Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 6 maja 2021
w Esensji w Esensjopedii

Boris Griebienszczikow [Борис Гребенщиков]
‹Услышь меня, хорошая›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułУслышь меня, хорошая
Wykonawca / KompozytorBoris Griebienszczikow [Борис Гребенщиков]
Data wydania21 października 2020
Nośnikcyfrowy
Gatunekfolk
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
W składzie
Boris Griebienszczikow [Борис Гребенщиков]
Utwory
Pliki
1) Случай в Ватикане01:57
2) Лейся, песня02:06
3) Песня о встречном04:16
4) Славное море, священный Байкал04:20
5) Когда весна придет, не знаю04:06
6) Катя-Катерина04:16
7) То не ветер ветку клонит02:26
8) Снился мне сад03:48
9) Таруса03:42
10) Дом02:27
11) Услышь меня, хорошая02:38
12) Северо-Запад02:34
13) Крутится-вертится шар голубой01:19
Wyszukaj / Kup

Z dobrego serca, z potrzeby duszy
[Boris Griebienszczikow [Борис Гребенщиков] „Услышь меня, хорошая” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
W miesiąc po publikacji nowego, choć składankowego, albumu formacji Аквариум [Akwarium] jej lider, Boris Griebienszczikow, wypuścił na rynek nowe wydawnictwo. Tym razem jest to wydany, jak na razie tylko w formie cyfrowej, longplay „Услышь меня, хорошая”, z którego dochód przeznaczony zostanie na cele charytatywne. Rocka tu nie usłyszycie, jest za to kilkadziesiąt minut folku i rosyjskiego szansonu.

Sebastian Chosiński

Z dobrego serca, z potrzeby duszy
[Boris Griebienszczikow [Борис Гребенщиков] „Услышь меня, хорошая” - recenzja]

W miesiąc po publikacji nowego, choć składankowego, albumu formacji Аквариум [Akwarium] jej lider, Boris Griebienszczikow, wypuścił na rynek nowe wydawnictwo. Tym razem jest to wydany, jak na razie tylko w formie cyfrowej, longplay „Услышь меня, хорошая”, z którego dochód przeznaczony zostanie na cele charytatywne. Rocka tu nie usłyszycie, jest za to kilkadziesiąt minut folku i rosyjskiego szansonu.

Boris Griebienszczikow [Борис Гребенщиков]
‹Услышь меня, хорошая›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułУслышь меня, хорошая
Wykonawca / KompozytorBoris Griebienszczikow [Борис Гребенщиков]
Data wydania21 października 2020
Nośnikcyfrowy
Gatunekfolk
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
W składzie
Boris Griebienszczikow [Борис Гребенщиков]
Utwory
Pliki
1) Случай в Ватикане01:57
2) Лейся, песня02:06
3) Песня о встречном04:16
4) Славное море, священный Байкал04:20
5) Когда весна придет, не знаю04:06
6) Катя-Катерина04:16
7) То не ветер ветку клонит02:26
8) Снился мне сад03:48
9) Таруса03:42
10) Дом02:27
11) Услышь меня, хорошая02:38
12) Северо-Запад02:34
13) Крутится-вертится шар голубой01:19
Wyszukaj / Kup
To nie jest działanie podejmowane doraźnie ani pod publiczkę. Dyrektor największej petersburskiej noclegowni „Noczlieżka” Grigorij Swierdlin nie ukrywa bowiem, że lider Akwarium wspiera działalność jego placówki na różne sposoby już od wielu lat. Teraz postanowił wydać album – jak na razie tylko w wersji cyfrowej – zawierający zarejestrowane na przestrzeni dwóch dekad (mniej więcej od połowy lat 90. ubiegłego wieku) pieśni ludowe i bardowskie oraz miejskie romanse. Poza trzema kompozycjami (w tym jedną instrumentalną) samego Borisa Borisowicza Griebienszczikowa są to covery doskonale znanych utworów z czasów carskich bądź radzieckich.
Co ciekawe, płyta ta była gotowa do publikacji – jako „Золотой букет” – już cztery lata temu (i nawet pojawiła się nielegalnie w sieci), ale wtedy na przeszkodzie do jej oficjalnego wydania stanęły nierozstrzygnięte kwestie związane z prawami autorskimi. Griebienszczikow wspominał wówczas, że niektórzy autorzy zażądali takich kwot, iż całe przedsięwzięcie stałoby się już na starcie mocno deficytowe. Co zmieniło się od 2016 roku? Być może część twórców, przekonana do tego przez Borisa Borisowicza, zrezygnowała z pierwotnie wysuwanych roszczeń, a może odpowiedź na pytanie kryje się w zniknięciu z tracklisty wydawnictwa jednego utworu („Тёмная ночь”). Najważniejsze jednak, że wreszcie można legalnie cieszyć się tymi pieśniami, spośród których przynajmniej połowa powinna być dobrze kojarzona również w Polsce.
Zawarte na „Услышь меня, хорошая” kompozycje można podzielić na trzy kategorie. Pierwsza z nich to folkowo zaaranżowane – głównie na gitarę akustyczną i akordeon (ale też puzon i skrzypce) – pieśni ludowe, jak chociażby „Случай в Ватикане” (znany także w wykonaniu Włodzimierza Wysockiego jako „В Ватикане прошёл мелкий дождичек”), „Славное море, священный Байкал” oraz „Крутится-вертится шар голубой”. Druga to szansonowe wykonania piosenek z popularnych filmów radzieckich – vide „Песня о встречном” z „Turbiny 50 000” (1932) Fridricha Ermlera i Siergieja Jutkiewicza, wspomniany już „Крутится-вертится шар голубой” z „Młodości Maksima” (1934) Grigorija Kozincewa i Leonida Trauberga, „Лейся, песня” z „Siedmiu śmiałych” (1936) Siergieja Gierasimowa, ale nade wszystko zachwycająca nostalgicznym nastrojem „Когда весна придет, не знаю” z doskonałego melodramatu Feliksa Mironiera i Marlena Chucyjewa „Wiosna na ulicy Zarzecznej” (1956).
Ostatnią kategorię stanowią utwory skomponowane przez lidera Akwarium. Są tutaj wprawdzie tylko trzy, ale za to doskonałe. To stylizowana na przedwojenny romans Aleksandra Wertyńskiego „Катя-Катерина” (z tekstem napisanym przez samego Griebienszczikowa), przypominający czastuszkę „Дом” do wiersza undergroundowego leningradzkiego poety Olega Grigorjewa (1943-1992) oraz chwytający za serce instrumentalny „Северо-Запад”, w którym istotną rolę odgrywa akordeon nieżyjącego już muzyka Akwarium Siergieja Szczurakowa (1960-2007). Dla osób uważnie śledzących solowe dokonania Borisa Borisowicza nowa płyta nie będzie żadnym zaskoczeniem – artysta lubi od czasu do czasu sięgać po lżejszy, ale wcale nie mniej ambitny repertuar, stanowiący idealne uzupełnienie tego, co nagrywa w głównym nurcie swojej twórczości (patrz inne tegoroczne wydawnictwa: „Знак Огня”, „Песни Джорджа”).
koniec
29 października 2020
Podstawowy skład:
Boris Griebienszczikow – śpiew, gitara akustyczna
i inni

