Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 24 września 2023
w Esensji w Esensjopedii

Jordan Rudess
‹Notes on a dream›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułNotes on a dream
Wykonawca / KompozytorJordan Rudess
Data wydania2 lipca 2009
NośnikCD
Czas trwania53:23
Gatunekrock
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Utwory
CD1
1) Through Her Eyes5:22
2) Lifting Shadows Off a Dream6:05
3) Perpetuum Mobile2:13
4) The Silent Man4:24
5) Another Day5:35
6) Hollow Years4:11
7) The Grand Escapement4:20
8) The Spirit Carries On5:44
9) Speak To Me6:55
10) The Answer Lies Within4:15
11) Collision Point1:09
12) Vacant3:18
Wyszukaj / Kup

Nowe szaty króla
[Jordan Rudess „Notes on a dream” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Dla tych, którym nie przypadła do gustu najnowsza płyta Dream Theater, Jordan Rudess - klawiszowiec tej grupy - przygotował miłą niespodziankę. Wydał album „Notes on a dream”, na którym znalazły się znane utwory nowojorskich progmetalowców w zupełnie odmiennej formie. Trzeba przyznać, że wywracają dotychczasowy wizerunek do góry nogami.

Przemysław Dobrzyński

Nowe szaty króla
[Jordan Rudess „Notes on a dream” - recenzja]

Dla tych, którym nie przypadła do gustu najnowsza płyta Dream Theater, Jordan Rudess - klawiszowiec tej grupy - przygotował miłą niespodziankę. Wydał album „Notes on a dream”, na którym znalazły się znane utwory nowojorskich progmetalowców w zupełnie odmiennej formie. Trzeba przyznać, że wywracają dotychczasowy wizerunek do góry nogami.

Jordan Rudess
‹Notes on a dream›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułNotes on a dream
Wykonawca / KompozytorJordan Rudess
Data wydania2 lipca 2009
NośnikCD
Czas trwania53:23
Gatunekrock
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Utwory
CD1
1) Through Her Eyes5:22
2) Lifting Shadows Off a Dream6:05
3) Perpetuum Mobile2:13
4) The Silent Man4:24
5) Another Day5:35
6) Hollow Years4:11
7) The Grand Escapement4:20
8) The Spirit Carries On5:44
9) Speak To Me6:55
10) The Answer Lies Within4:15
11) Collision Point1:09
12) Vacant3:18
Wyszukaj / Kup
Jordan Rudess swą muzyczną podróż zaczynał jeszcze w latach 80. Udzielał się w różnych projektach mało znanych muzyków, zdobywając jednocześnie renomę jednego z najzdolniejszych klawiszowców w Stanach. W 1993 roku nagrał swą pierwszą solową płytę zatytułowaną „Listen”, która przyniosła mu wielkie uznanie krytyki. Punktem zwrotnym w jego karierze był rok 1998 i udział w projekcie Liquid Tension Experiment, w którym po raz pierwszy spotkał się z członkami Dream Theater – perkusistą Mike′em Portnoyem oraz gitarzystą Johnem Petruccim (w projekcie na basie grał nie byle kto, bo sam Tony Levin, znany choćby z King Crimson czy długoletniej współpracy z Peterem Gabrielem). To właśnie wtedy członkowie Teatru Marzeń, będąc pod wrażeniem nieprzeciętnych umiejętności Rudessa, zaproponowali mu, by przyłączył się do zespołu - co zrobił bez wahania. I tak od 1999 roku oraz albumu „Metropolis pt. 2” Jordan Rudess nieprzerwanie pozostaje w szeregach najbardziej znanego progmetalowego zespołu na świecie.
Teraz, z okazji 10-lecia współpracy z Teatrem Marzeń, wydał kolejny solowy album będący zestawem dziewięciu instrumentalnych wersji utworów Dream Theater (trzy pozostałe kompozycje są wyłącznie jego autorstwa) zaaranżowanych wyłącznie na fortepian. Pomysł ten okazał się genialny w swojej prostocie. Nie ma tu perkusji, basu, gitary elektrycznej ani syntezatorów - tworzy to niezwykle kameralną i wyrafinowaną atmosferę, w której możemy się poczuć, jakbyśmy słuchali Brahmsa, a nie utworów progmetalowej kapeli.
Oczywiście Rudess nie poszedł na łatwiznę i nie odegrał mechanicznie utworów Dream Theater nuta w nutę. W każdym z nich są dodatkowe smaczki, nowe interpretacje, wariacje. Niektóre kawałki trudno za pierwszym razem rozpoznać (np. „Another Day”). Są też takie, które pozostały właściwie w niezmienionej formie, ale w fortepianowej aranżacji zyskały na dostojności („Hollow Years”). Wszystko to sprawia, że słuchacz zaczyna zupełnie inaczej postrzegać utwory autorstwa muzyków Teatru Marzeń. Przede wszystkim płyta ta pozwala przekonać się, że nie są oni tylko i wyłącznie mechanicznymi wymiataczami, ale też wybitnymi kompozytorami, co nie każdy potrafi dostrzec w gąszczu wirtuozerskich popisów, które można usłyszeć w oryginalnych wersjach.
Ci, którzy mieli okazję usłyszeć próbkę możliwości Rudessa, wiedzą, że należy on do ścisłej czołówki współczesnych pianistów. Jeśli jednak ktoś w to nie wierzył, to album „Notes on a dream” nie pozostawia żadnych wątpliwości. Płyta ta stanowi nie tylko swego rodzaju podsumowanie jego obecności w Dream Theater, ale jest też elementarzem jego drogi jako muzyka i artysty. Nie brak tu zarówno przyprawiających o zawrót głowy, szalonych popisów, jak i spokojnych, pięknych i stonowanych dźwięków.
„Notes on a dream” to wyjątkowe wydawnictwo. Stanowi pomost pomiędzy często przenikającymi się światami muzyki klasycznej i progresywnej. Warto je poznać, by przekonać się, że podziały w muzyce są sztuczne i nie należy się ich kurczowo trzymać.
koniec
2 października 2009

