Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 28 lutego 2020
w Esensji w Esensjopedii

Deaf Proof
‹Brain Utopia›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułBrain Utopia
Wykonawca / KompozytorDeaf Proof
Data wydania1 grudnia 2019
Wydawca Clostridium Records
NośnikWinyl
Czas trwania37:00
Gatunekmetal, rock
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Utwory
Winyl1
1) Brain Utopia14:20
2) Trial and Error04:35
3) The Awakening15:43
4) Desert Man02:23
Wyszukaj / Kup

Tu miejsce na labirynt…: Gmeranie w mózgu
[Deaf Proof „Brain Utopia” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Krętymi drogami prowadziła kariera niemieckiej formacji Deaf Proof, której początki sięgają połowy pierwszej dekady XXI wieku. Ta krętość znalazła swoje odzwierciedlenie między innymi w dyskografii Niemców, którzy mają na koncie dopiero trzy oficjalne w pełni samodzielne materiały. Ten najnowszy, opublikowany w grudniu ubiegłego roku, to „Brain Uropia”.

Sebastian Chosiński

Tu miejsce na labirynt…: Gmeranie w mózgu
[Deaf Proof „Brain Utopia” - recenzja]

Krętymi drogami prowadziła kariera niemieckiej formacji Deaf Proof, której początki sięgają połowy pierwszej dekady XXI wieku. Ta krętość znalazła swoje odzwierciedlenie między innymi w dyskografii Niemców, którzy mają na koncie dopiero trzy oficjalne w pełni samodzielne materiały. Ten najnowszy, opublikowany w grudniu ubiegłego roku, to „Brain Uropia”.

Deaf Proof
‹Brain Utopia›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułBrain Utopia
Wykonawca / KompozytorDeaf Proof
Data wydania1 grudnia 2019
Wydawca Clostridium Records
NośnikWinyl
Czas trwania37:00
Gatunekmetal, rock
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Utwory
Winyl1
1) Brain Utopia14:20
2) Trial and Error04:35
3) The Awakening15:43
4) Desert Man02:23
Wyszukaj / Kup
Fryburg Bryzgowijski to miasto położone w Badenii-Wirtembergii, czyli w południowo-zachodniej części Niemiec. Tam właśnie w 2006 roku trzech ukrywających się pod pseudonimami młodych Niemców – wokalista i gitarzysta J. Fredo, basista Phil oraz perkusista Pedro – założyło grupę Deaf Proof. Od początku istnienia zespół łączył w swojej twórczości wpływy stoner rocka z doom metalem, nie rezygnując przy tym z inspiracji klasyczną psychodelią z lat 70. XX wieku. Szybko jednak okazało się, że kariera formacji nie nabrała takiego rozpędu, na jaki liczyli sami muzycy, w efekcie czego przeżywała ona perturbacja personalne, które doprowadziły trio (a przez pewien czas nawet kwartet) na skraj nieistnienia. Członkom Deaf Proof udało się pozbierać dopiero po paru latach i wtedy zabrali się za odzyskiwanie straconego czasu.
Zaczęli od porządkowania archiwów, publikując dwa wydawnictwa ze starymi utworami demonstracyjnymi – „Black Forest Rock’n’Roll Circus – Demo Tapes” (2011) oraz „Beyond the Orange Door Demo” (2013) – na które trafiły kompozycje zarejestrowane półzawodowo pomiędzy 2008 a zimą 2012 roku. Odkreśliwszy grubą kreską przeszłość, przeszli do teraźniejszości. W 2014 roku światło dzienne ujrzał materiał z najnowszymi produkcjami grupy – minialbum „Death Sounds Angry”, a rok później – już pełnowymiarowy „Blood Red Sky Sessions”. Niemcy zaprezentowali się na nich jako pełnokrwisty zespół stoner-metalowy, któremu nie brakuje, w przeciwieństwie do początków kariery, ani koncepcji, ani wewnętrznego ognia. W dużej mierze wynikało to ze zintensyfikowanej edukacji, jaką muzycy przechodzili w czasach zawieruchy, poznając zawiłości gatunku z twórczości – sami o tym mówią – takich formacji, jak amerykański Saint Vitus, angielski Orange Goblin, francuski Mars Red Sky, szwajcarski Monkey3 czy żyjący „za miedzą” niemiecki Omega Massif.
W latach 2015-2016 opublikowali jeszcze dwa splity – z grupami Holistic Hobos (3 utwory), oraz Mount Hush (jeden, ale za to dwudziestominutowy), po czym zabrali się za przygotowanie nowej płyty. Nagrali ją w rodzinnym mieście (w Yard Studio) w ciągu kilku sesji w 2017 roku, ale wydali dopiero po dwóch latach nakładem wytwórni Clostridium Records z Bochum. Na krążek trafiły cztery utwory: dwa rozbudowane, kilkunastominutowe, i dwa znacznie krótsze. Stylistycznie nie wnoszą one do portretu grupy nic nowego – to wciąż ta sama mieszanka stoneru, doomu i psychodelii, tyle że zagrana z jeszcze większą biegłością i pewnością siebie. Więcej jest też w nowych kompozycjach zróżnicowania: nie brakuje bowiem fraz bluesowych („Brain Utopia”) ani melodeklamacji („Trial and Error”, „Desert Man”); pojawiają się gitarowe przestery („Brain Utopia”), ale też fragmenty bardzo nastrojowe („Trial and Error”, „The Awakening”). Wolne tempo („Desert Man”) podkreśla melodyjność utworów, nawet wtedy, gdy ich ciężar jest przytłaczający (jak w końcówce utworu tytułowego).
Gdybyśmy mieli normalną zimę – taką ze śniegiem i mrozem – napisałbym, że to znakomity album rozgrzewający ciało, umysł i serce. Skoro jednak temperatury za oknem są, mimo końcówki stycznia, dodatnie, a śnieg spadnie pewnie dopiero na Wielkanoc – możemy cieszyć się albumem „Brain Utopia” bez żadnych dodatkowych zachęt. Bo to zwyczajnie świetna płyta jest!
koniec
28 stycznia 2020
Skład:
J. Fredo – śpiew, gitara elektryczna
JP – gitara basowa
Pedro – perkusja

