Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 4 grudnia 2020
w Esensji w Esensjopedii

Michał Jacaszek
‹Music for Film›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMusic for Film
Wykonawca / KompozytorMichał Jacaszek
Data wydania27 marca 2020
Wydawca Gusstaff Records
NośnikCD
Czas trwania44:28
Gatunekambient, filmowa, klasyczna
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
W składzie
Michał Jacaszek, Dominik Dublinowski, Hanna Malarowska, Joanna Sobowiec-Jamioł
Utwory
CD1
1) 4902:10
2) The Iron Bridge06:05
3) November Early04:20
4) Twelve Years04:43
5) Dance05:39
6) Christ Blood Theme03:26
7) Liina04:22
8) Encounter Me in the Orchard04:33
9) November Late05:54
10) The Zone03:17
Wyszukaj / Kup

Krótko o muzyce: Przejmująca muzyka na smutne czasy
[Michał Jacaszek „Music for Film” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
To nie jest artysta z pierwszych stron gazet. Wielu z Was być może nigdy wcześniej o nim nie słyszało. Jeśli tak, warto na pewno nadrobić tę zaległość. Można zacząć chociażby od najnowszego dzieła Michała Jacaszka – wydanego w marcu albumu „Music for Film”, na którym znalazły się kompozycje z pogranicza dark ambientu, muzyki konkretnej i klasycznej.

Sebastian Chosiński

Krótko o muzyce: Przejmująca muzyka na smutne czasy
[Michał Jacaszek „Music for Film” - recenzja]

To nie jest artysta z pierwszych stron gazet. Wielu z Was być może nigdy wcześniej o nim nie słyszało. Jeśli tak, warto na pewno nadrobić tę zaległość. Można zacząć chociażby od najnowszego dzieła Michała Jacaszka – wydanego w marcu albumu „Music for Film”, na którym znalazły się kompozycje z pogranicza dark ambientu, muzyki konkretnej i klasycznej.

Michał Jacaszek
‹Music for Film›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMusic for Film
Wykonawca / KompozytorMichał Jacaszek
Data wydania27 marca 2020
Wydawca Gusstaff Records
NośnikCD
Czas trwania44:28
Gatunekambient, filmowa, klasyczna
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
W składzie
Michał Jacaszek, Dominik Dublinowski, Hanna Malarowska, Joanna Sobowiec-Jamioł
Utwory
CD1
1) 4902:10
2) The Iron Bridge06:05
3) November Early04:20
4) Twelve Years04:43
5) Dance05:39
6) Christ Blood Theme03:26
7) Liina04:22
8) Encounter Me in the Orchard04:33
9) November Late05:54
10) The Zone03:17
Wyszukaj / Kup
Tytuł może być odrobinę (ale naprawdę tylko odrobinę) mylący, ponieważ na krążku „Music for Film”, który doczekał się publikacji także po drugiej stronie Atlantyku, znalazła się również muzyka teatralna – jedna, otwierająca płytę, kompozycja z telewizyjnego spektaklu „Golgota wrocławska” (2008) w reżyserii Jana Komasy. Resztę albumu wypełniły pojedyncze kompozycje z pełnometrażowego kinowego debiutu Moniki Jordan-Młodzianowskiej „Żelazny most” (2019) i angielskiego dokumentu „He Dreams of Giants” (2019) Keitha Fultona i Louisa Pepego oraz ponad półgodzinna suita zdobiąca estoński dramat z pogranicza science fiction, fantasy i horroru „Listopad” (2017) autorstwa Rainera Sarneta.
Nie są to jednak wyjęte prosto z filmów (i jednego spektaklu) ścieżki dźwiękowe. Polski artysta poddał je jeszcze „obróbce”, łącząc w jedną, przemyślaną całość. Powstała z tego rozbudowana, niezwykle mroczna – podobnie jak czasy, w których przyszło nam żyć – suita. Mogąca spodobać się przede wszystkim tym, którym wcześniej przypadły do gustu chociażby albumy zarejestrowane przez Jacaszka we współpracy z Tomaszem Budzyńskim z Armii (eksperymentalna rekonstrukcja „Legendy”, 2017; „Stutthof. Apel cieni”, 2018). Tym samym ze swoich wcześniejszych dzieł kompozytor stworzył nową jakość, idealnie spojoną, momentami – jak chociażby w „November Late” – dość wyraźnie nawiązującą do „Symfonii pieśni żałosnych” Henryka Mikołaja Góreckiego.
Kompozycje Jacaszka z jednej strony zachwycają pięknem i smutkiem, ale z drugiej wywołują dreszcz grozy na plecach. To muzyka docierająca do nas z zaświatów, przejmująco nostalgiczna, jakby powstała z myślą o ceremonii pogrzebowej – i to wcale nie takiej, w której bierzemy udział jedynie jako widzowie. Można też jednak spojrzeć na nią zupełnie inaczej – jak na ilustrację do duchowego katharsis, po którym staniemy się silniejsi i łatwiej będzie nam stawić czoło przeciwnościom losu. Swoją drogą, to niezwykłe, jak dźwięki powstałe parę (a w przypadku „Golgoty…” to nawet paręnaście) lat wcześniej nagle nabrały bolesnej aktualności. „Music for Film” to w pewnym sensie soundtrack do tego, co dzieje się dzisiaj za naszymi oknami.
koniec
15 kwietnia 2020
Skład:
Michał Jacaszek – kompozycje, instrumenty elektroniczne
Dominik Dublinowski – skrzypce
Hanna Malarowska – głos
Joanna Sobowiec-Jamioł – głos