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Tu miejsce na labirynt…: Przetarty szlak i skoki w bok
Sebastian Chosiński

6 V 2021

Serbski kwartet Eyot (bądź EYOT – taka pisownia również bywa przez muzyków stosowana) nie rozpieszcza wielbicieli. Ostatnio na swoje kolejne płyty każe bowiem czekać aż trzy lata. Tyle czasu minęło pomiędzy ukazaniem się albumów „Similarity” i „Innate” i tyle też trzeba było czekać na ukazanie się „557799”. Inna sprawa, że kiedy już dostajemy do ręki nowe dzieło grupy Dejana Ilijicia – na pewno nie czujemy się zawiedzeni.

więcej »

Gdyby Puebla leżała na Śląsku…
Sebastian Chosiński

4 V 2021

Przed laty ważną pozycję w polskim jazzie i rocku zdobył kubański perkusjonista José Torres; dzisiaj w jego ślady może pójść inny Latynos – meksykański skrzypek Eduardo Bortolotti (Lopez). Nad Wisłą osiedlił się on dziewięć lat temu, a w tym roku wydał swój debiutancki album – „Huapango Nights” – na którym połączył wpływy muzyki ludowej z Ameryki Środkowej z typowo europejskim jazzem.

więcej »

Krótko o muzyce: Piekielne basy
Sebastian Chosiński

29 IV 2021

Trójmiejski kwartet Hellvoid to ewenement na rodzimym rynku. W składzie zespołu nie ma bowiem gitarzysty solowego, jest za to dwóch basistów, spośród których jeden zajmuje się wykonywaniem partii solowych. Świat rocka nie takie jednak dziwy już widział. Najważniejsze, że pełnowymiarowy debiut zespołu – „Bass and Roll, Vol. 1” – to dzieło, po które warto sięgnąć.

więcej »

Polecamy

Murray Head – Judasz nocą w Bangkoku

A pamiętacie…:

Murray Head – Judasz nocą w Bangkoku
— Wojciech Gołąbowski

Ryan Paris – słodkie życie
— Wojciech Gołąbowski

Gazebo – lubię Szopena
— Wojciech Gołąbowski

Crowded House – hejnał hejnałem, ale pogodę zabierz ze sobą
— Wojciech Gołąbowski

Pepsi & Shirlie – ból serca
— Wojciech Gołąbowski

Chesney Hawkes – jeden jedyny
— Wojciech Gołąbowski

Nik Kershaw – czyż nie byłoby dobrze (wskoczyć w twoje buty)?
— Wojciech Gołąbowski

Howard Jones – czym właściwie jest miłość?
— Wojciech Gołąbowski

The La’s – ona znowu idzie
— Wojciech Gołąbowski

T’Pau – marzenia jak porcelana w dłoniach
— Wojciech Gołąbowski

Zobacz też

Tegoż twórcy

Ogień wciąż płonie, gniew nie wygasa
— Sebastian Chosiński

Obyś (nie) żył w takich czasach!
— Sebastian Chosiński

Płacz nad losem świata
— Sebastian Chosiński

Tegoż autora

Przyjaciel sprzed lat
— Sebastian Chosiński

Gdyby Puebla leżała na Śląsku…
— Sebastian Chosiński

Krwawe Puerto Blanco
— Sebastian Chosiński

Odkrywanie wewnętrznego Kosmosu
— Sebastian Chosiński

Kaplica w Berezie
— Sebastian Chosiński

Fajnie napić się Koka-Koli
— Sebastian Chosiński

Zdradzony i poniżony
— Sebastian Chosiński

Gdy ostatni zabrzmiał dzwonek…
— Sebastian Chosiński

W brunatnym jądrze ciemności
— Sebastian Chosiński

O świecie, którego już nie ma
— Sebastian Chosiński

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.