Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 26 września 2020
w Esensji w Esensjopedii

Gösta Berlings Saga
‹Artefacts – Live›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułArtefacts – Live
Wykonawca / KompozytorGösta Berlings Saga
Data wydania15 maja 2020
Wydawca Inside Out Music
Nośnikcyfrowy
Czas trwania64:25
Gatunekkoncert, rock
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
W składzie
Rasmus Booberg, David Lundberg, Gabriel Tapper, Alexander Skepp, Gustaf Henrik Palm, Tor Sjödén, Lars Åhlund, Daniel Fagge Fagerström
Utwory
Pliki
1) Veras tema05:01
2) The Shortcomings of Efficiency07:16
3) Square 507:32
4) Artefacts06:12
5) Capercaillie Lammergeyer Cassowary & Repeat08:46
6) Brus från stan02:06
7) Fundament11:57
8) Terra Nova06:40
9) Sersophane08:54
Wyszukaj / Kup

Krótko o muzyce: Na żywo, choć jak w studiu
[Gösta Berlings Saga „Artefacts – Live” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Wielbiciele szwedzkiej progresywnej formacji Gösta Berlings Saga pandemiczny rok 2020 nie będą wspominali najgorzej. Najpierw bowiem (wiosną) ukazała się druga w dyskografii Skandynawów płyta koncertowa – „Artefacts – Live”, później natomiast (latem) – szósty krążek studyjny – „Konkret Musik”. Dzisiaj zajmiemy się tą pierwszą.

Sebastian Chosiński

Krótko o muzyce: Na żywo, choć jak w studiu
[Gösta Berlings Saga „Artefacts – Live” - recenzja]

Wielbiciele szwedzkiej progresywnej formacji Gösta Berlings Saga pandemiczny rok 2020 nie będą wspominali najgorzej. Najpierw bowiem (wiosną) ukazała się druga w dyskografii Skandynawów płyta koncertowa – „Artefacts – Live”, później natomiast (latem) – szósty krążek studyjny – „Konkret Musik”. Dzisiaj zajmiemy się tą pierwszą.

Gösta Berlings Saga
‹Artefacts – Live›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułArtefacts – Live
Wykonawca / KompozytorGösta Berlings Saga
Data wydania15 maja 2020
Wydawca Inside Out Music
Nośnikcyfrowy
Czas trwania64:25
Gatunekkoncert, rock
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
W składzie
Rasmus Booberg, David Lundberg, Gabriel Tapper, Alexander Skepp, Gustaf Henrik Palm, Tor Sjödén, Lars Åhlund, Daniel Fagge Fagerström
Utwory
Pliki
1) Veras tema05:01
2) The Shortcomings of Efficiency07:16
3) Square 507:32
4) Artefacts06:12
5) Capercaillie Lammergeyer Cassowary & Repeat08:46
6) Brus från stan02:06
7) Fundament11:57
8) Terra Nova06:40
9) Sersophane08:54
Wyszukaj / Kup
W 2017 roku, krótko po wydaniu czwartego studyjnego w dorobku formacji ze Sztokholmu albumu „Sersophane”, jej szeregi opuścił gitarzysta Einar Baldursson. Na jego miejsce przyjęto Rasmusa Booberga, jeszcze do niedawna udzielającego się w progresywno-spacerockowym zespole New Keepers of the Water Towers („Cosmic Child”, 2013; „Infernal Machine”, 2016), który tym samym dołączył do pianisty Davida Lundberga, basisty Gabriela Tappera (a właściwie Hermanssona) oraz perkusisty Alexandra Skeppa. W tym składzie nagrano – wydany przed dwoma laty – krążek „Et Ex”, który kwartet promował jesienną trasą koncertową. Jeden z występów odbył się 2 grudnia 2018 roku w stołecznym Södra Teatern. Pamiątką po nim jest wydawnictwo „Artefacts – Live”, które muzycy Gösta Berlings Saga udostępnili w sieci przed niespełna trzema miesiącami.
Na dziewięć kompozycji, jakie znalazły się na płycie, aż siedem pochodzi z „Et Ex”. Nie licząc numeru „Over and Out”, Szwedzi odegrali praktycznie cały album – bez przerw i w ustalonej już na studyjnym krążku kolejności. Fani mogli być usatysfakcjonowani, jednak pod warunkiem, że wcześniej zdążyli już dobrze poznać jego zawartość. Choć czasu na to nie mieli zbyt dużo, nieco ponad miesiąc, może półtora… Materiał koncertowy nie różni się zbytnio od znanego z płyty; doszło trochę smaczków, ale na rozbudowane improwizacje, znacznie zmieniające strukturę utworów, Skandynawowie nie zdecydowali się. Jeśli więc komuś spodobał się „Et Ex”, także z jego wersji live będzie usatysfakcjonowany. Jest na niej bowiem to wszystko, co być powinno: pachnący Bożym Narodzeniem „Veras tema”, dynamiczny „The Shortcomings of Efficiency” z gitarą Gustafa Henrika Palma wchodzącą w dialog z syntezatorami Lundberga, nawiązujący do muzyki klasycznej „Artefacts”, patetycznie-optymistyczny „Capercaillie Lammergeyer Cassowary & Repeat” (z gościnnym udziałem saksofonisty Larsa Åhlunda), balladowo-gitarowy przerywnik w postaci „Brus från stan” i wreszcie wieńczący tę część koncertu energetycznie psychodeliczny „Fundament”.
Odegrawszy niemal w całości „Et Ex”, Szwedzi sięgnęli po nieznaną z wcześniejszych produkcji studyjnych kompozycję „Terra Nova”. To stonowany utwór, oparty głównie na dźwiękach fortepianów elektrycznego i akustycznego, w którym pozostałe instrumenty – w tym i gitara Booberga, i sekcja rytmiczna Tappera i Skeppa odgrywają jedynie role służebne. Także wtedy, gdy cały zespół podkręca tempo. Płytę wieńczy – bo czy cały koncert, to raczej mało prawdopodobne – „Sersophane”, w którym pole do popisu dostaje dla odmiany gitarzysta. I trudno dziwić się, że po dotarciu do mety muzycy zostają nagrodzeni sążnistymi oklaskami. „Artefacts – Live” to druga po, także istniejącej tylko w wersji cyfrowej, „Kontraster – Live” (2019) płyta koncertowa Gösta Berlings Saga. Choć dzieli je tylko rok, porównać się ich nie da. Na tej poprzedniej znalazł się bowiem występ sprzed dziesięciu lat, gdy zupełnie inny był skład i znacząco odmienna muzyka.
koniec
4 sierpnia 2020
Skład:
Rasmus Booberg – gitara elektryczna, klarnet, syntezatory
David Lundberg – fortepian elektryczny, fortepian, syntezatory, mellotron
Gabriel Tapper – gitara basowa, syntezator basowy
Alexander Skepp – perkusja, instrumenty perkusyjne

