Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 29 listopada 2020
w Esensji w Esensjopedii

Alastair Reynolds
‹The Prefect›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułThe Prefect
Data wydania10 kwietnia 2008
Autor
Wydawca Gollancz
CyklPrzestrzeń objawienia
ISBN978-0575082182
Format512s. 128×196mm
Cena7,99£
Gatunekfantastyka
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Cudzego nie znacie: Duch w Maszynie
[Alastair Reynolds „The Prefect” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Alastair Reynolds znany jest w Polsce głównie z trylogii rozpoczętej „Przestrzenią objawienia”. W tym samym uniwersum osadzona jest akcja szeregu opowiadań, a także dwóch nowel i dwóch innych powieści. Druga z nich – „The Prefect” – ma się ukazać w wydawnictwie MAG pod koniec 2010 albo w 2011 r. Już teraz możecie się dowiedzieć, czy warto na nią czekać.

Michał Kubalski

Cudzego nie znacie: Duch w Maszynie
[Alastair Reynolds „The Prefect” - recenzja]

Alastair Reynolds znany jest w Polsce głównie z trylogii rozpoczętej „Przestrzenią objawienia”. W tym samym uniwersum osadzona jest akcja szeregu opowiadań, a także dwóch nowel i dwóch innych powieści. Druga z nich – „The Prefect” – ma się ukazać w wydawnictwie MAG pod koniec 2010 albo w 2011 r. Już teraz możecie się dowiedzieć, czy warto na nią czekać.

Alastair Reynolds
‹The Prefect›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułThe Prefect
Data wydania10 kwietnia 2008
Autor
Wydawca Gollancz
CyklPrzestrzeń objawienia
ISBN978-0575082182
Format512s. 128×196mm
Cena7,99£
Gatunekfantastyka
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Akcja „Prefekta” dzieje się sto lat przed wybuchem epidemii Parchowej Zarazy, zanim Chasm City ze stolicy rozwiniętego systemu Epsilon Eridani przemieniło się w chaotyczny zbiór ewoluujących poza kontrolą budynków, a Migotliwa Wstęga – pełna kipiących życiem habitatów – przeistoczyła się w Pas Złomu. To czas triumfującej ludzkości, badającej artefakty wymarłych cywilizacji, dzielącej się coraz wyraźniej na podgatunki, tworzącej nowe inteligentne rasy. To także czas, w którym niektórzy już przewidują nadchodzący upadek.
Prefekt Tom Dreyfus zajmuje się sprawą zniszczenia habitatu Ruskin-Sartorious i śmierci 960 osób, podczas gdy jego młoda zastępczyni, Thalia Ng, wprowadza poprawki w systemie wyborczym, umożliwiającym obywatelom Wstęgi natychmiastowy i niemal podświadomy udział w demokracji bezpośredniej. Śledztwo Dreyfusa sięga coraz głębiej w przeszłość układu, jego przełożonej, Jane Aumonier i jego samego, łącząc się z innymi, pozornie niezwiązanymi wydarzeniami i kryzysem, który zagraża samemu istnieniu demarchistycznej utopii. W tej sytuacji prefekt musi korzystać nie tylko z pomocy Sparvera Bancala – jedynej superświni w szeregach policyjnej służby Migotliwej Wstęgi, Panoplii – ale i ze wsparcia zupełnie niespodziewanych sojuszników.
Tym razem pisarz nieco oddalił się od space opery – stanowiącej jego znak firmowy – zbliżając się do tradycyjnie rozumianej science fiction, a nawet hard SF. Historia opisana w „Prefekcie” sięga do początków kolonizacji kosmosu, łącząc się jednocześnie z przyszłością, Migotliwej Wstęgi, rodziny Sylveste, hybrydowców, demarchistów i innych wytwórów bujnej wyobraźni Alastaira Reynoldsa.
Reynolds lubi pisać science fiction z perspektywy właściwej dla kryminałów i thrillerów. To widać także w „Prefekcie” – szybka akcja wiąże się z ciemnymi sprawkami osób z wyższych i niższych sfer Migotliwej Wstęgi oraz intrygami w kręgach władzy. Liczne wątki łączą się klarownie i precyzyjnie w zakończeniu książki, a wyobraźnia pisarza bardzo sprawnie żongluje tym, co już wiemy i czego nie wiemy o jego uniwersum. Raz czy dwa można co prawda mieć wrażenie, że autor ułatwia sobie pracę – choćby w przypadku odtworzenia beta-symulacji akurat tych osób, co potrzeba – ale takie wątpliwości giną w obliczu całościowej sprawności warsztatowej Reynoldsa, oferującej niespodzianki i szczyptę humoru, o zwykle czarnym zabarwieniu.
koniec
15 lipca 2010

