Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 16 maja 2021
w Esensji w Esensjopedii
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup

Moje komiksy, vol.1, cz. 2

W 2019 roku nakładem wydawnictwa Kurc ukazała się moja książka poświęcona opowieściom obrazkowym. Tworząc „Moje komiksy. Vol 1. Od Tajfuna do Supermana” miałem zamiar podzielić się z czytelnikami wrażeniami związanymi lekturą, ale chciałem również, żeby znalazły się w niej moje rysunki. Każdy rozdział miał mieć swoją ilustrację.

Paweł Ciołkiewicz

Moje komiksy, vol.1, cz. 2

W 2019 roku nakładem wydawnictwa Kurc ukazała się moja książka poświęcona opowieściom obrazkowym. Tworząc „Moje komiksy. Vol 1. Od Tajfuna do Supermana” miałem zamiar podzielić się z czytelnikami wrażeniami związanymi lekturą, ale chciałem również, żeby znalazły się w niej moje rysunki. Każdy rozdział miał mieć swoją ilustrację.
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
Miały to być wariacje na temat znanych okładek komiksowych dopasowane do treści poszczególnych rozdziałów. Niestety tego drugiego planu nie udało się zrealizować. Rysunki jednak powoli powstawały. No i wreszcie są! Późno, bo późno, ale jednak… Być może znajdą się w drugim wydaniu książki, o ile do niego dojdzie, ale zanim to nastąpi można obejrzeć je w niniejszej galerii. Tu znajduje się pierwsza część rysunków, a poniżej umieszczamy kolejne ilustracje. Tym razem odnoszą się one do rozdziałów o amerykańskich superbohaterach.
7. Czarna Pantera na czerwonym dywanie
Czarna Pantera zadebiutował na komiksowych planszach w roku 1966. Wtedy to w „Fantastic Four” #52 po raz pierwszy swoją walkę ze złem rozpoczął T’Challa – król i obrońca Wakandy. W ilustracji wykorzystałem okładkę magazynu „Jungle Action” #23 z roku 1973, na której Czarna Pantera pozuje w efektowny sposób. W tle nie mniej spektakularnie prezentują się inni marvelowscy herosi – tu z kolei można dostrzec nawiązania do okładki magazynu „Avengers” # 4 z roku 1964. W tym rozdziale traktuję superbohaterów jako elementy skomplikowanego mechanizmu przemysłu kulturalnego nastawionego wyłącznie na zysk. Czy jednak faktycznie taka perspektywa jest dziś uprawniona?
8. Superman – pomiędzy cyrkiem i polityką
Superman zadebiutował na komiksowych planszach w roku 1938 w pierwszy numerze magazynu „Action Comics”. Okładka tego magazynu stała się już legendarna, a dynamiczna poza herosa była wielokrotnie przetwarzana i reinterpretowana. Stała się także przedmiotem wialu analiz. Także i ja pozwoliłem sobie skonstruować ilustrację do rozdziału o narodzinach Supermana według tego schematu. W tej wersji jednak przybysz z planety Krypton nie rzuca zielonego samochodu na skały, ale rozprawia się z komiksowymi herosami. Przy okazji porozrzucał po ulicy wiele innych – niemal równie sławnych – komiksów. Można pobawić się w odgadywanie ich tytułów.
9. Batman i nietoperze
Podobny wzór zastosowałem w ilustracji do kolejnego rozdziału – tym razem poświęconego Batmanowi. Tu również wzorcem była okładka magazynu, w którym swój pierwszy występ zaliczył Mroczny Rycerz – „Detective Comics” #27 z 1939 roku. Rozdział opowiada o początkach Batmana i jego zażyłych relacjach z nietoperzami. Wspominam także o twórcach tej postaci oraz niefortunnych zdarzeniach, które doprowadziły do tego, że jeden z nich został niemal zupełnie zapomniany. Na szczęście dziś wkład Billa Fingera w kreację Batmana nie jest już owiany aurą tajemnicy.
10. Batman i szaleńcy. Piętno szaleństwa w Azylu Arkham
Ilustracja rozdziału o „Azylu Arkham” nawiązuje do dwóch genialnych rysunków Kelleya Jonesa, które wprawdzie pierwotnie powstały jako okładki do sagi „Knightfall” („Batman” #491, #493; 1993), ale TM-Semic swego czasu wykorzystał je jako okładki do opowieści „Ostatni Arkham” ze scenariuszem Alana Granta i świetnymi rysunkami nieodżałowanego Norma Breyfogle’a (1994). W tej historii, podobnie jak w dziele Granta Mrisona i Dave’a McKeana Batman trafia do upiornego szpitala dla obłąkanych. Na ilustracji chciałem uchwycić cierpienia Granta Morrisona, który maltretował się brakiem snu, pracując nad scenariuszem tej opowieści oraz niechęć Dave’a McKeana do rysowania opowieści o bohaterach w rajtuzach.
11. Pomiędzy ironią i afirmacją. Współczesne oblicza superbohaterstwa
Nie tylko bohaterowie wywodzący się ze złotej ery przywdziewają dziś majtki na rajtuzy i biegają po dachach, trzepocząc pelerynami. Nowi superbohaterowie cały czas powstają, ale nie są już tak jednowymiarowi i… bohaterscy. Współcześni twórcy wykorzystują ten motyw na bardzo różne sposoby. Jedni starają się wydobyć z ogranych schematów narracyjnych wartościowe elementy, inni bezlitośnie rozprawiają się z ideą superbohaterstwa. Ilustracja do rozdziału nawiązuje do okładki pierwszego numeru serii „Chłopaki”, która stanowi radykalą krytykę superbohaterszczyzny. Na rysunku widać także bohaterów z pozostałych trzech komiksów opisywanych w rozdziale – „Dziedzictwo Jowisza”, „Czarny Młot” oraz „Top 10”.
12. Zamiast zakończenia. Czy komiksy są ważne?
Stan Lee zrewolucjonizował komiks superbohaterski i stał się jego ambasadorem na świecie. Całe życie poświęcił opowieściom obrazkowym. Jego śmierć zasmuciła fanów i odbiła się szerokim echem w świecie popkultury. Jak to zwykle w takich wypadkach bywa, nie zabrakło także złoczyńców, którzy postanowili wykorzystać ten moment, by zaznaczyć swoją obecność w mediach, a może i przejąć władzę nad światem. W rozdziale opisuję takie spektakularne starcie. Ilustracja odnosi się natomiast do okładki magazynu „Avengers” #1 z roku 1963, w którym to Stan Lee wspólnie ze Jackiem Kirby’m powołali do zycia superbohaterską drużynę.
koniec
11 kwietnia 2021
[«][‹] 2 z 2 [›][»]