gościnnie:
Gustaf Henrik Palm – gitara elektryczna
Tor Sjödén – instrumenty perkusyjne
Lars Åhlund – saksofon
Daniel Fagge Fagerström – dźwięk

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Tu miejsce na labirynt…: Przestrzeń, która jest w nas
Sebastian Chosiński

24 IX 2020

Sekstet z Oslo ma w Polsce gorliwych wyznawców. Ciężko zresztą na to przez niemal ćwierć wieku pracował. Choć tak naprawdę popularność Gazpacho wykroczyła poza granice Skandynawii dopiero po podpisaniu kontraktu z brytyjską wytwórnią Kscope. Od tamtej pory grupa wydała już pięć płyt studyjnych, w tym tę najnowszą – „Fireworker” – będącą znakomitym przykładem ambitnego rocka (neo)progresywnego.

więcej »

Krótko o muzyce: Teatr Marzeń w wersji norweskiej
Sebastian Chosiński

22 IX 2020

Na debiut płytowy Norwegowie czekali sześć lat. Album, którego tytuł – „Taskaha” – jest jednocześnie nazwą zespołu, wydali za własne pieniądze za pośrednictwem założonej przez siebie firmy. Jak podkreślają, był to ich świadomy wybór. Chcieli mieć bowiem pełną kontrolę nad stylem i brzmieniem.

więcej »

Tu miejsce na labirynt…: Chłodne piękno natury
Sebastian Chosiński

17 IX 2020

Kontrabasista Maciej Garbowski i perkusista Krzysztof Gradziuk stanowią nie tylko dwie trzecie tria RGG; są także wziętymi sidemanami, którzy angażują się w wiele pobocznych projektów jazzowych. Jednym z nich jest kierowana prze skrzypka Marcina Hałata formacja The Owl, która po trzech latach powróciła za sprawą albumu „Improcode”. Tym razem zapraszając do współpracy cenionego niemieckiego pianistę Pabla Helda.

więcej »

Polecamy

Na ulicach Babilonu gaz

Zagraj to jeszcze raz Sam:

Na ulicach Babilonu gaz
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Lament zniewolonego ludu
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Perwersyjna poezja miłosna
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Gruby cover
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Z sąsiedzkim pozdrowieniem
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Hardkorowa terapia
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Ino wpierw ciulnę ją sztachelką
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Ups… tak im wyszło
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Do góry, kangury!
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Który miś dla której dziewczyny
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Zobacz też

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.