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

O wewnętrznej wolności
Joanna Kapica-Curzytek

28 XI 2020

Z dystansem, humorem, ale bez nadmiernego odsłaniania swojej prywatności – taki jest legendarny dziennikarz, autor kultowych radiowych audycji, w książce „Głos. Wojciech Mann w rozmowie z Katarzyną Kubisiowską”.

więcej »

Krótko o książkach: Dzieciom należą się piękne książki
Joanna Kapica-Curzytek

27 XI 2020

Książka Barbary Gawryluk przybliża nam i ocala od zapomnienia fenomen polskiej szkoły ilustracji książkowej dla dzieci sprzed kilkudziesięciu lat. „Ilustratorki i ilustratorzy” będzie dla niejednego czytelnika sentymentalnym powrotem do książek z okresu dzieciństwa.

więcej »

PRL w kryminale: Do sześciu razy sztuka
Sebastian Chosiński

26 XI 2020

Połowa lat 70. XX wieku nie była najlepszym okresem dla Zygmunta Zeydlera-Zborowskiego. Jego powieści stawały się coraz bardziej schematyczne, a fabuła łatwa do przewidzenia. Od czasu do czasu trafiała się jednak perełka. Jak chociażby „Inspektor ze Scotland Yardu”, którego można zaliczyć do ścisłego grona najlepszych „powieści milicyjnych” warszawskiego prozaika.

więcej »

Polecamy

Kochać to nie znaczy zawsze to samo

Na rubieżach rzeczywistości:

Kochać to nie znaczy zawsze to samo
— Marcin Knyszyński

Chorzy na życie
— Marcin Knyszyński

Dick w starym stylu
— Marcin Knyszyński

Faust musi przegrać
— Marcin Knyszyński

W poszukiwaniu rzeczywistości obiektywnej
— Marcin Knyszyński

Myślę, ale czy jestem?
— Marcin Knyszyński

Wszyscy jesteśmy androidami
— Marcin Knyszyński

Umieranie wstecz
— Marcin Knyszyński

Przygodowa powieść science fiction – zrób to sam!
— Marcin Knyszyński

Pif-Paf! Zium!
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Z tego cyklu

Przychodzimy w pokoju, obcy bambusie
— Miłosz Cybowski

Kosmiczny grzyb w natarciu
— Miłosz Cybowski

Raz lepiej, raz gorzej
— Miłosz Cybowski

Wybrańców dwóch (a właściwie dwoje)
— Miłosz Cybowski

Droga do odkupienia
— Miłosz Cybowski

Za tych, co na morzu
— Miłosz Cybowski

Uratuj świat raz jeszcze
— Miłosz Cybowski

Niekończąca się wojna
— Miłosz Cybowski

Myślę, że nie dzieje się nic
— Miłosz Cybowski

Za dużo Meksykanów
— Joanna Kapica-Curzytek

Tegoż autora

To nie jest straszne
— Michał Kubalski

W krzywym zwierciadle: Europejskie wakacje Pająka
— Michał Kubalski

Film, który poszedł naprzód
— Michał Kubalski

Good comic gone bad, czyli space opera rom-com
— Michał Kubalski

Gwiezdne wojny: Nowa układanka ze starych klocków
— Adam Kordaś, Michał Kubalski, Marcin Mroziuk, Anna Nieznaj, Beatrycze Nowicka, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski

Więcej wszystkiego co błyszczy, buczy i wybucha?
— Miłosz Cybowski, Jakub Gałka, Wojciech Gołąbowski, Adam Kordaś, Michał Kubalski, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski

Nie taki dobry dinozaur
— Michał Kubalski

O tych, co z kosmosu
— Paweł Ciołkiewicz, Jakub Gałka, Jacek Jaciubek, Adam Kordaś, Michał Kubalski, Marcin Osuch, Konrad Wągrowski

Po rozum do głowy
— Michał Kubalski

Poszerzenie pola walki
— Michał Kubalski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.