Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 29 marca 2023
w Esensji w Esensjopedii

Jean Van Hamme
‹Grupa W›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułGrupa W
Tytuł oryginalnyLargo Winch et Groupe W
Data wydania10 sierpnia 2009
Autor
PrzekładAndrzej Wiśniewski
Wydawca Fontanna
CyklLargo Winch
ISBN978-83-61159-07-0
Format320s. 110×178mm
Cena29,90
Gatunekkryminał / sensacja / thriller
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Zdziwisz się…
[Jean Van Hamme „Grupa W” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Jeśli po lekturze komiksów „Spadkobierca” i „Koncern W” myślisz, że „Grupa W” (pierwszy tom cyklu powieściowego „Largo Winch”) niczym nie będzie w stanie Cię zaskoczyć, to się grubo mylisz…

Wojciech Gołąbowski

Zdziwisz się…
[Jean Van Hamme „Grupa W” - recenzja]

Jeśli po lekturze komiksów „Spadkobierca” i „Koncern W” myślisz, że „Grupa W” (pierwszy tom cyklu powieściowego „Largo Winch”) niczym nie będzie w stanie Cię zaskoczyć, to się grubo mylisz…

Jean Van Hamme
‹Grupa W›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułGrupa W
Tytuł oryginalnyLargo Winch et Groupe W
Data wydania10 sierpnia 2009
Autor
PrzekładAndrzej Wiśniewski
Wydawca Fontanna
CyklLargo Winch
ISBN978-83-61159-07-0
Format320s. 110×178mm
Cena29,90
Gatunekkryminał / sensacja / thriller
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Na początek małe wyjaśnienie: książka nie jest beletryzacją filmu. Nie jest też rozwinięciem komiksów. Dla obu tych mediów jest pierwowzorem. Chronologia zdarzeń była następująca: książki (1976-1981), komiks (od 1990), serial telewizyjny (koniec XX wieku), film (2008/2009). Jeśli do tego dodamy, że komiks był znacznym uproszczeniem powieści, a na potrzeby filmu scenarzysta wiele wątków zupełnie pozmieniał…
Już początek niesie spore zaskoczenie. Myślę, że nie popsuję zbytnio zabawy zdradzając, że w powieści – inaczej niż w komiksie – Nerio istotnie popełnia samobójstwo. Będąc na tarasie swego apartamentu samemu. Czy to jednak oznacza zanik istotnej dla fabuły zagadki „kto zabił”? Bynajmniej. Zmienia się tylko forma „zabójstwa” – z fizycznej w… trudno to określić. Powiedzmy, że psychologiczną (choć Nerio nie wydawałby się osobą podatną na tego rodzaju naciski).
Drugie zdziwienie to seks. Ilość i jakość opisywanych scen erotycznych kwalifikuje książkę do kategorii „tylko dla dorosłych”. Oba pierwsze albumy komiksu zawierały dwie (i to mocno okrojone) sceny łóżkowe – w domu angielskiego konsula i na sianie u Gleiberów. O dziwo, akurat tych scen w powieści nie opisano – zamiast tego jest kilka innych, przedstawionych ze sporym rozmachem.
Trzecia sprawa – mimo zmiany niektórych szczegółów na potrzeby komiksu, główne wątki pozostały identyczne. Dopiero jednak po lekturze powieści widać, jakie dziury logiczne zawierają albumy rysowane przez Philippe Francqa. Wspomniany już dom konsula – skąd właściwie Largo z Simonem się w nim wzięli? Czytając komiks trzeba w tym miejscu mocno wysilać wyobraźnię. Żeby było śmieszniej, scenariusz komiksu wzbogacono o elementy fabuły, których w powieści (a przynajmniej w pierwszym tomie) w ogóle nie ma, jak na przykład cyrkowa znajomość z Danitzą. A więc – miejsce (licząc w planszach) na wyjaśnienia było…
Do trzech razy sztuka, więc wystarczy już wyliczania zdziwień. Tym, którzy jednak komiksów o Largo nie czytali (polecam!), należy się parę słów wyjaśnienia. Nerio Winch, potomek bałkańskich emigrantów do USA, zbudował w ciągu całego swego życia istne imperium gospodarczo-finansowe (zwane Koncernem W lub Grupą W), stając się bodaj najbogatszym człowiekiem świata. Należące do niego (był większościowym udziałowcem) firmy z branż naftowych, bankowych, lotniczych, handlowych czy medialnych nie miały ze sobą żadnych powiązań, przez co unikały ustaw antymonopolowych. Minus takiego rozwiązania był jeden: gdy w wieku 58 lat ich właściciel niespodziewanie popełnił samobójstwo, wszystko stanęło na skraju upadku… A raczej: stanęłoby, bo genialny Nerio przewidział wyjście z tej sytuacji – w największej tajemnicy adoptował i wszechstronnie wykształcił syna, prawdopodobnie (z uwagi na tożsame oryginalne nazwisko przodków) swego krewnego. Możnaby powiedzieć: następcę tronu. Problem polega na tym, że ów młodzieniec wpakował się właśnie w poważne tarapaty i trafił do tureckiego więzienia, do niesławnego Selimyie w azjatyckiej części Stambułu – gdzie wiadomości ze świata nie docierają…
Powieść jest pełna akcji, tajemnic, spisków; ucieczek i pogoni. To jesteśmy w centrali Grupy w Nowym Jorku, to w Stambule, to w księstwie Lichtenstein… Przez strony przewija się galeria barwnych postaci, z których większość (na czele z głównym bohaterem) skrywa drugie oblicze. Z ciekawostek: scenariusz „Thorgala” powstał dużo później niż powieść, niemniej pewne imiona, jak widać, są przez Van Hamme’a bardzo cenione – córka konsula w Stambule ma w powieści na imię Aricia. Ale czy rzeczywiście jest tym, za kogo się podaje? Książka jest w tym względzie niejednoznaczna. Podobnie zresztą jak w wielu innych kwestiach (zakończenie!), co sprawia, że nie można jej traktować jedynie jako rozwinięcie wydanego u nas osiem lat temu (a wznowionego niedawno) komiksu. Raczej jako inne spojrzenie na znane skądinąd wydarzenia, tym samym przydające im więcej realizmu.
Czy warto zasiąść do lektury? Jeśli komiks się podobał – bez wahania. Jeśli go nie znamy, ale lubimy sensację – także. Szkoda tylko, że osoba odpowiedzialna za przygotowanie tekstu do druku najwyraźniej nie wie, po co czasem wstawia się linie przerwy między akapity – w powieści jest ich wyraźny, irytujący nadmiar.
koniec
18 listopada 2009

