Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 17 września 2019
w Esensji w Esensjopedii

Zanim zagrał to Sam: Zakażona piosenka

Esensja.pl
Esensja.pl
Jednym kojarzą się z toporną propagandą sukcesu PRL, inni wspominają je z nostalgią, czyli zaangażowane pieśni robotnicze. Po takową w 2013 roku sięgnął zespół Baaba we współpracy z wokalistką Gabą Kulką. W ten sposób świat przypomniał sobie o utworze „Metalowcy”.

Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Zanim zagrał to Sam: Zakażona piosenka

Jednym kojarzą się z toporną propagandą sukcesu PRL, inni wspominają je z nostalgią, czyli zaangażowane pieśni robotnicze. Po takową w 2013 roku sięgnął zespół Baaba we współpracy z wokalistką Gabą Kulką. W ten sposób świat przypomniał sobie o utworze „Metalowcy”.
Co tu dużo mówić, „Metalowcy” wpisują się w ścisłe ramy pieśni socrealistycznych i można ich śmiało postawić obok takich szlagierów, jak „Budujemy nowy dom”, „Na prawo most, na lewo most”, „Autobus czerwony”, czy „Piosenka o Nowej Hucie”. Trudno o nich mówić z dzisiejszej perspektywy, bo choć wydają się naiwne i wręcz śmieszne, stanowiły część propagandy ustroju, który lepiej aby nigdy nie powrócił. Z drugiej strony, tak jak mówił Kazik Staszewski po nagraniu płyty „Zakażone piosenki”, gdzieś w podświadomości wciąż jesteśmy skażeni tymi melodiami i czy tego chcemy, czy nie, stanowią one część naszej popkultury.
Interesujący nas kawałek pochodzi z minialbumu „Piastelsi” z 2013 roku. Firmuje go efemeryczny skład, czyli Baaba, Gabriela i Michał. A więc awangardowa formacja Baaba, wokalistka Gaba Kulka, która w tamtym czasie była na topie dzięki popularności płyty „Hat, Rabbit” i znany z Dick4Dick Michał Skrok. Na krążku znalazły się cztery covery: big-beatowych Dzikusów, Zbigniewa Wodeckiego z Partity, Stowarsów, czyli reprezentanta szczecińskiej Stoczni im. A. Warskiego i wreszcie Porum z Zakładowego Domu Kultury Fabryki Urządzeń Mechanicznych w Porębie.
Porum nie może pochwalić się bogatą dyskografią. Nigdy nie dorobił się pełnoprawnego albumu, a jedynie kilka razy zawitał do studia nagrań w ramach zespołu akompaniującego (np. na składance „VIII Kongres Związków Zawodowych” z 1976 roku). Udało mu się jednak zarejestrować swoją kompozycję na składance „Rytmy metalowców” z 1971 roku i są nią właśnie „Metalowcy”. Piosenka ta jest ze wszech miar zakażona, ale wpada w ucho.
koniec
10 kwietnia 2019

Komentarze

11 IV 2019   08:45:58

Według mnie te "zakażone piosenki" to przede wszystkim piosenki propagandowe. Każde czasy mają swoje, a te w których żyjemy obecnie również. Czy inne jakościowo? Pozwalam sobie wątpić. Ich cechą wspólną jest to, że mają "przekonać nie przekonanych" i utwierdzić utwierdzonych. Tyle i aż tyle.

11 IV 2019   12:59:19

Jak byłam dzieckiem, babcia mi śpiewała fragmenty "Budujemy nowy dom..." i "Na prawo most", co dowodzi, że musiały one wpadać w ucho i pamięć.

11 IV 2019   14:54:47

"Niech się mury pną do góry, niech kominy mają pion -
Budujemy betonowy nowy dom!"
A najlepszy wg mnie jest "Antek murarz". Historia nieudanego podrywu :-) No i pewnie wszyscy znają cudne wykonanie "Autobusu" przez Kabaret Potem.

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Non omnis moriar: Popłynąć trzecim nurtem…
Sebastian Chosiński

14 IX 2019

Muzyczna archeologia? Jak najbardziej. Ale w pełni uzasadniona. W myśl Horacjańskiej sentencji: „Nie wszystek umrę” chcemy w naszym cyklu przypominać Wam godne ocalenia płyty sprzed lat. Albumy, które dawno już pokrył kurz, a ich autorów pamięć ludzka najczęściej wymazała ze swoich zasobów. Dzisiaj składanka „Jazz-Aspekte” z czterema jazzowymi formacjami wschodnioniemieckimi.

więcej »

Zagraj to jeszcze raz Sam: Perwersyjna poezja miłosna
Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

11 IX 2019

Dziś Sam nie będzie grał, a recytował, ale nie czepiajmy się szczegółów. A to w związku ze szlagierem „Zośka” formacji Kukiz i Piersi.

więcej »

Non omnis moriar: Spotkanie w pół drogi
Sebastian Chosiński

7 IX 2019

Muzyczna archeologia? Jak najbardziej. Ale w pełni uzasadniona. W myśl Horacjańskiej sentencji: „Nie wszystek umrę” chcemy w naszym cyklu przypominać Wam godne ocalenia płyty sprzed lat. Albumy, które dawno już pokrył kurz, a ich autorów pamięć ludzka najczęściej wymazała ze swoich zasobów. Dzisiaj składanka z dwiema wschodnioniemieckimi jazzowymi formacjami improwizującymi: triem Friedhelma Schönfelda i kwintetem Huberta Katzenbeiera.

więcej »

Polecamy

Perwersyjna poezja miłosna

Zagraj to jeszcze raz Sam:

Perwersyjna poezja miłosna
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Gruby cover
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Z sąsiedzkim pozdrowieniem
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Hardkorowa terapia
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Ino wpierw ciulnę ją sztachelką
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Ups… tak im wyszło
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Do góry, kangury!
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Który miś dla której dziewczyny
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Jesteś moim sercem, jesteś moją duszą
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

To jest Gość
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Zobacz też

Z tego cyklu

Oszołomiony i zmieszany
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

To nie jest kolejna piosenka o miłości
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Falujące biodra i krótkie spódniczki
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Ludzie ludziom
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Zanim zagrał to Jimi
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Oblicza raju
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Do czterech razy sztuka
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Tegoż autora

Marvel: Game over, man, game over!
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Zagraj to jeszcze raz Sam: Perwersyjna poezja miłosna
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Marvel: Dużo szumu i do domu
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Zagraj to jeszcze raz Sam: Gruby cover
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Zagraj to jeszcze raz Sam: Z sąsiedzkim pozdrowieniem
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

W stroju Pająka i bez
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Punisher w trzech odsłonach
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Rozterki młodego superbohatera
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Fani niezalu drą łacha z mejnstrimowców
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Zagraj to jeszcze raz Sam: Hardkorowa terapia
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.