Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 3 października 2023
w Esensji w Esensjopedii

Boris Akunin
‹Azazel›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułAzazel
Tytuł oryginalnyАзазель
Data wydania7 października 2009
Autor
Wydawca Świat Książki
CyklErast Fandorin
ISBN978-83-247-1771-2
Format224s. 125×200mm
Cena24,50
Gatunekkryminał / sensacja / thriller
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Retro-przygodówka
[Boris Akunin „Azazel”, Boris Akunin „Gambit turecki” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Przygody Erasta Fandorina to przykład bezpretensjonalnej literatury kryminalno-przygodowej, której – choć spełnia swoją rozrywkową rolę – daleko jest do arcydzieła.

Jakub Gałka

Retro-przygodówka
[Boris Akunin „Azazel”, Boris Akunin „Gambit turecki” - recenzja]

Przygody Erasta Fandorina to przykład bezpretensjonalnej literatury kryminalno-przygodowej, której – choć spełnia swoją rozrywkową rolę – daleko jest do arcydzieła.

Boris Akunin
‹Azazel›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułAzazel
Tytuł oryginalnyАзазель
Data wydania7 października 2009
Autor
Wydawca Świat Książki
CyklErast Fandorin
ISBN978-83-247-1771-2
Format224s. 125×200mm
Cena24,50
Gatunekkryminał / sensacja / thriller
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Stwierdzenia zawarte w leadzie wielu mogą wydać się dziwne. W końcu cykl stworzony przez Borisa Akunina to jeden z najpoczytniejszych kryminałów na świecie… i poniekąd słusznie. Biegłości literackiej pisarzowi bowiem nie brakuje, a sam pomysł by intrygę osadzić w czasach dogorywającej carskiej Rosji okazał się samograjem. To bowiem realia są w przygodach Fandorina najważniejsze. W obu pierwszych powieściach cyklu widać fascynację przedstawionych w książce postaci atmosferą fin-de-siecle’u, zmiany czasów. Oto bowiem nowoczesne wynalazki śledczych stoją obok tradycyjnych ubiorów czy manier, a zachowanie niektórych bohaterów przypomina raczej rozterki niejakiego Wertera, niż problemy osobnika żyjącego w wieku tryumfu umysłu. W „Gambicie tureckim” dochodzi jeszcze jedna istotna rzecz – globalna polityka, swego rodzaju oddech wielkich wydarzeń historycznych, których, choćby i w niewielkim tylko stopniu, możemy być świadkami. Wpisanie fikcyjnej fabuły w znane realia to zawsze dobry krok by przykuć uwagę czytelnika.
Niestety, dużo gorzej radzi sobie rosyjski autor na poziomie prowadzenia fabuły, co szczególnie widać w „Azazelu”. Intryga jest prosta jak konstrukcja cepa, zbrodniarza nietrudno przejrzeć, a sam bohater jest rzucany z miejsca na miejsce i ciężko nie dojść do wniosku, że ma raczej niewielki udział w rozwiązaniu sprawy. Irytujące bywają też przeskoki czasowe, dużo rzeczy – zbyt często ma się wrażenie, że tych najciekawszych i kluczowych – dzieje się „poza kadrem”, słyszymy o nich później jedynie w dialogach1). W przygodach Fandorina nie uświadczymy też monologów a la Poirot czy Holmes, w których poznalibyśmy jakieś niesamowite meandry fabuły – nie brak za to choćby pojedynków pistoletowych, podchodów, podsłuchów czy dramatycznych zgonów.

Boris Akunin
‹Gambit turecki›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
60,0 (0,0) % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułGambit turecki
Tytuł oryginalnyТурецкий гамбит
Data wydania7 października 2009
Autor
Wydawca Świat Książki
CyklErast Fandorin
ISBN978-83-247-1769-9
Format200s. 125×200mm
Cena22,—
Gatunekkryminał / sensacja / thriller
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
W tym właśnie sensie cykl bliższy jest powieściom awanturniczym, przygodowym, a nie klasycznym kryminałom2). To wrażenie potęguje fakt, że mamy do czynienia ze swego rodzaju fantastyką, bo Akunin nie tylko korzysta z realiów, ale i w nie mocno ingeruje, choćby tworząc w pierwszej powieści tytułową tajemnicza organizację, w pewnym sensie rządzącą światem. Rozmach w przygodach Fandorina jest dużo większy niż śledztwo w sprawie pojedynczego morderstwa w afekcie, choćby i popełnionego przez 12 osób naraz (vide „Morderstwo w Orient Expresie”). Sam bohater też jest rzucany po całym świecie (następny przystanek: Japonia – sic!), więc wbrew pozorom kryminał, w którym całkowitym polem umysłowej bitwy będzie zmrożona lodem Moskwa (np: zamiast osnutego mgłą Londynu), jest ostatnim czego czytelnik powinien się spodziewać.
Oczywiście jest to raczej rozbieżność wynikająca z marketingu i pozycjonowania powieści Akunina niż zarzut, którym można obarczyć jego prozę. Więcej nawet – ten rozmach pomaga, a nie przeszkadza przygodom Fandorina. Wraz z umieszczeniem akcji w realiach sprzed ponad wieku daje to całkiem spory potencjał rozrywkowy, również ze względu na świeżość takiego podejścia. Szkoda, że niedostatki fabularne sprawiają, że „Azazel” i „Gambit turecki” - niezależnie od tego czy uzna się je za powieści kryminalne, czy przygodowe - to tylko szybkie, niezobowiązujące i łatwo ulatniające się z pamięci czytadła.
koniec
11 grudnia 2009
1) Znamienny jest fakt, że ekranizacja „Gambitu tureckiego” rozpoczyna się od obszernej sekwencji, w której Fandorin szpieguje Turków, zdarzenia wspomnianego jedynie w książce, w momencie w którym spotykamy bohatera.
2) Być może najbardziej obrazowym porównaniem będą komputerowe gry przygodowe, w których równie ważne co zbieranie śladów i rozpętlanie intrygi, jest wypełnianie – od czasu do czasu, by gracz się nie znudził – zadań zręcznościowych.