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Krótko o książkach: Z miłości do książek
Miłosz Cybowski

29 III 2023

Dwa lata pisania i dziesięć lat poprawek – tak przedstawiona historia powstania „Cudzoziemca w Olondrii” Sofii Samatar daje bardzo dobre pojęcie o tym, czego powinniśmy się spodziewać po tej powieści. Wszystko jest tu dopracowane i przemyślane. Szkoda tylko, że trudno dać się porwać przedstawionej tu historii.

więcej »

Nieznośny ciężar wspomnień
Marcin Mroziuk

28 III 2023

W „Podpalaczce” towarzyszymy obdarzonej magicznym darem bohaterce, która znajduje się w samy centrum konfliktu targającego światem stworzonym przez Zoraidę Córdovę. Fabuła jest rzeczywiście wciągająca, natomiast szkoda, że zakończenie książki przynosi wyjaśnienie tylko części zagadek i każe spodziewać się powstania kolejnych części cyklu.

więcej »

Seryjni…: „Zawsze starałem się nie zostawiać żadnych śladów”
Sebastian Chosiński

27 III 2023

W rok po poświęconej Edmundowi Kolanowskiemu książce „Nekrofil” Andrzej Gawliński opublikował w Wydawnictwie Kryminalistycznym analizę zbrodniczej działalności kolejnego z polskich seryjnych morderców – Joachima Knychały. „Wampir” jest pozycją znacznie obszerniejszą, bo też materiał wyjściowy – kilkunastotomowe akta sprawy – pozwolił na dogłębniejsze zbadanie sprawy „Frankensteina”, jak nazwali go śledczy prowadzący dochodzenie w latach 70. i 80. ubiegłego wieku.

więcej »

Polecamy

Jak przewidziałem drugą wojnę światową

Stare wspaniałe światy:

Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner

Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner

Zobacz też

Inne recenzje

Drapieżne rekiny finansjery
— Jakub Gałka

SPF – Subiektywny Przegląd Filmów (7)
— Jakub Gałka

Nasz człowiek wśród finansistów
— Konrad Wągrowski

Krótko o komiksach: Sierpień 2003, cz. 4
— Sebastian Chosiński, Artur Długosz

Miliarder w dżinsach
— Artur Długosz

Tegoż twórcy

Gdzie dwóch się bije…
— Paweł Ciołkiewicz

Miłość, kłamstwa i morderstwa
— Paweł Ciołkiewicz

Jak brat z bratem…
— Paweł Ciołkiewicz

Marionetka w teatrze lalek
— Paweł Ciołkiewicz

Pieniądz rządzi światem
— Paweł Ciołkiewicz

W cieniu sławy
— Paweł Ciołkiewicz

Wenecka przygoda
— Paweł Ciołkiewicz

Krótko o komiksach: Październik 2003, cz. 3
— Sebastian Chosiński, Artur Długosz, Daniel Gizicki, Wojciech Gołąbowski

Pułapki bogactwa
— Artur Długosz

Tegoż autora

Ryzykowny pomysł za sto punktów
— Wojciech Gołąbowski

Niewykorzystany potencjał
— Wojciech Gołąbowski

Nawet jeśli nie wierzysz w duchy, one wierzą w ciebie
— Wojciech Gołąbowski

10 naj… : Wehikuły czasu
— Wojciech Gołąbowski, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady

Jak pić, to w wesołym towarzystwie
— Wojciech Gołąbowski

Szkoła dorzucania do stosu
— Wojciech Gołąbowski

Jak bardzo mnie (nie) znasz?
— Wojciech Gołąbowski

Klasycy rocka ostrzegają
— Wojciech Gołąbowski

Ale czemu szaleńca?
— Wojciech Gołąbowski

Biografia kadrami ilustrowana
— Wojciech Gołąbowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.