytuł oryginalnyThe Tale of the Body Thief
Data wydania13 lutego 2007
Autor
PrzekładRobert P. Lipski
Wydawca Rebis
CyklKroniki wampirów
ISBN978-83-7301-821-1
Format516s. 128×197mm
Cena35,—
Gatunekgroza / horror
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Najciekawszym pomysłem przedstawionym w „Opowieści o złodzieju ciał” jest właśnie dobrowolna przemiana Lestata w śmiertelnika. Przyjmuje on ofertę Raglana Jamesa, byłego członka tajemnej organizacji Talamaski, decydując się tym samym na zamianę ciał – jego dusza zostaje przeniesiona w śmiertelne ciało dwudziestoparoletniego mężczyzny, złodziej ciał zaś przeistacza się w potężnego wampira. Rice udaje się w ciekawy sposób zarysować targające Lestatem pragnienia i wątpliwości; znudzony nieśmiertelną egzystencją i poszukujący sensu dla swojego istnienia, coraz częściej powraca wspomnieniami do dawnych, śmiertelnych czasów. Jest to zresztą jeden z naczelnych motywów, przewijający się przez całą serię: męczące brzemię długowieczności, połączone z poczuciem niespełnienia i ciągłej nieprzystawalności do ewoluującego świata. Przekleństwo Lestata staje się powodem, dla którego zgadza się na czasową zamianę ciał z Jamesem, co – jak nietrudno się domyślić – okaże się tragiczną pomyłką.
Intrygująco opisane są problemy trapiące Lestata w jego nowej postaci. Wyjątkowość wampirów Rice bierze się po części z ich nieludzkiej „czystości”, dlatego tak proste czynności jak jedzenie czy wydalanie okazują się dla Lestata sporym wyzwaniem. Miłośnicy cyklu zapewne z tym większym zainteresowaniem śledzić będą skutki przemiany Lestata, ukazując bowiem zakłopotanie byłego wampira w obliczu niespodziewanych reakcji organizmu, autorka przybliża nam tym samym odmienność i wyjątkowość życia tych mrocznych istot, targanych zupełnie innymi namiętnościami. Seks jest dla Lestata miłym przeżyciem, niewiele jednak mającym wspólnego z prawdziwie ekscytującym aktem wysysania krwi z upolowanych ofiar. Z drugiej strony Rice ukazuje zachodzącą w Lestacie duchową przemianę, swego rodzaju „uczłowieczanie” wampira, który stopniowo wykazuje coraz więcej ludzkich cech – czy raczej słabości. Miejscami przyjmuje to niestety karykaturalne oblicze, tracąc wiele na wiarygodności (przykładem wszelkie sceny z psem Mojo). Docenić należy jednak żelazną konsekwencję, z jaką autorka tworzy obraz swoich wampirów, dalece odchodzący od stereotypowego ich postrzegania. Lestat nie jest jedynie zimnym, pogardzającym ludźmi mordercą – w wyniku zamiany ciał odnajduje w sobie cząstkę tego, kim był kiedyś – śmiertelnego człowieka, przeżywającego wzloty i upadki, potrafiącego choćby szczerze pokochać (szczególną uwagę zwraca barwnie poprowadzony wątek romansu Lestata z… zakonnicą). Marzenie o powrocie do śmiertelnego żywota, jak również skutki dokonanej przemiany, będą mieć ogromny wpływ na rozwój charakteru Lestata, wampira-outsidera.
„Opowieść o złodzieju ciał” nie jest niestety pozbawiona mankamentów, powtarzających się we wszystkich częściach „Kronik wampirów”. Stateczna akcja, mnogość barokowych, choć niepozbawionych uroku opisów oraz patetyczność dialogów z jednej strony decydują o oryginalności prozy Rice, z drugiej zaś czynią lekturę jej (niekrótkich przecież) powieści miejscami nużącą. Zanim akcja posunie się choć odrobinę do przodu, czytelnik zmuszony jest przedrzeć się przez dziesiątki stron monotonnych i, co gorsza, przewidywalnych rozmów między zarówno wampirzymi, jak i ludzkimi bohaterami. Wszystkie postaci co chwila wyznają sobie miłość, obrażają się i krzywdzą, by w finale się pogodzić i ponownie zapewnić o swoim uczuciu. Widać, że Rice na siłę stara się przekonać nas o głębi swoich postaci, efekt jest jednak odwrotny – nawet wyjątkowa przyjaźń między Lestatem a śmiertelnym Dawidem Talbotem zostaje przemielona na ciąg scen-klisz z przesadnie zaakcentowanym motywem faustowskim.
Wraz z kolejnymi częściami „Kroniki wampirów” coraz mocniej oddalają się od rasowej powieści grozy, dryfując raczej w stronę literatury obyczajowej z wampirami w roli głównej. Pomimo tego „Opowieść o złodzieju ciał” warta jest lektury – nie cierpi jeszcze na syndrom odcinania kuponów od sukcesu „Wywiadu z wampirem”, co staje się niestety bardziej ewidentne w każdym kolejnym tomie cyklu.
koniec
3 marca 2009