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Krótko o książkach: Łotewska „Autobiografia”
Joanna Kapica-Curzytek

30 IX 2023

Powieść „Jełgawa ′94” to świetnie napisany manifest wolności, której źródłem jest młodość i muzyka Kurta Cobaina.

więcej »

PRL w kryminale: Cień zbrodniarza
Sebastian Chosiński

29 IX 2023

Akcja „Pensjonatu na Strandvägen” Jerzego Edigeya nie rozgrywa się w Polsce, ale dotyka spraw polskich. Polscy bohaterowie mają też luźny związek ze swoją komunistyczną ojczyzną – albo odwiedzają ją turystycznie, albo w celach biznesowych. To wszystko sprawia, że wydana w końcu lat 60. XX wieku książka łapie się do „PRL-u w kryminale”. Ostrzeżenie! Kto nie lubi spoilerów (nawet nieoczywistych), nie powinien czytać ostatniego akapitu.

więcej »

O pożytkach ze zdrowych zębów oraz powrót do Liszkowa
Wojciech Gołąbowski

24 IX 2023

Dziesiąty (jubileuszowy?) tom przygód Jakuba Wędrowycza, „Faceci w gumofilcach” Andrzeja Pilipiuka, ma lepsze i słabsze strony. Dobrze, że te lepsze zajmują więcej miejsca.

więcej »

Polecamy

Wszyscy jesteśmy „numerem jeden”

Stare wspaniałe światy:

Wszyscy jesteśmy „numerem jeden”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Krótka druga wiosna „romansu naukowego”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner

Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner

Zobacz też

Inne recenzje

Esensja czyta: Grudzień 2009
— Jędrzej Burszta, Jakub Gałka, Anna Kańtoch, Marcin T.P. Łuczyński, Daniel Markiewicz, Beatrycze Nowicka, Monika Twardowska-Wągrowska, Mieszko B. Wandowicz, Konrad Wągrowski

Tegoż twórcy

Esensja czyta: Grudzień 2009
— Jędrzej Burszta, Jakub Gałka, Anna Kańtoch, Marcin T.P. Łuczyński, Daniel Markiewicz, Beatrycze Nowicka, Monika Twardowska-Wągrowska, Mieszko B. Wandowicz, Konrad Wągrowski

Śmierć na Oceanie Indyjskim
— Jakub Gałka

Mała Esensja: Fandorin na dworze cara Dymitra
— Jakub Gałka

Tegoż autora

Więcej wszystkiego co błyszczy, buczy i wybucha?
— Miłosz Cybowski, Jakub Gałka, Wojciech Gołąbowski, Adam Kordaś, Michał Kubalski, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski

Nieprawdziwi detektywi
— Jakub Gałka

O tych, co z kosmosu
— Paweł Ciołkiewicz, Jakub Gałka, Jacek Jaciubek, Adam Kordaś, Michał Kubalski, Marcin Osuch, Konrad Wągrowski

Wszyscy za jednego
— Jakub Gałka

Pacjent zmarł, po czym wstał jako zombie
— Adam Kordaś, Michał Kubalski, Jakub Gałka, Piotr ‘Pi’ Gołębiewski, Jarosław Robak, Beatrycze Nowicka, Łukasz Bodurka

Przygody drugoplanowe
— Jakub Gałka

Ranking, który spadł na Ziemię
— Sebastian Chosiński, Artur Chruściel, Jakub Gałka, Jacek Jaciubek, Michał Kubalski, Jarosław Loretz, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Ludzie jak krewetki
— Jakub Gałka

Katana zamiast pazurów
— Jakub Gałka

Trzy siostry Thorgala
— Jakub Gałka

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.