Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 28 października 2021
w Esensji w Esensjopedii

Armia
‹Koncert w Trójce›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułKoncert w Trójce
Wykonawca / KompozytorArmia
Data wydania8 kwietnia 2013
NośnikCD
Czas trwania55:22
Gatunekrock
EAN5907812246075
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
W składzie
Tomasz Budzyński, Rafał Giec, Krzysztof „Kmieta” Kmiecik, Jakub Bartoszewski, Tomasz „Krzyżyk” Krzyżaniak, Gerard Nowak, Łukasz Kluczniak
Utwory
CD1
1) Saluto2:37
2) Aguirre3:21
3) Buraki, kapusta i sól4:12
4) Gdzie ja, tam będziesz ty3:42
5) Breakout2:34
6) Grot the Engine Driver2:40
7) Amagama 23:03
8) Jeżeli2:22
9) Trzy bajki5:34
10) Niezwyciężony4:15
11) Jeszcze raz, jeszcze dziś4:20
12) Poza prawem4:47
13) Underground3:35
14) Opowieść zimowa8:20
Wyszukaj / Kup

Underground from Poland: „Budzy” i jego żołnierze
[Armia „Koncert w Trójce” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Lepiej późno niż wcale. Polskie Radio przekonało się, że może zarobić na eksploracji własnych archiwów. Nie tak dawno do cyklu płyt „Z archiwum Polskiego Radia” dołączyły dwie kolejne serie – „Polish Radio Jazz Archives” oraz „Koncerty w Trójce”. W tej ostatniej do sprzedaży trafiły nagrane na żywo w Studiu imienia Agnieszki Osieckiej jubileuszowe krążki Armii i Brygady Kryzys. Oba bardzo dobre!

Sebastian Chosiński

Underground from Poland: „Budzy” i jego żołnierze
[Armia „Koncert w Trójce” - recenzja]

Lepiej późno niż wcale. Polskie Radio przekonało się, że może zarobić na eksploracji własnych archiwów. Nie tak dawno do cyklu płyt „Z archiwum Polskiego Radia” dołączyły dwie kolejne serie – „Polish Radio Jazz Archives” oraz „Koncerty w Trójce”. W tej ostatniej do sprzedaży trafiły nagrane na żywo w Studiu imienia Agnieszki Osieckiej jubileuszowe krążki Armii i Brygady Kryzys. Oba bardzo dobre!

