Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 18 września 2019
w Esensji w Esensjopedii

Kaligrafia japońska w Krakowie

Manggha
KALIGRAFIA JAPOŃSKA. Riko Takahashi | 2.06–20.08.2017 | Idea i scenariusz: Riko Takahashi | Koordynacja: Anna Śmiałek, Julita Bilska | Aranżacja plastyczna: Masakazu Miyanaga

Manggha

Kaligrafia japońska w Krakowie

KALIGRAFIA JAPOŃSKA. Riko Takahashi | 2.06–20.08.2017 | Idea i scenariusz: Riko Takahashi | Koordynacja: Anna Śmiałek, Julita Bilska | Aranżacja plastyczna: Masakazu Miyanaga
Riko Takahashi Wodospad / Waterfall tusz na papierze / ink on paper 2016
Riko Takahashi Wodospad / Waterfall tusz na papierze / ink on paper 2016
Kaligrafia japońska, podobnie jak kaligrafia chińska i koreańska, wyrasta z wielowiekowej tradycji, będąc doskonałym wyrazem wschodniej estetyki i filozofii. Przy całym zróżnicowaniu i bogactwie, kaligrafia Dalekiego Wschodu zachowuje równowagę formy i treści: przedstawia znaki, jest więc nośnikiem znaczenia; równocześnie jej forma – malarski zapis gestu kaligrafa – wyraża indywidualne emocje i przeżycia twórcy. Dzięki użyciu specjalnych akcesoriów, przez zastosowanie określonej techniki i stylu, proces powstawania kaligrafii staje się działaniem ściśle skodyfikowanym. Także sam akt twórczy, choć zdaje się być spontaniczny, jest w rzeczywistości wynikiem wielu prób i powtórzeń, a co za tym idzie jest działaniem w pełni kontrolowanym. Jak w wielu tradycyjnych japońskich dyscyplinach proces kształcenia kaligrafa można porównać do drogi: artysta nie tylko przez całe życie doskonali swoje umiejętności, ale też stale rozwija swoją osobowość.
Riko Takahashi Dłoń w dłoń / Hand in hand tusz na papierze / ink on paper 2009
Riko Takahashi Dłoń w dłoń / Hand in hand tusz na papierze / ink on paper 2009
Kaligrafia japońska jest w Europie stosunkowo dobrze znana i wysoko ceniona. Została przyswojona przez Zachód, jako jeden z wyróżników kultury Wschodu. Roland Barthes zatytułował nawet swoja książkę o Japonii Imperium znaków. Warto się jednak zastanowić, jak odbiera i rozumie tradycyjną kaligrafię współczesny Europejczyk. Postrzega ją przede wszystkim przez pryzmat doświadczenia sztuki nowoczesnej: żywo reaguje na jej formę, na gest malarski, dostrzega obecny w niej silny element ekspresji i abstrakcji. Nie czyta jednak znaków, tak więc bez dodatkowego wyjaśnienia treść kaligrafii jest dla niego niezrozumiała. Odbiór japońskiej kaligrafii na Zachodzie jest zatem specyficzny i zasadniczo różny od rozumienia tej sztuki w Japonii. Widz wykształcony w kulturze zachodniej zwraca uwagę na inne wartości japońskiej kaligrafii, a to, jak ją odczytuje może się niekiedy rozmijać z intencją artysty.
O popularności kaligrafii mamy okazję się przekonać oglądając wystawy organizowane od wielu lat w Polsce, także w Muzeum Manggha. Znakomitym tego przykładem jest twórczość Riko Takahashi, przedstawicielki nurtu kaligrafii nowoczesnej, która tworzenie kaligrafii traktuje jako swoja misję życiową, od lat kształci uczniów, którzy rozwijają swoje umiejętności pod jej kierunkiem, prowadzi warsztaty kaligrafii dla wszystkich zainteresowanych, wszędzie stara się popularyzować tę piękną japońską tradycję. Kiedy w roku 2013 Mistrzyni prezentowała po raz pierwszy swoje prace w Krakowie, publiczność żywo reagowała na pełne ekspresji kompozycje, malowane śmiałymi pociągnięciami pędzla. Także najnowsza wystawa Riko Takahashi w Galerii Muzeum Manggha zorganizowana latem 2017 roku to prawdziwe święto kaligrafii w Krakowie.
koniec
2 czerwca 2017
Centrum Sztuki i Techniki Japońskiej „Manggha”
Kraków ul. Konopnickiej 26
tel. 122672703

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Od: 2017-06-02
Do: 2017-08-20
Manggha, Kraków, Konopnickej 26

Najnowsze

Przydrożne kapliczki w Olsztynie
BWA Olsztyn

13 VII 2019

„Przydrożne kapliczki” Mariola Żylińska-Jestadt | 4 lipca – 4 sierpnia 2019 r. | Sala główna

więcej »

North America we Wrocławiu
Muzeum Współczesne Wrocław

12 VII 2019

Krzysiek Orłowski. North America | 5.7.19–9.9.19

więcej »

PrzeMieszczanie. Kazimierzanin w Krakowie
Muzeum Krakowa

11 VII 2019

Kazimierzanin | 4 lipca – 31 października 2019 | Stara Synagoga, ul. Szeroka 24 | Kurator wystawy: Piotr Figiela

więcej »

Polecamy

Wielka historia i jeszcze większa nie-historia

Miejsca, które warto odwiedzić:

Wielka historia i jeszcze większa nie-historia
— Wojciech Gołąbowski

Palisada nad Olzą
— Wojciech Gołąbowski

Małysz w drewnie i czekoladzie
— Wojciech Gołąbowski

Jurajskie Betlejemowo
— Wojciech Gołąbowski

Co dwa młyny to nie jeden
— Wojciech Gołąbowski

Dziewczyna z końskim ogonem w garści
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Skrawek Japonii na ziemi oświęcimskiej
— Wojciech Gołąbowski

Osiemset lat w 4½ godziny
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Fauna i flora morska na Podbeskidziu
— Wojciech Gołąbowski

Tajemnice wschodniej strony Wisły
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Zobacz też

Tegoż autora

Manggha
— Modernizm udomowiony w Krakowie

Manggha
— Japońska układanka w Krakowie

Manggha
— Przejrzystość w Krakowie

Manggha
— Sploty ducha, wzory codzienności w Krakowie

Manggha
— Turboprorok w Krakowie

Manggha
— Taniec duszy w Krakowie

Manggha
— Obrazy patrzące w Krakowie

Manggha
— Szkoda wyrzucić w Krakowie

Manggha
— Kachō – ga w Krakowie

Manggha
— Wprost 1966–1986 w Krakowie

W trakcie

zobacz na mapie »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.