Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 26 września 2020
w Esensji w Esensjopedii

Gösta Berlings Saga
‹Konkret Musik›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułKonkret Musik
Wykonawca / KompozytorGösta Berlings Saga
Data wydania24 lipca 2020
Wydawca Inside Out Music
NośnikCD
Czas trwania43:23
Gatunekrock
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
W składzie
Rasmus Booberg, David Lundberg, Gabriel Tapper, Alexander Skepp, Jesper Skarin
Utwory
CD1
1) Släpad05:07
2) Vinsta guldklocka04:42
3) Basement Traps02:39
4) Close to Home03:02
5) Konkret Musik04:14
6) Closing Borders01:00
7) To Never Return06:16
8) Instrument VI01:58
9) The Pugilist04:44
10) A Fucking Good Man01:46
11) Förbifart Stockholm04:23
12) A Question of Currency03:33
Wyszukaj / Kup

Krótko o muzyce: Dokąd ta droga prowadzi?
[Gösta Berlings Saga „Konkret Musik” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Nie mam pewności, czy wydany w końcu lipca tego roku najnowszy album studyjny progresywnej formacji Gösta Berlings Saga – zatytułowany „Konkret Musik” – powstawał już w czasie epidemii i ogłoszonego niemal w całej Europie lockdownu. Na to jednak wskazywałyby tytuły niektórych utworów i niekiedy dość klaustrofobiczny charakter kompozycji.

Sebastian Chosiński

Krótko o muzyce: Dokąd ta droga prowadzi?
[Gösta Berlings Saga „Konkret Musik” - recenzja]

Nie mam pewności, czy wydany w końcu lipca tego roku najnowszy album studyjny progresywnej formacji Gösta Berlings Saga – zatytułowany „Konkret Musik” – powstawał już w czasie epidemii i ogłoszonego niemal w całej Europie lockdownu. Na to jednak wskazywałyby tytuły niektórych utworów i niekiedy dość klaustrofobiczny charakter kompozycji.

Gösta Berlings Saga
‹Konkret Musik›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułKonkret Musik
Wykonawca / KompozytorGösta Berlings Saga
Data wydania24 lipca 2020
Wydawca Inside Out Music
NośnikCD
Czas trwania43:23
Gatunekrock
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
W składzie
Rasmus Booberg, David Lundberg, Gabriel Tapper, Alexander Skepp, Jesper Skarin
Utwory
CD1
1) Släpad05:07
2) Vinsta guldklocka04:42
3) Basement Traps02:39
4) Close to Home03:02
5) Konkret Musik04:14
6) Closing Borders01:00
7) To Never Return06:16
8) Instrument VI01:58
9) The Pugilist04:44
10) A Fucking Good Man01:46
11) Förbifart Stockholm04:23
12) A Question of Currency03:33
Wyszukaj / Kup
Sztokholmska formacja Gösta Berlings Saga zaliczana jest do zespołów rockowo-progresywnych, chociaż po wysłuchaniu jej najnowszej produkcji można nabrać co do tego pewnych wątpliwości. I nie chodzi tu tylko o to, że instrumentami dominującymi na płycie są syntezatory; to także kwestia podejścia do konstrukcji utworów, ich nastroju, w końcu – zaskakująco introwertycznego charakteru. Stąd właśnie myśl, że – podobnie jak muzyka zawarta na zbliżonym stylistycznie w pełni solowym debiucie Mariusza Dudy z Riverside i Lunatic Soul „Lockdown Spaces” (2020) – materiał, jaki znalazł się na albumie „Konkret Musik” może być efektem wywołanego pandemią odosobnienia. I tu od razu dwa zastrzeżenia: pierwsze – że to jedynie domysł (na razie niepotwierdzony żadnymi doniesieniami z obozu zespołu), drugie – że stylistyczne pokrewieństwo z dziełem Polaka nie dotyczy kwestii instrumentacji i rozmachu.
„Konkret Musik” to – bez wątpienia – album koncepcyjny. Historia rozpisana na dwanaście rozdziałów – dłuższych i krótszych, stonowanych i energetycznych, mrocznych i, choć w mniejszym stopniu, poszukujących nadziei. Dużo tu nawiązań do muzyki elektronicznej z lat 80. ubiegłego wieku i współczesnego ambientu; nie brakuje również – jak i u Mariusza Dudy – inspiracji późnym Kraftwerkiem (vide „Basement Traps”). Płytę nagrano w tym samym składzie, co poprzednią – „Et Ex” (2018). Co oznacza, że gitarzysta Rasmus Booberg zdążył już na dobre zadomowić się w zespole. Nową twarzą w studiu był natomiast perkusjonista Jesper Skarin, który w poprzednich latach dał się poznać z występów w stonerowych Fingerspitzengefühl i będącym jego kontynuacją Switch Opens oraz – jako gość – w progresywnym Carptree. Na „Konkret Musik” dane było mu więc wejść w skórę Mattiasa Olssona, który podobną rolę odegrał na „Sersophane” (2016).
Wróćmy jednak do zawartości „Konkret Musik”! Początek jest klasycznie ambientowy („Släpad”), choć już chwilę później – vide „Vinsta guldklocka” – robi się, głównie za sprawą gitary Booberga, progresywnie. Syntezatory ani na moment jednak nie schodzą na drugi plan – do nich należą i Kraftwerkowy „Basement Traps”, i nostalgiczny „Close to Home”, i nawet będący jego przeciwieństwem numer tytułowy. Ponury, pełen sprzężeń „Closing Borders” jest zaś introdukcją do transowego, wspaniale rozwijającego się „To Never Return” (notabene najlepszego fragmentu całej płyty). Dalej też jest – na przemian – dynamicznie i stonowanie: gdy „Instrument VI” łagodzi emocje, to „The Pugilist” je rozpala. Co ciekawe, im bliżej końca tym bardziej marszowo się robi – taki rytm dominuje w „A Fucking Good Man”, przewija się w ciężkim i powolnym „Förbifart Stockholm”, wreszcie zamyka „A Question of Currency”. Pytanie tylko, dokąd i po co tak maszerujemy? Ale na nie odpowiedzi poszukajcie już sami, uważnie wsłuchując się w „Konkret Musik”.
koniec
6 sierpnia 2020
Skład:
Rasmus Booberg – gitara elektryczna, syntezatory
David Lundberg – fortepian elektryczny, organy, mellotron
Gabriel Tapper – gitara basowa, syntezator basowy
Alexander Skepp – perkusja, instrumenty perkusyjne

