Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 18 lutego 2018
w Esensji w Esensjopedii

Indeks możliwości w Łodzi

Muzeum Sztuki w Łodzi
STEPHEN KALTENBACH. INDEKS MOŻLIWOŚCI | ms1, ul. Więckowskiego 36 | otwarcie ekspozycji 24 marca 2017 r., piątek, godz. 18.00, wstęp wolny | wystawa będzie czynna do 4 czerwca 2017 r.
Stephen Kaltenbach to pionier i jeden z najbardziej płodnych artystów sztuki konceptualnej w Stanach Zjednoczonych, którego prace wchodziły w skład przełomowych dla tego nurtu wystaw. Ekspozycja w ms1 będzie zarówno pierwszą obszerną prezentacją jego twórczości w Polsce, jak i próbą jej całościowego ujęcia. Wybór dzieł dokonany został zgodnie z logiką tzw. „protokołu zaprzeczeń”, w ramach której Kaltenbach kwestionuje stereotypowe przekonania dotyczące dzieła sztuki, kontekstu jego prezentacji czy postaci artysty.
Pierwszym wątkiem ekspozycji wynikającym z tych założeń jest dążenie do neutralizowania widzialnych kwalifikacji dzieła. Manifestuje się ono m.in. w pracach rzeźbiarskich zmierzających do zatarcia własnej odrębności wobec otaczających przedmiotów oraz w konstrukcjach z cyklu Alteracje pomieszczeń (Room Alterations, 1967-1969), w których zanikanie obiektu rzeźbiarskiego dokonuje się równolegle z modyfikacją przestrzeni architektonicznej. Tendencja do zintegrowania dzieła z przestrzenią dotyczy także Obrazów ściennych (Wall Paintings, 1967), których stopień szarości jest niemal nieodróżnialny od bieli ścian.
Inną grupę prac stanowią Kapsuły czasu (Time Capsules, od 1967), określone z kolei regułą zatajenia części informacji. Na cykl ten składają się zamknięte pojemniki metalowe niewielkich rozmiarów, na których wyryte są wzmianki dotyczące ich zawartości lub instrukcje dla adresatów dotyczące czasu odpieczętowania. Początkowo przedmioty te przekazywane były przez artystę w darze poszczególnym osobom lub instytucjom i funkcjonować miały niezależnie od obiegu instytucjonalnego i komercyjnego dzieł.
Wiele prac na ekspozycji niesie ze sobą potencjał komunikowania się z odbiorcami także poza instytucjonalnymi kanałami przepływu informacji. Do tej grupy zaliczają się wykonane z brązu Plakiety chodnikowe (Sidewalk Plaques, 1968-1969), funkcjonujące w kontekście miasta. Wtopione w betonowe chodniki, zdaniem Kaltenbacha, „wyprowadzały muzeum na ulicę i zmieniały to, co działo się na ulicy w dzieło sztuki”. Zamysł uwolnienia dzieła od zależności i kontekstu instytucjonalnego wypowiadają również enigmatyczne „mikromanifesty” publikowane na stronach reklamowych magazynu „Artforum” (1968-1969). Z kolei prace z cyklu Nowoczesne draperie (Modern Draperies, 1967) w sposób przewrotny pokazują możliwość minimalizowania zaangażowania artysty w nadawanie projektowi określonego wyglądu i oddania tej kompetencji w ręce instytucji wystawienniczych.
Wierny zasadzie zaprzeczania konwencjom artystycznym, w drugiej połowie lat 70. Kaltenbach wcielał się okazjonalnie w role fikcyjnych artystów, których nazwał Es Que? oraz Clyde Dillon, uprawiających programowo „słabą” sztukę. W 1970 roku powołał do życia postać Regionalnego Artysty (Regional Artist), budującego swoją karierę w środowisku kalifornijskim. To także ta postać sformułowała potem refleksje artysty na temat kondycji geopolitycznej współczesnego świata. Plansze z cyklu Złe pomysły (Bad Ideas, od 2002) obrazują idee, które – zdaniem Kaltenbacha – nie powinny zostać zrealizowane.
Wymienione prace, a także wiele innych włączonych do wystawy, będących przejawem postawy nieposłuszeństwa Kaltenbacha wobec zastanych norm poprawności artystycznej – składa się na tytułowy „indeks możliwości”, czyli nieustanne poszukiwanie w sztuce rozwiązań alternatywnych.
Stephen Kaltenbach (ur. w 1940 roku w Michigan) – to jedna z najbardziej znanych postaci amerykańskiej sztuki konceptualnej. Jego prace wchodziły w skład przełomowych wystaw zbiorowych, organizowanych przez czołowych orędowników tego ruchu – Haralda Szeemanna (When Attitudes Become Form, 1969), Lucy Lippard (955,000, 1970), Setha Siegelauba (March, 1969) i Leo Castelliego (Nine, 1969). Wystawy indywidualne Kaltenbacha mogli zobaczyć m.in. odwiedzający nowojorskie Whitney Museum of American Art (1967) oraz Museum of Modern Art w San Francisco (1969). Prace artysty zostały włączone także w takie wystawy sztuki konceptualnej i minimalistycznej jak Live In Your Head: When Attitudes Become Form w berneńskim Kunsthalle (1969), 557,087 w Seattle Art Museum (1969), 955,000 w Vancouver Art Gallery (1970) oraz Information w Museum of Modem Art w Nowym Jorku (1970).
Od lat 70. dzieła Kaltenbacha trafiały do wielu amerykańskich przeglądów sztuki konceptualnej, m.in. 1965-1975: Reconsidering The Object As Art w Museum of Contemporary Art w Los Angeles (1995), The Quick and The Dead w Walker Art Center w Minneapolis (2009), 1969 w nowojorskim PS1 (2010), Under the Big Black Sun (2011) i ENDS OF THE EARTH: Land Art to 1974 (2012) w MOCA w Los Angeles, State of Mind w Orange County Museum of Art w Newport Beach (2011) oraz w Berkeley Art Museum/Pacific Film Archive w Berkeley (2012). W 2013 roku prace Kaltenbacha włączono w skład When Attitudes Become Form: Bern 1969/Venice 2013 we weneckiej Prada Foundation oraz w Materializing „Six Years”: Lucy R. Lippard and the Emergence of Conceptual Art w Brooklyn Museum w Nowym Jorku (2013).
Na co dzień dzieła Kaltenbacha można zobaczyć między innymi w zbiorach: Museum of Modern Art w Nowym Jorku, San Francisco Museum of Modern Art, Walker Art Center w Minneapolis, Berkeley Art Museum/Pacific Film Archive, Crocker Art Museum Sacramento oraz Kroller-Muller Museum w holenderskim Otterlo.
koniec
22 marca 2017
Muzeum Sztuki w Łodzi (ms1, ms2)
Łodź; ms: ul. Więckowskiego 36; ms2: ul. Ogrodowa 19; Pałac Herbsta: ul. Przędzalniana 72
tel. +48 42 633 97 90
fax +48 42 632 99 41
Czynne: Gmach główny: wt-ni 10-17; ms2: wt 10-18, śr-ni 12-20; Pałac Herbsta: wt 10-17, śr i pi 12-17, cz 12-19, so-ni 11-16
Wstęp: Szczegółowe informacje na stronach MS
dodajdo

