Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 24 lutego 2018
w Esensji w Esensjopedii

Lucha Libre. Cifra Negra w Zielonej Górze

BWA Zielona Góra
Galeria BWA w Zielonej Górze zaprasza na wystawę | Julia Kurek | Lucha Libre. Cifra Negra | Otwarcie 15 września 2017, godz. 19.00 | Wystawa czynna do 8 października | Kuratorka: Agnieszka Kulazińska
Projekt Julii Kurek pt. „Lucha Libre” powstał w oparciu o pobyty rezydencyjne artystki w Meksyku. Pierwszy odbył się we wrześniu 2014 roku, drugi na przełomie sierpnia i września 2016 roku. Artystka w cyklu czterech wystaw stara się uchwycić paradoksy meksykańskiej rzeczywistości, skupiając się na tym co ukryte, niewidoczne na powierzchni. Meksyk wydaje się być miejscem stworzonym do szczęśliwej egzystencji. Wystarczy jednak chwila, by wnikliwy obserwator dostrzegł drugie dno, by zaczął docierać do powierzchni prawdy. Projekt „Lucha Libre” jest swoistą opowieścią o Meksyku, próbą pokazania go z perspektywy emocji ulicy i lęków obecnych w społeczeństwie.
Lucha libre to nazwa popularnej w tym kraju sportowej rozrywki; nazwę przetłumaczyć można jako wolną walkę lub walkę w stylu wolnym, widowisko balansuje na granicy zapasów i teatru. Występujący zapaśnicy (luchadores) tworzą fikcyjne postacie, prawie nigdy nie ujawniają swojej prawdziwej tożsamości publicznie. Ważnym elementem lucha libre są maski, ukrywają one twarz zapaśnika, bywa iż noszone są również poza ringiem.
Lucha libre niczym szkło powiększające ujawnia wiele z tego, czym jest Meksyk. Walka powołuje rzeczywistość opartą na iluzji. Podczas walki na żywo, przed oczami publiczności, rozgrywa się teatr odzwierciedlający dylematy moralne meksykańskiego społeczeństwa. Nie liczy się fakt, czy walka jest prawdziwa, czy nie. Zadaniem walczącego nie jest wygrana ale wypełnienie rytuału, odtworzenie sekwencji oczekiwanych przez niego gestów. Publiczność czerpie satysfakcję z obserwacji, że mechanizmy moralności działają perfekcyjnie.
Meksykański wrestling zinterpretować można jako pragnienie jasnych reguł moralnych, dobra triumfującego nad złem. Wyreżyserowane pojedynki rudo z tecnico odczytać można jednak również jako satyrę na rzeczywistość, w której wszelkie decyzje podejmowane są za zamkniętymi drzwiami, a publiczności w zamian dane jest uczestnictwo w rytuale prowadzącym do społecznego katharsis.
Cifra negra, podtytuł zielonogórskiej części wystawy, to termin stosowany w kryminologii i socjologii do opisania rzeczywistej liczby przestępstw, uwzględniający zdarzenia nie mieszczące się w oficjalnych statystykach.
Julia Kurek – urodzona w Szczecinie. Artystka wizualna, performerka, autorka prac wideo i instalacji. Tytuł doktora uzyskała na Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu. Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie – studia doktoranckie, oraz Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku – studia magisterskie (dyplom został wyróżniony podczas ogólnopolskiej wystawy Najlepszych dyplomów ASP). Studiowała również w Istambule Marmara Universitesi 2008-2009.
Laureatka wielu nagród. m.in. Nagrody Miasta Gdańska dla Młodych Twórców w Dziedzinie Kultury, Międzynarodowego Festiwalu Wideo Art „Now&After” w Moskwie w Rosji, I Biennale Sztuki w Piotrkowie Trybunalskim. Brała udział w wielu wystawach, festiwalach i przeglądach sztuki: na Białorusi w Brazylii, Chorwacji, Danii, Finlandii, Francji, Grecji, Hiszpanii, Holandii, Izraelu, Japonii, Meksyku, Niemczech, Norwegii, Rosji, Rumunii, Serbii, Stanach Zjednoczonych, Szkocji, Szwajcarii, Szwecji, Turcji, Włoszech. W Polsce jej prace były prezentowane m. in. w: MOCAK w Krakowie, Zamek Ujazdowski w Warszawie, Pałac Kultury i Nauki w Warszawie, ISW w Gdańsku, CSW w Gdańsku, BWA w Zielonej Górze, CSW w Toruniu, Galeria Labirynt w Lublinie, MS2 w Łodzi, Muzeum Kinematografii w Łodzi, PGS w Sopocie czy Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku.
Ważniejsze wydarzenia: wystawa indywidualna „Synthesis” Centro Cultural Casa Talavera, Mexico City, Meksyk, wystawa „Moscow Art Communites” Muzeum Moskwy, Moskwa, Rosja, XIX Międzynarodowy Festiwal Wideo „VIDEOMEDEJA” Muzeum Sztuki Współczesnej, Nowy Sad, Serbia, Projekt „Performance Voyage 4” KnockDown Center, Nowy Jork, Stany Zjednoczone, Międzynarodowe Biennale Młodej Sztuki, MMOMA, Moskwa, Rosja, WRO Media Art Biennale, Wrocław, Biennale Sztuki Młodych „Rybie Oko 8” Bałtycka Galeria Sztuki Współczesnej, Ustka
Działa również jako kurator, zasiada w jury konkursów, pisze i publikuje teksty, realizuje szereg warsztatów w Polsce i zagranicą. Prowadzi Pracownię Animacji 2D i Obrazu Cyfrowego w Katedze Grafiki Interdyscyplinarej Wydziału Sztuk Wizualnych Akademii Sztuki w Szczecinie.
koniec
10 września 2017
BWA Zielona Góra
65-048 Zielona Góra, Al. Niepodległości 19
tel. 68 325-37-26
fax 68 325-37-26
Czynne: wt-so 12-19; ni 11-17
Wstęp: 1,50 / 1,00 zł; we wtorki wstęp wolny
dodajdo

