Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 18 sierpnia 2019
w Esensji w Esensjopedii

Scena

Fot. za zygmunthubner.pl

Ulisses: Everyman, czyli rzecz o inscenizacji Zygmunta Hübnera
Paweł Kozłowski

30 VIII 2015

„Ulisses”, monumentalna powieść Jamesa Joyce’a, w 1970 roku została wyreżyserowana przez Zygmunta Hübnera i wystawiona na deskach gdańskiego Teatru Wybrzeże.

więcej »

Scena za ciasna na Lód
Karolina „Nem” Cisowska

3 V 2014

Wystawienie „Lodu” Jacka Dukaja na scenie wydawało się pomysłem tak szalonym, trudnym w realizacji i niezrozumiałym, że oczywiste było, iż sama ciekawość przyciągnie do teatru na Woli w Warszawie widzów zarówno z obozu fantastycznego, jak i mainstreamowego. I sama ciekawość została zaspokojona.

więcej »

O monologach romantyków
Miłosz Cybowski

13 IV 2014

Jak dowodzą „Towiańczycy. Królowie chmur” Jolanty Janiczak, na temat polskiego romantyzmu, polskich wieszczów i ich życia można powiedzieć bardzo dużo. Szkoda tylko, że wystawiony na deskach Teatru Starego w Krakowie spektakl w reżyserii Wiktora Rubina wygląda raczej jak nieskoordynowany monolog.

więcej »
więcej »

Zajrzeć za fasadę – Magdalena Wąsowicz
(Leslie Bricusse „Jekyll & Hyde”)
3 III 2012

więcej »

Mała Esensja: Duży może więcej – Wojciech Gołąbowski
(Carlo Collodi, Ryszard Czubaczyński „Pinokio”)
26 XII 2010

więcej »

Mała Esensja: Do czego służy szafa – Wojciech Gołąbowski
(Dorota Stępień „Jaś i Małgosia”)
19 XII 2010

więcej »

Ukryte piękno Iwony, czyli groteska na cztery akty – Magdalena Mikrut
(Witold Gombrowicz „Iwona, księżniczka Burgunda”)
23 X 2010

więcej »

Scena wizjerem życia, czyli frustracje dwudziestolatki – Magdalena Mikrut
(Marta Dzido „Małż”)
7 IX 2010

więcej »

Mała Esensja: Hej ho, hej ho, na spektakl by się szło – Wojciech Gołąbowski
(Jacob Grimm, Wilhelm Grimm, Jerzy Wittlin, Jerzy Rakowiecki „Królewna Śnieżka”)
14 V 2010

więcej »

Mała Esensja: Niezbyt rozgarnięty Aleksander i jego trójgłowy Ciuńcio – Wojciech Gołąbowski
(Ladislav Dvorský „Skarb Babuchy Burczymuchy”)
28 III 2010

więcej »

Ciężkie jest życie wziętego scenarzysty – Magda Jurowicz
(Tomasz Kontny, Piotr Zalewski „Maszynopis”)
23 X 2009

więcej »

Komediowa samotność i pustka – Rafał Pikuła
(Biljana Srbljanović „Szarańcza”)
16 VII 2009

więcej »

Błądzenie na scenie – Paweł Sasko
(Jerzy Jarocki „Błądzenie”)
5 VII 2009

Publicystyka, felietony, wywiady

Moją matką była kula dyskotekowa<br/>Fot. Agnieszka ‘Achika’ Szady

Noc Kultury 2019 w Lublinie – fotorelacja
Agnieszka ‘Achika’ Szady

18 VII 2019

Prezentujemy fotorelację z bardzo małego wycinka Nocy Kultury – małego, bo gdyby chcieć odwiedzić i sfotografować wszystkie atrakcje, reporter musiałby istnieć w kilku osobach.

więcej »

Wspomnienie o Maćku
Paweł Laudański

4 VI 2019

To była końcówka lat osiemdziesiątych – 1988, choć raczej 1989 rok. Warszawa, Empik przy ul. Dąbrowskiego. Spotkanie poświęcone polskiej fantastyce socjologicznej, mającej najlepsze lata już za sobą, choć wtedy niewielu pewnie zdawało sobie z tego sprawę. Wśród prowadzących – On, redaktor działu prozy polskiej w miesięczniku „Fantastyka”, pisma, które zdobywało się wtedy spod lady, i to pomimo nakładu oscylującego w okolicy 150 tysięcy sztuk. Maciej Parowski, jeden z idoli mojej młodości.

