Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 30 maja 2020
w Esensji w Esensjopedii

Michał Jacaszek
‹Music for Film›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMusic for Film
Wykonawca / KompozytorMichał Jacaszek
Data wydania27 marca 2020
Wydawca Gusstaff Records
NośnikCD
Czas trwania44:28
Gatunekambient, filmowa, klasyczna
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
W składzie
Michał Jacaszek, Dominik Dublinowski, Hanna Malarowska, Joanna Sobowiec-Jamioł
Utwory
CD1
1) 4902:10
2) The Iron Bridge06:05
3) November Early04:20
4) Twelve Years04:43
5) Dance05:39
6) Christ Blood Theme03:26
7) Liina04:22
8) Encounter Me in the Orchard04:33
9) November Late05:54
10) The Zone03:17
Wyszukaj / Kup

Krótko o muzyce: Przejmująca muzyka na smutne czasy
[Michał Jacaszek „Music for Film” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
To nie jest artysta z pierwszych stron gazet. Wielu z Was być może nigdy wcześniej o nim nie słyszało. Jeśli tak, warto na pewno nadrobić tę zaległość. Można zacząć chociażby od najnowszego dzieła Michała Jacaszka – wydanego w marcu albumu „Music for Film”, na którym znalazły się kompozycje z pogranicza dark ambientu, muzyki konkretnej i klasycznej.

Sebastian Chosiński

Krótko o muzyce: Przejmująca muzyka na smutne czasy
[Michał Jacaszek „Music for Film” - recenzja]

To nie jest artysta z pierwszych stron gazet. Wielu z Was być może nigdy wcześniej o nim nie słyszało. Jeśli tak, warto na pewno nadrobić tę zaległość. Można zacząć chociażby od najnowszego dzieła Michała Jacaszka – wydanego w marcu albumu „Music for Film”, na którym znalazły się kompozycje z pogranicza dark ambientu, muzyki konkretnej i klasycznej.

Michał Jacaszek
‹Music for Film›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMusic for Film
Wykonawca / KompozytorMichał Jacaszek
Data wydania27 marca 2020
Wydawca Gusstaff Records
NośnikCD
Czas trwania44:28
Gatunekambient, filmowa, klasyczna
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
W składzie
Michał Jacaszek, Dominik Dublinowski, Hanna Malarowska, Joanna Sobowiec-Jamioł
Utwory
CD1
1) 4902:10
2) The Iron Bridge06:05
3) November Early04:20
4) Twelve Years04:43
5) Dance05:39
6) Christ Blood Theme03:26
7) Liina04:22
8) Encounter Me in the Orchard04:33
9) November Late05:54
10) The Zone03:17
Wyszukaj / Kup
Tytuł może być odrobinę (ale naprawdę tylko odrobinę) mylący, ponieważ na krążku „Music for Film”, który doczekał się publikacji także po drugiej stronie Atlantyku, znalazła się również muzyka teatralna – jedna, otwierająca płytę, kompozycja z telewizyjnego spektaklu „Golgota wrocławska” (2008) w reżyserii Jana Komasy. Resztę albumu wypełniły pojedyncze kompozycje z pełnometrażowego kinowego debiutu Moniki Jordan-Młodzianowskiej „Żelazny most” (2019) i angielskiego dokumentu „He Dreams of Giants” (2019) Keitha Fultona i Louisa Pepego oraz ponad półgodzinna suita zdobiąca estoński dramat z pogranicza science fiction, fantasy i horroru „Listopad” (2017) autorstwa Rainera Sarneta.
Nie są to jednak wyjęte prosto z filmów (i jednego spektaklu) ścieżki dźwiękowe. Polski artysta poddał je jeszcze „obróbce”, łącząc w jedną, przemyślaną całość. Powstała z tego rozbudowana, niezwykle mroczna – podobnie jak czasy, w których przyszło nam żyć – suita. Mogąca spodobać się przede wszystkim tym, którym wcześniej przypadły do gustu chociażby albumy zarejestrowane przez Jacaszka we współpracy z Tomaszem Budzyńskim z Armii (eksperymentalna rekonstrukcja „Legendy”, 2017; „Stutthof. Apel cieni”, 2018). Tym samym ze swoich wcześniejszych dzieł kompozytor stworzył nową jakość, idealnie spojoną, momentami – jak chociażby w „November Late” – dość wyraźnie nawiązującą do „Symfonii pieśni żałosnych” Henryka Mikołaja Góreckiego.
Kompozycje Jacaszka z jednej strony zachwycają pięknem i smutkiem, ale z drugiej wywołują dreszcz grozy na plecach. To muzyka docierająca do nas z zaświatów, przejmująco nostalgiczna, jakby powstała z myślą o ceremonii pogrzebowej – i to wcale nie takiej, w której bierzemy udział jedynie jako widzowie. Można też jednak spojrzeć na nią zupełnie inaczej – jak na ilustrację do duchowego katharsis, po którym staniemy się silniejsi i łatwiej będzie nam stawić czoło przeciwnościom losu. Swoją drogą, to niezwykłe, jak dźwięki powstałe parę (a w przypadku „Golgoty…” to nawet paręnaście) lat wcześniej nagle nabrały bolesnej aktualności. „Music for Film” to w pewnym sensie soundtrack do tego, co dzieje się dzisiaj za naszymi oknami.
koniec
15 kwietnia 2020
Skład:
Michał Jacaszek – kompozycje, instrumenty elektroniczne
Dominik Dublinowski – skrzypce
Hanna Malarowska – głos
Joanna Sobowiec-Jamioł – głos

