Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 10 grudnia 2019
w Esensji w Esensjopedii

Chleb i róże w Warszawie

Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie
CHLEB I RÓŻE. ARTYŚCI WOBEC PODZIAŁÓW KLASOWYCH | 19.02 – 01.05.2016 | Wernisaż wystaw „Robiąc użytek”, „Chleb i róże” oraz „Po co wojny są na świecie” 19.02.2016 (PT) 19:00.

Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie

Chleb i róże w Warszawie

CHLEB I RÓŻE. ARTYŚCI WOBEC PODZIAŁÓW KLASOWYCH | 19.02 – 01.05.2016 | Wernisaż wystaw „Robiąc użytek”, „Chleb i róże” oraz „Po co wojny są na świecie” 19.02.2016 (PT) 19:00.
Artyści od zawsze pytali o swój status i miejsce w społeczeństwie. Powszechne wyobrażenia na temat twórcy-outsidera na peryferiach życia społecznego, poszukiwacza utopii, celebryty sprzedającego prace za miliony czy też erudycyjnego nonkonformisty zabierającego głos w debacie publicznej ukształtowały wiele mitów na temat przywilejów i obowiązków artysty we współczesnym świecie.
Wystawa zadaje pytanie o to, jak artyści definiują swój status i pozycję wobec ekonomicznych nierówności, których wzrost obserwujemy obecnie. Pyta, jak pogodzić marzenia o sprawiedliwości społecznej z potrzebą wolności i autonomii artystycznej, wskazując napięcie między dość ambiwalentną przynależnością artystów do elit inteligenckich lub finansowych a odpowiedzialnością twórców za resztę społeczeństwa.
Artyści zajmują bowiem paradoksalną pozycję klasową. Za Pierrem Bourdieu można ich nazwać „zdominowaną częścią klasy dominującej”. Mogą równocześnie „flirtować” z dominującą elitą oraz z tymi, którzy czują się przez nią zdominowani i dążą do emancypacji.
Ta specyficzna dwubiegunowość figury artysty prowokuje do namysłu nad tym, jak twórcy podkreślają przynależność, identyfikację i aspirację do określonej klasy, czy też jak obnażają własną uprzywilejowaną klasowo pozycję. Kuratorów wystawy interesuje, jak egzystencjalna i instytucjonalna figura artysty staje się medium pozwalającym niektórym twórcom eksponować i korygować swoje uwikłanie w mechanizmy społeczno-ekonomicznych podziałów.
Wystawa pokazuje, jak napięcie charakterystyczne dla obecnych konfliktów politycznych i społecznych w Polsce dotyka sedna świata sztuki i figury artysty. Jest to napięcie między elitami symbolicznymi i ekonomicznymi a osobami wykluczonymi z tak zwanego establishmentu; pomiędzy dostosowanymi do systemu kapitalistycznego i tymi, którzy czują się przezeń wykorzystani i poniżeni. Wystawa niuansuje to zagadnienie, prezentując je w szerszym, międzynarodowym kontekście.
koniec
20 lutego 2016
Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie
00-124 Warszawa, ul. Pańska 3
tel. +48 22 596 40 20
fax +48 22 596 40 22
Czynne: od wtorku do niedzieli, godz. 12.00-20.00

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Od: 2016-02-19 19:00
Do: 2016-05-01
Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Warszawa, Emilii Plater 51

Najnowsze

Top Marka 2019 - Sukces Esensji!
Esensja

2 XI 2019

Esensja znalazła się na drugim miejscu piszących o książkach portali internetowych w kraju!

więcej »

Przydrożne kapliczki w Olsztynie
BWA Olsztyn

13 VII 2019

„Przydrożne kapliczki” Mariola Żylińska-Jestadt | 4 lipca – 4 sierpnia 2019 r. | Sala główna

więcej »

North America we Wrocławiu
Muzeum Współczesne Wrocław

12 VII 2019

Krzysiek Orłowski. North America | 5.7.19–9.9.19

więcej »

Polecamy

Wielka historia i jeszcze większa nie-historia

Miejsca, które warto odwiedzić:

Wielka historia i jeszcze większa nie-historia
— Wojciech Gołąbowski

Palisada nad Olzą
— Wojciech Gołąbowski

Małysz w drewnie i czekoladzie
— Wojciech Gołąbowski

Jurajskie Betlejemowo
— Wojciech Gołąbowski

Co dwa młyny to nie jeden
— Wojciech Gołąbowski

Dziewczyna z końskim ogonem w garści
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Skrawek Japonii na ziemi oświęcimskiej
— Wojciech Gołąbowski

Osiemset lat w 4½ godziny
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Fauna i flora morska na Podbeskidziu
— Wojciech Gołąbowski

Tajemnice wschodniej strony Wisły
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Zobacz też

Tegoż autora

Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie
— Bestia, bóg i linia w Warszawie

Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie
— Czym jest Oświecenie w Warszawie

Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie
— Malarz transformacji w Warszawie

Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie
— Inny Trans-Atlantyk w Warszawie

Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie
— Dziennik. Awangarda w Chinach 1993-2003 w Warszawie

Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie
— 16. Artystyczna Podróż Hestii w Warszawie

Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie
— Sklep polsko-indyjski w Warszawie

Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie
— Syrena herbem twym zwodnicza w Warszawie

Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie
— Intymność jako tekst w Warszawie

Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie
— Szalona Galeria w Warszawie

W trakcie

zobacz na mapie »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.