gościnnie:
Jesper Skarin – instrumenty perkusyjne

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Tu miejsce na labirynt…: Przestrzeń, która jest w nas
Sebastian Chosiński

24 IX 2020

Sekstet z Oslo ma w Polsce gorliwych wyznawców. Ciężko zresztą na to przez niemal ćwierć wieku pracował. Choć tak naprawdę popularność Gazpacho wykroczyła poza granice Skandynawii dopiero po podpisaniu kontraktu z brytyjską wytwórnią Kscope. Od tamtej pory grupa wydała już pięć płyt studyjnych, w tym tę najnowszą – „Fireworker” – będącą znakomitym przykładem ambitnego rocka (neo)progresywnego.

więcej »

Krótko o muzyce: Teatr Marzeń w wersji norweskiej
Sebastian Chosiński

22 IX 2020

Na debiut płytowy Norwegowie czekali sześć lat. Album, którego tytuł – „Taskaha” – jest jednocześnie nazwą zespołu, wydali za własne pieniądze za pośrednictwem założonej przez siebie firmy. Jak podkreślają, był to ich świadomy wybór. Chcieli mieć bowiem pełną kontrolę nad stylem i brzmieniem.

więcej »

Tu miejsce na labirynt…: Chłodne piękno natury
Sebastian Chosiński

17 IX 2020

Kontrabasista Maciej Garbowski i perkusista Krzysztof Gradziuk stanowią nie tylko dwie trzecie tria RGG; są także wziętymi sidemanami, którzy angażują się w wiele pobocznych projektów jazzowych. Jednym z nich jest kierowana prze skrzypka Marcina Hałata formacja The Owl, która po trzech latach powróciła za sprawą albumu „Improcode”. Tym razem zapraszając do współpracy cenionego niemieckiego pianistę Pabla Helda.

więcej »

Polecamy

Na ulicach Babilonu gaz

Zagraj to jeszcze raz Sam:

Na ulicach Babilonu gaz
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Lament zniewolonego ludu
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Perwersyjna poezja miłosna
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Gruby cover
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Z sąsiedzkim pozdrowieniem
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Hardkorowa terapia
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Ino wpierw ciulnę ją sztachelką
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Ups… tak im wyszło
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Do góry, kangury!
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Który miś dla której dziewczyny
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Zobacz też

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.