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Trzy Korony na Lazurowym Wybrzeżu
Sebastian Chosiński

27 II 2020

Piąty album polsko-norweskiego zespołu Macieja Obary, a drugi – po „Unloved” – nagrany dla monachijskiej wytwórni ECM Records, nie przynosi nic szczególnie nowego, jeśli chodzi o oblicze tej formacji. Zadowoleni mogą poczuć się zwłaszcza wielbicieli jazzu nostalgicznego, ale ze skłonnościami do stonowanych improwizacji.

więcej »

Tu miejsce na labirynt…: Psychodeliczna nieskończoność Wszechświata
Sebastian Chosiński

25 II 2020

Jakież trzeba mieć przekonanie o własnej wartości, aby tworząc zespół, nazwać go… The Spacelords. Tyle że w przypadku niemieckiego tria nazwa ta jest jak najbardziej adekwatna do zawartości. Grają w końcu muzykę, która jest kwintesencją space-rocka, i – choćby z racji wieku – mogą mieć status mistrzów (nauczycieli). Co potwierdza ich najnowsza produkcja – album „Spaceflowers”.

więcej »

Tu miejsce na labirynt…: Z miłości do… bębnów
Sebastian Chosiński

21 II 2020

W ostatnich latach można odnieść wrażenie, że każdy szanujący się skandynawski bandleader chce mieć własny big band. Dlaczegóż więc to pragnienie miało ominąć perkusistę Garda Nilssena? Wychodząc naprzeciw własnym ambicjom i – zapewne – oczekiwaniom słuchaczy w ubiegłym roku powołał on do życia formację Supersonic Orchestra. Teraz ukazała się jej debiutancka płyta – „If You Listen Carefully the Music is Yours”.

więcej »

Polecamy

Na ulicach Babilonu gaz

Zagraj to jeszcze raz Sam:

Na ulicach Babilonu gaz
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Lament zniewolonego ludu
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Perwersyjna poezja miłosna
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Gruby cover
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Z sąsiedzkim pozdrowieniem
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Hardkorowa terapia
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Ino wpierw ciulnę ją sztachelką
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Ups… tak im wyszło
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Do góry, kangury!
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Który miś dla której dziewczyny
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Zobacz też

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.