Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 19 czerwca 2018
w Esensji w Esensjopedii

Przejrzystość w Krakowie

Manggha
Przejrzystość. Rysunki inspirowane Miłoszem | Monika Wanyura-Kurosad | Czas trwania: 8.07.2017–3.09.2017

Manggha

Przejrzystość w Krakowie

Przejrzystość. Rysunki inspirowane Miłoszem | Monika Wanyura-Kurosad | Czas trwania: 8.07.2017–3.09.2017
Monika Wanyura-Kurosad o wystawie:
Odbite
w oku ważki
góry.
Issa
[tłumaczenie: Czesław Miłosz]
Rzeczy wielkie mieszczą się wewnątrz myśli. Świat i życie, przetworzone i wykrystalizowane, zamknięte są w małej formie. Przejrzystość, będąc stanem umysłu, przepływa poprzez czas i obejmuje różne wymiary życia. Towarzyszy jej zrozumienie wartości i piękna chwili, zatrzymanie się w biegu codzienności. Japońskie haiku jest notacją myśli przeszywającej umysł, refleksją, w której zastyga fragment życia. Sięgając po wiersz dotykam pamięci i przeszłości, ludzkich historii i uczuć.
Przenikanie wskroś czasu i przestrzeni przekładam na cykl rysunków oraz instalację. Szukam światła. Jego przebicie, założone na samym początku, jest jednym z najważniejszych elementów strukturalnych rysunku. Zadrażnia lub rozpręża napięcia w kompozycji, rozbiega się niczym nerw. Tryptyki, otwarte na przepływające światło, układają się w narracyjne opowieści. Odrywają się one od jakiegokolwiek obrazowania realistycznego w stronę impresji i interpretacji. Wyrażają myśl odłożoną do archiwum pamięci.
Instalacja skomponowana została z rysunków wykonanych tuszem oraz z malarskich abstrakcji na papierze ryżowym. Małe rysunki istnieją w przestrzeni czystego koloru. Czerwień jest dominantą, falą energii, pulsacją. Arkusze unoszą się w przestrzeni, w której ruch powietrza powoduje zawirowania i wibracje. Prace tworzą oddychającą, drżącą płaszczyznę obrazu. W nim scala się i rozpada świat. Pojedyncze wrażenia, historie, obrazy są już zatarte. Powleczone mgiełką niepamięci, prześwietlone blaskiem. Tworzą złożony, wielopłaszczyznowy obraz. Niczym w oku ważki.
MONIKA WANYURA-KUROSAD – grafik, scenograf. Absolwentka Wydziału Grafiki w Katowicach, Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, dyplom z wyróżnieniem w Pracowni Druku Wklęsłego oraz w Pracowni Malarstwa w 1996 roku. Doktorat w specjalności scenografia w 2010 roku. Pracuje w Katedrze Scenografii ASP w Krakowie. Zajmuje się grafiką, rysunkiem, sztuką książki, wzięła udział w ponad 80 wystawach w Polsce i za granicą. Laureatka nagród i wyróżnień w dziedzinie grafiki i malarstwa, w tym:
  • III Międzynarodowe Biennale Grafiki Cyfrowej – Gdynia 2012, WYRÓŻNIENIE HONOROWE;
  • MATRICES 2010 International Exhibition of Small From Electrographic Art., Węgry 2010, NAGRODA;
  • Dni Jana Pawła II, w 30. rocznicę wyboru na Stolicę Piotrową, PIĘKNO w myśli Karola Wojtyły – Jana Pawła II, Kraków 2008, NAGRODA ZA MALARSTWO.
Wystawa towarzysząca Krakowskim Spotkaniom Artystycznym 2017 – KONFIGURACJE. Malarstwo Rzeźba Rysunek.
Organizator: Związek Polskich Artystów Plastyków Okręg Krakowski
koniec
8 lipca 2017
Centrum Sztuki i Techniki Japońskiej „Manggha”
Kraków ul. Konopnickiej 26
tel. 122672703

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Od: 2017-07-08
Do: 2017-09-03
Manggha, Kraków, Konopnickej 26

Najnowsze

Małgorzata Wielek-M, Góra wijów, 2016, olej na płótnie 80×60 cm. Dzięki uprzejmości autorki

Nietota we Wrocławiu
Muzeum Współczesne Wrocław

17 VI 2018

NIETOTA | 29.6.18–24.9.18 | Wernisaż: 29.6.18 (piątek), godz. 18.00, poziom 5 | Oprowadzanie kuratorskie: 1.7.18 (niedziela), godz. 15.00

więcej »
Adam Łucki, PANTARKTYK, fot. Marek Lalko

Amorobile C8-H11-N w Zielonej Górze
BWA Zielona Góra

16 VI 2018

Adam Łucki | Amorobile C8-H11-N | Otwarcie 29.06. godz. 19:00 | Wystawa czynna do 22.07.2018

więcej »

Po śladach w Olsztynie
BWA Olsztyn

15 VI 2018

Jerzy Nowosielski – Po śladach… | 25 maja – 29 lipca, sala główna | Kurator: Michał Bogucki

więcej »

Polecamy

Co dwa młyny to nie jeden

Miejsca, które warto odwiedzić:

Co dwa młyny to nie jeden
— Wojciech Gołąbowski

Dziewczyna z końskim ogonem w garści
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Skrawek Japonii na ziemi oświęcimskiej
— Wojciech Gołąbowski

Osiemset lat w 4½ godziny
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Fauna i flora morska na Podbeskidziu
— Wojciech Gołąbowski

Tajemnice wschodniej strony Wisły
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Galeria Antoniego Toborowicza
— Wojciech Gołąbowski

Rotunda św. Prokopa i kościół św. Trójcy w Strzelnie
— Sebastian Chosiński

Zamek krzyżacki w Radzyniu Chełmińskim
— Sebastian Chosiński

Zobacz też

Tegoż autora

Manggha
— Modernizm udomowiony w Krakowie

Manggha
— Japońska układanka w Krakowie

Manggha
— Sploty ducha, wzory codzienności w Krakowie

Manggha
— Kaligrafia japońska w Krakowie

Manggha
— Turboprorok w Krakowie

Manggha
— Taniec duszy w Krakowie

Manggha
— Obrazy patrzące w Krakowie

Manggha
— Szkoda wyrzucić w Krakowie

Manggha
— Kachō – ga w Krakowie

Manggha
— Wprost 1966–1986 w Krakowie

Wkrótce

zobacz na mapie »

W trakcie

zobacz na mapie »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.