Armia
‹Koncert w Trójce›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułKoncert w Trójce
Wykonawca / KompozytorArmia
Data wydania8 kwietnia 2013
NośnikCD
Czas trwania55:22
Gatunekrock
EAN5907812246075
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
W składzie
Tomasz Budzyński, Rafał Giec, Krzysztof „Kmieta” Kmiecik, Jakub Bartoszewski, Tomasz „Krzyżyk” Krzyżaniak, Gerard Nowak, Łukasz Kluczniak
Utwory
CD1
1) Saluto2:37
2) Aguirre3:21
3) Buraki, kapusta i sól4:12
4) Gdzie ja, tam będziesz ty3:42
5) Breakout2:34
6) Grot the Engine Driver2:40
7) Amagama 23:03
8) Jeżeli2:22
9) Trzy bajki5:34
10) Niezwyciężony4:15
11) Jeszcze raz, jeszcze dziś4:20
12) Poza prawem4:47
13) Underground3:35
14) Opowieść zimowa8:20
Wyszukaj / Kup
Armia obchodziła dwudziestolecie, czemu więc nie miałaby uroczyście uczcić również ćwierćwiecza swego istnienia? Jeśli za moment powstania grupy uznamy kojarzący się przede wszystkim z George’em Orwellem 1984 rok, kiedy to doszło do pamiętnego spotkania w warszawskim klubie „Hybrydy” Roberta Brylewskiego i Sławomira Gołaszewskiego (udzielających się wówczas w Izraelu) z Tomaszem Budzyńskim (frontmanem Siekiery), to jubileusz ten przypadł przed czterema laty. Jego kulminacją był okolicznościowy koncert w mieszczącym się przy ulicy Myśliwieckiej 3/5/7 Studiu Polskiego Radia imienia Agnieszki Osieckiej, do którego doszło 12 września 2010 roku, a więc dziesięć miesięcy później niż powinno. Ale to tak naprawdę szczegół. Najważniejsze, że zespół Tomasza Budzyńskiego miał szczęście zagrać w tym miejscu i że po ponad dwóch latach zdecydowano się materiał ten upublicznić w formie płyty CD. Jest to o tyle istotne, że „Koncert w Trójce”, mimo drobnych mankamentów brzmieniowych (na przykład sprzężenia we wstępie do „Gdzie ja, tam będziesz ty”), to chyba najlepszy – a przynajmniej jeden z najlepszych – i najbardziej energetyczny album formacji nagrany na żywo.
Skład, który pojawił się w studiu radiowej „Trójki”, jest już dzisiaj historyczny. Z Armią zdążyli bowiem rozstać się „chwilę” później muzycy z sekcji rytmicznej – basista Krzysztof Kmiecik oraz perkusista Tomasz Krzyżaniak; obu podkradł „Budzemu” jego stary przyjaciel Robert Friedrich, który skaptował ich do utworzonej przez siebie w 2010 roku Luxtorpedy. Po dziś dzień wciąż natomiast grają z Budzyńskim gitarzysta Rafał Giec oraz waltornista i klawiszowiec Jakub Bartoszewski. Gościnnie w występie wzięli udział znany z grupy The Soundrops wokalista i gitarzysta Gerard Nowak oraz związany ze środowiskiem jazzowym saksofonista Łukasz Kluczniak. Przygotowując setlistę, lider Armii sięgnął po utwory z różnych okresów działalności; dla najstarszych wielbicieli grupy na pewno największą radością będzie bogata reprezentacja tych z lat 1986-1991. Był to czas, kiedy zespół – jeszcze z Robertem Brylewskim i Dariuszem Malejonkiem w składzie – pozostawał wierny klasycznemu, a więc bezkompromisowemu punkowi i hardcore’owi; co najważniejsze – ówczesny entuzjazm słyszalny jest również w nowych wykonaniach starych kompozycji. Zawiedzeni jednak mogą poczuć się ci, którzy cenili sobie zwłaszcza późniejsze wcielenia formacji – płyty „Triodante”, „Duch” i „Pocałunek mongolskiego księcia” nie zostały zaszczycone ani jednym kawałkiem.
„Saluto” (otwierające występ) i „Aguirre” (z singla), „Jeżeli” (ze składanki „Jak punk to punk”), „Gdzie ja, tam będziesz ty”, „Trzy bajki”, „Niezwyciężony” i „Opowieść zimowa” (z rozszerzonej wersji „Legendy”) – to nie tylko Armijne evergreeny, ale przede wszystkim wciąż fantastycznie brzmiące kawałki, od których nie tylko serce zaczyna bić szybciej, ale i po plecach przebiegają ciarki. W ciągu kolejnych dwudziestu lat zmienili się wszyscy muzycy akompaniujący Budzyńskiemu, ale jego głos i potęga brzmienia całej kapeli pozostały te same. W nieco inne rejony zespół zabiera słuchaczy, gdy na scenie pojawiają się wspomniani już wcześniej Nowak i Kluczniak; obaj wzięli udział w nagraniu albumu „Freak” i w numerach z tej właśnie płyty są gośćmi. „Breakout” (tu pisane razem), „Grot the Engine Driver” oraz instrumentalna „Amagama 2” to wciąż jeszcze, co prawda, punk, ale mocno zaprawiony psychodelią i wycieczkami w stronę jazz-rocka (za co odpowiadają głównie dźwięki saksofonu tenorowego). W finale Armia wraca do ostrzejszych kompozycji, czego przykładem „Poza prawem” (z krążka „Ultima Thule”) oraz – utrzymany w klimacie lat 80. XX wieku – „Underground” (z „Der Prozess”). Całość zamyka z kolei ponad ośmiominutowa wersja niezwykle klimatycznej „Opowieści zimowej” – i trudno byłoby chyba wymarzyć sobie lepsze zakończenie. Tym bardziej że „Budzy” zdecydował się wzbogacić ją o brzmienie saksofonu, który doskonale dopełnia partię waltorni.
koniec
18 czerwca 2013
Skład:
  • Tomasz Budzyński – śpiew
  • Rafał Giec – gitara
  • Krzysztof Kmiecik – gitara basowa
  • Jakub Bartoszewski – waltornia, instrumenty klawiszowe
  • Tomasz Krzyżaniak – perkusja
Gościnnie:
  • Gerard Nowak – gitara, śpiew
  • Łukasz Kluczniak – saksofon tenorowy