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Od: 2017-09-15 19:00
Do: 2017-10-08
BWA Zielona Góra, Zielona Góra, Al. Niepodległości 19

Najnowsze

Nie żałuję we Wrocławiu
Muzeum Współczesne Wrocław

11 II 2018

NIE ŻAŁUJĘ, ŻE WCZEŚNIEJ NAS NIE BYŁO. KATARZYNA RAMOCKA | 9.2.18–9.4.18 | Wystawa, Aktualna | wernisaż: 9.2.19 (piątek), godz. 18.00, poziom 1, galeria fotografii wokół windy

więcej »

Wredna małpa losu we Wrocławiu
Galeria Entropia

1 II 2018

Beata Rojek | WREDNA MAŁPA LOSU | 06.02 – 28.02.2018 | otwarcie: 06.02.2018 godz. 18:00 | wtorek | wstęp wolny | performans: 6.02.2018, godz. 18.00

więcej »

Kartoteka tożsamości w Chorzowie
Galeria MM

27 I 2018

Miejska Galeria Sztuki MM w Chorzowie zaprasza na wernisaż wystawy | Ireneusz BOTOR – Kartoteka tożsamości – malarstwo | 5 lutego (poniedziałek) o godz. 17.00 | wystawa czynna od 05 do 26 lutego 2018

więcej »

Polecamy

Dziewczyna z końskim ogonem w garści

Miejsca, które warto odwiedzić:

Dziewczyna z końskim ogonem w garści
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Skrawek Japonii na ziemi oświęcimskiej
— Wojciech Gołąbowski

Osiemset lat w 4½ godziny
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Fauna i flora morska na Podbeskidziu
— Wojciech Gołąbowski

Tajemnice wschodniej strony Wisły
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Galeria Antoniego Toborowicza
— Wojciech Gołąbowski

Rotunda św. Prokopa i kościół św. Trójcy w Strzelnie
— Sebastian Chosiński

Zamek krzyżacki w Radzyniu Chełmińskim
— Sebastian Chosiński

Zobacz też

Tegoż autora

BWA Zielona Góra
— Ryba psuje się od głowy w Zielonej Górze

BWA Zielona Góra
— Salon Jesienny 2017 w Zielonej Górze

BWA Zielona Góra
— Własny pokój w Zielonej Górze

BWA Zielona Góra
— Two 4 One w Zielonej Górze

BWA Zielona Góra
— Elementy w Zielonej Górze

BWA Zielona Góra
— Rysunek satyryczny i zdjęcia wybrane w Zielonej Górze

BWA Zielona Góra
— Kalkulacja i irytacja w Zielonej Górze

BWA Zielona Góra
— Cross the b/order w Zielonej Górze

BWA Zielona Góra
— Conatus w Zielonej Górze

BWA Zielona Góra
— Lekcja dizajnu w Zielonej Górze

W trakcie (wybrane)

zobacz na mapie »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.