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Rozmowy o ratowaniu świata
Miłosz Cybowski

1 IV 2023

Uhonorowani nagrodami Hugo i Nebula „Równi bogom” uznawani są przez samego Isaaca Asimova za najwybitniejszą powieść w jego dorobku. Ale to kolejna pozycja z wydawanej przez Rebis serii „Wehikuł czasu”, która dla dzisiejszego czytelnika może okazać się zbyt leciwa.

więcej »

PRL w kryminale: Inżynier-bohater czy kat z Gestapo?
Sebastian Chosiński

31 III 2023

Jerzy Edigey w czasie drugiej wojny światowej pracował w swoim wyuczonym zawodzie w koncesjonowanej przez okupanta Izbie Adwokackiej, ale jednocześnie zaangażował się w tajne nauczanie, a kiedy wybuchło powstanie warszawskie – przystąpił do walki. Mimo to w swoich powieściach niechętnie nawiązywał, przynajmniej bezpośrednio, do tego okresu. Wyjątkiem jest – wydane już po tragicznej śmierci autora – „Zdjęcie z profilu”.

więcej »

Mała Esensja: Na przekór zimnu
Marcin Mroziuk

30 III 2023

Po „Baśnie zimowe” warto sięgnąć nie tylko w długie wieczory, gdy za oknem hula śnieg i mróz, gdyż poprzez zebrane tutaj piękne opowieści Dawn Casey wlewa mnóstwo ciepła do serc młodych czytelników, a bajecznie kolorowe ilustracje Zanny Goldhawk dodatkowo cieszą ich oczy.

więcej »

Polecamy

Jak przewidziałem drugą wojnę światową

Stare wspaniałe światy:

Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner

Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner

Zobacz też

Tegoż twórcy

Czas na Amadeo
— Tomasz Kujawski

Czarownice i wampiry
— Tomasz Kujawski

Wampirze love story
— Tomasz Kujawski

Wydawcy – wampiry
— Tomasz Kujawski

Bóle egzystencji i pot na męskich torsach
— Tomasz Kujawski

Tegoż autora

Dym/nie-dym i polarne niedźwiedzie na tropikalnej wyspie
— Konrad Wągrowski, Jędrzej Burszta, Marcin T.P. Łuczyński, Karol Kućmierz

O malarstwie i rewolucji
— Jędrzej Burszta

Cień dawnej świetności
— Jędrzej Burszta

Polska inna, a jednak ta sama
— Jędrzej Burszta

Szaleństwo na zamku Gormenghast
— Jędrzej Burszta

Nadduszo, zlituj się!
— Jędrzej Burszta

Czarownica jaka jest, każdy widzi…
— Jędrzej Burszta

Michel Houellebecq, pisarz
— Jędrzej Burszta

W tym szaleństwie nie ma metody
— Jędrzej Burszta

Żony i mężowie
— Jędrzej Burszta

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.