Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 24 października 2021
w Esensji w Esensjopedii

Gösta Berlings Saga
‹Konkret Musik›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułKonkret Musik
Wykonawca / KompozytorGösta Berlings Saga
Data wydania24 lipca 2020
Wydawca Inside Out Music
NośnikCD
Czas trwania43:23
Gatunekrock
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
W składzie
Rasmus Booberg, David Lundberg, Gabriel Tapper, Alexander Skepp, Jesper Skarin
Utwory
CD1
1) Släpad05:07
2) Vinsta guldklocka04:42
3) Basement Traps02:39
4) Close to Home03:02
5) Konkret Musik04:14
6) Closing Borders01:00
7) To Never Return06:16
8) Instrument VI01:58
9) The Pugilist04:44
10) A Fucking Good Man01:46
11) Förbifart Stockholm04:23
12) A Question of Currency03:33
Wyszukaj / Kup

Krótko o muzyce: Dokąd ta droga prowadzi?
[Gösta Berlings Saga „Konkret Musik” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Nie mam pewności, czy wydany w końcu lipca tego roku najnowszy album studyjny progresywnej formacji Gösta Berlings Saga – zatytułowany „Konkret Musik” – powstawał już w czasie epidemii i ogłoszonego niemal w całej Europie lockdownu. Na to jednak wskazywałyby tytuły niektórych utworów i niekiedy dość klaustrofobiczny charakter kompozycji.

Sebastian Chosiński

Krótko o muzyce: Dokąd ta droga prowadzi?
[Gösta Berlings Saga „Konkret Musik” - recenzja]

Nie mam pewności, czy wydany w końcu lipca tego roku najnowszy album studyjny progresywnej formacji Gösta Berlings Saga – zatytułowany „Konkret Musik” – powstawał już w czasie epidemii i ogłoszonego niemal w całej Europie lockdownu. Na to jednak wskazywałyby tytuły niektórych utworów i niekiedy dość klaustrofobiczny charakter kompozycji.

Gösta Berlings Saga
‹Konkret Musik›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułKonkret Musik
Wykonawca / KompozytorGösta Berlings Saga
Data wydania24 lipca 2020
Wydawca Inside Out Music
NośnikCD
Czas trwania43:23
Gatunekrock
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
W składzie
Rasmus Booberg, David Lundberg, Gabriel Tapper, Alexander Skepp, Jesper Skarin
Utwory
CD1
1) Släpad05:07
2) Vinsta guldklocka04:42
3) Basement Traps02:39
4) Close to Home03:02
5) Konkret Musik04:14
6) Closing Borders01:00
7) To Never Return06:16
8) Instrument VI01:58
9) The Pugilist04:44
10) A Fucking Good Man01:46
11) Förbifart Stockholm04:23
12) A Question of Currency03:33
Wyszukaj / Kup
Sztokholmska formacja Gösta Berlings Saga zaliczana jest do zespołów rockowo-progresywnych, chociaż po wysłuchaniu jej najnowszej produkcji można nabrać co do tego pewnych wątpliwości. I nie chodzi tu tylko o to, że instrumentami dominującymi na płycie są syntezatory; to także kwestia podejścia do konstrukcji utworów, ich nastroju, w końcu – zaskakująco introwertycznego charakteru. Stąd właśnie myśl, że – podobnie jak muzyka zawarta na zbliżonym stylistycznie w pełni solowym debiucie Mariusza Dudy z Riverside i Lunatic Soul „Lockdown Spaces” (2020) – materiał, jaki znalazł się na albumie „Konkret Musik” może być efektem wywołanego pandemią odosobnienia. I tu od razu dwa zastrzeżenia: pierwsze – że to jedynie domysł (na razie niepotwierdzony żadnymi doniesieniami z obozu zespołu), drugie – że stylistyczne pokrewieństwo z dziełem Polaka nie dotyczy kwestii instrumentacji i rozmachu.
„Konkret Musik” to – bez wątpienia – album koncepcyjny. Historia rozpisana na dwanaście rozdziałów – dłuższych i krótszych, stonowanych i energetycznych, mrocznych i, choć w mniejszym stopniu, poszukujących nadziei. Dużo tu nawiązań do muzyki elektronicznej z lat 80. ubiegłego wieku i współczesnego ambientu; nie brakuje również – jak i u Mariusza Dudy – inspiracji późnym Kraftwerkiem (vide „Basement Traps”). Płytę nagrano w tym samym składzie, co poprzednią – „Et Ex” (2018). Co oznacza, że gitarzysta Rasmus Booberg zdążył już na dobre zadomowić się w zespole. Nową twarzą w studiu był natomiast perkusjonista Jesper Skarin, który w poprzednich latach dał się poznać z występów w stonerowych Fingerspitzengefühl i będącym jego kontynuacją Switch Opens oraz – jako gość – w progresywnym Carptree. Na „Konkret Musik” dane było mu więc wejść w skórę Mattiasa Olssona, który podobną rolę odegrał na „Sersophane” (2016).
Wróćmy jednak do zawartości „Konkret Musik”! Początek jest klasycznie ambientowy („Släpad”), choć już chwilę później – vide „Vinsta guldklocka” – robi się, głównie za sprawą gitary Booberga, progresywnie. Syntezatory ani na moment jednak nie schodzą na drugi plan – do nich należą i Kraftwerkowy „Basement Traps”, i nostalgiczny „Close to Home”, i nawet będący jego przeciwieństwem numer tytułowy. Ponury, pełen sprzężeń „Closing Borders” jest zaś introdukcją do transowego, wspaniale rozwijającego się „To Never Return” (notabene najlepszego fragmentu całej płyty). Dalej też jest – na przemian – dynamicznie i stonowanie: gdy „Instrument VI” łagodzi emocje, to „The Pugilist” je rozpala. Co ciekawe, im bliżej końca tym bardziej marszowo się robi – taki rytm dominuje w „A Fucking Good Man”, przewija się w ciężkim i powolnym „Förbifart Stockholm”, wreszcie zamyka „A Question of Currency”. Pytanie tylko, dokąd i po co tak maszerujemy? Ale na nie odpowiedzi poszukajcie już sami, uważnie wsłuchując się w „Konkret Musik”.
koniec
6 sierpnia 2020
Skład:
Rasmus Booberg – gitara elektryczna, syntezatory
David Lundberg – fortepian elektryczny, organy, mellotron
Gabriel Tapper – gitara basowa, syntezator basowy
Alexander Skepp – perkusja, instrumenty perkusyjne

