Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 20 sierpnia 2018
w Esensji w Esensjopedii

Zagraj to jeszcze raz Sam: 10 wspominkowych coverów Maanamu

Esensja.pl
Esensja.pl
Dziś pogrzeb Kory. Z tej okazji zmieniam wakacyjny harmonogram lekkich coverów na rzecz wspominków.

Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Zagraj to jeszcze raz Sam: 10 wspominkowych coverów Maanamu

Dziś pogrzeb Kory. Z tej okazji zmieniam wakacyjny harmonogram lekkich coverów na rzecz wspominków.
Justyna Steczkowska „Boskie Buenos”
Mówiąc o przeróbkach Maanamu nie sposób nie wspomnieć o cudownym wykonaniu „Boskiego Buenos” przez Justynę Steczkowską w programie „Szansa na sukces” w 1994 roku. Ona swoją szansę wykorzystała, stając się objawieniem na polskiej scenie muzycznej.
Golden Life „Oprócz”
A w zasadzie „Oprócz błękitnego nieba”, czyli jedyny utwór Maanamu zaśpiewany przez Marka Jackowskiego. Wersja zespołu Golden Life, jaka znalazła się na albumie „Efil Ned log” z 1993 roku okazała się tak naznaczona indywidualnym sznytem, że do dziś wiele osób uważa, że to autorska kompozycja formacji. Doprowadziło to swego czasu do starcia Kory z młodymi uczestnikami programu Must Be The Music. Tylko muzyka, którzy nie wiedzieli, że grają utwór jej byłego męża. Reakcja była tym ostrzejsza, że działo się to na krótko po śmierci artysty.
Anja Orthodox & Big Day „Krakowski spleen”
W grudniu 1993 roku zespół Closterkeller zagrał koncert akustyczny dla TVP i Radia Łódź. Gościnnie wystąpił tam również Big Day. Razem z Anją Orthodox wykonali „Krakowski spleen”. Rejestracja tego wydarzenia nigdy nie doczekała się oficjalnego wydania, dlatego jego fragmenty stanowią rarytas dla youtubowych archeologów.
Siq „Oddech szczura”
Siq to projekt Ślimaka z Acid Drinkers i Ani Brachaczek, do tej pory związanej z zespołem Biff, ale często udzielającej się gościnnie na płytach innych artystów (na przykład w „Love Shack” w interpretacji Acid Drinkers). Interesujący nas cover znalazł się na debiutanckim albumie Siq z 2016 roku.
Warszawa Gdańska „Lucciola”
W 2003 roku ukazała się składanka „Trójkowy Ekspres Polska – Europa”, podsumowująca najciekawsze wydarzenia na scenie alternatywnej w tamtym okresie. Pośród artystów takich, jak Pogodno, Agressiva 69, Negatyw, eM, Myslovitz czy Cool Kids Of Death pojawiła się również efemeryczna grupa, którą założyło dwoje członków formacji Kobiety – Warszawa Gdańska. Jej interpretacja „Luccioli” w niczym nie odstaje od oryginału.
Męskie Granie Orkiestra & Dawid Podsiadło „Lipstick on the Glass”
To skoro jesteśmy przy inicjatywach radiowej Trójki, należy zwrócić także uwagę na wakacyjne serie koncertów z jej logiem pod hasłem Męskie Granie. Poza występami gwiazd, stałym elementem show są sety tzw. Męskie Granie Orkiestry, czyli kolektywu artystów z różnych składów. Często sięgają po evergreeny Maanamu. Niemniej „Lipstick on the Glass” z Dawidem Podsiadłą na wokalu jest chyba ich najciekawszym opracowaniem.
Mela Koteluk & Terrific Sunday „To tylko tango”
Umówmy się, że polskie Fryderyki nie stanowią tej marki, co zchodnie nagrody przemysłu muzycznego (choć i tam to się dewaluuje), ale nie o to chodzi. W 2016 roku Złotego Fryderyka za całokształt twórczości otrzymała Kora, a w hołdzie jej piosenkę „To tylko tango” zaśpiewała będąca wtedy na absolutnym topie Mela Koteluk.
Quo Vadis „Kocham cię, kochanie moje”
A teraz pozycja dla ludzi o mocnych nerwach – cover jednego z najważniejszych utworów Maanamu w ekstremalnie metalowej wersji klasyków ciężkiego grania Quo Vadis. Chętni mogą go znaleźć na debiutanckim albumie formacji „Quo Vadis” z 1991 roku.
Tune „Krakowski spleen”
W ostatnich dniach wielu artystów śpiewa utwory Maanamu, oddając hołd Korze. Jednym z nich jest Tune, który zaistniał dzięki programowi „Must Be The Music. Tylko muzyka”, w którym wokalistka zasiadała w jury. W komentarzu do nagrania muzycy piszą: „Słowami trudno wyrazić żal, jaki czujemy po odejściu Kory. Jesteśmy jej wychowankami. To dzięki niej uwierzyliśmy w naszą muzykę. To dzięki niej ciągle funkcjonujemy jako zespół. To ona zaszczepiła w nas chęć płynięcia pod prąd i podążania naszą własną muzyczną drogą. To dzięki niej jesteśmy kim jesteśmy. Nie potrafimy wyrazić naszej wdzięczności inaczej, niż właśnie tak. Niech jej muzyka żyje wiecznie. Mamy nadzieję, że nagrywając jej utwór do tego się przyczynimy. Najdroższa Koro, dziękujemy.
Maanam „Karuzela z madonnami”
A na koniec Maanam w repertuarze innego artysty. Rzecz miała miejsce w czasie Festiwalu Polskiej Piosnki w Opolu w 2005 roku. Zespołowi przypadł w udziale potężny song Ewy Demarczyk „Karuzela z madonnami” i poradził sobie z nim tak doskonale, że po festiwalu mówiło się tylko o nim.
Jak to ujął zespół Tune – Koro, ale także Marku, dziękujemy.
koniec
8 sierpnia 2018