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Tu miejsce na labirynt…: Kopernik jak antyczne bóstwo
Sebastian Chosiński

28 V 2020

Kiedy z okładki płyty patrzy na Ciebie stylizowany na antycznego boga Mikołaj Kopernik, nie sposób przejść obojętnie obok takiego wydawnictwa. Zwłaszcza jeżeli album nagrała formacja pochodząca nie znad Wisły, ale ze Stanów Zjednoczonych. A tak jest w przypadku grupy The Burning Brain Band, która w połowie marca rozpoczęła swą artystyczną drogę do wieczności.

więcej »

Tu miejsce na labirynt…: W cieniu kościelnej wieży
Sebastian Chosiński

26 V 2020

Czternaście lat kazała czekać na swoją nową płytę legenda słowackiego jazz-rocka – grupa Fermáta. W latach 70. ubiegłego wieku należała ona do najciekawszych i najbardziej wpływowych formacji w krajach komunistycznych. Można było postawić ją w jednym rzędzie obok polskiego SBB czy czeskich Jazz Q, Energit bądź Bohemia. Nowy album Słowaków – „Blumental Blues” – nawiązuje do najlepszych czasów zespołu.

więcej »

Tu miejsce na labirynt…: Okrzyk radości? I szczęścia!
Sebastian Chosiński

21 V 2020

Jeśli ktoś myśli, że krautrock to, co miał najlepszego do zaoferowania wielbicielom ambitnego rocka, dał im już pół wieku temu – jest w błędzie. Do inspiracji tym gatunkiem przyznaje się wielu współczesnych artystów, a i starzy mistrzowie, jeśli tylko zdrowie im na to pozwala, nie zasypiają gruszek w popiele. Dowodem na to wydany pod koniec ubiegłego roku album „Scream of Joy”, na który trafiły fragmenty dwóch koncertów kultowej formacji Xhol Caravam.

więcej »

Polecamy

Na ulicach Babilonu gaz

Zagraj to jeszcze raz Sam:

Na ulicach Babilonu gaz
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Lament zniewolonego ludu
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Perwersyjna poezja miłosna
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Gruby cover
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Z sąsiedzkim pozdrowieniem
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Hardkorowa terapia
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Ino wpierw ciulnę ją sztachelką
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Ups… tak im wyszło
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Do góry, kangury!
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Który miś dla której dziewczyny
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Zobacz też

Z tego cyklu

Dla każdego coś… innego
— Sebastian Chosiński

Czy należy wstydzić się jazzu, który nadejdzie?
— Sebastian Chosiński

Jazz po apokalipsie
— Sebastian Chosiński

Awangarda wychodzi z cienia
— Sebastian Chosiński

Wymykając się wszelkim szufladkom
— Sebastian Chosiński

W stepie i na pustyni
— Sebastian Chosiński

Promieniowanie z galaktyki Göteborg
— Sebastian Chosiński

Czerwony Mór w domu Usherów
— Sebastian Chosiński

Przeobrażenia artysty nad rzeką Brdą
— Sebastian Chosiński

Samotny podróżnik w przestrzeni
— Sebastian Chosiński

Tegoż autora

Łotr łotra łotrem pogania
— Sebastian Chosiński

Na pogańskim globie
— Sebastian Chosiński

Tu miejsce na labirynt…: Kopernik jak antyczne bóstwo
— Sebastian Chosiński

PRL w kryminale: Kuszenie majora Downara
— Sebastian Chosiński

Samotnik bez Imienia
— Sebastian Chosiński

Klasyka kina radzieckiego: Zaczęło się pod Kurskiem
— Sebastian Chosiński

Tu miejsce na labirynt…: W cieniu kościelnej wieży
— Sebastian Chosiński

Dark Phoenix – Fatal Wonder Woman
— Sebastian Chosiński

East Side Story: Z góry czasami widać lepiej
— Sebastian Chosiński

Non omnis moriar: Z duszą na ramieniu
— Sebastian Chosiński

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.