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Tu miejsce na labirynt…: Chińska lutnia, afrykańska harfa
Sebastian Chosiński

26 X 2021

Ani nazwa zespołu (Gondhawa), ani tytuł jego debiutanckiej płyty („Käampâla”), ani nawet zawarta na niej muzyka (mocno orientalizująca) – nie wskazują na francuskie pochodzenie formacji. A jednak! Grupa ma swoją siedzibę, jak na do tej pory, w leżącym w Kraju Loary Angers. Choć kto wie, może kiedy zdobędzie popularność, muzycy postanowią przeprowadzić się do Paryża…

więcej »

Poobiednie lenistwo
Sebastian Chosiński

19 X 2021

Po „Continuation” i „Suicie słonecznej” nadeszła pora na „Afternoon” – trzeci album z archiwaliami Koman Bandu. Tym razem do słuchaczy trafiły nagrania z 1981 roku, stylistycznie dalekie od tego, co zespół grał w latach 70. Dla wielbicieli fusion płyta może być lekkim rozczarowaniem, ale ci, którzy gustują w instrumentalnym funku i soulu będą na pewno ukontentowani.

więcej »

Śpij, kochanie, po słonecznej stronie ulicy
Sebastian Chosiński

14 X 2021

Materiał opublikowany na „Saxesful Vol. II” przez trzy lata spoczywał w archiwum. Trębacz Piotr Schmidt zdecydował się upublicznić go latem tego roku, dedykując przy okazji swemu zmarłemu miesiąc wcześniej ojcu – postaci ważnej nie tylko, co oczywiste, dla samego artysty, ale całego polskiego jazzu. Podobnie jak w przypadku „Saxesful”, tu również słyszymy wspomagających Kwartet Schmidta wybitnych polskich saksofonistów.

więcej »

Polecamy

Murray Head – Judasz nocą w Bangkoku

A pamiętacie…:

Murray Head – Judasz nocą w Bangkoku
— Wojciech Gołąbowski

Ryan Paris – słodkie życie
— Wojciech Gołąbowski

Gazebo – lubię Szopena
— Wojciech Gołąbowski

Crowded House – hejnał hejnałem, ale pogodę zabierz ze sobą
— Wojciech Gołąbowski

Pepsi & Shirlie – ból serca
— Wojciech Gołąbowski

Chesney Hawkes – jeden jedyny
— Wojciech Gołąbowski

Nik Kershaw – czyż nie byłoby dobrze (wskoczyć w twoje buty)?
— Wojciech Gołąbowski

Howard Jones – czym właściwie jest miłość?
— Wojciech Gołąbowski

The La’s – ona znowu idzie
— Wojciech Gołąbowski

T’Pau – marzenia jak porcelana w dłoniach
— Wojciech Gołąbowski

Zobacz też

Tegoż twórcy

Kontrolowane szaleństwo
— Jakub Stępień

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.