więcej »

Ten dziwny wiek XIX: Trudne początki
Miłosz Cybowski

23 II 2019

Za początek Wielkiej Emigracji uważa się przybycie anonimowego polskiego żołnierza do Paryża w październiku 1831. Rozpoznany przez Francuzów, pozostał on w centrum spontanicznej manifestacji, która tylko dowiodła francuskiej sympatii dla Polski.

więcej »
więcej »

Pożegnania 2018 (4) – Jarosław Loretz
11 I 2019

więcej »

Pożegnania 2018 (3) – Jarosław Loretz
10 I 2019

więcej »

Pożegnania 2018 (2) – Jarosław Loretz
9 I 2019

więcej »

Pożegnania 2018 (1) – Jarosław Loretz
8 I 2019

więcej »

Miejsca, które warto odwiedzić: Wielka historia i jeszcze większa nie-historia – Wojciech Gołąbowski
23 IX 2018

Rozrywka

Weekendowa Bezsensja: Wszystko, czego nigdy nie chcielibyście wiedzieć o… Esensji (24)
Agnieszka ‘Achika’ Szady

22 IV 2018

W dzisiejszym odcinku koncentrujemy się na przetrwaniu. Co można, gdy nie można, ale i tak trzeba... A w ramach bonusu Kapowniczek z Polconu 2015.

więcej »

Weekendowa Bezsensja: Wszystko, czego nigdy nie chcielibyście wiedzieć o… Esensji (23)
Agnieszka ‘Achika’ Szady

30 VII 2017

W dzisiejszym odcinku dowiemy się o zagrożeniach, jakie czyhają na biednych, bezbronnych nowych redaktorów Esensji, a także o reklamach i spamie, jakie czyhają na starych, doświadczonych redaktorów Esensji.
Starych oczywiście tylko stażem.

więcej »

Weekendowa Bezsensja: Wszystko, czego nigdy nie chcielibyście wiedzieć o… Esensji (22)
Agnieszka ‘Achika’ Szady

5 III 2017

O tworzeniu wielkich rankingów, łączeniu pracy redakcyjnej z życiem towarzyskim i o tym, czy powinno się w recenzjach pisać o sobie – czyli kolejna edycja esensyjnego kapowniczka. Zgodnie z nową świecką tradycją – z kotami.

więcej »

Esencja Esensji. Teksty najlepsze

Jak napisać haiku
Agnieszka ‘Achika’ Szady

11 VIII 2016

Zapewne większości czytelników Esensji ta najkrótsza w świecie forma poezji znana jest przynajmniej ze słyszenia. Trzy wersy, siedemnaście sylab – to teoretycznie całkiem łatwe do napisania (nie dotyczy Jacka Dukaja, bo wtedy efektem końcowym prawdopodobnie będzie epos dwunastozgłoskowcem).

więcej »

H. R. Giger – nie tylko Obcy
Jakub Gałka, Konrad Wągrowski

23 VII 2012

Twórczość H. R. Gigera ma różne oblicza, choć wspólne motywy przewodnie. Czy to projekt filmowego potwora czy okłada płyty każde dzieło szwajcarskiego artysty wygląda, jak to subtelnie określił portal tvtropes, jakby Giger w dzieciństwie został zgwałcony przez silnik diesla.

więcej »

Jak napisać mroczny wiersz w klimatach gotyckich – poradnik
Agnieszka Szady

1 II 2008

Były już poradniki o tym, jak pisać wypracowania („Różnorodność form oraz/nieznany narrator/zmusza do przeanalizowania / form nadanych przez bohaterów”) albo przemówienia („Z drugiej strony / stały wzrost ilości i zakres naszej odpowiedzialności / zabezpiecza udział szerokiej grupie / w kształtowaniu nowych propozycji”). Zatem po szczegółowym przeanalizowaniu różnorodności kształtowania szerokiej grupy nieznanych form – oto przed Wami pierwszy syntetyczny poradnik pisania mrrrocznych wierszy.

więcej »

Wieści

Przydrożne kapliczki w Olsztynie
BWA Olsztyn

13 VII 2019

Najpopularniejsze

Polecamy

Z komentarzy

przeglądaj komentarze »
Copyright © 2000-2019 – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.