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Od: 2017-03-24 18:00
Do: 2017-06-04
Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź, Więckowskiego 36

Najnowsze

Nie żałuję we Wrocławiu
Muzeum Współczesne Wrocław

11 II 2018

NIE ŻAŁUJĘ, ŻE WCZEŚNIEJ NAS NIE BYŁO. KATARZYNA RAMOCKA | 9.2.18–9.4.18 | Wystawa, Aktualna | wernisaż: 9.2.19 (piątek), godz. 18.00, poziom 1, galeria fotografii wokół windy

więcej »

Wredna małpa losu we Wrocławiu
Galeria Entropia

1 II 2018

Beata Rojek | WREDNA MAŁPA LOSU | 06.02 – 28.02.2018 | otwarcie: 06.02.2018 godz. 18:00 | wtorek | wstęp wolny | performans: 6.02.2018, godz. 18.00

więcej »

Kartoteka tożsamości w Chorzowie
Galeria MM

27 I 2018

Miejska Galeria Sztuki MM w Chorzowie zaprasza na wernisaż wystawy | Ireneusz BOTOR – Kartoteka tożsamości – malarstwo | 5 lutego (poniedziałek) o godz. 17.00 | wystawa czynna od 05 do 26 lutego 2018

więcej »

Polecamy

Dziewczyna z końskim ogonem w garści

Miejsca, które warto odwiedzić:

Dziewczyna z końskim ogonem w garści
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Skrawek Japonii na ziemi oświęcimskiej
— Wojciech Gołąbowski

Osiemset lat w 4½ godziny
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Fauna i flora morska na Podbeskidziu
— Wojciech Gołąbowski

Tajemnice wschodniej strony Wisły
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Galeria Antoniego Toborowicza
— Wojciech Gołąbowski

Rotunda św. Prokopa i kościół św. Trójcy w Strzelnie
— Sebastian Chosiński

Zamek krzyżacki w Radzyniu Chełmińskim
— Sebastian Chosiński

Zobacz też

Tegoż autora

Muzeum Sztuki w Łodzi
— Asamblaże w Łodzi

Muzeum Sztuki w Łodzi
— Organizatorzy życia w Łodzi

Muzeum Sztuki w Łodzi
— Montaże w Łodzi

Muzeum Sztuki w Łodzi
— Sanyofikacja w Łodzi

Muzeum Sztuki w Łodzi
— & w Łodzi

Muzeum Sztuki w Łodzi
— Futuryzm, scenotechnika w Łodzi

Muzeum Sztuki w Łodzi
— Find Art w Łodzi

Muzeum Sztuki w Łodzi
— Superorganizm w Łodzi

Muzeum Sztuki w Łodzi
— Prace na szkle w Łodzi

Muzeum Sztuki w Łodzi
— Muzeum Rytmu w Łodzi

W trakcie (wybrane)

zobacz na mapie »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.