Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 17 lipca 2019
w Esensji w Esensjopedii

Krzysztof Majchrzak, David Lewandowski (Drummonaut)
‹H-E-K-A›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułH-E-K-A
Wykonawca / KompozytorKrzysztof Majchrzak, David Lewandowski (Drummonaut)
Data wydania20 września 2018
Wydawca MK Muzikk
NośnikCD
Czas trwania51:01
Gatunekambient, jazz, rock
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
W składzie
Krzysztof Majchrzak, David Lewandowski (Drummonaut)
Utwory
CD1
1) Pigmy’s Mantra03:21
2) Secret Formula05:59
3) Heka09:48
4) L’automne Parisien03:18
5) Balladak Amoun08:32
6) Hator’s Dream02:46
7) Ramzesseum06:02
8) Future One03:49
9) Digital Gravity07:26
Wyszukaj / Kup

Krótko o muzyce: Co zdziałali Polacy na francuskiej ziemi
[Krzysztof Majchrzak, David Lewandowski (Drummonaut) „H-E-K-A” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Swój na swego zawsze trafi. Tym zdaniem można by skomentować nawiązanie współpracy artystycznej przez mieszkającego w Paryżu polskiego basistę jazzowego Krzysztofa Majchrzaka z mającym swą bazę wypadową w Nicei perkusistą Davidem Lewandowskim, najczęściej ukrywającym się pod pseudonimem Drummonaut. Efektem ich kooperacji stał się wydany we wrześniu ubiegłego roku album „H-E-K-A”.

Sebastian Chosiński

Krótko o muzyce: Co zdziałali Polacy na francuskiej ziemi
[Krzysztof Majchrzak, David Lewandowski (Drummonaut) „H-E-K-A” - recenzja]

Swój na swego zawsze trafi. Tym zdaniem można by skomentować nawiązanie współpracy artystycznej przez mieszkającego w Paryżu polskiego basistę jazzowego Krzysztofa Majchrzaka z mającym swą bazę wypadową w Nicei perkusistą Davidem Lewandowskim, najczęściej ukrywającym się pod pseudonimem Drummonaut. Efektem ich kooperacji stał się wydany we wrześniu ubiegłego roku album „H-E-K-A”.

