Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 4 marca 2021
w Esensji w Esensjopedii

Cragg w Orońsku

Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku
Tony Cragg. Rzeźba | od 11 czerwca do 30 października 2016 roku

Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku

Cragg w Orońsku

Tony Cragg. Rzeźba | od 11 czerwca do 30 października 2016 roku
Tony Cragg urodził się w 1949 w Liverpoolu, jest jednym z najsłynniejszych rzeźbiarzy na świecie. Wraz z kilkoma innymi artystami tworzy potęgę brytyjskiej sztuki. Ukończył Wimbledon School of Art (1970–1973) i Royal School of Art w Londynie (1973–1977). W ciągu ostatnich trzech dekad jego prace pokazywano w wielu prestiżowych muzeach, galeriach i parkach rzeźby, takich jak Kröller-Müller Museum, Yorkshire Sculpture Park, Muzeum Luwr, Galerie Belvedere w Wiedniu, na Biennale CAFA w Pekinie, Biennale w Sydney, Muzeum Sztuki w Limie, Biennale w Wenecji, kilkakrotnie na Documenta w Kassel w Niemczech. W 1988 roku reprezentował Wielką Brytanię na 43. Biennale w Wenecji. W tym samym roku otrzymał też prestiżową Nagrodę Turnera w Londynie, a w 2002 został Komandorem Orderu Imperium Brytyjskiego. Był profesorem École Nationale Supérieure des Beaux-Arts w Metz we Francji (1976) na Uniwersytecie Sztuki (Universität der Künste, UdK) w Berlinie (2001–2006) oraz przez długie lata profesorem i rektorem Akademii Sztuki w Düsseldorfie. Artysta od 1977 roku mieszka i pracuje w Wuppertalu, gdzie założył swoje studio. Od 2006 roku prowadzi tam Park Rzeźby Waldfrieden, położony w krajobrazowym rezerwacie przyrody. Artysta od 1979 roku współpracuje z londyńską Lisson Gallery.
Już podczas studiów w Royal College of Art uwagę artysty przyciągnęli tacy twórcy jak Joseph Beuys, Mario Merz czy Richard Long. Jego myślenie o sztuce kształtowali też przedstawiciele włoskiego arte povera. Cechą, która ujawniła się już we wczesnej twórczości, a następnie była kontynuowana w następnych dekadach był jego innowacyjny, poszukujący stosunek do materiału. Początkowo używał rzeczy znalezionych, gotowych, składając z nich nowe całości, jak na przykład obiekt Minster z 1988 roku. W latach 90. Cragga zaczynają pociągać klasyczne materiały rzeźbiarskie i organiczny świat natury. Pojawia się większe zainteresowanie twórczością takich mistrzów jak Naum Gabo, Constantin Brâncuşi, a także sztuką brytyjskiego klasyka XX wieku, Henry’ego Moore’a. Z brązu, drewna, kamienia, szkła, ceramiki, eleganckiej stali nierdzewnej czy żywicy powstają organiczne formy, które podlegają rotacji, perforowaniu, kompresji bądź innemu przekształceniu. Artysta czerpie inspiracje z rozmaitych źródeł i dziedzin życia. Biologia, tak jak chemia czy fizyka, prowadzi jego krytyczne myślenie o rzeźbie. Dzieła Tony’ego Cragga, uznawane za nową jakość w sztuce, charakteryzuje dynamizm, witalność, malownicze i egzotyczne bogactwo zmysłowych manifestacji materii, zaskakująca różnorodność efektów i niekonwencjonalne użycie materiałów.
Na wystawie w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, która jest największą jak do tej pory prezentacją twórczości artysty w Polsce, pokazujemy ponad 40 różnorodnych rzeźb z lat 1984–2015, będących reprezentatywnym przeglądem jego sztuki, zwłaszcza z ostatnich 20 lat. Towarzyszą im zestawy rysunków i akwarel, będących samodzielnymi seriami dzieł sztuki.
Ekspozycja została objęta honorowym patronatem Ambasadora Wielkiej Brytanii w Polsce oraz British Council w Warszawie.
Kuratorka wystawy, Eulalia Domanowska
koniec
27 czerwca 2016
Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku
26-505 Orońsko, ul. Topolowa 1
tel. (+ 48) 48 618 45 16, 48 618 40
fax (+48) 48 618 44 70
Czynne: codziennie z wyjątkiem poniedziałku
Wstęp: dorośli - 7.00; uczniowie, studenci - 5.00 zł

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Od: 2016-06-11
Do: 2016-10-30
Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, Orońsko, Topolowa 1

Najnowsze

Marzena Matuszewska, Discs - Notes from Life II

Polskie szkło artystyczne na Art Market Budapest
Polish Modern Glass Art

3 XI 2020

Zapraszamy na wirtualną wystawę szkła artystycznego Polish Modern Glass Art, która prezentowana jest online w ramach targów sztuki Art Market Budapest – największych targów w tej części Europy.

więcej »

Top Marka 2019 - Sukces Esensji!
Esensja

2 XI 2019

Esensja znalazła się na drugim miejscu piszących o książkach portali internetowych w kraju!

więcej »

Przydrożne kapliczki w Olsztynie
BWA Olsztyn

13 VII 2019

„Przydrożne kapliczki” Mariola Żylińska-Jestadt | 4 lipca – 4 sierpnia 2019 r. | Sala główna

więcej »

Polecamy

Zobacz też

Tegoż autora

Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku
— Looking Glass w Orońsku

Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku
— Konstruując chmury w Orońsku

Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku
— O potrzebie tworzenia widzeń w Orońsku

Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, Fundacja Wspólnota Gdańska
— Rozdroża Wolności 2016

Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku
— Wszystko, jako Genesis w Orońsku

Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku
— Niesdyskretne spojrzenie i marionetka w Orońsku

Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku
— Dożynki, błyskotki i rzeźby w Orońsku

Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku
— Nowe wystawy w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku

Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku
— preMedytacje, Nie Vidit i Meble w Orońsku

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.