Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 24 czerwca 2018
w Esensji w Esensjopedii

Z Galerii „MM”: Jak zapiski w intymnym dzienniku

Galeria MM

Galeria MM

Z Galerii „MM”: Jak zapiski w intymnym dzienniku

Janusz Karbowniczek – ur. w 1950 r. w Przemyślu. Studia na Wydziale Grafiki w Katowicach Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Dyplom w 1975 roku. Od 1977 roku jest pedagogiem tej uczelni. Obecnie jest profesorem Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach.
„Malowane ostatnio obrazy Janusza Karbowniczka – zarówno te malowane na dużych formatach, jak i te całkiem małe – charakteryzują się bardzo pięknym tonem kolorystycznym, kompozycyjną zwartością i mistrzowsko rozgrywanymi decyzjami, dotyczącymi kadru czy materii malarskiej. Szarości, biele i błękity spotyka­jące się raptownie, sylwetki ludzi – na płaszczyznach czy w przestrzeniach wzajemnie się dopełniających lub kolorystycznie czy samą materią skontrastowanych – przypominają bardzo późne płótna Potworowskiego. Ale to tylko chwilowe i powierzchowne podobieństwo, bowiem rodzaj deformacji, typ ekspresji czy operowanie wewnętrznym światłem są tu w pełni samodzielne i dojrzałe.
Zarówno obrazy jak i rysunki Karbowniczka powstają, jak sądzę, w wyniku silnego przeżycia natury i realnego z nią kontaktu. Stąd tytuły prac: „Spotkania”, „Zdarzenie”, „Poranek”, czy „Popołudnie” są raczej sygnałem i znakiem inspiracji. Są tropem dla oglądajacego, a dla malarza pozostają jak zapiski w intymnym dzienniku.
Mimo niewątpliwych związków Karbowniczka z najprościej pojętymi nurtami ekspresyjnymi – jest on autorem obrazów skupionych, malarzem tonów ściszonych; nie krzyczy i nie rozdziera szat. Podobnie jak w tym co pisze o sztuce, stara się mocno i wyraźnie formułować swe słowa, chociaż mówi tak, jak rozmawia się z przyjacielem w kameralnej wymianie zdań. W tej ciszy jednak i skupieniu nie ma żadnych sentymentalnych czy ogranych motywów, żadnych chwytów formalnych i żadnych efektów. Jest obraz powstający z przeżycia, malowany – jak sądzę – żywiołowo, a potem być może żmudnie korygowany. Jest to obraz, w którym nic nie jest na pokaz czy na sprzedaż; obraz, w którym mamy do czynienia z rzetelnym zmaganiem, jeżeli można użyć takiego określenia, zamysłu, wyobraźni i materii farby.
Na przestrzeni ostatnich lat malarstwo Janusza Karbowniczka dojrzało i okrzepło w swej warstwie malarskiej, ale i w przesłaniu wydaje mi się teraz prostsze, klarowne, poruszające, gdyż zainspirowane życiem i przeżywaniem. Sądzę, że w osobie tego malarza mamy do czynienia z jednym z najciekawszych przedstawicieli tego pokolenia w naszym malarstwie.”
Stanisław Rodziński (Kraków 1993)
koniec
1 września 2003
Miejska Galeria Sztuki MM
41-500 Chorzów, ul. Sienkiewicza 3
tel. +48 32 249 17 19, +48 32 249 15 13
fax +48 32 249 17 19
Czynne: poniedziałek – piątek w godz. 10.00-18.00
Wstęp: wolny

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Friedrich Vordemberge-Gildewart, K 144, 1943, olej / płótno, 60 × 80 cm, Museumsquartier, Osnabrück, courtesy Vordemberge-Gildewart Foundation, Switzerland

Do absolutu poprzez abstrakcję w Krakowie
Mocak

24 VI 2018

Do absolutu poprzez abstrakcję | Artysta: Friedrich Vordemberge-Gildewart | Otwarcie wystawy: 28.6.2018, godz. 18 | Czas trwania wystawy: 29.6–23.9.2018 | Miejsce: Galeria Alfa, poziom -1

więcej »

Portrety w Słupsku
Bałtycka Galeria Sztuki Współczesnej

23 VI 2018

PORTRETY | Wystawa podopiecznych Środowiskowego Domu Samopomocy w Słupsku | prowadzący: Igor Piotr Salata | Wystawa | 20.06 – 15.07.2018 | Baszta Czarownic/ al. F. Nullo 8 / Słupsk | wt – nd / 10.00-18.00

więcej »

Kontrakt rysownika w Białymstoku
Galeria Arsenał

22 VI 2018

KONTRAKT RYSOWNIKA | 22.06.2018 – 23.08.2018 | Otwarcie: 22.06.2018 / 18:00 | Miejsce: Galeria Arsenał, ul. A. Mickiewicza 2 | Artyści: Karolina Bielawska, Julie Chovin, Rafał Żarski | Kuratorki: Agata Chinowska, Sylwia Narewska

więcej »

Polecamy

Co dwa młyny to nie jeden

Miejsca, które warto odwiedzić:

Co dwa młyny to nie jeden
— Wojciech Gołąbowski

Dziewczyna z końskim ogonem w garści
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Skrawek Japonii na ziemi oświęcimskiej
— Wojciech Gołąbowski

Osiemset lat w 4½ godziny
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Fauna i flora morska na Podbeskidziu
— Wojciech Gołąbowski

Tajemnice wschodniej strony Wisły
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Galeria Antoniego Toborowicza
— Wojciech Gołąbowski

Rotunda św. Prokopa i kościół św. Trójcy w Strzelnie
— Sebastian Chosiński

Zamek krzyżacki w Radzyniu Chełmińskim
— Sebastian Chosiński

Zobacz też

Z tego cyklu

Monika Cichoń …o brzydocie i względności
— Miejska Galeria Sztuki „MM”

Imaginacje Romana Maciuszkiewicza
— Miejska Galeria Sztuki „MM”

Pamięć miejsca – akwaforty Jana Szmatlocha
— Miejska Galeria Sztuki „MM”

Wystawa o nic nie mówiącym tytule
— Miejska Galeria Sztuki „MM”

Florian Nycz 1944-2006
— Miejska Galeria Sztuki „MM”

IX Jesienna Wystawa Stowarzyszenia Chorzowskich Artystów Plastyków
— Miejska Galeria Sztuki „MM”

Richard Kaplenig, Franz Politzer - grafika, malarstwo
— Miejska Galeria Sztuki „MM”

Halina Lerman – Słoneczne wojaże
— Miejska Galeria Sztuki „MM”

Ogrody Aniołów, Ludzi, Rzeczy II
— Galeria MM

Roman Nowotarski – Malarstwo
— Galeria MM

Tegoż autora

Galeria MM
— Bereźnicki w Chorzowie

Galeria MM
— A[RT]ction w Chorzowie

Galeria MM
— Kacperek w Chorzowie

Galeria MM
— Musiał w Chorzowie

Galeria MM
— Kartoteka tożsamości w Chorzowie

Galeria MM
— Credo w Chorzowie

Galeria MM
— Alintaglio w Chorzowie

Galeria MM
— Stawiarski w Chorzowie

Galeria MM
— 20. Jesienna Wystawa SChAP w Chorzowie

Galeria MM
— Przestrzenie w Chorzowie

Wkrótce

zobacz na mapie »

W trakcie

zobacz na mapie »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.