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Paweł Ciołkiewicz, „Tadeusz Baranowski”

Twórcy komiksów: Polska, część 1
Paweł Ciołkiewicz

16 V 2021

W latach siedemdziesiątych i osiemdziesiątych wyobraźnią młodych czytelników rządzili twórcy komiksów publikujący w „Świecie Młodych” czy „Relaksie”. Niektórzy z nich wydawali również osobne albumy, sprzedające się w ogromnych nakładach. Dziś ich dzieła pozostają ważnym elementem polskiej popkultury. Spójrzmy zatem na kilka komiksowych osobowości.

więcej »
Adam Kordaś, Detector

Okładka: Detector
Adam Kordaś

13 V 2021

więcej »

Polecamy

Zobacz też

Inne recenzje

Moje komiksy, vol.1, cz. 1
— Paweł Ciołkiewicz

O komiksach z miłością i znawstwem
— Marcin Mroziuk

Z tego cyklu

Moje komiksy, vol.1, cz. 1
— Paweł Ciołkiewicz

Tegoż autora

Odbicie w lustrze
— Paweł Ciołkiewicz

Nowe życie
— Paweł Ciołkiewicz

Większa wróżka
— Paweł Ciołkiewicz

Sąsiedzi
— Paweł Ciołkiewicz

Człowiek robotowi… człowiekiem
— Paweł Ciołkiewicz

Domek na prerii
— Paweł Ciołkiewicz

Manewry hamowania
— Paweł Ciołkiewicz

Sztuka życia
— Paweł Ciołkiewicz

Krwawy pościg
— Paweł Ciołkiewicz

Bez pracy nie ma kołaczy
— Paweł Ciołkiewicz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.