Krzysztof Majchrzak, David Lewandowski (Drummonaut)
‹H-E-K-A›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułH-E-K-A
Wykonawca / KompozytorKrzysztof Majchrzak, David Lewandowski (Drummonaut)
Data wydania20 września 2018
Wydawca MK Muzikk
NośnikCD
Czas trwania51:01
Gatunekambient, jazz, rock
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
W składzie
Krzysztof Majchrzak, David Lewandowski (Drummonaut)
Utwory
CD1
1) Pigmy’s Mantra03:21
2) Secret Formula05:59
3) Heka09:48
4) L’automne Parisien03:18
5) Balladak Amoun08:32
6) Hator’s Dream02:46
7) Ramzesseum06:02
8) Future One03:49
9) Digital Gravity07:26
Wyszukaj / Kup
Na początek powinno pojawić się ostrzeżenie: to – zdecydowanie – nie jest muzyka dla każdego. Nawet nie dla każdego lubującego się w jazzie improwizowanym. Ale że „nie jest” nie oznacza wcale, że osoby takie nie powinny po krążek Krzysztofa Majchrzaka i Davida Lewandowskiego sięgnąć. Bo przecież gdybyśmy nie podejmowali wyzwań, nierzadko uznawanych za nierealne, do dzisiaj siedzielibyśmy w jaskiniach i drżeli na dźwięk piorunów zsyłanych przez Zeusa bądź Peruna (w zależności od miejsca zamieszkania i pochodzenia etnicznego). Utwory zawarte na płycie „H-E-K-A” wyrastają z tradycji jazzu improwizowanego, ale idą znacznie dalej, przekraczając granice awangardy i tak zwanego „trzeciego nurtu”. Ale czy to powinno dziwić, skoro mamy do czynienia z artystami, których wyobraźnia sięga dalej niż wzrok?
O Krzysztofie Majchrzaku pisałem już przed dwoma dniami przy okazji albumu „Magic Hands” (2014). Choć to muzyk w Polsce nieco już zapomniany, to jednak przynajmniej przez niektórych wielbicieli jazzu kojarzony. Ale kim jest Drummonaut? Od lat zamieszkałym we Francji (konkretnie w Nicei) polskim bębniarzem i klawiszowcem, w równym stopniu zafascynowanym jazzem i fusion (wśród najważniejszych dla siebie wykonawców wymienia chociażby Milesa Davisa, Weather Report i Duke’a Ellingtona), co bluesem (Eric Clapton, Stevie Ray Vaughan) i rockiem (Led Zeppelin, Pink Floyd, The Doors). Skoro więc doszło do jego współpracy z Majchrzakiem – czego należałoby się spodziewać? Mimo wszystko niekoniecznie tego, co w pierwszej chwili przychodzi na myśl. Wymienieni wyżej artyści – ulubieńcy Drummonauta, owszem, w studiu czy na koncertach (rockmani raczej w tym drugim przypadku) nie stronili od improwizacji, lecz muzyka Majchrzaka i Lewandowskiego to improwizacja stuprocentowa. Totalna!
Tu każdy dźwięk jest nieprzewidywalny, ale każdy – o dziwo! – logiczny i pasujący do reszty. Majchrzak i Lewandowski są bowiem improwizatorami w pełni świadomymi tego, co chcą osiągnąć. Nie specjalizują się więc w generowaniu chaosu, raczej wyłuskują z niego barwy i dźwięki, na których da się zbudować misterne pasaże, syntezatorowe plamy, poszerzając przy tym przestrzeń wyobraźni. Gdyby ich twórczość przełożyć na prawa fizyki – „H-E-K-A” to przykład artystycznej eksplozji, podczas której powstają duże ilości energii. Wystarczy wsłuchać się w trzecią w kolejności kompozycję „Heka”, znaczoną świetną jazzrockową improwizacją gitarową Majchrzaka „Balladak Amoun” czy wieńczącą całość, wielce niepokojącą „Digital Gravity”. Nie brakuje też jednak fragmentów kontemplacyjnych, skłaniających do refleksji, nawiązujących do stylistyki world music („Pigmy’s Mantra”), podrasowanego jazzem dark-ambientu („Secret Formula”, „Ramzesseum”) czy ocierających o blues-rocka („Future One”).
Pomimo mnóstwa wykorzystanej w studiu elektroniki, muzyka zawarta na „H-E-K-A” wcale nie jest odhumanizowana. To przede wszystkim zasługa Majchrzaka, którego gitarowe peregrynacje – zarówno na basie, jak i gitarze solowej – grane są od serca, ba! niekiedy niosą nawet nadzieję (pierwsze minuty „Digital Gravity”). Polski basista ostatnimi laty co jakiś czas grywa w kraju, jeżeli więc w swoim mieście traficie na plakat informujący o jego koncercie – wybierzcie się, by osobiście doświadczyć mistycznego przeżycia, jakie gwarantują jego muzyczne spektakle.
koniec
27 czerwca 2019
Skład:
Krzysztof Majchrzak – gitara basowa, gitara basowa bezprogowa, gitara elektryczna
Drummonaut (David Lewandowski) – perkusja, etniczne elektroniczne instrumenty perkusyjne, syntezatory

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Tu miejsce na labirynt…: Uważajcie na to, co lata nad naszymi głowami
Sebastian Chosiński

16 VII 2019

Pięć lat! Tyle zajęło Norwegom podjęcie decyzji o wydaniu płyty. Co dziwi tym bardziej, że materiał mieli już gotowy w grudniu 2016 roku. Cóż, niezbadane są wyroki boskie i nie nam, maluczkim, oceniać, dlaczego kwartet Red Kite tak długo zwlekał z publikacją debiutanckiego albumu. Zwłaszcza że znalazła się na nim doskonała muzyka.

więcej »

Krótko o muzyce: Czerwony Mór w domu Usherów
Sebastian Chosiński

11 VII 2019

Jeśli lubicie się bać, a jednocześnie nie stronicie od awangardy i bliska Wam jest muzyka filmowa – mam dla Was idealną propozycję na letnie noce. To kolejna solowa płyta Johna Zorna z serii „The Hermetic Organ”, tym razem poświęcona twórczości klasyka amerykańskiej literatury grozy Edgara Allana Poego.

więcej »

Tu miejsce na labirynt…: Współcześni bohaterowie Telemarku
Sebastian Chosiński

9 VII 2019

Trzeba oddać wytwórni Clean Feed, że udało jej się w stopniu mistrzowskim spenetrować skandynawski rynek. Od paru lat dla firmy z Lizbony nagrywają największe tuzy jazzu improwizowanego z północy Europy. Sukcesywnie też do jej „stajni” dołączają nowi wykonawcy, jak chociażby norweska Scheen Jazzorkester, która właśnie dla Portugalczyków nagrał swój najnowszy, rewelacyjny album – „As We See It…”.

więcej »

Polecamy

To jest Gość

Zagraj to jeszcze raz Sam:

To jest Gość
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Black pop
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

O rajdowcu
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Echa – suplement
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Prawdziwe talenty znajdziemy na ulicy
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Melinda na kwasie
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Tango z Morskiego Oka (w Warszawie)
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Cała ta miłość
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Stylowe, jak Chevrolet El Camino z 1968
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Dajesz Rudolf, dajesz
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Zobacz też

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.