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Utopijna opowieść weselna
Sebastian Chosiński

22 IX 2023

Izraelskie trio jazzowe Shalosh od pięciu lat związane jest z monachijską wytwórnią ACT, dla której nagrało właśnie swój trzeci (a szósty w ogóle) album – „Tales of Utopia”. Wbrew pozorom nie znajdziemy na nim muzyki klezmerskiej, aczkolwiek pewne elementy folkloru żydowskiego do muzyki artystów z Tel Awiwu mimo wszystko przeniknęły.

więcej »

Tu miejsce na labirynt…: Moment, którego nie da się zapomnieć
Sebastian Chosiński

21 IX 2023

Choć album „In This Forever Unfolding Moment” sygnuje jedynie kontrabasista Vilhelm Bromander, w rzeczywistości został on nagrany przez big band, w którym pojawiają się takie tuzy skandynawskiego jazzu improwizowanego, jak Martin Küchen, Christer Bothén, Mats Äleklint, Mattias Ståhl i Alex Zethson. Efektem ich (i jeszcze kilkorga innych muzyków) pracy jest doskonała muzyka, której majestat w niczym nie ustępuje nostalgii.

więcej »

Grać obrazami, malować dźwiękami
Sebastian Chosiński

20 IX 2023

Piotr Komosiński – połowa duetu POLA – postanowił sprawić sobie prezent na trzydziestolecie działalności artystycznej. Wydanie albumu z gatunku „greatest hits” nie wchodziło w rachubę. Zdecydował się więc na wydawnictwo zbierające powstałe w ciągu ostatnich kilku lat instrumentalne kompozycje z pogranicza jazzu i elektroniki. Tak narodziły się „Wietrzne historie”.

więcej »

Polecamy

Murray Head – Judasz nocą w Bangkoku

A pamiętacie…:

Murray Head – Judasz nocą w Bangkoku
— Wojciech Gołąbowski

Ryan Paris – słodkie życie
— Wojciech Gołąbowski

Gazebo – lubię Szopena
— Wojciech Gołąbowski

Crowded House – hejnał hejnałem, ale pogodę zabierz ze sobą
— Wojciech Gołąbowski

Pepsi & Shirlie – ból serca
— Wojciech Gołąbowski

Chesney Hawkes – jeden jedyny
— Wojciech Gołąbowski

Nik Kershaw – czyż nie byłoby dobrze (wskoczyć w twoje buty)?
— Wojciech Gołąbowski

Howard Jones – czym właściwie jest miłość?
— Wojciech Gołąbowski

The La’s – ona znowu idzie
— Wojciech Gołąbowski

T’Pau – marzenia jak porcelana w dłoniach
— Wojciech Gołąbowski

Zobacz też

Tegoż autora

Nihil Novi
— Przemysław Dobrzyński

Ostateczna granica?
— Przemysław Dobrzyński

Supergrupa: Reaktywacja
— Przemysław Dobrzyński

Czarne chmury nad Teatrem Marzeń
— Przemysław Dobrzyński

Potęga boskiego głosu
— Przemysław Dobrzyński

Przeboje w purpurowym deszczu
— Przemysław Dobrzyński

Pustynia pełna dźwięków
— Przemysław Dobrzyński

A imię jego 44:44
— Przemysław Dobrzyński

Nowoczesne oblicze metalu
— Przemysław Dobrzyński

Green Day w trzech aktach
— Przemysław Dobrzyński

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.