gościnnie:
Jesper Skarin – instrumenty perkusyjne

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Poobiednie lenistwo
Sebastian Chosiński

19 X 2021

Po „Continuation” i „Suicie słonecznej” nadeszła pora na „Afternoon” – trzeci album z archiwaliami Koman Bandu. Tym razem do słuchaczy trafiły nagrania z 1981 roku, stylistycznie dalekie od tego, co zespół grał w latach 70. Dla wielbicieli fusion płyta może być lekkim rozczarowaniem, ale ci, którzy gustują w instrumentalnym funku i soulu będą na pewno ukontentowani.

więcej »

Śpij, kochanie, po słonecznej stronie ulicy
Sebastian Chosiński

14 X 2021

Materiał opublikowany na „Saxesful Vol. II” przez trzy lata spoczywał w archiwum. Trębacz Piotr Schmidt zdecydował się upublicznić go latem tego roku, dedykując przy okazji swemu zmarłemu miesiąc wcześniej ojcu – postaci ważnej nie tylko, co oczywiste, dla samego artysty, ale całego polskiego jazzu. Podobnie jak w przypadku „Saxesful”, tu również słyszymy wspomagających Kwartet Schmidta wybitnych polskich saksofonistów.

więcej »

Tu miejsce na labirynt…: Tradycja jest warownym murem
Sebastian Chosiński

12 X 2021

Three Seasons, Siena Riot, Witchcraft – to zespoły, których nazwy nie są obce żadnemu wielbicielowi skandynawskiego hard rocka i metalu. To teraz wyobraźcie sobie, że z każdej z tych formacji wybieramy jednego muzyka i tworzymy z nich supertrio. Jak mogłoby się nazywać? Nie będzie Wooden Fields. A tytuł płyty? Żeby za dużo nie kombinować – taki sam!

więcej »

Polecamy

Murray Head – Judasz nocą w Bangkoku

A pamiętacie…:

Murray Head – Judasz nocą w Bangkoku
— Wojciech Gołąbowski

Ryan Paris – słodkie życie
— Wojciech Gołąbowski

Gazebo – lubię Szopena
— Wojciech Gołąbowski

Crowded House – hejnał hejnałem, ale pogodę zabierz ze sobą
— Wojciech Gołąbowski

Pepsi & Shirlie – ból serca
— Wojciech Gołąbowski

Chesney Hawkes – jeden jedyny
— Wojciech Gołąbowski

Nik Kershaw – czyż nie byłoby dobrze (wskoczyć w twoje buty)?
— Wojciech Gołąbowski

Howard Jones – czym właściwie jest miłość?
— Wojciech Gołąbowski

The La’s – ona znowu idzie
— Wojciech Gołąbowski

T’Pau – marzenia jak porcelana w dłoniach
— Wojciech Gołąbowski

Zobacz też

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.