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Non omnis moriar: Hej, Paryż, Paryż! Miasto wymarzone
Sebastian Chosiński

18 VIII 2018

Muzyczna archeologia? Jak najbardziej. Ale w pełni uzasadniona. W myśl Horacjańskiej sentencji: „Nie wszystek umrę” chcemy w naszym cyklu przypominać Wam godne ocalenia płyty sprzed lat. Albumy, które dawno już pokrył kurz, a ich autorów pamięć ludzka najczęściej wymazała ze swoich zasobów. Dzisiaj międzynarodowy projekt francuskiego saksofonisty Michela Portala (z udziałem – między innymi – pianisty Joachima Kühna).

więcej »

Zagraj to jeszcze raz Sam: Ostre hejka!
Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

15 VIII 2018

Granie popowych numerów na metalową modłę to nic nowego. W niniejszej rubryce pisaliśmy już o tego typu przypadkach. Niemniej dobre zawsze należy chwalić, więc pochwalmy – zagrany na ostro „Hey Ya!” formacji Outkast.

więcej »

Non omnis moriar: W hołdzie narkotycznym wizjom
Sebastian Chosiński

11 VIII 2018

Muzyczna archeologia? Jak najbardziej. Ale w pełni uzasadniona. W myśl Horacjańskiej sentencji: „Nie wszystek umrę” chcemy w naszym cyklu przypominać Wam godne ocalenia płyty sprzed lat. Albumy, które dawno już pokrył kurz, a ich autorów pamięć ludzka najczęściej wymazała ze swoich zasobów. Dzisiaj międzynarodowy projekt francuskiego saksofonisty Barneya Wilena (z udziałem – między innymi – pianisty Joachima Kühna).

więcej »

Polecamy

Ostre hejka!

Zagraj to jeszcze raz Sam:

Ostre hejka!
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

10 wspominkowych coverów Maanamu
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Powinnaś być szczęśliwa, Kylie
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Na polanie Stokrotka
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Zamienię szyszynkę na szyszkę
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Urodzony by być Muppetem
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Punkowe Kocmołuchy
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Muzykoterapia na narodowe traumy
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Z Kuśki wzięte
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Tata z pasją
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Zobacz też

Z tego cyklu

Ostre hejka!
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Powinnaś być szczęśliwa, Kylie
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Na polanie Stokrotka
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Zamienię szyszynkę na szyszkę
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Urodzony by być Muppetem
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Punkowe Kocmołuchy
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Muzykoterapia na narodowe traumy
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Z Kuśki wzięte
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Tata z pasją
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Szyku, szyku… feel good… szyku, szyku
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Tegoż autora

Dzieło w pełni wizjonerskie
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Marvel: Kobieta na stanowisku
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Marvel: Filmy rządzą
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Do czytania w każdym wieku
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Conan: W pustyni i na dzikim zachodzie
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Marvel: Ci nudni superbohaterowie i Gościu
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Amazonka w wersji deluxe
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Conan na nostalgiczną nutę
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Akt poświadczenia dziedziczenia
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Jaka to melodia?
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.