Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 9 grudnia 2018
w Esensji w Esensjopedii

Z Galerii „MM”: Jak zapiski w intymnym dzienniku

Galeria MM

Galeria MM

Z Galerii „MM”: Jak zapiski w intymnym dzienniku

Janusz Karbowniczek – ur. w 1950 r. w Przemyślu. Studia na Wydziale Grafiki w Katowicach Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Dyplom w 1975 roku. Od 1977 roku jest pedagogiem tej uczelni. Obecnie jest profesorem Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach.
„Malowane ostatnio obrazy Janusza Karbowniczka – zarówno te malowane na dużych formatach, jak i te całkiem małe – charakteryzują się bardzo pięknym tonem kolorystycznym, kompozycyjną zwartością i mistrzowsko rozgrywanymi decyzjami, dotyczącymi kadru czy materii malarskiej. Szarości, biele i błękity spotyka­jące się raptownie, sylwetki ludzi – na płaszczyznach czy w przestrzeniach wzajemnie się dopełniających lub kolorystycznie czy samą materią skontrastowanych – przypominają bardzo późne płótna Potworowskiego. Ale to tylko chwilowe i powierzchowne podobieństwo, bowiem rodzaj deformacji, typ ekspresji czy operowanie wewnętrznym światłem są tu w pełni samodzielne i dojrzałe.
Zarówno obrazy jak i rysunki Karbowniczka powstają, jak sądzę, w wyniku silnego przeżycia natury i realnego z nią kontaktu. Stąd tytuły prac: „Spotkania”, „Zdarzenie”, „Poranek”, czy „Popołudnie” są raczej sygnałem i znakiem inspiracji. Są tropem dla oglądajacego, a dla malarza pozostają jak zapiski w intymnym dzienniku.
Mimo niewątpliwych związków Karbowniczka z najprościej pojętymi nurtami ekspresyjnymi – jest on autorem obrazów skupionych, malarzem tonów ściszonych; nie krzyczy i nie rozdziera szat. Podobnie jak w tym co pisze o sztuce, stara się mocno i wyraźnie formułować swe słowa, chociaż mówi tak, jak rozmawia się z przyjacielem w kameralnej wymianie zdań. W tej ciszy jednak i skupieniu nie ma żadnych sentymentalnych czy ogranych motywów, żadnych chwytów formalnych i żadnych efektów. Jest obraz powstający z przeżycia, malowany – jak sądzę – żywiołowo, a potem być może żmudnie korygowany. Jest to obraz, w którym nic nie jest na pokaz czy na sprzedaż; obraz, w którym mamy do czynienia z rzetelnym zmaganiem, jeżeli można użyć takiego określenia, zamysłu, wyobraźni i materii farby.
Na przestrzeni ostatnich lat malarstwo Janusza Karbowniczka dojrzało i okrzepło w swej warstwie malarskiej, ale i w przesłaniu wydaje mi się teraz prostsze, klarowne, poruszające, gdyż zainspirowane życiem i przeżywaniem. Sądzę, że w osobie tego malarza mamy do czynienia z jednym z najciekawszych przedstawicieli tego pokolenia w naszym malarstwie.”
Stanisław Rodziński (Kraków 1993)
koniec
1 września 2003
Miejska Galeria Sztuki MM
41-500 Chorzów, ul. Sienkiewicza 3
tel. +48 32 249 17 19, +48 32 249 15 13
fax +48 32 249 17 19
Czynne: poniedziałek – piątek w godz. 10.00-18.00
Wstęp: wolny

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Pokonkursowa Wystawa Szopek Krakowskich 2018
Muzeum Historyczne Miasta Krakowa

9 XII 2018

Pokonkursowa Wystawa Szopek Krakowskich – Szopki w Celestacie | 10.12.2018 – 24.02.2019 | otwarcie 9 grudnia (niedziela) o godzinie 16:00, podczas którego nastąpi uroczyste zaświecenie szopki w Ogrodzie Strzeleckim.

więcej »

Ludzkość w Warszawie
Galeria Schody

8 XII 2018

Michał Rutkowski – wystawa prac pt. „LUDZKOŚĆ” – podróż wizualna: rysunek, instalacja, malarstwo i film | 7-20.12.2018

więcej »

Anywhere, but Here w Szczecinie
Muzeum Narodowe w Szczecinie

7 XII 2018

Anywhere, but Here / 5. Medialny stan wyjątkowy | 8 grudnia 2018 – 24 marca 2019 | Wernsiaż: piątek, 7 grudnia 2018, godz. 18.00, wstęp wolny

więcej »

Polecamy

Wielka historia i jeszcze większa nie-historia

Miejsca, które warto odwiedzić:

Wielka historia i jeszcze większa nie-historia
— Wojciech Gołąbowski

Palisada nad Olzą
— Wojciech Gołąbowski

Małysz w drewnie i czekoladzie
— Wojciech Gołąbowski

Jurajskie Betlejemowo
— Wojciech Gołąbowski

Co dwa młyny to nie jeden
— Wojciech Gołąbowski

Dziewczyna z końskim ogonem w garści
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Skrawek Japonii na ziemi oświęcimskiej
— Wojciech Gołąbowski

Osiemset lat w 4½ godziny
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Fauna i flora morska na Podbeskidziu
— Wojciech Gołąbowski

Tajemnice wschodniej strony Wisły
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Zobacz też

Z tego cyklu

Monika Cichoń …o brzydocie i względności
— Miejska Galeria Sztuki „MM”

Imaginacje Romana Maciuszkiewicza
— Miejska Galeria Sztuki „MM”

Pamięć miejsca – akwaforty Jana Szmatlocha
— Miejska Galeria Sztuki „MM”

Wystawa o nic nie mówiącym tytule
— Miejska Galeria Sztuki „MM”

Florian Nycz 1944-2006
— Miejska Galeria Sztuki „MM”

IX Jesienna Wystawa Stowarzyszenia Chorzowskich Artystów Plastyków
— Miejska Galeria Sztuki „MM”

Richard Kaplenig, Franz Politzer - grafika, malarstwo
— Miejska Galeria Sztuki „MM”

Halina Lerman – Słoneczne wojaże
— Miejska Galeria Sztuki „MM”

Ogrody Aniołów, Ludzi, Rzeczy II
— Galeria MM

Roman Nowotarski – Malarstwo
— Galeria MM

Tegoż autora

Galeria MM
— Meristos w Chorzowie

Galeria MM
— Grzywaczyk w Chorzowie

Galeria MM
— XXI Jesienna Wystawa SChAP w Chorzowie

Galeria MM
— Z widokiem na Ślężę w Chorzowie

Galeria MM
— Brachmański w Chorzowie

Galeria MM
— Bereźnicki w Chorzowie

Galeria MM
— A[RT]ction w Chorzowie

Galeria MM
— Kacperek w Chorzowie

Galeria MM
— Musiał w Chorzowie

Galeria MM
— Kartoteka tożsamości w Chorzowie

W trakcie

zobacz na mapie »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.