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Tu miejsce na labirynt…: W ramionach Górskiej Pani
Sebastian Chosiński

3 XII 2020

Każdy wielbiciel muzyki ma w swoim sercu grono wykonawców, na których nowe płyty czeka ze szczególnym utęsknieniem. A kiedy już się ukazują, słucha ich z namaszczeniem, ale i przestrachem, czy nie spotka go zawód. Ja mam tak zawsze, gdy ukazuje się premierowy album islandzkiego kwartetu Sólstafir. Nie inaczej było przy okazji pierwszych odsłuchów „Endless Twilight of Codependent Love”. Obawa mieszała się z ekscytacją. Ta pierwsza minęła, druga pozostała.

więcej »

W pięknej krainie wśród jezior
Sebastian Chosiński

1 XII 2020

Piotr Lemańczyk to bez wątpienia jeden z najwybitniejszych polskich kontrabasistów jazzowych. Artysta, na którego każdą nową płytę należy zwracać baczną uwagę. Zwłaszcza jeżeli w jej nagraniu biorą dodatkowo udział tacy instrumentaliści, jak pianista Dominik Wania i perkusista Michał Miśkiewicz. A tak właśnie było w przypadku albumu „In Simplicity”.

więcej »

Hołd
Sebastian Chosiński

26 XI 2020

Amerykański gitarzysta Zakk Wylde poznał Black Sabbath od podszewki, nigdy w nim nie grając. Przez ponad dwie dekady (z małymi przerwami) był jednak gitarzystą w zespole Ozzy’ego Osbourne’a. Kiedy się już z nim rozstał, powołał do życia tribute-band Zakk Sabbath, z którym w tym roku opublikował debiutancki album studyjny (bo koncertowych bootlegów trochę już się ukazało) – „Vertigo”.

więcej »

Polecamy

Na ulicach Babilonu gaz

Zagraj to jeszcze raz Sam:

Na ulicach Babilonu gaz
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Lament zniewolonego ludu
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Perwersyjna poezja miłosna
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Gruby cover
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Z sąsiedzkim pozdrowieniem
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Hardkorowa terapia
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Ino wpierw ciulnę ją sztachelką
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Ups… tak im wyszło
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Do góry, kangury!
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Który miś dla której dziewczyny
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Zobacz też

Z tego cyklu

Stu lat, Mistrzu!
— Sebastian Chosiński

W hołdzie „Dżordżowi”
— Sebastian Chosiński

W mroku spowitym mgłą
— Sebastian Chosiński

Ten, który rządzi samodzielnie (w Rosji)
— Sebastian Chosiński

Teatr Marzeń w wersji norweskiej
— Sebastian Chosiński

Dokąd ta droga prowadzi?
— Sebastian Chosiński

Na żywo, choć jak w studiu
— Sebastian Chosiński

Dla każdego coś… innego
— Sebastian Chosiński

Czy należy wstydzić się jazzu, który nadejdzie?
— Sebastian Chosiński

Jazz po apokalipsie
— Sebastian Chosiński

Tegoż autora

A imiona ich Marek, Mateusz, Łukasz i Jan…
— Sebastian Chosiński

Tu miejsce na labirynt…: W ramionach Górskiej Pani
— Sebastian Chosiński

Klasyka kina radzieckiego: Ręka rękę myje
— Sebastian Chosiński

W pięknej krainie wśród jezior
— Sebastian Chosiński

East Side Story: Rambo wchodzi jak smok
— Sebastian Chosiński

Non omnis moriar: Przystanek w drodze
— Sebastian Chosiński

Hołd
— Sebastian Chosiński

PRL w kryminale: Do sześciu razy sztuka
— Sebastian Chosiński

Klasyka kina radzieckiego: Zanim wybije północ. Ta Północ!
— Sebastian Chosiński

Piękno nie umiera nigdy
— Sebastian Chosiński

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.